News

 2013 del 2
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Då var det tid att begrunda vad som har hänt i garaget den senare halvan av året....

En press är en bra grej att ha för diverse montage, riktning och krökningsjobb. Blev en Kina-variant av mellanmodell. Ska ge 20 ton men då lär den va som en pilbåge.... fjädrar rätt bra innan mätaren ens rör sig! Men jag tror nog den kommer till nytta vad det lider...

Handlade en rejäl vinkelhylla till fräsen. Om inte ryggen ska gå i flisor behövs nåt lyfthjälpmedel... CAD:ade fram en svängkran som ska monteras på väggen. Tanken är att kunna lyfta 100kg men det går nog med 500kg om det kniper...
Fick fästplattan till väggen skuren hos Vislanda Vattenskärningsteknik när jag ändå var där i ett annat ärende. Blev 12mm 355 plåt. Lite hemmasnidade öron och så MAG:en på det så var det klart.... eller nja, den fick en rejäl omgång i pressen först... och ja just det, vinkelkapen fick jobba en stund också för det där måttbandet är visst inte att lita på...

Lite expandrar i väggen så sitter den gott (betongväggar ÄR inte dumt alls...)

Efter diverse resor kors och tvärs för att leta material fick MAG:en återigen jobba lite
Är helt tillfreds med resultatet. Enligt FEM-beräkningarna ska den ju hålla...

Lite bronsbussningar till axeln så det inte skär är väl en god investering (speciellt om de var gratis! Tack Tobbe!)

Armen monterad och klar... Tänk att det kan se så enkelt ut när den hänger där i lugn och ro på väggen... Inte kan man ana att det smakade blod i munnen, benen skakade på stegen och svordomarna haglade... nejdå, den bara hänger där, luuugnt och fridfullt....
Men en arm på väggen gör ju ingen glad! För att ha någon glädje av det nerlagda jobbet behövs en vagn och en vinsch. Igång med CAM-beredning och fräsa, fräsa, fräsa. Första tempot klart och provmontering av de fina Biltemalagerna... Ser bra ut, bara att fortsätta!
Lite timmar senare (jaja vem kan hålla reda på sådana triviala ting) var de flesta delarna till vagnen färdiga. Gjorde lite i reserv om något skulle tjura...
Så här ska det sitta monterat på armen, kompletterat med två plattstångsbitar undertill som binder i hop höger och vänstersidorna samt är infästning till vinschen
Att på plats och provtestat. Känns stabilt och bra, nu får vi se till att använda den också...
Är inte i vägen alls när den hänger i sin infällda position
Nu har mätmaskinen stått länge nog. Ritade ihop ett bord och (mja, lite kap, MAG och slipning var det visst också) fick dessutom göra en IKEA-resa för att handla diskbänkskiva till att klä ovansidan med. Blev avställningshylla också undertill (läs skrotsamlingsplats...) och borttagbara armar för att enkelt kunna flytta runt på det hela i garaget. Det mesta gick rätt smärtfritt tills jag skulle ha över själva maskinen... Dom e rätt tunga o flytta på sådana här apparater... Med hjälp av inspirerad riggning i traversen och pust och stön stod den så på plats till slut.
Då var det bara att lägga pannan i djupa veck för att försöka förstå vad det var som var galet. Hjälpte inte ett skit första rundan... Bara att ge sig på den med våld då.... Plockade bort lite täckplåtar så man kom åt att se hur det var konstruerat. Började haja sammanhanget.
Vi hade hela tiden tagit för givet att det var glasskalan som gått sönder när vi hittade en glasbit i rännan som kablaget stöttas av. Enligt telefonsamtal till Ravema gick det på 40.000 att fixa och sen blev det aldrig mer undersökt. Vid lite närmare syning tyckte jag inte att glasbiten passade alls i någon ände på skalan... Rotade lite i manualer och började förstå hur skalan var uppbyggd. Efter lite ytterligare felsökning kom jag på att glasbiten kom från mäthuvudet till skalan. Detta var limmat i kanterna och hade av någon anledning släppt i den fogen. Verkar vara en svag punkt då det fanns färdigtryckta kryssrutor i serviceboken för byte av mäthuvud X, Y och Z. Det var också enkelt att demontera huvudet via snäppfäste och kontakt på kabeln. Jaha vad göra... Nytt är kanske lösbart men förmodligen kostar det en slant ändå... billigaste är ju att limma dit det gamla igen... Efter en rejäl inköpsrunda av snabblim a 50:- på ICA har jag nu en fullt fungerande CMM....
De skilda bitarna av mäthuvudet som nu åter är gifta. Jag önskar paret att långt och hårt sammanhållt leverne
Toppen till 945:an hade nu legat till sig och skulle monteras. Den är ju rätt rejält planad så ett justerbart kamdrev är ett måste för att få kammen i rätt läge. Detta skulle ju bli ett budgetbygge och då får vi återanvända befintligt tandhjul och sno ihop något. Den vanliga visan med först CAD, sedan beredning och sist spån gällde även här.
Ville inte gänga i det sintrade skitmaterialet. Mutterplattan ligger till höger och skall kompletteras med Helicoilinsatser
Nytt centrum i gammalt hjul
Justering lite mer än en kugg räcker ju teoretiskt men det hade varit bra med en kugg åt vart håll i praktiken...
Monterat och klart med stabila brickor borgar för att det inte ska flytta sig... i teorin i alla fall...

