News

 2024 del 1
Home

1 2 3 4 5 6 7

   
Beställde lite lager på kullager.se. Ok priser, bra utbud och ett par olika kvalitetsnivåer att välja på. Beställde även kugghjul därifrån till första växelsteget innan planetväxeln. Har ju redan det stora från Martin men jag var inte helt säker på att det gick att bearbeta till rätt slutform så jag köpte ett i reserv
Fanns ju bara ett sätt att prova om det gick att få Martins kugghjul att passa. Tillverkade först en adapter för att centrera på kuggens ytterdiameter. Höll det sedan på plats med tre mindre skruvar och körde centrumet till rätt mått. Nästa steg var att få till formen ute vid kuggen och inne vid navet. Gick bättre än förväntat faktiskt
Var lite pill att komma åt
Ny fixtur i fräsen...
... och så bort med lite onödigt material samt färdigbearbetning av infästning
Helt färdigt från framsidan
Baksidan. Till och med borrning och gängning med snabbstålsverktyg gick utan missöden
   
För att tillverka axeln till ovanstående kugghjul behövde jag komma lite närmre vridcentrum på infästningen av stålhållaren i svarven.

Har haft detta problem tidigare så nu fick det bli att tillverka en ny hållare.

Lite funderande och pill i CAD:en senare så fanns det en lösning. Fick även jaga material för det hade jag inget lämpligt liggandes.

Tog en stund i fräsen men det blev riktigt bra
Nu går det att komma väldigt mycket närmare
Vill ha så lite kast som möjligt så all finkörning gjordes i en uppspänning. Detaljen klar i svarven. Väldigt nöjd med nya hållaren
Fick bli profilformade kaviteter i ett par fixturbitar för att hålla detaljen i skruvstycket
Även detta gick enligt plan
Flera passningar efter varandra på denna detalj
Allt ser bra ut vid provmontering
Passade även på plats ihop med de andra detaljerna
   
Då var det bara att ge sig på löphjulet. Ny fixtur att centrera på ytterdiametern och så berarbeta infästningar för nästa tempo.

Ny fixtur med matchande hålbilder och så köra centrum och tjocklek klart

Kugghjul helt klart. Till detta svarvades sedan en axel som limmades i centrum och mot fläns
Första tempot kört på hållaren till ovanstående
Ny fixtur för att spänna upp baksidan
Första rundan klar
Flytta skruvarna och köra det sista klart
Då var hela första kuggsteget komplett. Inte helt lätt att veta när kuggspelet är ok på båda sidor men det verkar fungera
Verkar ha lyckats få till kasten till rimliga nivåer. Anliggningsmärken på alla kugghjul ser vettiga ut efter lite torrkörning. Blir snabbt lite stoft när allt går torrt så jag kletade på lite fett. Problemet med fett är att bara få det på de ställen man vill ha det och få det att bli kvar där...
Kom på att det hade varit bra att ha koll på varvtalet tillbaks till styrsystemet. Klurade en bra stund i CAD:en och 3D-printade lite detaljer efter jag hittat lämpliga givare på Electrokit.se. Blev ett par iterationer på hållaren innan jag blev nöjd
   
Skaffade en ny lite större joystick att köra motor och servo med. Denna behövde en ny hållare att monteras i på bromsbänken.

Utgick från en bit vinkelstång. Lite fräsning senare så det ut såhär

Ny uppspänning och lite mer fräsning
Detaljen helt klar. Skall även sitta en liten switch som också skall in i styrsystemet
Allt på plats och klart för första provkörningen. Bromsbänken är kompletterad med tryckgivare och ett eget loggsystem. Basen är en Arduino MEGA. Signaler in är varvtal, batterispänning och tryck. Loggdatan skickas seriellt till en laptop som sparar en textfil. Denna fil öppnas i excel för att analyseras. Man kan utläsa bl.a varvtal, vridmoment, effekt och batterispänning. Ännu en export till en csv-fil som man kan analysera grafiskt med Grafana. Mycket mjukvaruutveckling i detta steg...

Väldigt spännande att se hur motorn känns och hur växelstegen klarar sig...

