News

 2014 del 3
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Nu var tanken att fortsätta med tanken (!) direkt men det kom en liten sak emellan (som vanligt...) Skulle bara tillverka en växelspakshållare åt en Norrman. Han hade ritat den själv, jag bara fixade till modellen med lite radier och faser. Även hålet för ledlagret och spårringen moddades lite så det skulle passa i slutändan. Skall sitta i en 240

Första tempot var direkt i skruvstycket sen vändes den och skruvades upp i fixtur och baksidan kördes färdig

Tillbaks igen och kördes färdig på ovansidan
Undersidan på färdig bit
Ovansidan graverad och klar
Efter det lilla snedsteget var det äntligen tillbaks till tanken igen. Det är nu mitteln på april och första STAC-tävlingen ska gå 29 maj.... Ser ju bra ut detta...

Numrerade alla skumbitar för att försöka få tillbaks dem när locket kommit på

I med förstärkningsstag och svetsa och därefter rikta för att få på locket
Efter mycken förtvivlan verkade det faktiskt till slut som det skulle vara möjligt att få på locket. Var mycket värmande och bockande... Kan inte påstå att den är speciellt rak längre men som sagt locket ser ut att kunna fås tätt och tillräckligt rakt för att de stora skruvade locken ändå skall bli täta
Lite svets senare var jag väldigt nöjd med locket i alla fall. Provmonterade pumpar och kollade att inte hålbilderna till locken hade dragit sig för mycket. Definitivt hopp om det hela...
Givaren till bränslenivån visade sig vara för lång i kombination med att botten slagit sig så jag fick göra en liten distans. Tajt med skruvskallarna så jag fick svarva ner dem lite
Hade nog gått att putsa lite på vikten med det fick duga så här
Locken på plats för första gången och det passade kalas. Kändes inte som det ska bli några problem med tätheten
Pump och filter behövde ju lite förstärkningsstag så det var lite svarvning och fräsning innan detaljerna var klara
Svetsade och klara
Nästa utmaning var att få till påfyllningsarmaturen. Mycket klurande och CAD:ande senare var det dax för tempo ett i svarven. Mycket omställningar på toppslidsvinkeln blev det... Tunt som rackaren är det också men lyckades bra med att hålla borta vibrationerna i alla fall
För att kunna spänna upp den halvfärdiga detaljen i fräsen var det bara att fortsätta i svarven med fixturen
Satt som en keps när den var klar
Lite spån senare såg det ut såhär i maskinen
Blev riktigt lätt och fin. Nästan lite läbbigt att ta i den för det känns som man ska deformera den med handkraft... ;)
Får hoppas den tål att dras fast med skruvarna i alla fall
Slangen passar bra, hoppas den funkar ihop med bränslet och att det blir tätt med slangklämmorna. Känns lite sådär att spänna rakt över ståltrådsspiralen
Vitontätning på plats. Skall täta mot själva tanklockshållaren
Monteringen kändes bra
Tillverkade även en liten genomföring till karossen som svarvades excentrisk genom att flytta två backar i svarven
Lite styrning för karosshålet
Har tänkt dra ner luftningen av tanken i reservhjulsbaljan. Lite delar till detta
När jag ändå var på gång att modda i bränslesystemet skaffade jag en etanolhaltsmätare från BJP-Race. Kändes lite trång att köra all retur genom så jag Y:ade ihop lite AN8 slang
Kopplat på plats under bilen
Display inne i bilen sitter monterad på buren. Vippan ändrar mellan att visa etanolhalt och bränsletemp
Tätade golvet med 1mm aluminiumplåt och gjorde fäste till givaren i detsamma
Lite aluminiumtape och svart gaffatape senare så var det nog tätare än på länge bakom förarplatsen
Drog om elen till pumparna och fläktarna också när jag ändå höll på där bak. Reläerna sitter nu ovanför tanken, förhoppningsvis rätt bra skyddade men ändå bra massamässigt....
Behövde tillverka ett fäste till säkringshållaren som jag nu tänkte flytta till ovansidan på tanken. Lite 4mm aluminiumplåt, CNC-fräs och fixtur så blev det såhär
Lätt och bra men kändes ändå rätt stabil
På plats på tankens ovansida, i framkant
Tanken slutgiltigt bänkmonterad med el dragen
Inkopplad i bilen med påfyllning, luftning och klotningsventil. Kändes bra
Inkopplad även vidare med trycksidan och returen. Även elen klar för provtryckning
Vi är nu framme i mitteln på maj och det är bara att inse att jag inte kommer hinna till den 29:e. Det tråkiga i det hela är att Landracing som skulle hålla i STAC har skött sig väldigt illa och hoppat av hela tillställningen. Står tillochmed på deras hemsida att STAC är nerlagt... Som väl är har Puppan och Rickard som var de som från början drivit igång hela konceptet inte lika sugna på att lägga ner. Ihop med Fredrik Skoghag på SMA har de nu lyckats få till en deltävling den 18:e juni för att se om det går att få igång serien igen. Ingen lätt uppgift när det spårat ur initialt och många av de 60 förserieanmälda har hoppat på annat. Jag skall i alla fall med alla medel försöka ta mig till Mantorp den 18:e. Har tagit semester 17-19:e så vi får hoppas det inte blir i onödan...