Tog en lång dags skruvande att muttra loss den gamla toppen och hänga dit den nya. Passade på att rengöra kolvtopparna så här efter lite drygt 60.000 mil. Lät lite annorlunda på tomgång vid uppstart. Inga överraskningar i övrigt och den gick helt ok på lite varv men tomgången var det värre med... hoppar och studsar mest... bara att glömma besiktiga med denna kammen... Svårt att bedömma fullast då såsen tar slut rätt snabbt men jag är nöjd så här långt...

Sen kom det lite i mellan som vanligt... Oscar behövde hjälp att fräsa fram en hållare för dubbla orginal bränsletrycksregulatorer till sin Posse. Han har provat det mesta i BTR-väg efter rejäl uppgradering av bränslesystemet med två 044:or som arbetshästar. Det är ju helt sanslöst så dåliga samtliga provade regulatorer är... Detta är ju sällan något man funderar över när man mappar med eftermarknadssprut men det är väldigt viktigt om man kör med omprogrammerat originalsystem som i detta fallet
Bara att trycka på play-tangenten på fräsen då... eller inte... Oscar hade lovat den höggravida frun att "ska bara fixa detta lite snabbt". Verkligheten blev sen natt och många blickar på telefonen....
Det verkade ju passa bra till slut och både linjäriteten och tryckkompenseringen blev helt klart bäst av de provade lösningarna. Dock gick inte motorn med de förväntade värdena så ett Syvecs plug'n play ECU har införskaffats och ska monteras när tid finnes mellan den nu lyckligt nedkomna arvingens blöjbyten...
Handlade in billig bänkslip, framförallt för att slipa volframelektroderna till TIG:en. Vevade ihop (ja du gissade rätt, CAD:en var ännu en gång inblandad) en enkel vinkelhylla som bultades med M8 expander i den omtyckta betongväggen...
Lite vibrationer finns det visst, men inte så farligt som jag anade
Ytterligare lite jobb kom emellan. En polare provskrotade en 700cm3 2-taktsmaskin i ett sidovangscrosschassie rätt rejält. För att slippa sätta huset i pant var det läge att se om det gick att rädda några av bitarna. Toppen var ju inte direkt snygg men det fanns ju helt klart potential. Svår som attan att hålla så jag beslöt att fräsa fram mjuka backar och svarva ner den
Efter lite (eller denna gången var det faktiskt rätt mycket) CAD och en del beredning och fräsning såg den första backen ut så här efter första uppspänningen
Den fick så klart två kompisar till och de tre små grisarna grymtade i kör - är du inte klar snart, är du inte klar snart....
Jo då så att, jag ska bara.... fräsa andra sidan klar också. Långt uthäng med en Ø10 fräs men det blev helt OK
En helt klar för montering på grundbacken, de andra fortsatte grymta....
Alla klara och monterade och grymtandet upphörde...
På plats i chucken såg allt fortsatt bra ut
Fick spänna med en viss försiktighet men utan att svarva backarna på plats var kastet radiellt på toppen inte mer än 0.2 och axiellt knackade jag in inom 0.05 så det vara bara att köra på.
Sänkte planet runt millimetern men sen blev det rent och fint. Han får nog inte snåla på såsen...
Jag har länge letat efter en 3.15 utväxling att byta den nuvarande 3.54:an mot. Lyckades efter lite tjat få napp hos en stor svensk leverantör som först skulle skicka ner hela axeln men det kom bara en utväxling... Glad som en speleman i alla fall öppnade jag paketen full av förväntan...
Man behöver ju inte vara raketforskare för att lista ut vad som hänt här. Jag tyckte jag var ganska tydlig när jag sa "Är den i bra skick utan missljud så är det bara att skicka ner den." Kan detta misstolkas? Tydligen...
Det hade ju inte bara hoppat en loppa direkt .... Ja ja, posten ska ju också ha att göra... Som tur var blev det inget tjafs vid returen...
Det började lida mot den årligt överraskande besiktning av 945:an. Som konstaterat innan kan jag inte besiktiga med den nya kammen. Problemet är att ventilerna är runt 2mm längre än original för bascirkeln är nedtagen motsvarande mängd. Då funkar det jättebra med original tryckare och justerbrickor. Det betyder också att originalkammen INTE går att få i med originaltryckare... Vad göra...? Tja, det blev att göra egna tryckare inslipade i rätt mått till varje nock...

Fick börja med att renovera slipen jag köpte för ett tag sedan. Demonterade den i beståndsdelar och fräste om huset så jag kunde montera den i svarven som en bra början. Bytte även bakre lagret som kändes lite slitet.

