News |
2023 del 2 |
Home | |
Nu är det snart 7 år sedan jag luftade 240:n sist. Har inte
varit möjligt att lägga den tid jag behöver för att göra detta då det inte
funkar att göra på halvfart då det är för komplext att hålla så mycket i
huvudet under för lång tid. Jag mår helt enkelt inte bra av att inte
fokusera på en stor uppgift i taget. Jag har dock haft en ide malande i huvudet under en längre tid och nu kändes det möjligt att försöka genomföra den. Fanns en tanke om att kanske kunna köra en runda med 240:n när jag fyllde 50 men det förstod jag ganska snart bara var önsketänkande. Detta projektet är nog bland de största jag har gjort på 240:n och det får ta sin tid för det är mycket pengar som går åt pipan om jag misslyckas. Jag har ju inte haft någon startmotor på ett bra tag och det har ju sina nackdelar. Bl.a måste man vara ganska många bara för att åka iväg och köra och det är inte det lättaste nu när alla kompisar har familj och tiden är en stor bristvara för de flesta. En annan nackdel är att jag inte kan starta i garaget eller på pallbockar var jag än är. Jag är även mån om att hålla nere den roterande massan så gott jag kan på vevaxeln så att montera en startkrans tar emot. Lösningen jag klurat en längre tid på är att försöka driva bottenstocken med en liten RC-motor. Enheten måste kunna kopplas loss under drift då tanken inte är att bidra med effekt vid körning. En positiv bieffekt med denna lösning vore att jag skulle kunna köra runt i depån och kanske även lasta på släp etc med hjälp av denna framdrivning. Vid start är kopplingen uppe och vid förflyttning är den nertryckt. MÅNGA timmars klurande i CAD:en så tycker jag att det finns en möjlighet att det skulle kunna gå att få ihopa. Finns väldigt många oklarheter som behöver verifieras innan jag ger mig på att modifiera lådan för då börjar slantarna snabbt rulla |
|
Mycket att förklara angående funktionen på en gång så det
får bli lite efter hand. I grova drag bygger det på att en klokoppling sitter monterad på bottenstocken. Tanken är en lagrad tapp i bakgaveln på huset. Den skall ha någon form av interface till bottenstocken. Finns en hel del tankar kring detta men det blir en senare fråga. Hela drivpaketet sitter på en linjärskena som är fäst i lådhuset via en stabil vinkel. Drivpaketet rörs i längsled via en RC-servo. Positionen återkopplas via en linjärpotentiometer. Fram på drivpaketet sitten motsvarande klokoppling som på bottenstocken. Klokopplingen har vinklade flanker så den kan bara driva åt ena hållet och snäpper över när vinkelhastigheten är högre på bottenstocken än drivenheten. Klokopplingen på drivpaketet sitter på en splinesaxel och är fjäderbelastad så den kan fjädra bak för att snäppa över. Även positionen på drivpaketets klokoppling återkopplas via linjärpotentiometer. För att ytterligare komplicera det hela vill jag kunna använda backväxelns utväxling då den är mycket högre än 1:an när jag skall förflytta bilen i depån. För att detta skall vara möjligt kan man köra in drivenheten så längt att en tapp från drivenheten går i ett fyrkantigt hål i lådans klokoppling som då kan överföra moment i båda vridriktningarna (för att få bilen att röra sig framåt med backen i måste ju bottenstocken snurra baklänges). |
|
Själva drivpaketet drivs som sagt av en RC-motor. Efter att
ha sett diverse filmer på Tuben av allt från hastighetsrekord på över
350km/h till bogseringar av skolbussar med motorer från CasteCreations
verkade det som en vettig början. Finns ju dock väldigt lite information i
form av siffror på dessa motorer och drivsteg så tanken var att köpa en
billigare variant först för att bilda sig en egen uppfattning om hur de
beter sig i denna något annorlunda tillämpning. RC-motorer har en gemensam egenskap. De snurrar fort. Toppvarvtalen ligger mellan 25 000 - 50 000rpm. Det innebär att jag behöver mycket växel för att komma ner till 300 - 400rpm som motorn behöver för att starta. Hittade en gammal Rexroth / Wittenstein planetväxel i hyllorna som kanske kunde tänkas funka till ändamålet. Känner Johan Ralmark på Wittenstein efter många växeldiskussioner via jobbet och han har varit ett ovärderligt bollplank i om det över huvudtaget skulle vara lönt att prova med denna växel. Det är inte rätt på pappret om man säger så... Jag har ett långt excelark för att bolla olika utväxlingsmöjligheter men det slutade med en utväxling på 4.5:1 innan planeten och 32:28 efter. Total utväxling lite över 51:1 |
|
Castle motorn går på 8s vilket är ca 33.6V och är märkt
800kV vilket ger ett maxvarvtal på 26700rpm. Varvtal in i planeten blir då
26700 / 4.5 = 5930rpm. Ok under lite fritt tolkade data... Varvtal in i
växellådan blir då 26700 / 51 = 520rpm max. Lite onödigt snabbt men momentet
är redan helt åt skogen om man tittar på tillåtna värde på plaetväxeln. Även
om man tolkar så luftigt man kan... Nåja, hitentills har det varit mycket teori. Dax att göra lite mer praktiska övningar |
|
Det är inte bara växellådan kom kostar flis i denna
galenskap. Castles motor och drivsteg kostar över 7 lök så jag hittade en
