Historia |
2017 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Har inte blivit något gjort på bilen på ett bra tag nu men
Fyrkens adaptrar är äntligen klara... Skissade ihop ett förslag för att testa på toppen jag fick ner som Christer grundportat. Sett från spjällhussidan |
|
Sett från toppen | |
Kanal i genomskärning | |
En bit av innerdelen på väg fram i fräsen | |
En bit av ytterdelen grovfräst | |
Provmonterat på toppen. Hålbild passar bra men ytterformen fick modifieras lite för att bli bra vid termostatutgången | |
Portarna blev skit. Riktig ryssböj in i toppen. Dessutom var övergången mot spjällhuset helt kass. Golvet och taket hade olika vinklar och bearbetningen följde inte gjutningen något vidare | |
Del av fixtur för att bearbeta om spjällhusen till lite trevligare form | |
Spjäll monterat | |
Fixturen på plats i maskinen för att prova sig fram till lämplig form | |
Efter detta var klart gjordes ytterligare 4 versioner i
CAD:en innan jag till slut var nöjd med utseende på kanalform och areaökning
ut till spjällhuset (sista delen skall bara symbolisera själlhusets början) Sett från spjällhussidan |
|
Sett från toppen | |
Kanal i genomskärning | |
Nytt försök i fräsen med en port och nu såg det mycket trevligare ut. Plattan mot toppen passar tillräckligt bra för att portas ihop med kanalen | |
Komplett med spjällhus | |
Titt ner i kanalen ser riktigt trevligt ut. Inga dåliga övergångar och en förhoppning om hög flödeskapacitet. Även övergången från portformen till spjällhusets form kändes helt ok | |
Sen kom det en liten garagefest och pausade allt jobb ett
tag. Riktigt skoj att tjöta teknik med likasinnade dårar. Dårigaste av dem
alla var förmodligen bröderna Buchka som lockade med sig en jobbarkompis och
flög över från LA... En hel del folk i början på kvällen |
|
Efter lite mat skapades lite sporadiska smågrupper.... | |
.... där allt mellan himmel och jord avhandlades | |
Galna klipp avlöste varandra på skärmen | |
Frammot småtimmarna trappade folk av efter hand men Göteborgarna höll ut rätt länge. Stackars Christer som skulle köra det lasset i den formen ända till Götet... | |
Mot slutet var det bara de sista tappra kvar | |
Klart bilen fick åka hissen ner till golvet om man åker ända från staterna.... | |
Var nu tillräckligt modig för att köra fram de slutgiltiga detaljerna. Började med att kanta upp material till fixturerna | |
Sen var det dax att börja kanta upp material till den yttre detaljen | |
Ett par tempo senare såg resultatet ut så här | |
Bara att köra fixturen klar också | |
Detaljens framsida helt färdig efter ytterligare ett par tempo | |
Så var även detaljens baksida klar | |
Detalj helt klar sånär som på lite gradning och genomgängning av fästhålen för spjällhusen | |
Bara att fortsätta med innerdetaljen | |
Min maskin är i minsta laget för denna detalj så det blev att köra en hel del innan det var dax att få upp den på sin fixtur | |
Fixtur körd och ämnet uppspänt | |
Mycket spån blir det av grovkörningen |
|
Detaljens framsida helt klar | |
Även detaljens baksida klar | |
Så var även dessa bitar klara sånär som på lite gradning | |
Gjorde lite nya hållare till spjällhusfixturen så jag kunde köra resten av spjällhusen klara | |
Provmontering av innerplattan på toppen. Provade även att montera o-ringar i en port för att kolla att allt var grönt. Passar finfint. Ingen risk att de trillar bort vid montage / demontage | |
Ytterplattan på | |
Och så hela raddan med spjällhus monterade. Stack igenom axeln som gemensamt vrider upp spjällen och även denna löpte kalas i nållagerna. Lite tråkigt om jag inte fått vridningen av spjällen rätt.... | |