Nästa delmål är att få ordning på flatshiften. För att kunna fästa elektroniken lite vettigt klurade jag ut en fästplåt att skruva fast på instumentpanelen där handskfacket en gång satt. Passade på att även göra plats för däcktryck / däcktempsdisplayen, turbovarvtalsmätaren och oljetempsmätaren för bakaxeln. Blev lätt och fin

Även baksidan fick smaka lite fräs. Locken är till för att få igenom rätt stora kontaktstycken utan gapande hål när sedan bara kabeln går igenom
Klart på plats med mätare monterade och el dragen. Jag hatar att dra el.....
Kraftgivaren på plats. Räckte att korta stången lite för att få plats. Bara intrimning kvar i DTA:t
Vid provkörning av bränslesystemet visade det sig att en av pushon-kopplingarna till givaren läckte. Var rätt tighta att få på och det visade sig vid demontage att båda o-ringarna var klippta. Kanonsupport från Peter på BJP-Race som skickade ner nya o-ringar på studs. Var tydligen ett ganska vanligt fenomen så jag tillverkade en dorn för att montera dem säkrare. Bara att föra in med den rundade änden först så o-ringarna inte klipps och sedan.....
...trycker man ut dornen med röret på givaren och vips är allt på plats!
Bilen på egna hjul igen efter en väldans massa år. Första gången med slicksen monterade också. Milstolpe och väldigt glad ägare... Bara att flytta bort den på lyften för nu ska det skruvas maraton fram till den 18:e. Och "attgöra-listan" i evernote är inte att leka med... Vi är nu framme vid den 1:e juni
Kuggkransen på svänghjulet har av någon outgrundlig anledning blivit helt toksliten. Inte så att startmotorn inte kommer i ingrepp men tänderna ser helt sylvassa ut på vissa ställen. Vågade inte chansa på att balanseringen klarat sig så jag rev ner låda och svänghjul. Skar sönder kuggkransen och efter lite trixande fick jag bort den utan några vidare märken i svänghjulet. Rev även av spridarna för att motionera dem när de nu stått så länge. Martin på Luntec ställde upp på studs med både ballansering och spridarmotion. Spridarna ger tyvärr väldigt olika mängd så jag måste nog kompensera lite i sprutet. Minst / mest skiljer på hela 10%!!! Näst sämst är 8%. De fyra resterande ligger inom någon %. Balanseringen blev kalas. Martin körde även en viss blå Volvo C70 i bänken när vi kom ner så det blev lite musik för öronen också. En femma på över 1000 bakhjulshästar låter inte tokigt...;) Tillbaks hem och muttra tillbaks svänghjul, koppling och låda. Stort tack till Emil som ställde upp som stressmekspolare. När jag monterade lådan förra gången hade jag inga kontakter över till växelvisarpotentiometern. Blev att klippa sladden på lämpligt läge och löda på ett kontaktstycke jag fått över från annat ställe. Färgerna stämde ju sådär... ;)
Ett stort problem till hade kommit fram under våren. Tanken med STAC var ju från början att köra på bullerdagar så ljudnivån inte skulle vara något problem. Tyvärr så har kraven hårdnat på banorna så nu finns inte högre än 105dB längre att tillgå. Kände inte att jag skulle klara detta med befintlig sidepipe utan dämpare (förutom de två roterande då alltså...). Stressbeställde hem dämpare, rör och diverse andra avgasdelar från A Alt Avgassystem och Raka rör. Bulle var dessutom inom Streetpower en runda och fick med sig en rulle avgasbandage. Hade en ide på dragning av systemet men efter lite provande med de handlade grejorna konstaterades snabbt att den iden var skrot. Basse, Bulle och Felix gruggade geniknölarna och efter en lång natts mek var stommen klar och helsvetsad. Letade desperat isolering veckan efter och hittade förhoppningsvis lämpligt material på den lokala isoleringsfirman. Helgen efter började jag med att bygga ihop diverse skrot för att få till en trycktestning. Gick bra och jag hittade inga läckor. Känns skönt att veta då detta ska sitta INNE i kupén. Därefter lindades allt först med vanligt avgasbandage. Därefter ca 25mm isolering som hålls på plats med nejtråd. Rätt nöjd men jag ville ha ett skal också så att risken för att sitta mitt i ett moln av isoleringsdamm minskade avsevärt. L-M-R hade 4 rullar guldfärgad värmetape hemma som de snabbt blev av med. Det räckte precis så jag beställde 2 rullar till för att få till det estetiska lite bättre. Dämparen sitter nu bakom passagerarstolen precis över tvärstaget i huvudbågen. Utloppet kommer mitt i utrymmet mellan dörren och bakhjulet. Ska bli intressant att höra resultatet vid uppstart...
Detta hade som sagt aldrig gått utan polarna. Dricker inte kaffe själv men jag håll på att bli av med huvudet om inte denna dryck serverades till kumpanerna och jag kan garantera att vattenkokaren fick jobba hårt hela natten...
Har haft problem med laddtrycksregleringen hela tiden bilen rullat. Nya klockor var hemma och skulle monteras. Emil svor när de gamla skulle monteras bort och svordomarna minskade inte när vi insåg att klockorna inte vara lika dana i infästningen. Någon hade tydligen modifierat de gamla vi monteringen utan att komma ihåg detta... Ujujuj, vi är nu på kvällen söndagen den 15:e juni.... Nåja natten är ju ung, bara att sätta sig vi CAD:en och knåpa ihop lite adaptrar. Upp med lite bitar i fräsen och några timmar senare såg det ut såhär
Klara och provmonterade på klockorna (även lösa i bilen så den lilla nattsömnen som blev kvar inte skulle bestå av monteringsmardrömmar). Passade som väl var bra och lite möjlighet till justering vid montage fanns ju också. Kändes bra vid koll med simulerat laddtryck. Wastegaten rörde sig ur sätet runt 1bar så det verkade ju rimligt.

Nästa dag (måndag 16:e) hängde Emil med hem från jobbet direkt och vi började tokmeka. Fick dit klockorna efter att ha modifierat händerna en aning.... Bytte stift och kollade loppen med endoskopet. Allt såg bra ut. Fyllde på olja och drog runt torrsumpspumpen. Allt såg fint ut (efter ett par misslyckade försök till oljepåfyllning i tanken i alla fall...) och nu var det nära uppstart

