Toppen
Home Car | |
Insugsport 15cm2, ventiler 17cm2 | |
Bronsstyrningar Ø12 / Ø7
Bronssäte i JM7 svarvade från stång
|
|
Insugsventil passande B234 i rostfritt Ø34,5 och Ø7 skaft. Orginal Ø31 |
|
Avgasport 13cm2, ventiler 15cm2 | |
Bronsstyrningar Ø12 / Ø7
Bronssäte i JM7 svarvade från stång
|
|
Avgasventil passande B234 i rostfritt Ø31,5 och Ø7 skaft. Orginal Ø27 |
|
Förbränningsrum endast marginellt modifierat Ventilvinkel på hela 61° gör att stora overlap med dessa ventiler inte kommer på fråga. Vid ca 5mm lyft på insug / avgas slår ventilerna ihop. Jag har ställt dem symmetriskt på 2mm vid TDC, vilket motsvarar en nockvinkel på ca 112°.. |
|
Kamdata utan ventilspel
Kamterminologi från Audie Technology som som sälger CAM Pro Plus, ett mätsystem för kamaxlar som Lasse använder mycket. Svarvad frigång för lyftarna pga nerslipad bascirkel |
|
Ventilfjädrar i stål Ytterfjäder ØYtter29 x 3.8 L=45 Vikt 35g Innerfjäder ØYtter21 x 2.6 L=40.5 Vikt 14g Inspänningslängd 34mm ger 25kg tryck Tryck vid maxlyft (10mm) 75kg
Orginalfjäder ØYtter28 x 3.9 L=40 Vikt 40g. Okänt inspänningstryck och maxlyft |
|
Tryckare Ø33 mot orginal Ø32. Vikt 42g, orginal 55g. Höjd 28
mot orginal 26 Ventiljustering sker med lashcaps |
|
Ventilfjäderbricka i aluminium.10g inklusive knaster med ett spår, orginal i stål 20g inklusive knaster. |
|
Orginal toppackning till B6304 Tändstift BCPR7ES. Elektrodavstånd 0.8
All jobb på toppen utfört av Lasse på Liba Motor i Degeberga |
|
Home Car |