News |
2024 del 1 |
Home | |
Beställde lite lager på kullager.se. Ok priser, bra utbud och ett par olika kvalitetsnivåer att välja på. Beställde även kugghjul därifrån till första växelsteget innan planetväxeln. Har ju redan det stora från Martin men jag var inte helt säker på att det gick att bearbeta till rätt slutform så jag köpte ett i reserv | |
Fanns ju bara ett sätt att prova om det gick att få Martins kugghjul att passa. Tillverkade först en adapter för att centrera på kuggens ytterdiameter. Höll det sedan på plats med tre mindre skruvar och körde centrumet till rätt mått. Nästa steg var att få till formen ute vid kuggen och inne vid navet. Gick bättre än förväntat faktiskt | |
Var lite pill att komma åt | |
Ny fixtur i fräsen... | |
... och så bort med lite onödigt material samt färdigbearbetning av infästning | |
Helt färdigt från framsidan | |
Baksidan. Till och med borrning och gängning med snabbstålsverktyg gick utan missöden | |
För att tillverka axeln till ovanstående kugghjul behövde
jag komma lite närmre vridcentrum på infästningen av stålhållaren i svarven. Har haft detta problem tidigare så nu fick det bli att tillverka en ny hållare. Lite funderande och pill i CAD:en senare så fanns det en lösning. Fick även jaga material för det hade jag inget lämpligt liggandes. |
|
Tog en stund i fräsen men det blev riktigt bra | |
Nu går det att komma väldigt mycket närmare | |
Vill ha så lite kast som möjligt så all finkörning gjordes i en uppspänning. Detaljen klar i svarven. Väldigt nöjd med nya hållaren | |
Fick bli profilformade kaviteter i ett par fixturbitar för att hålla detaljen i skruvstycket | |
Även detta gick enligt plan | |
Flera passningar efter varandra på denna detalj | |
Allt ser bra ut vid provmontering | |
Passade även på plats ihop med de andra detaljerna | |
Då var det bara att ge sig på löphjulet. Ny fixtur att
centrera på ytterdiametern och så berarbeta infästningar för nästa tempo. Ny fixtur med matchande hålbilder och så köra centrum och tjocklek klart |
|
Kugghjul helt klart. Till detta svarvades sedan en axel som limmades i centrum och mot fläns | |
Första tempot kört på hållaren till ovanstående | |
Ny fixtur för att spänna upp baksidan | |
Första rundan klar | |
Flytta skruvarna och köra det sista klart | |
Då var hela första kuggsteget komplett. Inte helt lätt att veta när kuggspelet är ok på båda sidor men det verkar fungera | |
Verkar ha lyckats få till kasten till rimliga nivåer. Anliggningsmärken på alla kugghjul ser vettiga ut efter lite torrkörning. Blir snabbt lite stoft när allt går torrt så jag kletade på lite fett. Problemet med fett är att bara få det på de ställen man vill ha det och få det att bli kvar där... | |
Kom på att det hade varit bra att ha koll på varvtalet tillbaks till styrsystemet. Klurade en bra stund i CAD:en och 3D-printade lite detaljer efter jag hittat lämpliga givare på Electrokit.se. Blev ett par iterationer på hållaren innan jag blev nöjd | |
Skaffade en ny lite större joystick att köra motor och servo
med. Denna behövde en ny hållare att monteras i på bromsbänken. Utgick från en bit vinkelstång. Lite fräsning senare så det ut såhär |
|
Ny uppspänning och lite mer fräsning | |
Detaljen helt klar. Skall även sitta en liten switch som också skall in i styrsystemet | |
Allt på plats och klart för första provkörningen.
Bromsbänken är kompletterad med tryckgivare och ett eget loggsystem. Basen
är en Arduino MEGA. Signaler in är varvtal, batterispänning och tryck.
Loggdatan skickas seriellt till en laptop som sparar en textfil. Denna fil
öppnas i excel för att analyseras. Man kan utläsa bl.a varvtal, vridmoment,
effekt och batterispänning. Ännu en export till en csv-fil som man kan
analysera grafiskt med Grafana. Mycket mjukvaruutveckling i detta
steg... Väldigt spännande att se hur motorn känns och hur växelstegen klarar sig... Sammanfattningsvis kan man säga ett par saker: 1. Motorn känns stark 2. Varvtalet sjunker vid belastning men är på en bra nivå 3. Det är väldigt svårt att bromsa konsekvent. Trycket flukturerar väldigt över ett varv på bromsskivan. Måste åtgärdas 4. Loggdatan från ESC visar betydligt högre värden på ström än min mätare. Bäst att koppla bort så den inte får stryk |
|
Efter ett antal försök att svarva om skivan så gav jag upp.