Jag hade fräst fram en 1mm aluminiumplåt innan som vi nitade fast för att skydda lacken så gott det gick
Bild på ljuddämparen färdig i bilen. Emil hjälpte till även här med att täcka hålet i golvet med 1mm aluminiumplåt. Blev väldigt nöjd med resultatet och tror att det finns goda möjligheter till bra funktion
Klockan var nu närmare 21 på måndagskvällen och skulle jag slippa lynchning av grannarna var det hög tid för provstart om det skulle bli något Mantorp. Bulle och Felix med kusin kom ner precis lagom tills vi försökte ta oss ur garaget. Lättare sagt än gjort men efter lite övertalning med plywood nådde vi tillslut fast asfalt. Genomgång av alla vippor som jag inte rört på 6 år så borde allt vara ok. Vrida om huvudströmmen och... jaha, det räckte med bromsljuse för att att skulle slockna.... batteriet helt tomt trots försök till laddning innan... I med depåbatteriet och långa kablar i passagerarstolen och nytt försök. Nu startade både vatten och bränslepumpar och spänningen såg helt ok ut. Nu luktade det dock bränsle och en pöl bildades snabbt under motorn.... Hade lyckats klämma en o-ring vid återmontaget av spridarna... Tokmek mitt på gatan löste detta relativt snabbt. Nytt försök med pumparna och allt verkade ok. I med tvåan och 4 man puttande för fullt. Upp med kopplingen och motorn snurrar ett par varv och hostar till... ner med kopplingen och DEN ÄR I GÅNG!!!!! Provar att ta bort depåbatteriet med spänningen känns väldigt hög från generatorn så vi tapear dit klämmorna lite provisoriskt. I med ettan och upp med kopplingen lite ringrostigt men dock utan motorstopp. Efter ett lugnt varv runt kvarteret (med polarna utrustade med brandsläckare oroligt väntande vid garageinfarten) var jag otroligt lättad! Batteriet var väl det enda som inte var ok. Satte på laddaren men amperevisaren gav inget utslag till en början men efter ett par timmar hade den hoppat upp till 4-5A i alla fall och efter ett par timmar till verkade det faktiskt som om det hade ordnat upp sig. Nu var klockan tidig morgon mellan måndag och tisdag och jag han med ett par timmars sömn i alla fall innan det var tid att lämna ungarna på dagis...

Sov ett par timmar till och körde sedan till jobbet för att hämta de två rullarna tape L-M-R skickat ner. Därefter var det bara att köra till Knislinge där jag hade lyckats nosa upp en lämplig släp på Preemmacken. Var kalasfin, en Thule TL1500, precis en sådan jag tänkt köpa senare. Hem igen för att fixa det sista innan lastning. Bakre fästet till huven hade gått av så det behövdes en bättre lösning om jag ville behålla den på långa Mantorprakan. Oscar hade lite olika fjäderfästen så efter lite funderingar och givetvis modifieringar satt huven rätt bra. Efter alla år i garaget var bilen allt annat än ren. Dammlagret var så tjockt att de inte hjälpte att blåsa med tryckluft. Jag är inte mycket för att tvätta men nu var det nog ändå ofrånkomligt... Den blev ju inte spegelblank men lite vatten och TurtleWax gjorde verkligen underverk.

