News

 2019 del 1
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

   
Nytt år = ny brukis

Den gamla trotjänaren börjar bli för jobbig att fixa i ordning till besiktningarna så jag sålde reserv 945:an och köpte en V70 2.5FT -09. Gick lite på volley men hitentills har det inte framkommit några större fel

Hög så man kan stå och mecka under den...
Våga vägra original, så det fick bli en snabb runda till BSR...
Snygg lösning. Lite strul vid avkodningen men annars verkar det funka. Har bara kört på 98 än så länge men tanken är att köra E85 på sommaren i alla fall
Har haft bockarna till den portabla lyften ståendes på annat håll men ibland är de bra till annat också så jag ville ha dem i garaget. Golvyta är heligt så det fick bli en lösning i taket istället. Lite CAD:ande och så var det dax för fräsning. Ämne till krokat efter lite tillyxning och borrning
Klar på fixtur
Fästplatta klar på fixtur
Hela högen klar
Även krokarna helt klara
Då bockarna skall hänga uppochner i taket och inte är direkt jättelätta, kändes det viktigt med bra instyrning i kroken. Här är ämne till dessa instyrningar
Första tempot klart
Andra klart på fixtur
Alla delar helt klara efter ett gäng timmar i fräsen...
Så var det dax för 2019 års garagefest! Även denna gång kändes det som det blev en lyckad tillställning. Stort tack till alla som dök upp och även detta år vann bröderna Buchka priset för längsta resväg...

Det började med smörgåstårta a la Centralkonditoriet i Markaryd....

.... fortsatte med massa diskussioner...
.... lite maskinkörning...
.... mera snack i olika grupper....
.... lite rattdissikering...
.... ännu mer snack....
... tills det var dax att släcka runt 3 tiden. Hoppas alla var nöjda för det var jag!
Bara att fortsätta med bockupphängningen.

En komplett krok

Sedd från annan vinkel
Alla ihopskruvade
Lite snörjobb senare var de även uppskruvade på plats i taket. Gick fint även att hänga upp bockarna, kändes inte som om man skulle få dem i huvet när man håller på...
Klart! Det börjar bli lite småfullt över allt. Satte även upp lite fler skåp runt pelarborren. Lite som en hårddisk. Nya eller fulla, det finns inget mellanting...
Det börjar ju närma sig vår och jag fick inga sommardäck med V70:n så jag var och handlade en uppsättning 19":are. Blev billigast möjligt hos Chromefälgar. 235x35/19 på 8.5" fälg blev i smalaste laget. Skulle nog varit 245:or. Ska bli intressant att se hur det ser ut på bilen
Skumma gängor nuförtiden... M14x1.5... och bultar dessutom... skrot...
Fick leverans på lite material. Kanske kan bli lite spacers till V70:n...?
Skulle hissa upp V70:n på lyften för att kolla lite under.... Verkar inte som moderna bilar är menade att hissas upp....? Fick bli en runda till bästa Biltema för att råda bot på eländet. Ska prova att dela de stora fyrkanterna så kan det nog bli bra
V70:n är inte bara hög, den svajar rätt bra med. Har ju gått 24000mil så det är nog dax att göra något åt dämparna. Beställde ett D2 SuperSport kit från Street Performance. Trevliga killar och rimligt pris. Tog ett par veckor men sedan trillade det in ett stort paket
Väl inpackade framdämpare
Även bak var det bra ordning
Coilovers fram. Tvåvägs justering. Rent spontant känns kolvstången rätt klen och slaget rätt kort men vi får se efter lite tester
Bak är dämparen för sig. Även här justerbart både på bump och rebound. Dock måste det bli svårt med justeringen i topp efter montering...?
Bra lösning med inställning av ridehight, både på fjäder och dämpare. Ska inte köra toklågt men det borde bli lite skillnad i alla fall
Verktyg och annat snyggt förpackat i påse
Hela innehållet. Verkar lovande. Nu ska jag bara hitta tid att montera det med...
Så fruktansvärt korkat att det inte finns möjlighet att se temperaturen på motorn i V70:n! Köpte en billig bluetoothadapter till OBDII uttaget för att köra Torque på en platta och på detta sätt lösa misären...
Provade att scanna med handscannern och det blev faktiskt bättre än jag vågat hoppas på. Inte helt perfekt så klart men absolut användbart. Det svåraste var väl att välja placering på plattan. Knappen till varningsblinkersen blir helt dold så jag la in en mekanism för att sköta det från sidan lite på prov
3D-printade fästet. Provet med mekanismen blev inte bra - 0.5mm diameterskillnad på hål och axel funkade inte alls. Har inte fått loss den över huvud taget. Får nog utreda detta tills nästa version
Däremot passade det helt kalas mot brädan. Dubbelhäftande tape och buntband i fläktgallerna så sitter den som berget. Får utvärdera detta lite så får vi se om det blir fler justeringar till v2 än bara knapptryckningsmekanismen
Då bromsarna var helt slut bak beställde jag nya skivor och klossar runt om från Reservdelar24.se. Blev Brembo till vettigt pris. Det som inte alls blev som tänkt var leveranstiden.... Efter säkert 20 mail och support som inte lyft ett finger för att hjälpa till fick jag delarna 4v efter beställning... Nöjd kund...? Nej, inte riktigt... Inte alls faktiskt!! Var så illa så jag fick köra till Biltema och akuthandla skivor och klossar bak för det gick stål mot stål...

