News

 2015 del 3
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

   
Jaha kort fortsättning på krängaren var det ja... Lessen om jag gör någon besviken, men så blev det inte...


Passning av ändar samt avstickning i svarven gick snabbt och bra...
Avstickning och passningen av nya röret gick fint. Ipressningen med ett par tons kraft gick också kalas och svetsningen gick fint. Sen kom verkligheten ikapp... Visst ja ändarna skulle ju vara roterade i förhållande till varandra... Jaha, bara att dela röret igen, passa i en bit rörstump av gamla röret och svetsa igen.
Till slut blev det helt ok i alla fall. Men här kunde man börja ana vart hän det var på väg liksom...
Passade faktiskt bra på plats i bilen också, men sen var det dehär med infästningen i bärarmen. Har redan innan varit lite skeptisk till infästningen samt att utväxlingen blir väldigt hög iförhållande till fjäderbensrörelsen. Borde nog flyttas till fjäderbenet istället....
Efter ett par timmar i CAD:en var det dax att ge sig på verkligheten. De här oskyldiga aluminiumbitarna visste inte vad som väntade...
Överfall tempo1
Bas tempo1
Bas och överfall efter tempo1
Bas tempo2
Bas tempo3
Bas och överfall klara att sättas på fixtur
Överfall på fixtur
Överfall efter fixturkörning
Bas på fixtur
Manschetter klara för montage på fjäderben
Putsade bort den nya färgen för att få så bra friktion som möjligt och limmade dit pinnskruven. Riktade in med klocka fäst i bromsskivan. Är tight till transportdäcken (ca 2mm) men till slicksen ser det bra ut
Svarvade gängändar och svetsade ihop förbindningsstagen
Ser vettigt ut även om bromsslangen är i kortaste laget...
Lite tråkigt att de här blev över men jag hoppas funktionen på de nya uppväger nerlagt jobb
Skvätte lite färg på stagen....
... i min nya lackbox. De blev gula i all fall...
Tyckte jag kände glapp efter bytet av hjullager men var inte riktigt säker på varifrån det kom. Snodde ihop en adapter av en gammal spacer, distanser och lite rör
Mätte mellan skiva och fjäderben (hjullager samt flex i tapp). Kände inget direkt glapp (som när jag har hela hjulet på) men visaren flyttade sig bortåt +-0.5mm. Spände lagret lite (6Nm) utan någon större förbättring. Skumt
Mätte även mellan fjäderben och dämpare men hittade bara ett par tiondelar
Nya dämparna var ju något längre slag i än de gamla som jag anpassat till de gamla fjädrarna. Funderade länge på hur jag skulle stoppa fjädringsrörelsen i förtid. Valet föll på begränsningar som skruvas runt krängaren.

Baserna efter första tempot
Överfall efter första tempot
Mutterfickor i basen
Överfall på fixtur
Bas på fixtur
Utslagsbegränsare klara
Monterade och justerade på krängningshämmaren
Färdigt efter ombyggnad. Ledlagerna borde varit av annan typ med större rölighet då de tenderar att binda innan fulla rattutslag. Hoppas jag slipper utnyttja detta i helgen...
Då var det bara resten kvar då.... Ny luftbox, bromskylning fram och luftinstyrning till IC:n. Bland annat... Tiden börjar rinna ut... Bara att öka istället för att sitta här och skriva...
Näst i tur på listan stod bromskylning. Har aldrig haft problem med detta men eftersom jag stänger till rätt rejält i fronten känns det bra att ha de gjort. Kan hända att jag bromsar som en kärring också...

Ritade en plåtkona i CAD:en och gjorde en utbredning så jag fick en mall

0.5mm aluminium går faktiskt alldeles utmärkt att klippa med vanlig papperssax
Lite rör behövdes också. Tyvärr fick jag inte tag i rostfritt i paniken så det fick bli vanligt svart i 2.5"

För att få till hyggliga kapningar använde jag svarven till att ritsa strecken
Lite bågfil senare var rören klara
Konan nitades ihop tillsammans med det korta röret
Nitades fast i urtaget i fronten och tätades med silvertape. (Börjar bli mycket rallytape på bilen nu... )
Passade bra att fästas med buntband i splitterställningen
Röret som skall sitta ute vid bromsskivan skall fästas med en slangklämma runt ett stag. Lite borrning och kapning med Dremel så blev resultatet detta
La dit en distans för att inte få så mycket bryt i klamman också
Det blev inte mindre tight av detta men det bottnar på ungefär samma ställe som krängningshämmarstagen binder så det för duga. Känns stabilt och slangen rör sig fint vid styrutslag. Återstår att se hur det blir i ridehight och belastning...

