News

 2015 del 2
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27

   
Fräste och passade in alla klackar på fästena till vänstersidan. Använde alla metoder jag kunde komma på - fiskelina, rätskiva, lod, vinkelhake, passbitar, måttband, etc... mycket huvudkliande (inte bara pga lössen...)
Av de 15 klackarna är inte många lika höga... Men det kändes hyggligt rakt till slut
Var och hämtade all plåt till kjolar och diffusorväggar hos Jonas Engberg på Stewes Servicefirma i Konga. Fick stora rundturen både i verkstan och i garaget där nya "grussprättarrörhögen" med egensnickrad Willis kaross i aluplåt tar form. Enormt stort tack för hjälpen. Kan varmt rekommendera deras tjänster i tunnplåt. Laser, stansning och bockning i allt upp till 8mm. Kompetent folk med bra maskinpark

Har passat in vänsterkjolen för att kunna provmontera
Övrigt material till kjolar och diffusor
La högerkjolen bredvid för att måtta lite även på denna sidan
Vänsterkjolen på plats utan skruvar. Lite putsning på passningen sen sitter den fint
Nya framfjädrarna hittade hem. 122N/mm mot gamla på 89N/mm. 37% ökning borde väl märkas i alla fall..?
Äntligen sitter kjolsvepen på båda sidor...! Jäkla pill med få rätt på alla fästhål (15st / kjol) Nu ska _bara_ gavlarna nitas på samt skarven med själva plangolvet fixas...
Målet är att köra på Knutstorp den 30:e. Ser inte helt omöjligt ut men det är en del saker kvar så det blir väl som vanligt stress in i det sista

Oljemagasinet klev in som sponsor med oljeprodukter. Kommer köra Castrol EDGE 10W-60 Ti FST i år. Hoppas på lite stabilare oljetryck

Landade ett roligt paket från nya sponsorn
Hoppas det räcker hela säsongen...

Passade på att prova deras rengöringssprej också. Skickade även med en bonus på väldigt koncentrerad spolarvätska

Fortsättning med svepen. Fattar inte varför jag inte skaffat clecos innan... Det går i alla fall inte att vara utan när man provat...
Nu är både höger och vänster klara så långt det går. De sista nitarna skall dit när den sitter på plats
Förstärkningar nitades på de plana delarna av golvet så det inte bucklar så mycket. Även fixat hål för oljepluggen (lilla plåten som sitter precis innan bränsletanken)
Blev bra mycket bättre även om man får vara lite försiktig fortfarande
Landade även ett paket från Hannes på StreetPower. Lite gott och blandat men framförallt avgasbandage. Är lite rädd för värmeutvecklingen mellan golven så hela rullen gick åt...
Huven har fladdrat oroväckande när det går som fortast så jag tänkte sätta två dzusar ner i fjäderbensstaget. Trött och sleten mätte jag givetvis fel!!! Men tur i oturen visade det sig sedan när jag konstruerade fästena i CAD:en så hade det inte fått plats där jag tänkt utan blev mycket bättre på "fel" ställe... Inte ofta en miss blir en hit...
Klamrar modell lätta Blir mer fixturer än färdiga bitar, men lätta blev de!!

Ämne och fixtur

Körda första rundan i fixturen
Inte mycket kvar...
Delade samt borrade / gängade
Själva fästet till fjädern är bara halvfärdig. Lite halvknepig att spänna upp...
Nu är det nära!!!
Gjorde färdigt de kompletterande huvfästena

Fixturkörning

Helt klara
Pånitad fjäder samt provmontering av hållare
Förvånansvärt att så lite material kan kännas så styvt...
Kändes stabilt och bra när allt kom på plats
Var och hämtade hem mina gamla underläggsbockar till den portabla lyften. Kompletterade med lite snickeri så nu kan jag komma under bilen när den står på hjulen. Gött!
Har ju länge misstänkt självlåsning i bakvagnen vid roll så jag tänkte byta ut ena uniballen i båda momentstagen. Har ingen CNC-svarv så jag fick plåga en gammal kompis (som jobbar dygnet runt på sin bearbetningsfirma redan) som snällt nog ställde upp.