Tog ett par bilder så jag skulle kunna se hur den såg ut innan den fått smaka bana...
Riktigt nöjd med resultatet. Oscar hade varit nere en natt och hjälpt till med en täckplåt till bränslepumparna som även kommer agera diffusor när plangolvet är på plats. Vi smidde ihop det med lite KKR:er som bockverktyg på svetsbänken men det såg faktiskt helt ok ut med tanke på utrustningen. Nu hade klockan skenat igen och var i det närmaste 21. Ringde Martin Eldonson men han hade precis kommit innanför dörren efter att själv skruvat hela dagen på sitt eget projekt som även det behövde stressmekas. Han skulle bara få i sig lite mat och natta ungarna så jag började själv. Det gick bra till en början men efter ett tag kom jag på det här aldrig skulle funka. Fronten behövde komma långt fram och där satt det hjulstöd som inte gick att demontera. Djup depression.... Martin kom ner och vi diskuterade diverse lösningar och kom fram till att med lite 2"6:or skulle det nog bli kanon... Enda problemet var att klockan var 23 en tisdagkväll och jag skulle lämna Bjärnum 6:30 i morgon.... Martin kom på att hans bror Henrik Eldonson nog kunde ha lite grova plankor hemma. Ett par signaler senare på telefonen svarar Henriks sambo Pernilla och de sov inte heller... Lagom flax! In i Martins Clio för 945:an stod ju kopplad med släpen mitt i lastningen. Lämnade 240:n med två domkrafter under i vinkel som vilken Nissan 200 driftnisse som helst skulle vara stolt över, mitt på gatan utanför huset med gatlampan som enda arbetsbelysning. Tur man bor i en håla... Henrik och Pernilla undrade lite vad vi skulle med virket till men ett par skratt senare var snickerboa i full gång... Sågbänken fick jobba ett tag med kalasresultat (har inte alla husare sågbänk...?). En Clio är däremot INTE ett optimalt transportmedel för 1.5m 2"6:or.... Henrik fick stänga dörren utifrån...
Med dessa gick fortsatt lastning som en dans och bilen var formligen formgjuten efter släpen... Det slutade med att vi fick flytta fram bilen så vinschen helt bottnade, då gick det precis på mm att stänga baklämmen och kultrycket var kalas. Lite spännband och provtur på det så kändes det hela finfint... fast nu var ju klockan 3... och jag som skulle köra 6:30... och packa lite med....

Stort tack till Henrik för utan hans utryckning hade det inte blivit någon lastning!

Var lite osäker på batteriets kondition så jag hade en plan B med depåbatteriet i passagerarstolen. Undrar vad besiktningsmannen tycker om det...?

Snabbpackning på morgonen och iväg mot första stoppet i Traryd där jag skulle tanka både dragbil och 240:n samt hämta upp Felix och hans kusin som skulle följa med. Gick sådär med depåstoppet, kom inte ifrån Traryd förrän vid 8 och vi borde vara i Mantorp senast 11 för att kunna rulla ut på första träningen 12. 