Svarvade om remhjulen för de var rätt slitna
Klurade många timmar i CAD:en på hur jag skulle hålla utan att deformera och kunna köra hela vägen utvändigt samt övre planet i samma uppspänning. Kom till slut fram till denna lösningen. Det medförde nya mjuka backar, slipskivehållare och mutter till densamma
Hittade en lämplig skiva i högen som medföljde så det var bara att gasa på. Till höger syns adaptern mellan Ø30 axel och Ø32 skiva. Fråga inte varför den finns överhuvudtaget... Uppe i bild syns muttern i rostfritt. Fick till den svarvade gängan riktigt bra. Verkligen sugpassning mot handelen
Smällde ihop hållare till diamantrivaren så jag kan riva båda radiellt och axiellt
Dornar för att kunna köra slipspindelns remskiva och slipskivehållaren. Det är banne mig inte lätt att få till konor med bra precision med hjälp av toppsliden. Markeringarna var minst 1/4 grad fel. Tur att jag fått igång mätmaskinen. Svarva, plocka ner, mäta, sätta upp, svarva, plocka ner, mäta, sätta upp... det blev många cykler innan jag var nöjd, men då kunde jag plocka ner slipskivehållaren och sätta upp den igen utan att nålen rörde sig på mätklockan. Länge leve superlimmet!
Komplett hållare och och skiva på plats och grovriven i profil
Första detalj provslipad och resultat över förväntan. Kalasyta och bra kontroll måttmässigt
Tanken var att köra ämnena i fräsen, dvs svarva ämnena i fräsen... Lite digitalt jobb och så lite i svarven så hade jag kommit så här långt. Noga med att hålla nere kastet till ett minimum. "Krympte" dit den med varmlyftspistolen på dornen och värmde av den med densamma.
Lite i fräsen så var drivklackarna klara och lite varmluftspistolsmagi senare satt den som gjuten på dornen
Köpte en billig svarvchuck och monterade på. Provkörning i fräsen... Katastrof!!! Gick absolut inte att svarva med denna uppspänning! Vibrationer och yta som grovt sandpapper blev domen... Jaha då vet jag det... kanske funkar till aluminium men det har jag inte provat ännu. Plan B. Manuellsvarvning och enklare geometri... Tråkigt men det gick till slut...
Bara att fortsätta med de mjuka backarna. Blev stål denna gången då de blev rätt slanka och jag ville åt styvheten i materialet. Infästningssidan klara. Fy vilken tid det tar att gnaga stål...
Även andra sidan klar och monterad på grundbacken.
Monterat i chucken
Ringen på plats för svarvning av backarna. Lite svårt att veta hur hårt man ska spänna men det gick bra till slut och kastet blev minimalt.
Första tryckaren provslipad. Ytorna blev bra och mätmaskinen hittade bara tusendelar i avvikelse på planheten av toppen. Då var det bara att in med 945:an på lyften och mäta spelen på alla ventiler, riva ur kammen och mäta grundcirklar och tryckarhöjder, mäta bascirkel på den gamla kammens lober och så in i Excel och räkna. I med trimkammen igen för nu hade jag data nog att slipa samtliga tryckare
Slipningen avlöpte utan några större överraskningar. Slipar utan kylning så man får vara noga med temperaturen. Blir lätt lite varmt om man busar på och då är det svårt att hitta rätt hundradel. Ska nog byta lager i motorn vid tillfälle då den låter lite precis när man startar och stoppar