billigare kombo på Amazon för att få en känsla för om jag var helt ute och
cyklade eller teorierna kändes värda att provas i praktiken. En 2s motor på
800W och 3300kV ihop med 60A ESC var väl i pricip den datan som var tillgänglig. CAD:ade ihop en lösning för att känna lite på det hela i praktiken. Handlade även kugghjul med modul 1 i storlekar 12 och 54. Inte helt lätt att hitta med rätt axeldiameter till motorn och det stora hade ingen centrumstyrning alls. Nåja, det skall ju bara vara till tester så det fick duga. Fick handla batteri och laddare också så det gick att få ihop ett helt kit att testa. |
|
Lite pill med lödning och ihopkoppling av en Arduino Uno, PWM-driverkort, en sevo, ett par labbplattor och en linjärpotentiometer | |
Händer ju inte mycket om man bara kopplar ihop allt. Det skall ju till någon form av firmware till Arduinon om det skall bli någon rörelse. Blev en hyggligt enkel mjukvara bara för att testa så allt fungerade. Mittenläge på potentiometern motsvarade noll gaspådrag. Motorn står stilla och servot är i centrum. Potentiometer uppåt ger motorrotation bakåt samtidigt som servot indikerar utslag. Potentiometer ner ger motorrotation framåt och servot indikerat utslag åt andra hållet. Dessutom skickas lite värde seriellt till serialmonitor på datorn för enklare felsökning. Allt verkade funka efter lite justering av kod så det var bara att fortsätta mot fräsen
|
|
Kantade upp lite lämpligt material. Fick leta en stund inann jag hittade något lämpligt för det blev en rätt stor klump | |
Första tempot klart i skruvstycket | |
Bara att vända och köra klart från andra sidan. Svarvade även till axeln för det stora kugghjulet samt hade det uppe i fräsen för borrning och gängning av fästhål |
|
Blev bra linjerat med lagerna trots vändning av biten | |
Nästa detalj var själva motorfästplattan | |
Lite långhål så man kan prova sig pram med kuggspel samt ändra lite på utväxling om det blir aktuellt | |
Allt ihop mekaniskt. Stora kugghjulet inte helt perfekt centrerat men tillräckligt bra för detta ändamål | |
Hittade en strömmätare jag handlat för ett tag sedan som jag också kopplade in för att få något hum om belastning | |
Rätt användbar liten pryttel. Känns lite i överkant med 150A men det borde vara gott mått i denna applikationen i alla fall | |
Lite provkörning så långt Titta direkt på Tuben så blir det bättre (stående format) |
|
Jaha, som sagt innan så finns det inte så mycket data att
titta på förutom RC-resultat till motorer och ESC:er. Jag har länge velat prova hur bra värde det går att få ut av en vanlig vätskefylld pneumatikcylinder med tryckgivare som lastcell. En enkel bromsbänk med mekanisk broms borde ju gå att sno ihop hyggligt snabbt...? Nja, redan i CAD-stadiet borde jag ha insett att så snabbt lär det inte gå, men nyfikenheten tog som vanligt överhanden och efter en hel del mätande och ritande fanns en hygglig modell i datorn. Fiddy:n fick vara donator till bromsen och Gabriellas gamla bakskiva hamnade nu här istället för på återvinningen. Letade i diverse gömmor för att skaka fram lagerbockar, lager, bälgkoppling och cylinder |
|
En del fräsjobb senare så var det dax att försöka få sådär lagom sugpassning mellan axel och lagerbockar för den lär ju behöva skruvas med en del och då får det inte vara för osmidigt att demontera / montera. Många rundor i svarven och putsa med duk | |
Även lagerna till momentarmen fick putsas en hel del för att glida fint på axeln. Blev riktigt bra till slut | |
Nästa steg att få fram var navet till bromsen. Första tempot i skruvstycke | |
Färdig från sida 1 på fixtur | |
Helt färdig på fixtur | |
Monterad och klar på axeln. Skivan var inte i så bra skick så jag körde den i svarven monterad på navet för minimalt kast. Svårt med vibrationer när den är så tunn. Tyckte det blev sådär men det får duga tills vidare | |
Fäste till växel klart | |
Huvudaxel med bromsskiva och drivenhet monterat. Känns bra så långt | |
Bromsen från Fiddy:n. Lite svårt att mäta men oket passade på fästet i alla fall. Undrar om bromsverkan är tillräcklig eller åt pipan för mycket kanske. Svårt att veta... | |
Hållaren till handtaget | |
Nu var det mesta på plats. Fyllde cylindern med olja till
tryckluftsmaskiner. Lite pill att bli av med luft i ledningar och
komponenter så den inte rör sig så mycket vid belastning. Den visade jämna utslag vid test med handen som tryckte ner momentarmen längst ut. Inte jätte hysteres heller verkar det som, för den går fint ner till 0 igen. Provar att bara avläsa mätaren manuellt innan jag köper en tryckgivare och kopplar in det i mätsystemet. |
|
Mycket fixturmaterial blir det... Ville gärna ha återkoppling på varvtalet så det blev att knåpa ihop ett triggerhjul och en vanlig induktiv givare från jobbet. Problemet med dem är att de går på 24V och Arduinon gillar inte mer än 5V... En del googlande och funderande senare så löstes det med bl.a en transistor. Till och med Arduinon trivdes...! |
|
Har länge suktat efter ett riktigt flerkanaligt ocilloscop.