Smällde även ihop ett andra set så Fyrkastackaren fick lite
valuta för pengarna... Är det någon som är sugen så tror jag inte Erik har
nytta av två set... Från början av skisserna till två helt färdiga kit gick det tydligen 160h enligt mina noteringar... Fördelningen är i stora drag 1/3 design i CAD:en, 1/3 jobb med diverse prototyper och 1/3 beredning / tillverkning av slutgiltiga detaljer |
|
Börjar bli väldigt fullt i garaget... Kompletterade pallstället med ett hyllplan till | |
Andra sidan fylldes väldigt snabbt.... | |
Har länge retat mig på att det är väldigt tungt att putta in bilar i garaget om de inte går att köra in. Byggde ett brythjul som jag kan sätta fast i samma hål som stativet till rörbocken skall bultas i | |
Funkade fint att dra in 945:an som bränslpumpen lagt av på | |
Köpte en bandsåg modell flyttbar. Kapar faktiskt rätt ok bara man inte har så bråttom. Största modellen hos Schuchardt utan stativ så den är ju inte jättelätt men den går i alla fall att flytta. Utrymmet är som sagt begränsat... | |
Nästa lite större projekt var att omvandla den gamla
bordsbandslipen jag har haft stående i ett par år till något användbart som
inte tog golvplats. Tog rättså några timmar i CAD:en innan jag fick ihop en
lösning med lite gamla grejor som jag hade liggandes. Stativ och de delar som inte längre skulle användas gick på tippen. Själva slipen plockades ner i molekyler och renoverades, både för att säkerställa funktion samt att ett nytt remhjul skulle tillverkas och drivremmen hade definitivt gjort sitt... Fick tillverka ett antal specialverktyg för att få isär den och fick slå rejält med plastklubba för att få ut lagerna. Det blev de säkert inte bättre av och efter återmontage finns ett gött lagerljud från högersidan. Temperaturen går upp till runt 50grader men stannar där oberoende av drifttid. Får duga. |
|
Kör cylindrarna på systemtrycket i verkstan och det är
verkligen precis lagom! Snacka om tur! (även om beräkningarna faktiskt
pekade åt samma håll...). Har fått till rätt bra gång med bara ett par
strypbacker i portarna för upphissning. De andra är inte inkopplade. Vid
slangbrott kommer den fortfarande bara sänkas i vanlig fart så jag har inte
gjort någon fastsättning i uppfällt läge. Vänsterdelen används som synes till bandslipning. Högersidan används vid behop till polertrissor. I skåpet finns en frekvensomriktare så man kan justera hastigheten. När den kopplas in alltså... Har som synes även snyggat till lite på svetsbänken så det inte ligger grejer överallt... |
|
Det gick åt rätt mycket tid att tillverka alla delar i upphängningen. Nya remskivan skymtar inne i sliphuset | |
Verktyg att låsa remskivan med när man ska spänna / lossa muttrarna på spndeln. De är höger / vänstergängade så det gäller att komma ihåg vilken sida man är och skruvar på... | |
Det blev även ny remskiva på motorn. Fick köpa kilspårsbrotschar till kilarna. Funkade kalas i pressen | |
Lite detaljer för upphängningen av motor som tillverkats. Även basplattan och remspännaren har tillverkats | |
För att ha lite mariginal på justeringen finns det shimsplatta under cylindrarna. Jag vill ju ha cylindrana fullt utkörda i slipläget och samtidigt på slipspindeln i våg | |
Leden är kullagrad för att få go rörelse. Blev ett antal
delar även här att tillverka men känslan och rörelsen blev kanon. Lyckades
missa armeringjärnen när jag borrade i väggen så plattan sitter helt ok... Totalt sett blev resultatet väldigt bra. Vibrerar nästan inte alls och känns stabil som helhet. Typiskt en sådan grej man inte förstår hur man klarade sig utan innan... |
|