Nu ska det tätas vid IC och byggas luftburk. Mycket tape blir det...
Nu började det bli riktigt dåligt med tid kvar. Planen var att hämta släpen vid middag på fredagen den 31:e för att sedan lasta och packa på kvällen. Skulle ge mig av vid 8 på lördagen för att se ActionMeet efter lunch och lasta av och besiktiga på lördagkvällen i lugn och ro. Den korta versionen - så blev det inte... Den lite längre versionen följer:

 

Körde vidare med 0.5mm aluminium och silvertape för att täta till IC samt att få en lite bättre luftväg fram till densamma

Har sagt det innan men clecos är helt suveräna för att hålla nitförband på plats innan man drar dit själva nitarna. Även lite dubbelhäftande tape användes och snyggt blev det rakt inte men förhoppningsvis gör det jobbet
Mer 0.5mm alu efter pappmall
På plats
För att få plats med bromskylningen och få lite bättre symmetri i luftflödet runt fronten var jag tvungen att flytta luftfilterna från den plats jag haft nere i högersidan av fronten. Tanken var att flytta upp dem i motorrummet men att kapsla in dem i en liten box som förses med luft direkt från fronten via en kanal. Lät bra i teorin men i verkligheten var det trångt som attan

Fick till en form i CAD:en som verkade ok och skrev ut en flock mallar. Har bara A3-skrivare så det blev att tejpa ihop en del av dem
Fortsatt 0.5mm alu utklippt med vanlig sax för papper. Sammanfogades helt av dubbelhäftande tape och silvertape men blev helt ok stabilitetsmässigt
Många mallar blev det...
Slangarna till filterna kortades (en dessutom givetvis för mycket så det fick skarvas...), det gamla hålet ner genom innerskärmen tätades med en 2mm aluplåt som grund och lite 0.5mm plåt assisterat av mängder med silvertape. Tätade så gott det gick runt lyse också för att få ett så slutet utrymme som möjligt
Isolerade kanalen med guldtape och som bonus så ser det inte lika sunkigt ut
Locket fästes med dubbelhäftande tape på vinklar och mer silvertape
Nya luftkanalen komplett
Inloppet framifrån fronten
Hålet är 250x90mm. Har inget att mäta med men det hade varit intressant att veta om jag lyckas hålla övertyck hela tiden i luftburken...
Mer tätning i fronten mot IC. Samma recept som innan: 0.5mm aluplåt, dubbelhäftande tape och silvertape
Har ju funderats en del på vingen innan. Försökte bedöma hur mycket AoA jag har. Testade lite med tape och linjaler och drog slutsatsen att jag förmodligen har haft för hög vinkel. Backade av ca 5grader och provar här
Har fått anmärkning på att dörröppnarna inte är alldeles självklara att manövrera av räddningspersonal i en nödsituation. Gjorde nya öppningar i rutorna som verkligen gör dem både enklare att använda och mer intuitiva om det skulle bli bråttom..
Har vid ett antal tillfällen kört med för mycket olja i oljetanken (totalt i systemet) vilket leder till att andningstanken överfylls och en del olja kastas ut och både sölar ner bil och bana. Gjorde en enkel blöja på ovansidan av plangolvet så det inte skall komma längre än hit om det händer igen
När väl hela plangolvet var på plats började jag fundera på krängaren igen och ju mer jag funderade ju säkrare blev jag på att jag snålat på frigången mellan knivar och bärarmar... Klockan var nu runt 22 på fredagen och mitt schema mer än lovligt kapsejsat... Bara att riva isär och förlänga stagen 20mm med en svarvad adapter på mitteln. Färg och annat bling-bling vara bara att skita fullständigt i. Fick även ta hål i plangolvet för att justera om utslagsbegränsningen som nu var helt åt pipan. Hur hålen tätades..? Givetvis med nya universallösningen silvertape...