Electrokit kom med ett erbjudande som var tillräckligt bra för att jag
skulle slå ihjäl spargrisen. Problemet med oscilloscop är att de kan så förskräckligt mycket så de är rätt komplexa att använda, speciellt för gamla mekaniker. Nåja, friskt kopplat, hälften brunnit. Finns bara ett sätt att få reda på om saker funkar och det är att försöka |
|
Med återkoppling på varvtalet gick det äntligen att jämföra
förväntade värden med verkligheten. 7.1[V] x 3300 [kV] / 4.5 [i1] / 10 [i2] = 520 [rpm] blev inte mer än 310rpm i verkligheten. Ett par reflektioner efter körning: 1. Jag har inga programmeringsverktyg till ESC:n så jag vet inte alls hur den var ställd, svårt att veta om det går att ställa upp ytterligare 2. Systemet slog av runt 60A och högsta output jag såg på mätaren var ca 400W, dvs långt under de 800W som annonserats 3. Svårt att få ut några värde med bromsen då effekten låg nära max innan jag ens började bromsa
Det kändes som enda sättet att komma vidare var att tro på konceptet och handla Castle-grejorna. Lite brydd över det låga varvtalet för jag behöver i princip de teoretiska värdena för att känna mig säker på startsekvensen. Ähh, ingen kommer ihåg en fegis...! |
|
Lyckades hitta en svensk leverantör av Castle-kombon
2028-800kV / Mamba XLX2. Gick snabbt att få hem grejorna. Viss skillnad mot
den andra motor / ESC:n. En hel del tyngre också tyvärr. Efter registrering på Castles hemsida skickades även en gratis USB-dongel för programmering av ESC:n. Lika mycket parametrar som en gammal 90-tals motorstyrning. Loggning av prestanda och hela kitet. Det finns uppenbarligen de som tar RC på största allvar. Bra för mig för då kanske jag kan parametrera den så skevt att den funkar till denna way off applikation! |
|
Får nog skala ner 240:n om det här skall funka... | |
Enligt loggar på Castles hemsida så kan ESC:n ge ut över 500A korta stunder. Vid 30V blir det 15kW... Det håller INTE växeln för!! | |
Rev ner momentarmen och gav den lite kärlek. Tyckte den
kändes klumpig... Har också lite tankar framöver som vi får se vart de tar vägen. Lika bra att vara beredd |
|
Gick snabbt att riva och sätta ihop igen. Fick även lite tips av Ralmark om hur växeln är byggd så jag rev ner den och kollade skicket innan den skall få bekänna färg ordentligt. Hittade inget som såg eller kändes konstigt. Säkert bara ordentligt inkörd, som en gammal B230 efter 60 000 mil... | |
Har även jagat delar på nätet i form av kugghjul. Hittade till slut lite varianter med rätt axeldiameter. Ingen aning om kvalitet men de ser i alla fall inte ut så man får ont i ögonen | |
Då var det bara att ge sig på det skapligt stora jobbet att
tillverka all delar för att kunna provköra. Nu är ju tanken att använda
dessa på bilen i slutändan så prioritet på låg vikt och finish har snäppts
upp en del mot prototypgrejorna. Första rundan i skruvstycket |
|
En god stund senare, äntligen sista tempot för att komma åt stoppskruven till spännhylsan | |
Sedd från motor / växelsidan | |
Sedd utifrån | |
På plats med motor / kugghjul samt stödlager för ingående axel | |
Inte mycket plats över vid motorn. Precis som det skall vara... | |
Fick ju även köpa nya batterier för att köra denna
spänningen (8s). Blev två stycken 4s ackar med XT90 kontakter. 6000mAh och
70C borde ge rimliga prestanda och nog för att utvärdera lösning
åtminstonde. Tänkte även börja med att ha mätaren inkopplad för att se lite
hur allt reagerar. Har för dålig utrustning för att löda så här grova kablar och kontakter. Får värma alldeles för länge så frågan är hur bra lödningarna är...? Pratade med Martin Nyman här om dagen och av en slump kom vi in på kugghjulen innan planeten. Helt otroligt så visar det sig att han tillverkar kugghjul med rätt modul, tandantal och kuggbredd för mitt ändamål..!! Nitrerad 2244 till på köpet. Ser till och med ut som om det skulle gå att modifiera navet för att passa min applikation. Är lite rädd för hur det är att ta sig igenom ytskiktet med svarvstål och även borr / gängtapp på baksidan.. Vi får väl se när vi kommer så långt... |
