News |
2021 |
Home | |
Bulles grabb Felix Lindvall tävlar i Europaserien i drfting (DMEC). Han kör en Nissan Silvia S15 med en Mercedes M104 byggd av Martin Lundkvist på Luntec. Lämnar bra med effekt och har bra register men för att ytterligare försöka bredda registret behövde kammarna justeras ytterligare. Lite långhål skall ge möjligheter till detta | |
Kamjusteringsmekanismen i delar | |
Här någonstans började en ny rejäl urspårning i mitt liv.... Några polare på jobbet hade den dåliga smaken att lura in mig i HemAutomations-träsket. Köpte en Raspberry Pi 4 med en bra kapsling, Z-wave och Zigbee donglar och brände att SD-kort med HomeAssistant. Det var nog det enskilt största misstag jag gjort rent tidsmässigt. Har man börjat är det väldigt svårt att sluta och man kan aldrig bli färdig... Efter ett tag började ett lite större projekt växa fram. Min bergvärmepump är sedan 2002 och styrningen är ju inte direkt avancerad. Startar vid en viss temperatur på vattnet i tanken och stänger av på en annan. Temperaturerna är justerbara men det är också allt. Den är på tok för liten för huset men det var så man dimensionerade värmepumpsanläggningar på den tiden. Nu är ju elpriset lite annorlunda och säkringen till elpatronen har jag aldrig haft uppe för att inte bli helt ruinerad. Vid temperaturer under 0 är vi tvugna att stödelda i braskaminen i källaren för att hålla en rimlig temperatur i huset. I korta drag ville jag kunna styra pump och elparton från HomeAssistant, ta hänsyn till elpris och ha möjlighet att analysera ett stort antal temperaturer för att se hur anläggningen fungerar och mår. Första systemskissen nerklottrad på en pappersbit |
|
Reläkort för att dra kontaktorerna i befintligt skåp | |
Efter lite labbande valde jag ett kort från Arduino som heter Yun. Består av en enkortsdator som kör Linux samt en mikrokontroller. Systemen är åtskilda men kan enkelt kommunicera med varandra. Ethernet var ett krav för stabil nätverkskommunikation. Jag är inte någon stjärna på att skriva effektiv kod och programminnet ville snabbt ta slut. Efter många versioner firmware är den verkligen maxad kodmässigt. Har till och med använt EEPROM:et att lagra strängar... | |
Lite bänkkoppling för att testa hårdvara och utveckla kod. Totalt läser jag in 8st temperaturgivare och drar 2st 230V kontaktorer | |
För att inte vara helt beroende av att min styrning skall fungera klanderfritt för evigt kan jag via 2st vred gå tillbaks till originalstyrningen | |
MÅNGA, MÅNGA timmar senare är allt på plats | |
Panelsidan i HomeAssistant för styrningen. Kamerabild som uppdateras var 10s gör att man även visuellt kan se att allt ser ok ut. | |
Alla temperaturer skrivs ner i en InfluxDB. I början sparade
jag datan för evigt men för att inte få en ohanterbart stor databas sparar
jag denna data endast 3månader. Går att summera datan per automatik och
spara den längre men som sagt tidigare så kan detta ta precis all tid som
finns på dygnet utan att man blir färdig så för tillfället är detta status. För att visualisera datan används Grafana. Mycket jobb i bakgrunden sköts via NodeRED. MQTT används för att enkelt kommunicera mellan olika enheter. Allt detta är väldigt enkelt att komma igång med via HomeAssistant. Mycket bra OpenSource ekosystem som jag gärna betalar en slant var månad för att stödja. En av grundpelarna är att styrningen i största möjliga mån skall vara lokal och att man inte skall behöva dela med sig av data till de stora techdrakarna för att få tillgång till molntjänster som sedan helt plötsligt blir inaktuella och bara läggs ner. Den stora nackdelaen med detta är som jag tidigare nämnt - tid... Man blir aldrig färdig och det är väldigt frusterande att ju mer man gör ju mer kommer man på som man vill göra... |
|
För att bryta av lite mot all alektronik och kod så blev det
en julklapp till Robin av gammalt hederligt LEGO. Fast i ärlighetens namn
har ju till och med denna mekanikens ultimata grundplattform fått hänga med
i utvecklingen. Denna styrs nämligen via en app och blåtand... Nåja, byggandet blev så intensivt att axlarna värkte på stackar mig i flera dagar... |
|
Nästa lilla roliga projekt var att försöka läsa av vattenmätaren och få in datan i HA. Fanns ett väldigt intressant projekt av JomJol på Github som använder sig av en ESP32CAM. | |
CAD:ade en adapter mellan mätaren och ett 3" avloppsrör | |
Lite fräsning senare | |
Passar bra ihop | |
Lite pillande senare med infästning och belysning så var allt på plats. Lite pill att lossa kamerans fokusjustering och ställa in den | |
Till slut fick jag fram en bra bild och sen var det bara att konfigurera systemet. Funkar inte alltid utan fel men utvecklas löpande och den är definitivt användbar om man inte är helt beroende av att det inte får klicka, då skall man inte använda detta system ännu | |
Lite behandling av datan via MQTT in i HA | |
Visualisering av datan via Grafana | |