Den är helt enkelt för tunn. Per-Ola ordnade en bit 12mm 355-plåt med kort varsel. Körde dit och hämtade den snabbt och lätt var tanken men det fanns alldeles för mycket roligt att titta på i hans verkstad så det tog ett par timmar... Massa tack! Fick nu tillfälle att prova plasmabrännaren, den har jag ju haft i flera år utan att använda... Var lite ringrostig, men den skar som i smör! Jag var inte så bra på att följa linjerna så det blev inte mycket marginal kvar till bearbetningen... |
|
Efter först fräsning och sedan slutligen svarvning monterad
på axeln skulle väl problemen med pulsationerna vara borta? Icke! Vid ny
provkörning pulserade den nästan lika mycket... Fick fundera en bra stund
innan jag tillslut fattade vad som var fel. Passningen i navet mot axeln var
för stor och även om det känndes glappfritt efter skruven var spänd så kunde
den flytta sig vid belastning. Suck! Lättrade axeln, pressade i den i navet med pressen, monterade skivan och svarvade om den. Äntligen blev det bra! Tjockleksförändringar på 0.1mm gör hela skillnaden mellan bra och obrukbart! |
|
Tjocklekan på bromsskivan är nu 7mm. Det är i största laget för oket men det går | |
Det blir ganska fort varmt, men det går bra att bromsa 170Nm kortare stunder i alla fall | |
Väldigt mycket lättare att köra bänken med nya joysticken och den extra switchen | |
Mjukvaran i motorstyrningen har förbättrats i många steg. Funktioner har lagts till för att lättare kalibrera ESC osv | |
Dashboardsen i Grafana gör det lätt och överskådligt att
analysera datan. Vy på loggdata från bänken |
|
Vy på loggdata från ESC | |
Har varigt dåligt med garagefester de senaste åren. Sist var
i februari 2019. 2021 var det pandemi och sedan har det liksom inte blivit
av. Det var det hög tid att ändra på! 5 år senare, lördagen 2024-02-03, var
många gamla bekanta på plats. Några kom tidigt.... |
|
... några hade rest en bra bit... | |
... alla var hungriga.... | |
... några kom sent... | |
... och förhoppningsvis var alla nöjda framåt småtimmarna | |
Rätt som det var en dag så gav Morsans NAS upp. Trots RAID
så vägrade den starta över huvud taget med bara den ena eller andra disken
i. Detta speglar verkligen begreppet "RAID is not backup". Som tur är har
hon alla sin data även på sin laptop. OCH på min NAS. På liknade sätt har
jag min data på två lokala NAS:ar och kör backup från den primära till
Morsan varje natt. Diskar ger upp, det är inte frågan om att ha otur någon
gång, det är fakta som kommer att inträffa, troligtvis inom en femårsperiod
om de är igång dygnet runt. Kändes inte bra att något man förlitar sig på ändå kraschar så pass illa att all data försvinner, så det blev både en ny NAS och nya större diskar. Har kört Synology ett bra tag så det fick bli en ny sådan även denna gång. Om man reflekterar över hur mycket data man har sparat är det inte fel att även se till att man har en vettig backupstrategi. Det handlar som sagt inte om, utan när lagringsmedie blir dåligt. Gäller det mesta, från USB till HD och DVD |
|
Det börjar bli trångt bland alla elektronik-pryttlar. Var nöjd med den senaste IKEA-investeringen så det var bara att fortsätta i samma spår. Köpte en till och placerade den ovanpå den gamla | |
Blev till och med en bra toppyta att använda till att ställa grejor på... | |
Finns hur mycket villhöver delar som helst att handla.
Tycker man borde få en påse tid med varje del också... Vridbar pulgivarring / tryckknapp med skärm från M5Stack |
|
ESP32:or går att göra massor med. Enhet med batteri, även denna från M5Stack. De har många trevliga kit | |
Diverse ESP32:or | |
Diverse Raspberry Pi:s | |
Diverse Arduino:s | |
Home |