Sammanfattningsvis kan man säga ett par saker:

1. Motorn känns stark

2. Varvtalet sjunker vid belastning men är på en bra nivå

3. Det är väldigt svårt att bromsa konsekvent. Trycket flukturerar väldigt över ett varv på bromsskivan. Måste åtgärdas

4. Loggdatan från ESC visar betydligt högre värden på ström än min mätare. Bäst att koppla bort så den inte får stryk

Efter ett antal försök att svarva om skivan så gav jag upp. Den är helt enkelt för tunn.

Per-Ola ordnade en bit 12mm 355-plåt med kort varsel. Körde dit och hämtade den snabbt och lätt var tanken men det fanns alldeles för mycket roligt att titta på i hans verkstad så det tog ett par timmar... Massa tack!

Fick nu tillfälle att prova plasmabrännaren, den har jag ju haft i flera år utan att använda... Var lite ringrostig, men den skar som i smör! Jag var inte så bra på att följa linjerna så det blev inte mycket marginal kvar till bearbetningen...

Efter först fräsning och sedan slutligen svarvning monterad på axeln skulle väl problemen med pulsationerna vara borta? Icke! Vid ny provkörning pulserade den nästan lika mycket... Fick fundera en bra stund innan jag tillslut fattade vad som var fel. Passningen i navet mot axeln var för stor och även om det känndes glappfritt efter skruven var spänd så kunde den flytta sig vid belastning. Suck!

Lättrade axeln, pressade i den i navet med pressen, monterade skivan och svarvade om den. Äntligen blev det bra!

Tjockleksförändringar på 0.1mm gör hela skillnaden mellan bra och obrukbart!

Tjocklekan på bromsskivan är nu 7mm. Det är i största laget för oket men det går
   
Det blir ganska fort varmt, men det går bra att bromsa 170Nm kortare stunder i alla fall
Väldigt mycket lättare att köra bänken med nya joysticken och den extra switchen
Mjukvaran i motorstyrningen har förbättrats i många steg. Funktioner har lagts till för att lättare kalibrera ESC osv
Dashboardsen i Grafana gör det lätt och överskådligt att analysera datan.

Vy på loggdata från bänken

Vy på loggdata från ESC
   
Har varigt dåligt med garagefester de senaste åren. Sist var i februari 2019. 2021 var det pandemi och sedan har det liksom inte blivit av. Det var det hög tid att ändra på! 5 år senare, lördagen 2024-02-03, var många gamla bekanta på plats.

Några kom tidigt....

... några hade rest en bra bit...
... alla var hungriga....
... några kom sent...
... och förhoppningsvis var alla nöjda framåt småtimmarna
   
Rätt som det var en dag så gav Morsans NAS upp. Trots RAID så vägrade den starta över huvud taget med bara den ena eller andra disken i. Detta speglar verkligen begreppet "RAID is not backup". Som tur är har hon alla sin data även på sin laptop. OCH på min NAS. På liknade sätt har jag min data på två lokala NAS:ar och kör backup från den primära till Morsan varje natt. Diskar ger upp, det är inte frågan om att ha otur någon gång, det är fakta som kommer att inträffa, troligtvis inom en femårsperiod om de är igång dygnet runt.

Kändes inte bra att något man förlitar sig på ändå kraschar så pass illa att all data försvinner, så det blev både en ny NAS och nya större diskar. Har kört Synology ett bra tag så det fick bli en ny sådan även denna gång.

Om man reflekterar över hur mycket data man har sparat är det inte fel att även se till att man har en vettig backupstrategi. Det handlar som sagt inte om, utan när lagringsmedie blir dåligt. Gäller det mesta, från USB till HD och DVD

Det börjar bli trångt bland alla elektronik-pryttlar. Var nöjd med den senaste IKEA-investeringen så det var bara att fortsätta i samma spår. Köpte en till och placerade den ovanpå den gamla
Blev till och med en bra toppyta att använda till att ställa grejor på...
Finns hur mycket villhöver delar som helst att handla. Tycker man borde få en påse tid med varje del också...

Vridbar pulgivarring / tryckknapp med skärm från M5Stack

ESP32:or går att göra massor med. Enhet med batteri, även denna från M5Stack. De har många trevliga kit
Diverse ESP32:or
Diverse Raspberry Pi:s
Diverse Arduino:s
   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7