Hade en gammal lösning för att läsa av förbrukningen via elmätarens diod samt garagets förbrukning via elektrisk signal från sub-mätare. Lyckades hacka servern och plocka in datan till HA | |
Visualisering av även detta i Grafana | |
För att bryta av mot all hemautomation tog jag tag i att sortera upp allt stål-material som jag haft liggande på diverse ställen. Blev en bra halvpall med diverse bra att ha stålsorter. Man skulle haft en ugn så man kunde värmebehandla själv för annars är det slöseri att använda dessa fina legeringar i de flesta fall | |
Även lite större ämne 6082 fick en samlad plats | |
Nästa steg i Hemautomationen blev en ringklockekamera från Google. CAD:ade fram en adapter till befintligt fäste och så var det dax för lite frästid igen | |
Kamera / ringklocka samt fäste och adapter | |
Plats för lite kablage i adaptern också | |
Sen var det dax att fixa ett lite större projekt. Kopplingen
gillade inte alls det lite större momentuttaget som nu var tillgängligt i
V70:n. Planen var att byta koppling och svänghjul. När drivpaketet ändå skulle ut så kanske man skulle göra lite till.... Vid den här åldern borde en viss vishet ha infunnit sig kan man tycka men tyvärr så verkar jag vara mer än lite defekt på denna punkt. I mitt huvud lät ovanstående som en väldigt bra ide och inte som att be om en massa problem. Nåja, skaffade en gammal turbo på skroten och skickade den till England för att få tillbaks en lite modifierad varaiant som skall vara god för 350Hp. Nya spridare skaffades också för att matcha det ökade luftflödet. BSR-chippet har ju aldrig fungerat så planen var att låta Jonas på StreetPower göra en ny kalibrering när allt var klart. Även kamremmen var tid att byta när maskinen nu stod på bänken. Lika bra att ta vattenpump och spänn- / löprullar med. Kompressorn till AC:n har låtit som en stenkross sedan jag köpte bilen så det var lika bra att fixa en ny sådan också. Är det någon som fortfarande tycker detta låter rimligt...? Ja jag tycker det låter rätt ok så det är väl bara att dra igång... Jag kan ju på en gång säga att denna bilden är inte tagen samma dag som jag började riva.... |
|
Fyfan för moderna bilar. Har sagt det innan men det blir bara mer sant ju mer man försöker göra något. INGET, absolut INGET går att komma åt förrän man har plockat bort något annat som sitter i vägen. Kablar till förbannelse. Bara att lossa det vänsta motorfästet var bland det värsta jag gjort... | |
Nåja, köpte lite roligare delar i alla fall. Bättre begagnat svänghjul för jag tyckte det gamla kändes väldigt slitet. ZF hade tryckplatta och organisk lamell som skulle tåla lite mer. Svårt att bedömma om det räcker men jag hittade inte så mycket mer som inte innebar kass körbarhet så vi får prova... | |
Nummer på lamellen | |
Ny tryckplatta | |
Nummer på densamma | |
Snurran kom tillbaks från England relativt fort. Uppgraderade tryckklockan till Turbosmart med utbytbara fjädrar | |
Även recirkulationsventilen uppgraderades på rekommendation | |
Motor separerad från växellådan | |
Turbo och grenrör borttaget | |
Svarvade pluggar så jag inte skulle få in för mycket skit i lådan medans drivaxlarna var borta | |
Passade bra. Även packboxarna är väl lika bra att byta när lådan ser ut såhär. Och oljan kan nog vara bra att byta också... | |
Använde svängkranen för första gången till något vettigt sedan den byggdes. Härligt! | |
CAD:ade ihop en låsning av svänghjulet så jag kunde få loss svänghjulsbultarna | |
Passade bra och fungerade felfritt | |
Att få loss vevaxelmuttern var ingen dans på rosor. Fanns något specialverktyg i VIDA så det blev att tillverka något liknade. Rätt mycket jobb innan det såg ut så här | |
Trodde aldrig den skulle släppa. Satt så in i baljan! Precis att slaget i verktyget räckte till | |
Gillar inte att slå på saker så jag tillverkade en borrmall för att kunna montera en avdragare | |
Avdragare tillverkad och monterad | |
Satt inte så hårt så den funkade fint! Monteringen av den nya kamremmen gick skapligt smidigt. Det var en ny typ av spännare mot den gamla så det blev lite gissande innan det kändes bra men allt verkar vara ok när man drar runt maskin |
|
Lika bra gick det inte när jag skulle ta bort de pinnbultar
till avgasgrenröret som satt kvar i toppen efter grenröret och turbon var
demonterade. Den ena gick givetvis av precis i packningsplanet... Nåja det
går ju inte att snacka ut den så det var bara att ta fram borrmaskin och
dremel för att försöka få ut liket. Gick till slut, men inte utan
förluster... Gängan var rejält kass i ena sidan. Efter en del mätande och ritande frästes det fram en borrmall / adapter för att dels borra upp befintligt hål på rätt ställe samt att dra i gängtapp rakt, även denna på rätt position. |
|
I läge för borrning | |
Gick lysande, utan missöden | |
Även gängningen gick bra, bröt inte ens av en enda gängtapp! | |
Egentillverkad insats från 12.9 bult | |
Spår för montering med skruvmejsel | |
Home |