Kom i säng vid 5 på morgonen med olastad bil så att köra vid 8 gick fetbort. Bilen verkade i alla fall vara raceready och det kändes skönt så jag knoppade ett par timmar för att sedan ge mig på lastning och packning. Lasta bilen från garaget själv är ett äventyr i sig och packa in alla grejor i bara 945:an leker man inte heller med. Hade gett upp ActionMeet sedan länge men vid 15 var jag äntligen klar att ge mig av mot Mantorpia. Givetvis hade jag stått med dörrarna öppna (och därmed innerbelysningen tänd...) alldeles för länge för att det gamla batteriet skulle ge mer kräm än ett hjälplöst suck ifrån startmotorn... Nåja laddare med starthjälp fanns ju till hands bara några meter in i garaget. Ut med förlängningskabel och på med klämmorna och.... vänta lite... generatorremmen ska ju inte bara ha tänder på vissa ställen på baksidan thumbs down thumbs down

Bah!! Kl 15 en lördageftermiddag finns inte mycket öppet i lilla Bjärnum där det säljs generatorremmar till Volvo 945. Inte i Hässleholm heller... I Kristianstad 5mil bort finns däremot Biltema som faktiskt hade hemma.... thumbs up Sambon hade ju sedan länge räknat ut att det inte var någon större vits att vara hemma denna dag då jag inte heller skulle vara hemma så fordon var det lite ont om. Diverse telefonsamtal till polare och föräldrar så fick jag tillslut tag på morsans gamla Opel som förmodligen aldrig repar sig från denna Biltemaresa. Nåväl, remmar inhandlades (behövde en, köpte två...) och bytet gick smärtfritt. Rullade ut ur Bjärnum med bilen på släpet och 945:an på knä runt 17:30 thumbs up

Resan avlöpte utan några större katastrofer och jag var framme på Mantorp innan mörkret. Både TAnuCREW och polarna var på plats så inskrivning och besiktning med bilen på kärran gick i ett nafs. Hade bokat garage men garagepolaren hade redan hämtat ut nyckeln och dessutom dragit från Mantorp... Som väl var var garaget inte avstängt in till de andra två platserna som Richard och Gustaf hade. Gustaf och Edvin hade en hel del att skruva med så de planerade vara kvar en bra stund innan de drog till vandrarhemmet. Ingen tid att spilla. Jag hade lite småfix kvar som jag tänkte ordna så det var bara att börja med lossningen. Det gick ju bra ända tills vinschen skenade och bilen frirullade av släpen utan ramper eller allt annat som jag behöver för att det inte ska ta i... Förstår fortfarande inte hur det är möjligt, men faktum är att det ENDA som jag vet hände är att sista delen av plangolvet blev marginellt krokigt. Jag skulle aldrig fixa denna manövern en gång till med vilje så det verkade som om någon trots allt ville se kärran på banan...

Vi fick in bilen i garaget efter lite provstart och varmkörning med osande oljerök som fint komplement... Har varit med om detta en gång innan så jag var inte så orolig av detta fenomen. Verkar som det rinner in så mycket olja baklänges i motorn från tanken när den står länge så startar man utan att byta olja (och därmed pumpa ut allt som finns även i motorn) så blåryker den en bra stund innan den blir ordentligt varm men sedan försvinner det och märks inte alls. Så även denna gång. Gött!

Vill inte köra med mer vikt än nödvändigt i ekipaget då vikten är mer än ansträngd som den är med detta nätta lass så jag behövde jaga tag i närmsta mack med V-power. Var en runda inne i Mantorp och letade men när inte lokalbefolkningen känner till någon Shell-mack är det nog läge att ge upp och ut på E4:an igen... Det är långt till Linköping. Och lika långt tillbaks... Vid detta laget (runt 1 på natten) hade Gustaf och Edvin gett upp och skulle dra men som tur var försökte de först försäkra sig om att jag hade nyckel (vilket jag alltså INTE hade..). Jag kom tillbaks precis lagom tills de startat bilen och var på väg att lämna så jag kunde äntra min fina hyreslägenhet... Fixade till hållaren till telefonen som jag kör RaceChrono på och fick på nummerlappar och dekaler. En rejäl dusch på det så var klockan runt 2:30. En rätt lättvaggad gosse somnade gott på sin luftmadrass bland bilar och bränsleos...
6:30 började TAnu folket dra igång dagens cirkus så då var det bara att slå upp de rödsprängda ljusblå...

