Blocket
Home Car | |
Blocket är baserat på ett B6304 från 1991. Sitter i Volvo
960. Ø83 i borrning och 90 i slag ger 2922cc men betecknas av Volvo som 3l. 91mm cylinderdelning som alla Volvos vitmotorer. Blocket är borrat första överdim och henat. Decket är planfräst . Block och mellandel är även glasblästrade. All vevhusventilation är pluggad, packboxar monterade motsatt det normala för att täta mot vakuum som genereras av torrsumpspumpen. Uttag för mätning av vevhustryck monterad i ena ventilationspluggen. Blocket har invändigt frästa fönster ovanför ramlagerna för jämnare vevhustryck. Frigång för stakarna är frästa i undersidan på foderna. Fräst kåpa ersätter oljepumpen framtill kring vevaxeln. På denna sitter även vevaxelgivaren monterad i ett fäste, justerbart på kil. |
|
Toppbultarna av sträcktyp är ersatta med modifierade 12.9
insexbultar, 10.9 omfrästa muttrar med fläns och svarvade och planslipade
brickor i SS 2541. Vattenpumpshuset är bortfräst och ersatt med ett ingångshål med pinnbultar. Gamla ingången från vattenpumpen är igensvetsad.
|
|
Volvos så kallade vitmotorer har en mycket stabil botten bl.a på grund av konstruktionen av ramlageröverfallen. Dessa sitter ingjutna i mellandelen. Orginal bultar skall enligt uppgift fungera bra på en femma över 700hk så dom fick vara kvar även på min maskin. | |
Svetsning i blocket gick bättre än väntat men en del porer blev det ändå. Inga som läckte dock. | |
Orginal smidd vevaxel används. 90mm slag ger 25m/s vid ca
8300rpm. Balanserad ihop med svängningsdämpare och resterande vevparti,
inklusive svänghjul och tryckplatta. Mer obalans än väntat... Verdistakar 144mm långa ger ett vevstaksförhållande på 1.6 och geometriskt kompressionsförhållande på ca 8:1 Kolvar från T6 RN med Ø83mm borr + överdim. Orginal ringar |
|
Home Car |