Byter nog detta samtidigt som coiloversen och hjulen. Tänkte även finjustera läget på fälgarna med spacers. Fortsättning följer när jag lyckas hitta tid för nu har jag ju alla grejor...

Robin Antonsson har inför säsongen 2019 gjort ganska omfattande ombyggnader av fram och bakvagn. Efter att länge ha kört med 40mm spacer bak valde man nu att flytta ut hela uprighten samma sträcka. Drivaxlarna blev därmed 40mm för korta. Lösningen var att lägga en spacer mellan diffen och drivaxeln. Mistander Motorsport som gjort ombyggnationen av fram och bakvagn skissade ihop en ide på utseende. Som vanligt var tiden emot grabbarna och vem kunde tillverka på kort tid...? Du gissade aldeles rätt.... För att stilla tillverkningsbehovet var det här ett alldeles lagom stort projekt att ge sig på...

Från skissen togs en modell fram och en ritning med toleranser skickades i retur för påseende för att i största möjliga mån slippa missförstånd. Allt verkade ok.

Spacer sedd från drivaxelsidan

Spacer sedd från diffsidan
Martin Nyman på Lenova Produktion ordnade snabbt fram ett par skivor 7075
Började köra i 3-backschucken
Hade bra ämne att utgå ifrån till fixtur. Plattstång 200x30 L=180 i kvalitet 6082-T6
Hade även lite överblivna styrringar från Festo som kom till användning
Upp med kutsen på fixturen...
... och så blev det lite spån
Som tur var blev det lite kvar av biten också...
Ny inspänning och körning av drivaxelsida
Status på bitar efter förra tempot
Spände upp i ytterligare position för körning av bl.a ytterdiametern. Här började det att inne kännas riktigt rätt... Funderade på om det inte skulle gå att ta bort en hel del vikt utan att kompromissa något vidare på hållfastheten. Ett av Robins mål med ombyggnationen i år var ju dessutom att få bort onödig vikt...
Satte mig en stund i CAD:en och klurade. Det visade sig att det gick att ta bort nästan 0.5kg paret. Ventilerade ideerna med Robin och han tyckte det lät ok så det var bara att köra på.

Version 2 av spacer sedd från drivaxelsidan

Version 2 av spacer sedd från diffsidan
Gjorde en liten analys av spänningarna från bultarna. Utnyttjar materialet rätt bra...
Tillbaks till fräsen.

Utsidan kördes klar

Ny uppspänning för att köra insidan
Moddade lite i fixturen för frigång
Och så var det dax för lite spån igen....
Insidan klar. Tur jag hade en lång 12mm fräs...
Bara att hålla fixturen på högkant och spänna upp detaljen för att köra fickorna på ytterytan. Har ju inte mer än drygt 1000 rader minne i maskinen så det krävdes tre uppladdningar av program för varje ficka. Sen var det bara att skruva ner detaljen, vrida den 60grader, placera den på styrhylsorna och spänna fast. Ladda program, osv, osv, osv. Terapijobb...
En detalj klar, den andra utan fickor
Vikt utan fickor
Vikt med fickor
Eftersom det körts bort så mycket material så ändrades detaljen så mycket i mått så jag beslutade att köra om en passning samt förstora hålen. För att lyckas med detta skissades ett lock fram i CAM-systemet.

Resultatet av första tempot

Andra sidan gick att köra i fixturen
Färdigt lock ovansida
Färdigt lock undersida
Detalj fastspänd och redo för justering
Det går åt en hel del tid och material till fixturering....
Nu var i alla fall detaljerna äntligen helt klara
Allt som allt gick det åt 33h arbete. Tur det är hobby...
För att köra upp det sista i hålen hade Mose lägligt nog köpt en sats ställbara brotschar. Var en fröjd att dra brotschen för hand. Vass brotsch och 7075 utan smörja gav en helt sagolikt fin yta
Nu gäller det bara att det inte blivit några missförstånd med måtten. Jag har ju aldrig sett varken diff eller drivaxel....
Helt ok yta för en maskin från 1989....
Bara att vänta in de lite speciella bultarna som skall hålla ihop allt sammans. MC6S M12x1.25 L=90 12.9 letar man inte fram under vilken sten som helst. Går allt enligt plan skall de vara här på tisdag. Vi får väl se...
Fick på sommarhjulen på V70:n. Klar förbättring! Nu ska bara coiloversen på också med lite lagom sänkning så blir det nog skitbra!
Det där med bultarna gick ju precis som man kunde tro... Åt pipan!! M6S M12x1.25 L=90 8.8 var ju inte riktigt det som var tänkt... Och MC6S M12x1.25 L=90 12.9 fanns inte i listan över huvud taget.. Perkele!! Jaha, vad göra, för nu var det bråttom på riktigt liksom... Bromsning i början på nästa vecka och utan bultar ingen bromsning och utan bromsning ingen körning då även sprutbyte stod på agendan...

