News

 2011 del 1
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

   
Jaha då var det dax för första uppdateringen för i år... kanske på sin plats så här i slutet på augusti... Har haft fullt upp på jobbet och i garaget så tyvärr har uppdateringarna lyst med sin frånvaro. Blir förmodligen inte bättre i höst heller som det ser ut för tillfället... ;(

 

Nåväl det är väl bara att börja där jag slutade förra gången om jag nu kan lyckas komma ihåg så långt tillbaks i tiden (brukar ju ha problem att komma ihåg vad jag gjorde i går)

 

För att förankra de längsgående balkarna till traversen tillverkades rejäla vinklar. Tur vi köpte en 340A svets på jobbet för den fick gå på max... Lite planing med horisontalhuvudet i SAJO:n så var de i vinkel med...

Nu var det hög tid för min egen fräs att bekänna färg... Laddad med lite uttjänta fräsar från jobbet var det bara att ösa på... Gick sådär kan man säga... det är alltid bra att ha koll på vilket material man skär i. Hade inte jag. Gick ett antal hårdmetallskrubbar innan skärvärdena var rätt... (de var nog kasserade av en anledning också iofs...)
Lite svetsning senare (även denna gång långt upp på ampereskalan) såg det rätt bra ut. Fästvinklarna till löphjulen för längdrörelsen klara
Snackade lite med Basse om hjälp att lyfta upp balkarna.... -Jodå det går nog... -Dom väger väl en 100kg men med spännband och lite rep skall det väl gå.... -Jaha då tar jag med mig lite grejor och kommer ner... var tanken. Verkligheten var nog närmare 140kg och det där med spännband och rep var nog lika lite i fas med arbetsskyddsstyrelsens bestämmelser som tiden jag beräknat att det skulle ta att få upp eländet.... Vid 2-3 tiden på natten mumlade Basse något om att -Den andra får vi nog lösa på ett annat sätt....
Känns förtroendeingivande eller hur...?
Slängde ihop en liten fixtur att lyfta upp nr.2 med
Lyckades låna en truck av Holmqvist och spekade ner för backen mot garaget. Det gick alldeles utmärkt tills jag kom in på grusuppfarten.... dom är inte terränggående direkt såna här industritruckar. Först en lossdragning av Linda med bil som jag trodde skulle sluta inne hos grannen samt en smärre arkeologisk utgrävning när den för andra gång begav sig mot mitten av vår kära planet... Med hjälp av diverse domkrafter, svordomar och en hel hög med plywoodskivar var den så äntligen inne i garaget. Lyftet tog väl i runda slängar 10min så den biten fungerade ju felfritt... Bara att satsa för fullt för att nå asfalt under hjulen igen.... Gick utan anmärkning och resan tillbaka till lagerplatsen avlöpte utan bekymmer. Stort tack till familjen Holmqvist!
Oket var skissat sedan tidigare men det krävdes en hel del timmar i CAD:n för att få till alla detaljer med styrningar, förstärkningar, stoppar och luftbromsar. Ett antal timmar senare med MIG:n och TIG:n var stommen klar
Ingen lätt pjäs det här heller så jag hoppade över det manuella upplyftningsförsöket och gick direkt på truckalternativet. Nu var det ju flera veckor sedan jag var inne med trucken sist så med väldigt selektivt minne borde det ju gå bra att bara ladda från gatan och köra in med full fart i garaget... nähä, så var det inte denna gången... hade jag inte samma problem förra gången... jo just det... utgrävning nr2 var ett faktum och jag svor säkert inte mindre denna gång... Stort tack nr2 till familjen Holmqvist för lån av trucken igen
Lyftet gick även denna gång smärtfritt och montering av vagn och alla fäste, hjul och styrräls gick utan problem och passade förvånansvärt bra
Lite hängsle och livrem för vinschen lyfter inte mer än 400kg men det är ju inget man vill ha i huvudet... Inga problem med byrolådseffekter heller, men avstånden är ju å andra sidan ganska små
Testat och klart med provisorisk kabel och allt verkar funka som planerat
När jag köpte fräsen hade den inte använts så flitigt på ett bra tag så bland annat kylvätskesystemet var i behov av en rejäl översyn. Byggde ny pickup för att kunna köra med väldigt låg nivå utan att suga massa luft i pumpen. Skärmade även av med nät för att slippa få in småspån och rejäl hydraulsnabbkoppling så baljan går att dela från pumpen med vätska i karet utan översvämning på golvet
Slaktade av lite gammal slang, 230V ventiler (satt mitt i våtutrymmet, huga!), diverse upphängningar och onödiga täckplåtar
Kompletterade med flexibla slangar och fyra munstycken så man slipper justera sprutbilden konstant
Kom ganska snabbt fram till att för att kunna använda fräsen lite mer rationellt behövdes mer bordsyta. Ritade en väl tilltagen hörnbänk och MIG:n fick gå varm en natt på jobbet. En billyft kan användas till mycket mer än bara lyfta bilar....
Lite mek att få in den på plats men lite rallykörning med domkrafter senare så gick det vägen. Lite bänkskiva från Cheapy så var även arbetsytorna användbara
Fräshörnan kompletterad med det nödvändigaste för att komma igång
Fräsen sörplar i sig en hel del gejderolja som till slut ofrånkomligt hamnar i kylvätskan. Köpte en slangskimmer för att slippa byta vätska stup i kvarten. Fräste lite delar och köpte en förvaringsback som fick tjäna som stativ / behållare
Testkörning visar på väldigt effektiv oljeavskiljning (trots tveksam kvalitetskänsla på delarna) men den ska inte gå långa stunder för då börjar den plocka upp en hel del kylvätska med.
Även arbetsbänken var översvämmad av diverse verktyg och redskap. Lösningen var att hänga fyra lådor på undersidorna av balkarna. Köpte lådsatser på IKEA utan front och tillverkade fästvinklar och fronter själv
Provmontering av fösta lådan
När alla var på plats hittade alla möjliga grejor ner i dem i ett rasande tempo... blev fullt direkt liksom... Dämpare på slutet av inrörelsen känns inte bara lite lyxigt utan är faktiskt väldigt praktiskt för att behålla ordning på prylarna i lådan
Inte allt fick plats i lådorna. Mutterknackare och hylsor används mest vid lyften så jag tänkte hänga upp småtavlor på respektive pelare. Tillverkade distanser för att kunna hänga upp Biltematavlorna
Första pelaren påklädd och klar
Andra likaså
Testade postprocessorn till CAM:n lite och ritade / fräste ett fäste till ficklampan som numera hänger direkt innanför dörren istället för att ligga och ta plats på arbetsbänken
Gipsade / målade / kantskodde / satte upp luckorna för de två inspektionshålen i taket
Kom över en billig fyrhjuling till Gabriella. Det börjar osa katt här för hon har redan provat Ulicas häst och med bravur blivit ledd en lång runda. Måste försöka få in henne på motorsportsbanan innan detta spårar ur totalt... När vi skulle provköra drog jag så klart sönder snörstarten så det blir att bygga om till skruvdragarassisterad start...
Utan skruvsortiment blir det inte mycket gjort så jag investerade i lite plastbackar och ett rejält golvställ. Byggdes om till (läs skar sönder nya fina delar med vinkelslip) väggvariant och fästes upp med ett antal expanderbultar. Betongväggar is the shit!
För att få lite cirkulation på luften byggdes en gammal golvfläkt om till väggmontage. Golvplats är heligt...
Äntligen lite roliga prylar till bilen!!!!! 9x17" Team Dynamics Pro Race 1.2 med Volvo bultdelning / centrumstyrning. Köpte 4st lösa fälgar till mina gamla ETCC-slicks...
...och 4st skodda med Toyo R888 255x40x17. Stort tack till Ralph på Ralphs Däck i Sjuntorp för snabb hjälp och bra pris. Kan varmt rekommenderas.

