Kylsystem
Home Car | |
Bakflyttad specialkylare gjord av två nya kylelement, två orginalgavlar och en mellankammare. I vänstra gaveln sitter en orginal vattenkyld oljekylare som för närvarande inte används. Ett alternativ att kyla bakaxeln vid behov. | |
Dubbla 12" SPAL-fläktar som suger luften genom kylaren för effektiv värmeväxling. Luften blåses ut mellan baklysena genom en aluminiumtunnel | |
Adapter som ansluts till luftningsnippeln på kylaren, med uttag för tryckkontakt, manometer och luftnippel. Locket på expansionskärlet öppnar vid 1.5bar | |
Den mekaniska vattenpumpen är bortfräst och istället är ett hål uppfräst och pinnbultar håller en adapter på plats för inloppsvattnet. På adaptern är ett rörsystem av Ø40 aluminium rör påsvetsat | |
Termostathuset är omsvetsat så att vattnet vänder tillbaks genom toppen. Givare för vattentemperaturen till DTA och mätare sitter här tillsammans med ännu en luftnippel | |
Returvattnet leds genom toppen tillbaks till avgassidan och tappas av i en adapter som även denna fortsätter i ett Ø40 rörsystem i aluminium | |
Vattenkylningen till turbona tas innan vattnet når motorn och reurneras precis efter utloppet från toppen. Temperaturgivaren till vattenpumpsregleringen syns övers på böjen | |
Förbi rörbärarmen leds vattnet i gummislang. Är ordentligt trångt så det vill till att allt sitter fast | |
Lite mer aluminiumrör genom golvet på passagerarsidan | |
Fortsätter genom coupén med slang / aluminiumrör. Fäste i golvet med plasthållare | |
Elektrisk vattenpump som sitter på golvet precis vid utloppet från kylaren. | |
Styrningen till vattenpumpen. Kan via mittkonsolen väljas om den skall styras via DTA:et eller kontrollern. I nuläget används DTA:et med en inställning på 85grader | |