945:an fick jobba men vi passerade in genom grindarna inte mycket efter 11. På plats var det rätt oorganiserat. Vi frågade Cammo som visade var Fredrik Skoghags buss fanns. Väl där betalade vi och fick ut transpondern. Blev hänvisade till de som släppte ut bilar på banan var vi kunde hitta killen som besiktigade bilarna. Lite tips därifrån så hittade vi till slut honom och bestämde att efter vi lastat av skulle vi kontakta honom igen för inspektion. Avlastningen gick utan missöden men det tar ju en stund och innan vi fick tag i besiktningskillen igen var klockan farligt nära 12. Besiktningen gick bra men nu var goda råd dyra. Dax att prova sparkdräkten som jag köpt och fått omsydd... Det gick det också även om det var som ett ålaskinn. Inga gymnastiska rörelser här inte... Funderade lite på bränslet och kom fram till att lägga på 15% på den gamla mappen då etanolmätaren nu visade 36% i tanken. Hade för mig att det fanns en multiplyer i DTA:t men det var så länge sedan så den hittade jag i vart fall inte. Bara att ge sig på hela mappen istället då... Lika svårt med minnet här men efter 3000 försök eller nåt så gick det till slut. Ungefär i samma sekund var första träningspasset slut... Nåja, vi puttade igång bilen och värdena såg bra ut (eller ja, lika feta som innan, ligger runt 11.5 i AFR på 1500rpm tomgång...). Vi var i alla fall redo för nästa pass som började en halvtimme senare. Lineade upp när det var dax och efter lite väntan var det bara att rulla ut. Kändes bra ovant de första trevande varven då det är 6 år sedan jag körde både bil och bana. Dessutom är det ju slicks på nu att jämföras med de gamla smala R-däcken. En annan grej som verkligen gjorde skillnad var bytet av tryckklockor. Nu plötsligt hade jag kanon mellanregister och stabilt laddtryck på 1 bar. Ingen loggning på AFR så jag har faktiskt ingen aning om hur det såg ut... Det jag kan förmedla är däremot att maskinen gick som en dröm! I slutet på det ca 20 min passet gick det nog på om inte full attack så i alla fall 90%. Bilen kändes mycket bättre på alla punkter än jag kom ihåg från 2008. Då var träningen över och nästa gång var det kval nr1. Vi var lite sena ut men efter ett par uppvärmningsvarv fick jag till ett 1:31:4. Är jag helt klart nöjd med efter så få varv och den status bilen har. Vi var bättre förberedda till kval nr2 och rullade ut direkt. Ett par uppvärmningsvarv och sen full attack. På 5:e varvet i svängen efter långa rakan smäller det plötsligt till och bilen börjar snurra. Efter 1 och 1/2 varv stannar jag ute i lecakulorna. Har fått däckexplosion på vänster bak utan att jag kan förstå varför. Helt mirakulöst verkar inget i övrigt ha gått sönder. Det gick nog mer sönder när vi puttade tillbaks bilen upp på banan igen för då kasade växellådsbalken i lite. Bogsering tillbaks till depån och så var det slutkört för denna gången. Fick på reservhjulet från 945:an så vi kunde lasta. Kollade på finalerna och fick i oss lite mat sen var det tid att styra kosan den långa vägen hemåt. Körde om Killeberg hem och lämnade av Felix och kusinen. Hade inte kunnat genomföra dagen utan dem och de skötte sig alldeles utmärkt. Var hemma i Bjärnum igen vid 24 och lastade av bilen när jag ändå var igång. Hade inga problem att somna sen...

