News |
2023 del 1 |
Home | |
Det är konstigt att ungarna växer så det knakar fast man
själv inte blir äldre... Gabriella fyller 15 i Maj så det var hög tid att köpa moppe. Hon hade inte sparat några pengar själv så föräldrarna fick snällt öppna plånboken. Nya mopeder är ju löjligt dyra (med tanke på ett en 15-åring skall äga och ha ansvaret för dem). Tanken var att köpa en äldre variant och göra i ordning den, ungefär som när jag själv var 15. Skillnaden var väl mest att när jag gjorde i ordning min egen moped hade jag själv drivet och farsan fick mest hålla koll så det inte spårade ur totalt. I dagens curlade samhälle var det snarare jag som fick dra ut henne i garaget för att det skulle hända något. Men ska man få något gjort får man bidra, värre söndercurlad är hon inte... Det visade sig att grannen hade en Reiju DRAC RR 2003 som han skulle göra sig av med då han har tagit körkort. Den var i hyggligt bruksskick för sin ålder och ostrypt så den gjorde ca 75km/h. Gabriella var ju inte helt nöjd av skick / utseende då flera av hennes kompisar hade fått nya crossmoppar. |
|
Lite nöjd var hon trots allt... | |
När jag började att riva i den insåg jag ganska snabbt att den förmodligen hade levt ett rätt hårt liv. Svingen var så sned att bakhjulet lutade flera grader | |
För att kunna skruva ordentligt gjorde jag ett fäste för att sätta fast den i ena armen på lyften | |
Funkar kanon. För att säkra ramen ytterligare kan man dra dit en avgasklämma om ett ramrör sen kommer den ingenstans alls | |
Nåja, alla kompisar har ju motarddäck på sina mopeder
och jag har alltid själv varit svag för SuperMotard stuket. Efter lite
sökningar på nätet visade det sig att jag kände folk på OsbyMoppen som inte
ligger så långt härifrån. Körde dit en tisdagskväll efter jobbet och höll på
att aldrig komma därifrån. Mycket trevligt bemötande. Kvittot blev tyvärr
lika långt som önskelistan i Tomteverkstaden på julafton... Motardfälgar fram / bak, bromsskivor fram / bak, slang fram / bak, däck fram / bak, komplett motor (kan va bra att ha...) och diverse småplock. Bara att se hur mycket som behövde modifieras för att få på dem. Inte så farligt då axlarna var identiska. Lite adaptrar till oken så borde det värsta vara klart |
|
Första jobbet för Gabriella var att snygga till avgassystemet då det var rätt skabbigt och vi skulle ju stoppa i strypningen igen. Inte det roligaste jobbet men efter några timmars skrapande / slipande och lite äkta Biltema-färg så blev det faktiskt jättebra | |
Blev såklart att köpa en massa andra delar på olika sidor på
nätet för att snygga till helhetsintrycket. Vi bestämde oss för att hålla oss till svart / rött kombon i stort, samt att försöka få till guldlook även på baksvingen. Här var det mesta avplockat |
|
Efter en massa mätande, CAD:ande och lite fräsande var en adapter till original framok klar | |
Passade bra till nya bromsskivan med lite nya belägg. Anslutningen och slangen blev inte bra så den behövde vi också åtgärda senare | |
Svingen var som sagt inte i så bra skick och jag lyckades
inte rikta den hur jag än försökte. Den alternativa planen var att fräsa upp
axelhålen och göra adaptrar till dessa för att få rätt på vinkeln. Inte helt enkelt att få upp den i fräsen men efter att ha använt så många skruvtvingar jag äger så blev det stabilt nog att ge sig på med en liten pinnfräs.
|
|
Som så många gånger förr så blev det en kombination av att mäta, klura, CAD:a och fräsa innan allt var klart runt bakaxeln | |
Blev både rakt och kändes stabilt vid provmontering | |
Även här behölls originalok men nya belägg köptes | |
Svingen och bakre motorfästet fick en omgång av sliptrissan och Biltemas guldfärg. Inte helt i nyans med locket men blev ok till slut | |
Fick räkna en del på drev i förhållande till hjulstorlekar.
