News |
2024 del 2 |
Home | |
För att få en referens till en original startmotor från en
B230FT behövdes det inte mycket extra delar. Startmotor och svänghjul hade
jag sedan innan, bara lite detaljer för att fästa upp det i bänken. Mäta, klura, CAD:a. Känns igen... Först på tur var adaptern till svänghjulet. Första tempot i skruvstycket |
|
Klar, sett från axeln i bänken | |
Sidan mot svänghjulet. Svänghjulet har invändig styrning mot vevaxeln ytterdiameter |
|
Fästet till startmotorn efter första tempot i skruvstycket | |
Andra tempot på fixtur klart | |
Färdig på fixtur | |
Helt klar, sett från svänghjulssidan | |
Från startmotorsidan | |
Fick även flytta upp lastcellen till ovansidan på armen då
rotationsriktningen ändrades med denna uppsättning. Fästvinkel för detta ändamål klar i fräsen |
|
Fick handla lite i den blåa raceshoppen också. Batteri, kablar och en startknapp | |
Lastcellen på plats på nya stället | |
Med lite snygga underlägg så gick det minsann fritt från bordet också! | |
Det visade sig att 1.5kW nyttoeffekt gav den om man pressade
den hårt. Men då sjönk också vartalet rejält. Tomgångsvarvtal låg på ca
240rpm och vid 135Nm var den nere på 110rpm Det är inte direkt mjukstart på en sån här mojäng... Tur jag hade satt fast den med skruvtvingar för annars hade den nog hoppat ner på golvet...! |
|
Tröttnade på att rodda en massa i Excel efter varje körning.
Kompletterade bänkstyrningen med en ethernet-modul. Lite modifiering i styrkoden så spottade den nu ur sig all data via MQTT. EN hel massa kod senare så togs datan emot via MQTT i NodeRED, behandlas lite och skrivs ner i en databas. Visualisering via Grafana som innan, men nu nästan i realtid |
|
Nu var allt redo för att lasta RC-motorn lite rejält. Köpte nya batterier då de gamla verkade ge så sort spänningsfall så ESC slog av vid 24V. Även andra kontakter skaffades som inte gnistrade lika mycket vid hopkoppling. Köpte även en kinalödtång på 300W för att lyckas löda ihop de grova kablarna med kontakterna. Inte helt lätt. Dessutom trodde jag lödkolven brann upp vid första starten då den rök i princip lika mycket som när man startar upp en nybyggd motor för första gången. Men det skulle nog vara så på den modellen, för värme ger den fortfarande... | |
Även om det var långt ifrån de data jag sett på Castles hemsida så är det imponerande att den lilla rackaren ger 5.5kW nyttoeffekt. Toppade ca 170Nm vid 380 rpm och drog då ca 300A. Svårt att plåga den mer för spänningsfallet blir påtagligt även med de nya batterierna. Å andra sidan kan det ju inte vara några som helst problem att starta den med dessa värden. Svårt att veta hur den kommer bete sig vid krypkörning däremot | |
Skaffade lite delar för att få feedback på motorlasten. Provade lite olika klämmor och det verkar funka bra så långt även med begränsad upplösning på Arduinons analogingångar | |
Fick till och med användning av en gammal ArduinoUno-klon från Kjell&Co som fylldes på med lite färsk kod | |
När jag nu kände mig till freds med prestandan på motorn var
det bara att fortsätta med de komponenter som skall till för resterande
funktioner. Letade upp en bättre begagnad linjärstyrning från Rexroth. Tyckte den var onödigt tung och klumpig samt behövde lite modifieringar för att passa min infästning. Det kan väl inte vara mer än lite lösa kulor i en sån där... Nja, det stämde inte riktigt... inte alls faktiskt om man nu skall märka ord... |
|
Tätningar till förbannelse och lösa delar till kulbanorna. Men jag lyckades hålla rätt på alla kulor i alla fall. Får väl se hur det går när den skall ihop igen. Som tur är så sitter den rätt skyddat för de längsgående undre tätningarna blev inte helt bra vid demonteringen | |
Söt liten stomme blev naken kvar. Nu skall jag bara skrämma den lite med stora stygga fräsen... | |
Gjorde en fixtur så jag kom åt allt jag skulle modifiera | |