Nästa dag var jag först och lämnade tillbaks släpen i Knislinge och sedan tvättade jag av allt skit som kom vid avåkningen och oljan som dragits upp bak då jag hade för hög nivå i oljetanken. Hade fyllt på ca 10l men optimalt är nog runt 8l.
Hittade inga stora skavanker efter avåkningen mer än att Oscars diffusorplåt fått sig en kyss av däcket men den gick rätt lätt att rikta till. Inte ens fronten hade spruckit vilket jag omöjligen kan begripa eftersom det är väldigt svårt att få ut den på vägen från garaget utan att det skrapar i som tusan. Det såg även ut som plåten runt avgasmynningen hade gjort sitt jobb... Avgassystemet i kupén avger trots all isolering en del värme och det märks inte bara på kupéklimatet utan motortemperaturen gick upp runt 10 grader också. Ligger under 100 grader C i vilket fall som helst så det är ingen fara men funderar på lite mer luftflöde in i kupén  för att öka marginalen
Finn ett fel...

Har pratat med diverse folk om detta och den sannolikaste teorin verkar vara för gammalt däck. Planen är därför att köpa en omgång nya likadana slicks för att utesluta detta. Tyvärr har jag ingen koll på varken däcktryck eller däcktemp så allt är egentligen gissningar. Jag vet att jag hade 1.5bar i kalltryck men det säger ju nästan ingenting.

Summering av denna körningen är att det var fantastiskt roligt att sitta bak ratten igen, men jag är oerhört sliten båda fysiskt och psykiskt. Får nog vila ett par veckor innan jag bestämmer mig för vad nästa körtillfälle blir. Skall också se till att ha bättre ordning på loggning nästa gång. Allt var i panik för att lyckas hinna överhuvudtaget och det tullades i all hörnor för att bara komma till start. Lite fler personer i teamet på plats är också att föredra då jag har svårt att koncentrera mig på mer än körning när det väl är tid för det.

En länk på tuben till 1:31 varvet finns här

En länk på tuben till en förbipassering på start / mål finns här

Filmerna finns även att tanka ner via Movies

Största tacket av alla ska givetvis gå till Linda för att hon ställer upp och tar hand om ungar och hem så jag har möjligheten att ro detta i land!!!

   
   
Var och hämtade en omgång nya slicks i Växjö hos Däckproffsen. Trevligt och kunnigt bemötande. De monterade de nya tryckgivarna och krängde på slicksen. Tyckte inte det var så konstigt med däckexplosionen på gamla däcket. De var ju sedan 2005....