Köpte ett bakdrev och ett antal framdrev för att kunna justera lite om det
behövdes. Nu började det allt se riktigt bra ut där bak |
|
När jag håll på att labba med drev och kedja tyckte jag att
framdrevet satt otroligt långt ner i förhållande till svingen. Kedjan låg på
svingen i en tråkig brytning och slitplasten var helt nedsliten av den gamla
kedjan som i sin tur var uppsliten av svingen. Blev att få till en lösning med ett brythjul. Var väldigt trångt att få plats med allt och jag ville ha höjden justerbar då det var svårt att veta hur allt skulle bli med olika drev osv. Jag har fräst fram egna kedjehjul innan så det fick bli så även denna gång med integrerad lagring, så kompakt som möjligt. Så var vi där igen - mäta, fundera, CAD:a och fräsa. Rätt pilligt att hålla i drevet vid de sista temponas bearbetning. Blev en hyggligt klurig fixtur till slut |
|
Sista körningen av sidoprofilen på tänderna. Man ser kappt drevet i fixturen | |
Rätt många delar för ett brythjul | |
Kördes i 7075. Det skall ju bara rulla med så jag hoppas det blir skaplig livslängd på det. Lagringen är ju inte helt optimal men det borde funka då det inte skall bli några sidokrafter. I teorin... | |
Det blev inte tungt i alla fall... | |
Hela enheten som skall fästas på bakre motorfästet. Hela justeringen går att komma åt utifrån så man kan göra det med kedjan på plats | |
Brythjulsenhet och motorfäste som en enhet | |
Svänghjulskåpan och kedjeskyddskåpan såg rätt vissna ut. Dessa är också bara i plast med de ser ju lite roligare ut att titta på i alla fall |
|
Allting på plats för att testa kedjans dragning. Ser vettigt ut så det är bara att skruva på kedjeskyddet också | |
Bakre drevet var ju betydligt större än original så kedjestyrningen behövde också modifieras. Fästet från sving frästes fram | |
Efter lite justering blev det till slut också helt ok | |
Gillade inte att kedjan gick oskyddad så långt då det säkert
kommer att skjutsas en del på den. Mätte, klurade, CAD:ade och 3D-printade sedan en prototyp i två delar som limmades ihop för att kontrollera resultatet. Blev såpass nöjd att jag beslöt att prova med den för att testa hållbarheten |
|
Som jag skrev tidigare blev inte dragningen av ledningen
till frambromsen bra. Fick en specialtillverkad av Hydroscand som jag sedan
byggde ett eget fäste till som kläms runt gaffelbenet nere vid foten. Innerdelen (överfallet) på fixtur |
|
Själva hållaren på fixtur | |
Halvorna var för sig | |
Ihopsatta, sett från yttersidan | |
Ihopsatta, sett från innersidan | |
På plats med ledningen stripsad. Kändes riktigt bra | |
Original dragning i övrigt uppe vid kåpan | |
Börjar bli dax att känna över allt innan den tas ner från lyften för gott | |
Lite däckpenna också så kändes bakdäcket inte lika högt | |
På hjul! Kompletterade bromsslangen fram med en bit rostfri svetstråd för att den inte skulle böjas vid infjädring och fastna i kåpans genomgång |
|
Riktigt nöjd med slutresultatet! | |
Gabriella har under resans gång blivit mer och mer fäst vid
mopeden och kommit till insikt att man kanske inte behöver köpa nya prylar
för att vara stolt över något utan man kan göra saker själv som man kan vara
nog så stolt över. Unika saker kan man sällan köpa utan då blir det allt som
oftast att lägga ner lite engagemang själv. Jag har lagt bortåt 200h på den men även Gabreilla har lagt många timmar i garaget och hjälpt till att hålla, skruva och komma med åsikter |
|
En stolt 15-åring på sin unika moped. Grattis och lycka till! | |
Fick erbjudande om att köpa en plansch på en Grupp-A 240.
Behövde inte fundera så länge. Tråkigt att gömma undan någon stans där man sällan ser den så jag hängde upp den ovanför svetsbänken. Ingen optimal plats men det börjat ta slut med vägg i garaget... |
|
Snygg! | |
Min Kinapelarborr har strulat ett bra tag. Verkar som CPU:n har gett upp och den kostar typ 5000 hos leverantören. Inte så sugen på att slanta upp detta för något som verkar hålla ett par år. Hade ideer om att styra via en ESP32 kopplad till HA men där tog orken och tiden slut. Blev att fokusera på kärnvärdet och skala bort finesserna | |
Drog fram en omkopplare till framsidan | |
Nu kan man i alla fall köra spindeln. Gängfunktionen och matningen är bortkopplade tills vidare | |
Har länge funderat på att V70:n ser lite tam ut bak. Snidade
till en omgång spacers på 10mm att prova med. Känndes inte riktigt rimligt
så för säkerhets skull gjorde jag så att de gick att köra ner ett par
millimeter om det tog i. Första klar på fixtur |
|
Andra körd fösta tempot i skruvstycke | |
Allt klart med längre bultar för test. Gick inte bra. Tog i
så fort jag svängde lite. Av igen och tog ner två millimeter. På igen och testade. Gick bra förutom när hela familjen var i. Av igen och tog ner en millimeter. På igen och testade. Nu funkade det även med fullt lass. Eller ja, det har ju tagit lite på plasten på innerskärmarna men det tar inte i längre i alla fall... Ser helt klart bättre ut också! |
|
Home |