Lyckades leta upp 12st MC6S M12 L=150 12.9 i gömmorna. Bra att ha lite av varje... Sågade av dem till 91mm

Upp med dem i svarven och snyggade till längden och fasade nosen lite
Hade inget gängsnitt M12x1.25 och 12.9 och gängsnitt är inte värdens bästa kombination. Emil hade gängsnitt så det fanns en plan B men huvudspåret gick åt projekt "övertalning av polare med NC-svarv". Dvs Martin Nyman på Lenova Produktion. Mannen som jobbar dag och (framförallt) natt fick även en polares tjat i örat. Efter ett tag öppnades en ljusning och natten mellan onsdag och torsdag blev det åter skrynklor på bultarna.
Som vanligt när Martin är igång så blir resultatet top notch. Inget fel på ytan här inte!

Då var det bara att sätta sig i bilen och köra till Halmstad där Robin mötte upp. Vid ett snabbt prov med en drivaxel verkade det lovande även om det var väldigt tight på insidan då drivaxeln hade "bulor" där. Jag hade ju själv valt radie där utan tanke på dessa bulor så det var ren tur att det inte tog i.

Bara att hålla tummarna nu så allt klaffar och det blir fina siffror och bra integration med seklådan nästa vecka. Lycka till Robin!

Så var det då tid att ta itu med de här gynnarna. Har länge försökt snacka dem på plats men helt utan framgång...
Han inte mer än börja bak innan jag stötte på patrull. Vet inte om det var för att bilen är utrustad med automatisk nivåreglering bak eller det bara var fel. Lösningen blev i vart fall att svarva upp bussningarna 2mm, från Ø14 till Ø16mm
Fick lossa bärarmen från spindeln men annars var det hyggligt smärtfritt att få bort det gamla. Inga större konstigheter att få på det nya heller. Lite körning med växellådsdomkraften så hittade bärarmsbussningen rätt igen.

Men när jag började fundera på hur gasbehållaren satt slog det mig att den kommer ju ryka direkt!! INTE bra! Åtgärda!!

Av med dämparen igen och vända behållaren åt andra hållet. Nu blev det mer plats.... Lite märkligt att man skickar ett modellanpassat kit utan att ha resevoaren på rätt håll....?

Dämparna är rejält påställda - 3 klick från max hårdhet både på bump och rebound.

I övrigt kändes topplagring och den minimala gummibussningen nertill att vara av riktigt hög kvalitet. Hoppas känslan stämmer...

Bara för att den fick plats betyder det INTE att det var GOTT om plats...
Inga större konstigheter med fjädern heller. Lite svårt att veta mart man skall börja i höjd bara för när kittet kom i kartong var justeringen inskruvad i  botten. Tanken är inte att köra toklågt utan mer att få ner den till rimlig nivå och förhöja körkänslan rejält
Snickrade ihop ett litet kit för att slippa kasa fjäder mot justermutter och förspände lite lätt efter att jag gissat lite med dämparen
Det blev lite sådär. Var ju färdig framåt småtimmarna så när jag mätte och räknade blev det helt fel. Utfjädrat 235 och infjädrat 265 går ju dåligt ihop men jag fick fram att den sjunkigt ihop 30mm vilket vore ok på 80-90 i slag på dämparen. Det var ju såklart 165mm i infjädrat tillstånd vilket gav 70mm infjädring på dämparen...! Var lite förvånad av hur hård den blev, men det var ju inte så konstigt med tanke på att den låg nere mot genomslagsgummit...

Snyggt stuk blev det också...

Bara att fortsätta fram nästa helg. Här var det värre med plats...
Efter ett antal timmars pill, tillverkning av delar och en aldrig sinande ström svordomar började jag se ljuset i tunneln
Komprimerade fjädern och drog upp den undre delen av benet med gängstång
Efter lite övertalning med plastklubba och domkraft gick det att lirka ur benet
Utan dessa kompisar hade det nog inte gått, utan att skruva ner spindelled och styrstag samt slå ur drivaxeln
Lite behändigare mått på de nya benen.... Även här kändes det lite snålt med slag i dämparen (runt 80mm) så det blev en hel del funderande innan alla justeringar var klara. Monteringen som sådan gick betydligt fortare än demonteringen pga det rejält kortare benet. I princip samma hårda inställningar som på bakdämparen. Jag provar att låta det vara som basepoint så får vi se. Det är lätt att komma åt justeringarna fram. Bak är det värre med rebound, bump är ok.

Justerade även höjden något bak samt placerade dämparen närmare optimalt arbetsområde

Resultatet blev i mina ögon helt ok att titta på.

Ljudnivån gick upp en hel del och komforten blev också klart påverkad. Dock svänger den numera när man vrider på kringlan...

Nu när montering och grovinställning är gjorda får jag ta och prata lite med Street Performace om finjustering och en hjulinställning skadar nog inte heller även om det förmodligen mest är toe som går att justera med någon reda. Den känns inte helt tokig som den är så det finns risk för att det dröjer lite..

   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27