Har även gått igenom lite av systemen som inte var igång på Mantorp sist. Nu funkar däcktryck / temp samt hela loggningen av bredbandslambdan och alla dess ingångar. Även pillat lite på dashloggern. Bl.a ändrat hur dioderna tänds på shiftlighten. Bara kraftgivaren kvar att fundera lite på...

Sålde även R-däcken som kändes lite stora och köpte en omgång gatdäck till den andra uppsättningen fälgar. Billigt Kinaskrot i dimension 245x40-17 för 610:-/st. Känns bättre att inte ha bilen ståendes på slicksen i onödan. Och förmodligen ryker de om man skulle få för sig att provdrifta en sväng...
Blev inbjuden att deltaga i King of Mantorp av TimeAttack.nu. Det blev en lång helg....

Tokmek torsdag kväll som avslutades med nya spacers fram runt 3 på morgonen. Upp och jobba fredag, fick tag på släp på Preem i Knislinge, kompade ut vid 15 och körde och hämtade det. Hemma runt 17 för att "göra det sista" innan lastning. Lastning klar 23:30.... Bara att packa in det nödvändigaste före avfärd till Mantorp Park. Kom iväg vid 24 och landade lite efter 3. Packade ut lite saker så jag kunde blåsa upp luftmadrassen och knoppa ett par timmar i bagaget på 945;an.

Klockan ringde 7.00. Bara att börja lasta av bilen, besiktiga och ner på förarmötet. Hoppade över warmup:en. Bulle, Basse och Felix dök upp vid 9:30. Puttade igång bilen (fortfarande ingen startkrans) och körde träning 1. De nya däcktrycksgivarna verkar inte fungera nåt vidare. Fegkörde för jag ville inte belasta de nya slicksen innan trycket gått upp. Ingen attack = ingen temp = ingen tryckökning. Blev väl ett par varv till slut med hyggligt tempo. In i depån och kollade tryck och temp. Hade gått upp lite så nästa träning blev det en 1:29:48 tid. Kapade personbästa med 2s. Blev två pass till varav det sista fick avslutas pga låg bränslenivå. 70l soppa gick åt rätt snabbt... Var orolig när jag åkte upp att bli avvinkad pga 95dB krav på ljudnivån. Hade bra dialog med gubbarna som mätte och jag låg inte på mer än 96dB som max! Med väldigt små modifieringar klarar jag förmodligen 95dB på alla banor vilket ökar urvalet på arrangemang rejält. Efter prisutdelning lastade vi för hemfärd (via Markaryd och lite Preemdrifting). Hemma vid 23, bilen i garaget runt 1. Fortfarande hel...
Lite fortsatt strul med diverse loggning men i efterhand har jag lyckats analysera GoPro kamera på torrsumpstanken och avgastempar samt lambdavärde och allt ser helt ok ut....! Maxtemp i kollektor ca 900grader, lambda 0.8 - 0.78 vid fullast, 35% etanol i bränslet, 1 bar laddtryck från 4500rpm till varvstopp, 1.5bar mottryck vid varvstopp och vattentemp upp mot 100grader men aldrig över. Känns som motorn arbetar hyggligt väl för tillfället.

Har klippt ihop en film på 1:29 varvet också. 235km/h GPS-fart i slutet på långa rakan enligt RaceChrono och 185 på start- och målrakan.

Känns som där är en del tid till att kapa om bara gubben bak ratten kunde ta och släppa sargen och komma in i matchen... Tyvärr är både kassa och ork slut för tillfället så jag får väl ta och bygga vidare lite smått på bilen så länge...
Hyrde förresten samma släp även denna gång. Börjar få kläm på lastning och lossning och det funkar kalas. Måste bara hitta ett begagnat att köpa. Tips någon?

Nu blir det nog lite paus under sommaren, men kanske hinner vi med någon körning till i höst... ;)

   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21