Baksidan är att det blir mycket jobb med plåten för att kunna köra med dessa. Har inte bestämt hur jag skall lösa detta ännu...

Rotade även fram de gamla slicksen jag köpte sådär 2004 tror jag.... hårda som attan men de får väl duga att testa med i alla fall...
Monterade de trådlösa sensorerna till tryck / temperatur monitorn innan slicksen krängdes på. Bänktestades och verkar funka bra men larmnivån på trycket ligger på 1.6bar så den lär ju få va aktiv en del....
Har länge gått och varit sugen på en microbrytare från Cordona som används i system för flatshifts på seriösa motorcyklar. Detta har utvecklats ytterligare ett snäpp så jag köpte deras nya kraftsensorbrytare. Programmerbar brytkraft upp till 45kg och med avancerad micoprocessorfiltrering av spakskak så verkar detta som en kanonlösning på mitt problem med uppväxlingar
Tänkte klä svetshörnan med lite överblivna elskåpsplåtar för att spara på väggen och lite lättare hålla rent. Fan vad jag älskar min krysslaser...
Svetshörnan som den ser ut idag. Ritade in rejäl svetsbänk med integrerat materialställ. Mycket MIG och TIG senare är den klar sånär som överskivan och en tunn plåt nertill som ska användas som täckt hylla. Elskåpsplåtarna på plats och lite tvingar, stålborstar och tänger. Separat ljusarmatur för ljus får man aldrig nog av
Köpte aluminiumklinga till byggsågen. Helt otroligt vad bra det funkar. Kändes väldigt nervöst vid första skäret men det funkar som sagt helt fantastiskt bra. Det blir en del spån dock...
Fräshörnan som den ser ut för tillfället. Helt klart användbart nu
3D-körde ytorna lite grovt i fräsen för att få fram alla vinklar innan svetsning. Blev lite som lego att sme ihop sen....
Löste ett ständigt återkommande problem med kontaktbarheten i garaget. Stereon brukar gå på sådär lite lagom volume så telefonen är bara lotto om jag hör. Totalt kass när Linda vill att jag ska komma in av någon anledning lite snabbt (lägga Gabriella, käk eller nåt annat akut). Snickrade ihop ett roterande signalljus av ett gammalt spänningsaggregat från en slaktad dator, roterande ljus, hållare, en bit överbliven PEHD och ett fjärrstyrt uttag. Funkar kanon, har inte missat en gång ännu....
Verkar vara fler i familjen som trivs bak ratten på 240:n. Hoppas jag får prova snart...

 

Det var allt för denna gången - ska försöka med lite tätare uppdateringar under hösten men den som lever får se... /Ola

   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21