Fick byta skruvhål en gång. Det är mer än vad man tror vid en första anblick som är modifierat... | |
Stifthål i centrum för placering och riktning | |
Verkar inte ha slagit sig så illa. Fick faktiskt ihop den med alla delar tillslut och den kändes helt ok på skenan | |
Beställde lite mer delar på Kullager.se. Lite olika varianter på tätningar till utgående axel på lådan och lite lager till eldriften | |
När jag nu hade alla lager till huset var det bara att
fortsätta med det. Innerdelen körd första rundan i skruvstycket |
|
Innerdelen klar på fixtur | |
Ytterdelen helt klar på fixtur | |
Inner och ytterdelar helt klara | |
Satte upp dem tillsammans på fixtur för att se hur väl konturerna följde. Var bra nog för att inte behöva planas. Bara att köra fästhål och stifthål | |
Kändes helt ok när jag provmonterade vagnen | |
Efter lite riktande gick det även att få till fästhålet för uniball:en som skall flytta hela enheten längs med skenan via servot | |
Näst på tur var skenan. Den behövde fler fästhål än original
och så var den ju lite tung... Yxade till en fixtur... |
|
... och sedan var det dax för lite ståkörning som omväxling. Hårt stål var det dessutom på vissa ytor. Tur jag hade gamla skrotade fräsar från IT för de blev inte bättre av den här behandlingen | |
Lite fler hål och lite mindre vikt. Check! | |
Monterade lager i husen och skenan i vagnen. Bra så långt | |
Provmonterade dem tillsammans och det kändes fortfarande ok | |
Frågan är ju hur mycket lättare man kunde gjort det? Inget jag tänker ta reda på nu, men senare kanske...? | |
Nästan så man kan se hur materialet ändrar sig ut mot kulbanorna. Det var rejält hårt där | |
Då var väntans tider över för denna gången. Kent på Vittsjö Mekaniska körde fram kuggämnen i 2541 enligt mina mått. Behövde bara en av varje men det tar inte mycket längre tid att kugga ett par extra så det kan ju vara bra att ha om man nu skulle köra varg eller de går sönder av någon annan anledning | |
Ruggigt tunga... | |
Bantningskur på kugghjul som sitter på planetväxelns utgående axel | |
Slim vs fat | |
Plockade bort ca halva vikten. Hoppas jag inte plockade bort all hållfasthet... | |
Hyggligt pilligt med alla hål | |
Och gradningen var inte skoj alls... | |
Men efter lite putsning av hålet och kilspåret blev det rena sugpassningen | |
Brickan för fastlåsningen av kugghjulet | |
Helt ok vikt på den. Lagerna är också ganska nätta. Tål inga enorma belastningar men enligt mina beräkningar så skall de hålla för den här tillämpningen. Hur länge är jag inte lika säker på... | |
Inre huset provmonterat | |
Även stödlagret på kugghjulet passade fint. Kör inte med överdrivet tighta toleranser då jag vill kunna plocka isär den hyffsat enkelt | |
Till och med det yttre huset gick att övertala på plats. Behövde inte ens använda våld som övertalningsmetod. Gick fint med lite nätt knackande | |
Nästa kugghjul var ännu fetare | |
Åkte på liknade kur som det inre | |
Även på detta gick lagerna på utan att ens hota med våld. Lite försiktigt knackande och sedan spänna skruvarna så var allt på plats. Till och med lagerspelet hade Kent lyckats pricka alldeles utmärkt. Massa tack! | |
När man skall pilla på elektronik nuförtiden så måste man ha
rejäla förstoringsglas. Jag skyller på att allt ytmonterat är så förbenat
smått, men det skulle ju även kunna vara synen som inte är vad den har
varit.. Hur som så inhandlades ett digitalt microskop. Riktigt trevlig sak. Kan jag nog bli kompis med... |
|
Ska man löda ytmonterat kan det vara bra med varmluftsstation också. Nu har jag inget att skylla på längre, nu är det bara kunskapen som fattas. Bara att börja träna... | |
Har länge insett att ändhylsor är smidiga, men har inte haft vettig utrustning. Nu är även detta åtgärdat | |
Gjorde ytterligare ett inshack på IKEA och fick med mig ett litet väggskåp till. Nu är det banne mig inte mycket vägg eller takyta oanvänd i garaget | |
Home |