Kylsystem

Home  Car  
Bakflyttad specialkylare gjord av två nya kylelement, två orginalgavlar och en mellankammare. I vänstra gaveln sitter en orginal vattenkyld oljekylare som för närvarande inte används. Ett alternativ att kyla bakaxeln vid behov.
Dubbla 12" SPAL-fläktar som suger luften genom kylaren för effektiv värmeväxling. Luften blåses ut mellan baklysena genom en aluminiumtunnel
Adapter som ansluts till luftningsnippeln på kylaren, med uttag för tryckkontakt, manometer och luftnippel. Locket på expansionskärlet öppnar vid 1.5bar
Den mekaniska vattenpumpen är bortfräst och istället är ett hål uppfräst och pinnbultar håller en adapter på plats för inloppsvattnet. På adaptern är ett rörsystem av Ø40 aluminium rör påsvetsat
Termostathuset är omsvetsat så att vattnet vänder tillbaks genom toppen. Givare för vattentemperaturen till DTA och mätare sitter här tillsammans med ännu en luftnippel
Returvattnet leds genom toppen tillbaks till avgassidan och tappas av i en adapter som även denna fortsätter i ett Ø40 rörsystem i aluminium
Vattenkylningen till turbona tas innan vattnet når motorn och reurneras precis efter utloppet från toppen. Temperaturgivaren till vattenpumpsregleringen syns övers på böjen
Förbi rörbärarmen leds vattnet i gummislang. Är ordentligt trångt så det vill till att allt sitter fast
Lite mer aluminiumrör genom golvet på passagerarsidan
Fortsätter genom coupén med slang / aluminiumrör. Fäste i golvet med plasthållare
Elektrisk vattenpump som sitter på golvet precis vid utloppet från kylaren.
Styrningen till vattenpumpen. Kan via mittkonsolen väljas om den skall styras via DTA:et eller kontrollern. I nuläget används DTA:et med en inställning på 85grader