Torrsump

Home  Car  
Billetfräst torrsumpstråg av egen design i SS4212. Tre utsugskanaler evakuerar två cylindrar vardera.
Tråget kompletteras av ett extra stöd till sprängkåpan
Hjärtat i hela systemet är en fyrstegspump (tre sugsteg och ett trycksteg) från AutoVerdi
På undersidan sitter hållarna till sugsilarna för att inte få in för mycket skit i sugstegen på pumpen
Samtliga anslutningar är billetfrästa med o-ringstätning i kanalen
Returoljan från turbona tas upp i ett av sugstegen
3D-fräsningen av formerna tog enorm tid i fräsen
Lock för att suga så mycket olja som möjligt och inte bara vevhusgaser
Verdipumpen från fästsidan. Fyra M8 och två Ø8H7 stifthål
Pumpen från ovansidan. Den lilla (AN12) anslutningen är utlopp från trycksteget. Den stora (AN16) är gemensam anslutning efter sugstegen till oljetanken.
Den första anslutningen från vänster är inlopp till trycksteget. De andra tre är inlopp till sugstegen. Alla är av storleken AN12. Längst till vänster syns justerskruven till oljetrycket. För grovjustering finns fem olika fjädrar att välja mellan. En smart detalj på pumpen ar tolvkantfattningen på drivaxeln. Med denna kan man köra pumpen med borrmaskin för att få oljetryck utan att snurra på motorn
Oljetanken. Returinloppet är AN16, utloppet till pump AN12 och anslutning till andningstank AN8. Siktrör av transparant tryckluftslang
I botten finns ett grovfilter gjort av finmaskigt stålnät. Tätning är gjord av nitrilgummiduk. Ovanför denna syns temperaturgivaren till oljetempmätaren på insrumentbrädan
Filtret står på distanser en bit från botten
I locket hänger skvalpplåtar
Efter problem med utkastning av olja i andningstanken flyttades pickupen för uttaget upp i kanalen för påfyllning. Även ett lock svetsades på för att hindra oljan att stänka
Adaptern sedd innan den monterats i locket
Hållare av egen design till tanken.
Andningstanken sitter framför bränsletanken. Anslutning med AN8. Avtappningskran i botten för olja och kondensvatten. Siktrör av transparant tryckluftsslang
Stöd till sprängkåpan i egen design
Grova slangar mellan pump och tank. Bara att montera en AN16 är ett mindre helvete
Distans mellan block och fäste till Verdipumpen
Sugsilarna fångar bara upp större delar som kan skada pumpen rejält