Samtliga tryckare klara för montering. Kördes i SS2244 i seghärdat tillstånd. Vi får väl se om det håller till besiktning...
Första rundan till besiktning (4 mil t&r) gick bra med tryckarna men sämre med avgasvärdena... Det kom inte som någon överraskning för jag har haft stora problem med 100cells-katten som sitter på. Hade en ny 200cells liggande som jag fick på plats med V-bandsklämmor så jag lätt kan byta tillbaks efter besiktning. Biltemas 3" sats med V-bandsklämmor och flänsar har klämma i rostfritt men flänsar i svartstål... Hur tänkte dom här...? Fick naturligtvis tillverka egna flänsar i rostfritt... Besiktningskatten fick dock nöja sig med Biltema originalprodukter rakt igenom... Ny runda till besiktning och nu var värdena nästan nere på noll. Även tryckarna klarade av runt 10 mil utan några större skador. Man kan se tendenser till slitage på en lyftare men resten ser endast polerade ut. Nåja, ur med originalprylarna och i med finkammen samt racekatten så kan jag köra ett år till...
Lovade i ett svagt ögonblick hjälpa en polare med delar till framnavet på en chopper han håller på att bygga. Tar nog inte så lång tid tänkte jag... Att man aldrig lär sig... Grovkörning i fräsen
Grovkörda fram och baksida. Ca 0.5 kvar på alla mått
Svarvade först det genomgående centrumhålet med bra passning, lagerläge, framsida och en bit på utsidan i chucken. Därefter tillbaks till fräsen och planade av baksidan i rätt mått. Denna skall senare tryckas mot dornens ändplan (se bild) och hela distansen skruvas med en bricka inne i lagerläget på plats. Körning av baksida och hela yttersidan i detta tempo, yttersidan dock inte i färdigt mått denna gången heller.
Upp i fräsen igen för att gänga hålen som skall hålla bromsskivan. Tumgängor.... Noga position som attan och jag har inte hylsor i min flytande hållare till tumskaft... betyder centrumstyrning i änden av tumgängtappen med en metrisk dito i fast hållare, manuellt rotera gängtapp med vänsterhanden och följa med ner med Z-axeln med högern. Djupa gängor med tapp som trycker spånorna framför sig... låter det som det gick fort..? Det gjorde det inte
Det blev däremot bra och det är ju det väsentligaste trots allt
Liten fixtur för att få gängor på fram och baksida att ligga korrekt vridna så eker på fälg och bromsskiva matchar
Helt färdiga med lager monterade. Fotografering för byggreportage i MC-tidning dagen efter gick enligt uppgift bra det också...
Tillbaks till det viktigaste igen efter lite snedsteg. Kommer köra rätt mycket inblandning av etanol när jag får ihop bilen nästa gång så jag handlade en mätare så jag har koll på blandningen. Fick hjälp av Peter på Bjp Race med detta. Stort tack! Handlade även spridare till 945:an men dom får ligga till jag är klar för start med den svarte nästa gång
Äntligen fick jag loss lite tid för att köra fram grejor till nya tanken till den svarte!