Rörbocken jag fick av bröderna Buchka garagefesten 2013 har legat i delar sedan dess. Dax att fixa till det sista och måla stativ och rör. Hängde upp även denna på väggen tills jag skaffar schabloner så jag kan bocka något. Kan hända att jag kör i bussningar på ett par ställen men det visar sig när den skall användas. Är det någon som vill sälja JD2 schabloner får ni gärna höra av er...! | |
Var på IKEA och handlade lite skåp så inte väggarna står outnyttjade | |
Fixade till ett stativ för svarvhållarna. Det blir en jäkla soppa på växellådan när allt ska få plats där annars... | |
Den lär inte ge sig om jag så fyllar den med hållare.... | |
Gjorde ett ställ till verktygen i dubbdockan när jag ändå var igång. Konorna passar nästan bättre i plattan in i dockan... | |
Till sist har jag plockat hem lite överblivna grejor från jobbet. Y- och Z-axel till en portalfräs kanske...? Skulle vara roligt att bygga en fräs att köra cellplastformar att gjuta komposit på... Marknaden lär ju explodera när 3D-scanners kommer ner i pris. Oscar har dessutom precis konverterat en fräs med en väldigt prisvärd riktig CNC-styrning så det känns inte som en omöjlig uppgift. Har varken tid eller plats för tillfället men vi får se hur det utvecklar sig... | |
Inte så spännande bild.... och inte heller så spännande
projekt.... Har länge funderat på att bygga ett skjul på baksidan av garaget där jag kan förvara saker som jag inte är så rädd om men ändå går att låsa om / ha larmat. Efter många timmar i CAD:en så hade jag rätt bra uppfattning om material, tid och kostnad.... Ser ni vart det här leder eller...? Lite ankare i marken så kunde jag få upp linjerna i alla fall |
|
Betong är bra att fästa grejor i. Skönt med en vägg klar och infästning för takreglarna efter inte alls mycket jobb. Var mest jobb med lasern att mäta ut linjerna | |
Om det nu skall nämnas något som är roligt med husbygge så är det ju att man får rasta alla gamla byggverktygen igen.... | |
Och vips så var det klart! Nja, det var nog inte hela sanningen... Det tog så klart minnst tre gånger så lång tid och kostade det dubbla mot grundkalkylen.... Men jag tror inte ens byggherren var förvånad egentligen |
|
Cykelparkering | |
Dörr med uppfällbar arbetshylla. Får se om dörren slår sig eller den är kraftig nog. Känns bra men trä är trä... | |
Råkade köpa på mig en fiddy med motardstuk. Tänkte att den
blir nog bra som depåmoppe... Måste bara bygga någon form av draganordning... |
|
Ungarnas elfyrhjuling och gräsklipparen fick också plats tillsammans med diverse räfsor, spadar och spannar. | |
Även snickarebänkar som jag haft på annat håll kan vara bra att ha hemma när de behövs | |
Ett rätt snyggt lass med klädselbrädor som kördes hem med 945:an. Takräcke är för amatörer... | |
Köpte en liten leksak till ungarna. En gammal Cadetti som de kan testköra lite med så får vi se om de är något intresserade... | |
Passade bra till Gabriella men Robin var alldeles för kort i rocken. 3D-printade lite pedalförlängare efter att ha gjort en snabb mockup med en bit aluminium. Blev förvånansvärt bra faktiskt | |
Färdiga med lite frästa delar till fästanordning. De skall
ju bytas varje gång vi byter förare
|
|
Lite dumt att komma till, men det går ganska fort i alla fall. Blev att köpa en uppsättning biltemaverktyg till kartskruvningen så man alltid kan ha det packat och klart. För mycket jobb att se till att få med allt annars | |
Även stolen får flyttas en bra bit och kompletteras med lite
järnskrot till stag när Robin skall spaka. Snart lika mycket jobb som det är
för att köra med 240:n.... Nu kan säsongen få börja precis när den vill... |
|
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |