News

 2014 del 2
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

Fortsatt arbete med tanken. Maskinen var lite liten för locket men med lite kreativa lösningar gick det till slut att få hål i det...
Inte så lätt att INTE pricka i ett befintligt hål när den gamla fixturplattan ser ut som en schweizerost... Fick bygga om fräsen till en plotter... ;)
Till slut gick det att hitta plats för nästan alla hålen och få till plåten som skall hålla catchtanken på plats inne i tanken
Skall bara bockas med sen är den klar
Lite svarvdetaljer för diverse genomgångar och givaruttag
Även svepet bearbetat för de svarvade detaljerna
När jag svetsat i några av förstärkningarna kom jag ihåg hur makalöst mycket aluminium slår sig vid svetsning... Detta var inget undantag... Blev att tillverka ett stag uppe vid locket som förhoppningsvis kan hålla lite styr upptill för där är ju mest hål i locket. Ena foten i fixtur 
Fötterna klara
Staget komplett förutom svets
Själva lådan med lite detaljer påsvetsade
Ska dra lite slang inne i tanken mellan förpumpar och catchtank bl.a. Lite lätt modifiering av Fragola-kopplingarna för vanlig gummislang för här blir det inget tryck att tala om
Fler detaljer isvetsade. Förpumpar provmonterade. Catchtank provmonterad. Slangdragning klar. Provdragning av kablar
Prov med tankskum. Verkar funka. Det blir dock inte lätt att få plats med allt efter locket är ditsvetsat för gott....
Mitt i allt tankarbete blev det ett rejält avbrott.

Lovade hjälpa Stefan på Team Folkesson Racing med lite delar till deras sidovagnscross. 700cc 2-takt och en cylinder är ingen vanlig kombination direkt... Special motor från Tyskland av märke Zabel i väldigt liten upplaga. För att kunna laborera med porttider (genom att flytta cylindern med tjockleken på fotpackningen), squish, form på förbränningsrum och CR så skulle vi ta fram en topp med löst förbränningsrum.

Efter mycket jobb i mätmaskinen och i CAD:en var det dax att börja generera spån. Lite funderande i CAM-beredningen och så trycka på play i fräsen... ;)

Första uppspänningen av vattenmanteln klar

Är ett par mått som som inte ska diffa på mer än en hundradel. Inte optimalt i min gamla maskin men det gick bra till slut. Gäller att inte ha för bråttom... Även ytfinheten är noga, inte bara för ögats skull.. ;)
Fixtur för nästa tempo
Grovkörd yttersida med första fastlåsning
Ny fastlåsning och finkörd yttersida
Provmontering på cylindern. Rätt nöjd med resultatet faktiskt. Väldigt lite gradning manuellt, bl.a 3D-gradning där den stora fasen möter ytterkonturen och fickorna till toppbultarna. Lite anodisering på detta så blir den kalasfin...
Bara att ge sig på förbränningsrummen... Det visade sig att Bröderna Folkesson hade 2 typer av motorer (3 totalt, bra med reserv...) så det fick bli 2 olika sorters förbränningsrum. Utsidan körd på fixtur. Formen som är i kontakt med vattnet är körd som en trappa för att öka kontaktytan och därmed möjlig värmeöverföring.
Även denna detalj är noga så det blev att tänka till rejält och konstruera en fixtur... Utgångsmaterial till en vattenmantel fick sätta livet till. Stabil och bra...
Även mindre överfall behövdes för att hålla i tempo två på fixturen
Klara. Inte mycket plats att få ner fräsen på, blir att ha bra koll på banorna annars blir det krock...
Första modellen helt klar i fixturen
Bara att fortsätta på nästa
Fösta kompletta toppen smet ifrån garaget tidigt för test ner till Holland men dessa två kvarsittare är även de provkörda med gott resultat
Nästa del på tur var kåpan som döljer tändningen. Sitter en plastkåpa original med tråkig papperspackning. Blir lite ny design i aluminium med o-ringstätning. Trångt så in i baljan för blockgjutningen är inte vidare bra.

Insidan klar

Utsidan grovkörd för att komma till fästhålen så det går att spänna upp den på fixtur
Långa passbultar ger bra styrning
Redo för körning på utsidan
Helt klar. Lite svårt med vibrationer i taket pga materialtjockleken. Lite mindre planfräs löste dock problemet
Passade tillochmed på på motorn...
Även täckkåpan till kopplingen skulle göras ny. Den som gjorde det gjutna originalet måste ha varit lite halvbockad när han borrade hålen för det stämde inget vidare. Fick flytta ett par över en halv mm för det skulle passa med Ø6mm till M6 skruv. Många pappmallar och till slut en testram i aluminium senare så kunde jag sluta svära... Även här blev det egen design och o-ringstätning
Första tempot
Andra tempot för att kunna spänna upp det på fixtur (igen...!)
Gick lite fler ämne till toppar. Kalas att spänna upp utan deformation flera gånger
Fixturen för körning av utsidan klar
Första körningen av utsidan klar
Ny fixtur för körning av insidan. Fick även användning av testringen som bricka...
Insidan helt klar
Bara sista kåpan kvar att köra på insidan. Rena masstillverkningen...
Tillbaks på första fixturen igen för att köra det sista på utsidan
Kåpan helt klar. Även här blev det lite 3D-gradning

Här försvann snabbt 140 timmar som var tänkt att lägga på bilen så STAC i sommar inte bara blir en dröm... Bara att kavla upp ärmarna och sätta fart igen!

Hoppas det går bra för Sonny i år, rejäl satsning. Diger tävlingskalender med allt från SM-tävlingar till ett par WM-tävlingar. Lycka till!!

Modifierade en detalj med två kulbussningar fortfarande sittandes i. Maskerade med silvertape men var lite orolig för att den skulle slitas / flyga bort då fräsen gick väldigt nära.. Men det gamla talesättet "Går det inte att laga med silvertape är det trasigt på riktigt" visade sig stämma ännu en gång. Satt så jag tillochmed hade svårt att lossa den i efterhand...
Är lite drygt att inte kunna gå ifrån fräsen vid längre finkörningar. Gjorde slag i saken och köpte en billig WIFI-kamera från D-Link och smällde på maskinen. Blev väldigt positivt överraskad av resultatet. Helt ok bild och ljud med gratis app till telefonen och allt för under 400:-. Supernöjd. Nu får vi se hur länge den klarar den inte helt optimala miljön, men det är ju en annan femma...!
   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27