News |
2024 del 3 |
Home | |
Behövde material till fästarmen mellan lådan och skenan.
Ingen av polarna som hade något lämpligt i gömmorna. Emil kunde dock få tag
i klumpar de kör gripfingrar av på jobbet... rätt rejäla gripfingrar... det
blir alltså en gripfinger av ett sådant här block...! Började kapa ner den på jobbet men klingan var så slö så jag var livrädd den skulle kleta och krokigt blev det. Åt rätt håll som tur var. Den var för stor att kapa på andra hållet så det får vänta till jag skall köra fram detaljen. Finns annat att ta tag i först! |
|
Kent Rask på Vittsjö Mekaniska var återigen behjälplig, med splineshylsor denna gång. Fanns i 1672 som standard så jag får prova det först och se hur det håller. Behövde ju bara en men det kan vara bra med en i reserv... | |
Han skakade även fram motsvarande splinesaxel, även denna i 1672 | |
Nästa detalj att ge sig på var fjäderhållaren som skall sitta bak på splinesaxeln. Klen sak och svår att hålla. Fräste en kavitet som passade bra kring ytterformen. Spände den i centrum och sedan steppade jag ner försiktigt för tapparna är rätt klena | |
Därefter höll jag den med skruvar och brickor runt om och körde klart mitten | |
Svarvade till en fas på baksidan. Rätt nöjd med resultatet. Både estetiskt och vikten | |
Inget onödigt material kvar | |
Modifierade en kil för att passa i det frästa kilspåret | |
Även splinesaxeln fick smaka både svarv och fräs | |
Näst på tur var splinesmuttern. Baksidan med fjäderbrunnarna klar på fixtur | |
Var rädd att fjädrarna skulle knäcka istället för att komprimeras men det fanns inga tendenser all vid prov. Skönt! | |
Svårt att veta hur mycket kraft som behövs men jag tror inte det är för lite. Går ju bra att ta bort fjädrar efter behov. Blev bra slaglängd också. Går att trycka hylsan ända bak mot fjäderhållaren | |
När detta visade sig fungera bra var det bara att fortsätta med framsidans klokoppling och spåret till linjärpotentiometern. Fräsningen gick bra, bara att putsa till ytorna lite | |
Utslagsbegränsningsbrickan på fixtur. Klen sak men gör förhoppningsvis sitt jobb | |
Då var all delarna till splinesaxeln / klokopplingen klara | |
Monterade splinesaxel och fjäderhållare först. Passade finfint | |
Och så på med hylsan och utslagsbegränsaren. Mycket nöjd med resultatet. Rörelsen på hylsan känns stabil och utan tendenser att nypa. Hoppas det funkar lika bra under belastning | |
Sen hände det lite tråkigare saker. Gabriellas moped blev
stulen från uppfarten, precis under kameran. Förbannade idioter! Visade sig
till slut att det var en "klasskompis" som stal den tillsammans med
ytterligare en slyngel. När dom inte lyckades få upp styrlåset asade de ut
den i skogen och dumpade den. Lyckades med hjälp av hittelön få tips på var den fanns efter ca en månad. Ingen rolig syn att hitta den i detta skick, när man lagt en hel del tid på den |
|
Asade hem den samma väg som den försvunnit (typ 500m). Började
kolla vad som var kass och vad som gick att använda. Som väl var såg
fälgarna ut att ha klarat sig. Styret, styrutslagsbegränsaren, gashantag,
koppling, broms, framkåpa, framlampa, mätare, stöd och ljusomkopplare var
skrot. Lite repor här och var hade tillkommit, men den var inte helt repfri
från början inte. Efter en omgång med försäkringbolaget så fick vi loss pengar som täckte nya delar i alla fall. Tid att leta upp, beställa, svetsa, montera och koppla ny el täckte det ju inte direkt... |
|
Efter ett antal timmar så var det dax för återförening med Gabriella. Surt att vara utan moped 2 månader av den bästa tiden på året, men det kunde ju så klart varit värre | |
Så nu är Bjärnums gator osäkra igen... | |
Nästa tråkiga grej som hände var att V70:n gick sämre och
sämre. Lät som en boxer på tomgång men gick att köra hjälpligt med i
landsvägsfart. Det lagade ju inte sig själv så till slut gjorde jag ett