Ingen tid att förlora, bara att byta hjul och få på kjolfäste, kjolar och diffusorgavlar. Kom en bit sen var det förarmöte (och frukost för herr Fischer). Bara att fortsätta efter förarmötet men groggy efter allt tokskruvande / sömnbrist så satte jag fästena på fel sida och upptäckte det inte förrän en kjol motvilligt var fastskruvad med alla skruvar samtidigt som den andra ohyffsat vägrade totalt. Stort tack till polarna som kommit upp och skulle heja på som ryckte in och skruvade in i det sista innan warmup

Väl ute upptäckte jag att huven inte ville sitta kvar. Har inte haft detta problem innan men måste blivit efter jag ändrat så mycket på luftflödet i fronten. In i depå och i med Dzus:arna igen men så fort jag fick upp lite fart hoppade de ur igen. Inget gick sönder så det vara bara att tejpa till Kval1 och i övrigt kändes bilen ok att köra så allt kändes positivt.

Maskin går lite fett och på Mantorp går det åt kopiösa mängder bränsle så vi tankade upp inför Q1. Lite mycket visade det sig... Vätskelås i påfyllningen med lite spill som bonus. Hatar bränsle som inte är där det skall så Q1 inleddes med ett par väldigt långsamma varv för att försäkra mig om att inga bränslerester fanns utanför tanken. Efter ett ordentligt warmupvarv var det dax att gå på lite attack. Hornen växte ut lite väl mycket och resulterade i en 360 efter långa rakan efter att jag fjuttbromsat och gick in för snabbt i Mjölby. Höll mig på asfalten men maskin stannade och utan startmotor betyder det taxi till depån...

Q2 gick bättre och tiderna gick neråt varv efter varv. Efter ett 1:28,6 http://youtu.be/LsAi-ymIvAk visade vattentempen på instrumentbrädan 110grader så jag slog av på tempot mitt på långa rakan. Tog ett lugnt varv varvid tempen gick ner igen men fick målflagg varvet efter så det blev inte mer. Synd då det avbrutna varvet indikerade 1:27.5 utan förbättringar av resterande sektorer. Lite mer körtid på chaffisen så borde tiderna kunna gå ner någon sekund till i alla fall.

Fick hoppa över OpenPit då jag hittade lite oljeläckage på högersidan av motorn som jag inte kunde lokalisera. Även wiren till gasblippen har gått av och måste åtgärdas. I övrigt verkar förändringarna för i år ha gjort nytta och bilen känns bättre bak än innan. Ska gå igenom loggarna och dra lite mer slutsatser men jag kollade vattentempen och den var aldrig över 100grader (litar mer på denna än mätaren på instrumentpanelen) men bättre intag av kylluft står högt upp på förbättringslistan
 
Hörde att det brinner en bra stund vid avsläpp och lacken börjar se genomhärdad ut vid utblåset...

Som vanligt hade detta aldrig kunnat ske utan mina lojala polare. Bulle och Felix höll ut hela helgen och Engström, Elias, Oscar och Emil hjälpte till vid väl valda tillfällen. TACK!!
 
Har ju funderat lite på vad jag skulle ta mig till med däcken efter KoM. Kom fram till att framdäcken såg så illa ut att jag tänkte prova en "varmluftspistol och skrapa" variant jag hittade på Tuben.



Så här såg däcket ut innan skrapning. Värst var vänster fram men även höger fram var det rejält med pickups på. Beror förmodligen på att jag körde först ett långsamt halvt varv mestadels till vänster om raceline och sedan ett långsamt varv efter målgång. Bakdäcken var väldigt mycket mindre gummirester på men jag antar att framdäcken plockat upp det mesta först...