|
Nästa del i fräsen var locket på utsidan av den yttre
kuggväxeln. Första passet på fixtur |
|
Färdig. Sett från utsidan | |
Sett innifrån | |
På plats. Väntar på lager och så skall ju kugghjul och axel på plats innan det är klart | |
Första provkörningen med Castle-kombon. Motorn snurrar bara
i luften för att se hur allt fungerar. Har bytt ut linjärpotentionetern mot en joystick med två potentiometrar. Nu kan jag köra motorn för sig och sevot för sig. Förde givetvis med sig en del jobb med firmwaren. ESC:n skall kalibreras innan man kan köra. Simpelt starta med fullt fram, sedan fullt bak och därefter neutral. Testet gick utan missöden men det finns massor att justera i ESC:n innan det blir optimalt. Allt är i princip orört |
|
Hade en gammal Desktop PC som jag kört Proxmox på. Den började kännas instabil så jag lyckades hitta en bättre begagnad Dell Workstation i Lund för en 500:ing. Var en gammal 256Gb SSD i så jag tänkte det var lika bra att hosta i lite mer på en gång | |
Hittade även ett PCI-kort till M2 för att köra NVMe drivar, något jag inte provat innan. BIOS var för gammalt för att boota från NVMe men det gjorde ju inget för det gick ju via SSD. Så nu har jag gott om plats för att testa det mesta. Har ett par WM som går i princip alltid och några som bara startas vid behov samt ett antal som bara är rena testmiljöer. Otroligt smidig lösning | |
Den gamla fräsen börjar larma för batteribackupen nästan
varje gång jag startar. INTE bra om det går så långt så den tappar alla
parametrar för det är nog lättare att byta styrsystem än att få rätt på det
igen. Köpte nytt batteri för länge sedan men av olika anledningar har det
blivit liggande och inte hamnat i maskinen. Nu var det nog läge att på
allvar ta tag i detta! Lyckades efter passa pill, en liten flock svordommar och till slut våld(!) få loss luckan till batteriet. Det visade sig att det var inte bara luckan utan ett helt instickskort MED batteriet! Tur att jag hade maskinen igång annars hade det varit kört... Mindre roligt var det ju att jag upptäckte att det var helt fel batteri jag fått. Varken formen, batterityp eller kapacitet var rätt... Jaha, bara att sätta i det igen och fundera vidare. För att försöka få till en förbättring lät jag maskinen stå på i flera dygn, något jag aldrig gjort innan. Och tro det eller ej så tog batteriet laddning och jag har inte fått batterilarm på länge. Borde nog försöka skaffa ett nytt batteri oavsett, men det prioriteras lätt ner när det fungerar... |
|
Hittade en rolig grej i lådorna när jag höll på gå igenom
lite av alla elektronik-projekt som finns i garaget. Har alltid varit intresserad av elektronik / datorer så 1997-02-22 skev jag in mig på NTI-skolans distansutbildning i Digital Elektronik och Microkontrollers. Gick ju samtidigt sista året på höskolan så det blev väl inte jättemycket tid över till detta, men den senare delen av utbildningen bestod av att löda ihop kretkortet till en labbvariant av en microkontroller. Det var intressant nog att få tid till så den lyckades jag få att fungera. Sen började jag jobba på IndustriTeknik så orken tog slut innan jag hann genoma resten av kursen. Hittade labbkittet i en låda tillsammans med spänningsaggregatet som var en annan praktisk övning i kursen. Provade att slå på strömmen och ta mig tusan så hoppade det igång! Nostalgi på hög nivå! Det roliga i det hela är ju att ens jämföra t.ex en ESP32 med denna dinosaurie är skrattretande. Prestandan går inte att gämföra på något plan, ESP32:an har både WiFi, blåtand, seriell, I2C, SPI, osv kommunikationsplattformar medan denna endast har en rätt begränsad seriell kommunikation. Det fysiska formatet har ju också krympt en del... |
|
Home |