kompprov. Hyggligt jämt på 1-4 och 0 på femman... Jaha, bara att lyfta på locket då. Det var ju ingen rocketscience att hitta vad problemet var direkt. Hyggligt bränd avgasventil... |
|
Velade ett tag på vad jag skulle göra. Har jag nu rivit av
toppen så kanske man skulle se till att göra den i ordning ordentligt. Ja,
ni ser ju vart det här är på väg... Beslöt att fösöka kolla om det var mer som var kass på den, samt om blocket / kolvringar var ok. Fräste en platta för att kunna trycksätta både förbränningsummen och cylindrarna med leakdown-mätaren |
|
Fräste även lock att sätta för portarna för att vakuumsuga kanalerna och kolla säte och styrningar | |
Blev att par olika varianter för att lyckas täcka alla hål. Insugsventilerna verkade rätt ok men alla avgasventilerna läckte och styrningarna till dem kändes inte bra. Ventilspelen var inte helt konstanta men ingen katastrof (nu mätte jag ju på toppen omonterad förvisso). Ringde och pratade med Martin på Luntec men han hade fullt upp. Nästa offer var Tommy på OBR. Han hade också mycket att göra men skulle försöka klämma in den. Skall inte göras några jättegrejer men nya,styrningar på avgas, nya sätesvinklar, tillsnyggade kanaler, lätt planing och inslipade spel är tanken |
|
Körde leakdown på blocket och det verkar ha klarat sig bra | |
Originalportar ut | |
Originalportar in | |
Såg ju inte så trevliga ut mot insuget så jag snyggade till dem i ingången och en liten bit ner. Tommy får se över helheten ner mot ventilen | |
Mycket spån blir det. Jag som knappt rörde den med roterande filen... | |
Delade allt och märkte upp samt förpackade väl i en halvpall | |
Mot Arvika! | |
Använde packningen även mot insuget och snyggade till det | |
Efter lite mätande och provande lyckades jag fräsa fram en mall för portformen av andra delen av insuget. Denna skulle användas för att få samma form på aluminiumdelen som plastdelen. Passade ju inte nåt lysande från början men efter lite filande så får det duga i alla fall. Passade på att gå igenom hela runnern då det var rätt kasst gjutet och ojämt | |
Mallen fixerades med svarvade tappar i aluminiumdelen | |
Mall och port | |
Handlade långa filar på nätet. Fick vara försiktig med varvtalet annars börjad de kasta som tusan. Kan hända att detta påverkas av kvaliteten också, för de var inte så dyra... | |
Eftersom motorstyrningen aldrig fungerat riktigt bra så
tänkte jag nu förbereda för att byta ut originalsystemet. En första variant
kanske blir att låta originalboxen tro att den kör motorn, men styra
tändning, spjäll och bränsle med t.ex ett MaxxECU.För att förenkla en sådan
inkoppling tänkte jag sätta ett tandremshjul fram på vevaxeln också. Har ju
haft bort svängningsdämpare och hub innan så det var ju inga större problem
att plocka bort igen. Blir nog även att byta kamrem igen då jag tyckte den var lite oljig. Bytte packboxen mot veven i oljepumpen när jag ändå hade allt nere. Inte helt lätt att hitta centrum på hubben. Chansade lite på att "ytterdiametern" var att lita på då allt är sintrat och förhoppningsvis håller alla mått snäva toleranser. Endast två hål för styrstift som tillkommit |
|
Liten fixtur för uppspänning av svängningsdämparen | |
Endast två frigångshål för stiften som skall gå igenom till nästa detalj - en distansring, som även positionerar tandskivan | |
Första tempot på distansringen i skruvstycket | |
Färdig på fixtur | |
Tog även ett ryck och gjorde färdigt plastdelen av insuget. Använde samma mall som till aluminiumdelen för att överföra geometrin på portarna | |
Inga kanter kvar i övergången men radien på ingången är inte helt bra längre. Vi får väl se hur det beter sig | |
Emil stöttade upp med en rondell 355 som sedan fick rätt
form i fräsen.Stifthålen är delade så att man kan få 8 olika positioner på
skivan. Har mätt upp och ritat färdigt fästet till givaren också, det blir nästa detalj som skall upp i fräsen. Mer om det senare |
|
Home |