Var inte så svårt som jag trodde, även med mina primitiva verktyg. Man fick värma rätt bra med värmepistolen men sedan släppte resterna rätt distinkt ifrån slitbanan. Det känns spontant som jag tappade en heatcycle på detta för som sagt däcken blev bra varma
Vänster skrapad, höger oskrapad
Blev en del gummirster från två däck

Ringde Däckproffsen i Växjö där jag köpt däcken och förhörde mig lite om rensning av slicks. Det fanns inga färdiga verktyg att köpa och rensning av slicks var inget som Michelin rekommenderade. Det görs dock i de flesta racingserier. De rekommenderar att man kör loss pickup på warmup etc. Med detta i minnet skippade jag varmluftspistolen till bakdäcken och rengjorde bara från sten så gott det gick
Delade garage med Jonas Larsson på KoM och han hade smidiga ringar man lägger mellan däcken vid stapling. Han tipsade om en tysk sida som sålde sådana. Fick hem 4st efter knappt en vecka. Funkar finfint
Rev ner bakersta delen av plangolvet. Har kommit lite olja ur vevhusventilationen och blöjan har gjort sitt jobb. För övrigt är det helt skadat hur mycket skit det samlas upp ovanpå...
Rev även ner mellan delen där det oförklarliga oljeläckaget var. Man kan tro det är folkrace... Lite svårt att analysera oljan då den har en förmåga att flyta ut något vansinnigt över tid men det handlar i alla fall helt klart om motorolja - inte transmissionsolja. Även här finns det material till en mindre sandlåda...
Ovansidan av splittern var inget undantag. Massa grus enligt bilden (detta är bakom den tejpade skarven) och utrymmet framför framhjulen innehåll garanterat mer gummirester än framdäcken

Har gått igenom bilen och hittar inga större överraskningar i övrigt. Ska nog bara göra mindre förbättringar till nästa år för att utvärdera nuvarande utförande lite djupare. Det finns ju helt klart mer än 1:28 i detta utförande. Kanske dax att försöka utveckla chaffisen lite också

Klippte ihop en liten snutt från livesändningen
 
Har inte hänt mycket här... Massa annat som kommit mellan. Har retat mig länge på att det är besvärligt att köra torrsumpspumpen för sig själv när man ska byta olja t.ex. Problemet är att få bort remmen för man måste lossa hela pumpen. Tanken är att göra ett litet brythjul som man enkelt viker undan så remmen enkelt går att ta bort. Lite tid i CAD:en så verkar allt vara på banan.

 

Fäste del 1 i maskin (på fixtur så klart...)

Del 1 klar sett från utsidan
Del 1 klar sett från blocksidan
Del 1 sista tempo mot remspännare
Fäste del 2 i maskinen
Del 2 klar sett ovanifrån
Del 2 klar sett underifrån
Provmonterat
Passar på att dreva om pumpen lite när jag ändå har byxorna nere. Ska även riva ur grovfilterna för att se så att det inte sitter en massa skit i dem då jag tycker loggarna visar högre och högre trycknivåer i vevhuset. Förvisso inget övertryck men i slutet på Mantorprakan är det väldigt nära ATM...
Gamla drevet vs mockupdrev med färre tänder samt brythjul och lager till detta
Har funderat ett bra tag på att byta till 140mm koppling. Enligt DLI har Zachs en väldigt fin 2-skivig variant som är specad runt 950Nm. Har för mig min gamla AP 184 är specad 850Nm och den har jag aldrig haft problem med. Stämmer specen borde det alltså vara ok ur det perspektivet.

 

Ett par skisser på komplett koppling och svänghjul. Framifrån

Bakifrån
Man får lite bättre perspektiv på storleken när man jämför med vevaxeln... Total vikt på koppling och svänghjul blir i regionen 3.1kg med ett (i mina ögon) väldigt litet tröghetsmoment.
Svänghjul komplett med bakre del i aluminium samt friktionsyta i lämpligt stål. Mitt gamla svänghjul har slitplatta i vanligt 1312 och har fungerat bra. Har förvisso inte gått mycket men har inte heller härdat vilket lätt kan hända om man använder legering med högre kolhalt. Verkar dock vara många som kör med CrMo plattor vilka borde härda när de får lite värme
Endast aluminiumplattan. Blir inte stor när den inte skall hålla rätt på kuggkransen. Ca 490g

Lägre vikt är ju bra i sig men detta borde göra att jag kan gå ner lite från mina 80ms bryttid vid växling också
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27