Första tempot klart på locket som returen från bränsletrycksregulatorn skall ledas in genom. Innan bränslet kommer in här skall det ha passerat genom etanolkoncentrationsmätaren. Jag tycker anslutningarna på givaren känns i minsta laget så jag kommer koppla den parallellt med ytterligare en AN8 slang som bara går förbi. Mätaren visar även bränsletemperaturen och det kommer finnas uttag för bränslekylare på tanken. Får analysera datan först innan jag bygger en slinga för detta om det behövs.

Körning av sida två på fixtur
Blev lätt och fin. 2mm gods
Packningsplanet 4mm
Adapter för AN10
Sida på tanken fräst klart tempo1. Lite för stor för min lille fräs men det gick bra med ett omtag
Färdig
Fixtur full med förstärkningar mellan sidor och botten
Färdiga. Två vänster och två höger
Fler förstärkningar. Dessa skall sitta på yttersidan under själva fästet mot karossen
Denna modell av förstärkningar klara. Baksidan ser likadan ut
Samtliga förstärkningar av denna typ klara. Sex yttre och tre inre
Fasta delen av hållare till de fyra förpumparna. Skall svetsas i sidan
Samtliga hållare klara. Två vänster och två höger
Första tempot på överfallen till föregående hållare
Alla fyra överfall klara för tempo 2

Då var vi framme vid julledigheten 2013. Målet är att försöka få tanken färdig innan jag börjar jobba igen den 7:e januari. Det börjar brännas för jag har anmält mig till Swedish Time Attack Challenge (STAC). Det är en ny serie med väldigt enkelt reglemente. Jag skall köra i slicksklassen och bilens minimivikt efter race (inklusive förare) är 1150kg. Fyra endagars deltävlingar per år samt ett träningstillfälle. Inga decibelkrav. Kommer bli många balla bygge. Är egentligen inte själva tävlingsmomentet jag är ute efter men det är ett ypperligt tillfälle att testa prestandan på bilen (och föraren...). Det finns mycket jag vill göra med bilen innan körning men det som är absolut nödvändigt är tank / bränslesystem samt startkransen på svänghjulet. Laddtrycksstyrning, flatshift, diverse mätare och plangolv / diffusor finns i planeringen men vi får se vad tiden räcker till...

Sponsorer stora som små sökes med ljus och lykta för att lyckas få detta genomförbart. Ska försöka uppdatera lite frekventare nu när fokus ligger på bilen igen...

Fortsättning på på överfallen till förpumparna. Början på liten fixtur
Lite fästhål och planing till skruvskallarna
Fixtur i skruvstycket som den skall användas
Halvfabrikatet på plats. Ligger på klackar i fixturen så det blir rakt
Första biten klar. Man får vara lite varsam med radiellt skärdjup när detaljen inte är så stabil men det gick finfint
Alla fyra klara. Väger runt 8g styck
Provmontering på en pump. Sitter kalas. Hoppas det passar lika bra efter insvetsning i tanksvepet....
Det börjar bli ett litet smörgåsbord av alla delar. Det värsta är väl att det tillkommer nog lika många innan den är komplett
   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21