Halvfabrikaten i SS2244 klara. Gänga M18x1.5 vänster.... Stort tack till Martin Nyman på Lenova i Markaryd!
Efter lite pill fick jag upp dem i svarven för slutbearbetning
Provmontering i staget. Gängan kändes helt ok
Bussningar ipressade. Fick trycka med hylsa modell stor
Gillade inte innerhylsorna som följde med då hålet var i regionerna 7-8 tiondelar stort till en M12 och dessutom lite långa. Tillverkade egna i SS2541 med bättre mått...
Inpassning av sidoplåtar till diffusorn. Blir lite provisoriskt med popnit vid körtillfälle. Skall göra om med skruv senare då jag måste plocka av dem vid lastning av bilen
Länge leve clecos...
Vet inte hur många gånger jag skruvat upp och ner plangolvet!! Nu är det i alla fall på plats med alla skruvar loctiteade samt skarvar och hål silvertapeade. Väldigt nöjd med resultatet. Väldigt plan i mått och inte mycket vågig. Efter förstärkningarna faktiskt inte så skramligt heller. Vikten är ju klart ett stort minus...
Ser ju halt ut i alla fall...
Fick hjälp en kväll av Basse och Bulle med att göra nya provisoriska infästningsstag till vingen. Flyttade upp 130mm och bak 70mm. Känns som den sitter bra mycket bättre här. Ska utvärdera detta innan stagen med aeroprofilen tillverkas
Även nya huvudbrytaren hittade sin plats i batterilådan. Lödning på plats i vanlig ordning så att fingrarna sov i ett helt dygn. Bra skit...
De här sista två veckorna låg sömnen i snitt på 4h/natt. Natten innan Knutstorp var som vanligt inget undantag.... Nåväl, det var inte jag som försov mig denna dag. Oscar (DAP) vaknade lite sent i Tollarp men gled in på nytt PB precis innan vi skulle ge oss iväg. Bra början på en racedag

När vi kom ner till Knutan var det blött och kallt. Vi lastade av och backade in i garaget vi hyrt (tack Micke!). Det tar ett tag att lasta av och få bilen körklar så vi hoppade över warmup. Ingen större förlust då jag bara hade slicks med och det fortfarande var blött...

När att var i ordning tankade vi och siktade på 37% etanol. När vi drog igång pumparna visade mätaren 60% etanol men efter 5min rundpumpning visade den faktiskt just 37%! På med sparkdräkt och andra tillbehör och startförsök, vilket innebär puttning för startmotor är ju borttagen. Ja just det. Det glömde jag kanske nämna.. Provstart hemma hann jag aldrig med i år...

Men efter lite slit av polarna small den igång som om den aldrig varit avstängd. Däremot var oljetrycket lite högt efter både byte av oljeviskositet (5W50 till 10W60) och lite väl optimistisk justering av ventilen på torrsumpspumpen. Lite stressmek senare ute i det uppfriskande regnet var även detta tillfixat och vid ny start såg alla värden bra ut. Lite sena till kvalet rullade jag i all fall ut på slicksen i regnet... Det var halt... Fes runt på 1.25 i rena driftstilen... Bilen fungerade dock alldeles utmärkt! Även kval 2 kördes i samma tempo och på samma yviga sätt.

Till finalen torkade faktiskt stora delar av banan upp och det gick att ladda på lite bitvis. Varken däck eller bromsar kom i närheten av arbetstemperatur och vissa delar av banan (bl.a rakan) var fortfarande blöta men jag lyckades köra 1.11 på 5:e varvet i alla fall. Och få bullerflagg...

MEN! Det vara bara två ekipage i slicksklassen som trotsade vädergudarna denna dag och min medtävlare fick problem med maskinen så pokalen gick till lilla (nåja...) mig!
Denna ska sparas... Vinnare av första KotS på Knutstorp
Den går nog inte magert i alla fall...
Blött men inte regn
Ser torrare ut än det var
Det går inte att dra runt showen med enbart föraren...
Roligt med pokal men roligast var att alla ombyggnader verkade fungera och hålla ihop. Svårt att utvärdera greppet bak men jag tyckte absolut inte det kändes sämre i alla fall under dess förutsättningar.

En väldigt rolig detalj var att jag äntligen fick till flatshiften! 80ms verkar funka finfint! Vilken känsla att bara dra till och så hoppar nästa kugg i helt utan protester. Ska justera ner TPS min till 10% istället för 20% som det är nu för då borde det gå att använda även vid shortshifts.

Länk till 1.11 varvet på tuben

Finns sjukt fina bilder på bilen på TAnu:s Facebooksida. Väldigt duktiga fotografer! Finns också en rolig bild på en väldigt sliten förare med pokal i näven...

Nu ska jag grotta ner mig lite i loggarna. Tror faktiskt inte att jag hittar ett TPS-värde över 80% på hela dagen... Jag återkommer i ämnet! Gonatt!!

PS STORT tack till alla polare som ställt och ställer upp i vått och torrt. Utan er blir det inget kört!!
Kort datasummering:

VF
Nom 71, Min 51, Max 95
HF
Nom 72, Min 49, Max 89
VB
Nom 48, Min 21, Max 69
HB
Nom 49, Min 14, Max 64

Dåligt kalibrerade data, men tittar man relativt ger det en bra bild. 100 motsvarar fullt utfjädrad, Nom som den står obelastad. Ca 80mm fjädringsväg fram och 100 bak (inkl genomslagsgummi på runt 10mm).

Spontant tycker jag den rör sig mycket...? Max intryckning bak är 4mm från genomslagsgummit på en långsam bana med dåligt grepp...?
Var rätt schleten efter KotS så bilen fick vila ett par veckor. Tanken var att bara göra en liten uppgradering på dämparna fram till KoM - men som så måmga gånger förut så sket det sig...

 

Handlade modifierade Bilstein-insater hos Sellholm som passar i originalfjäderbenen. Kortade och shimsade för banåka

Blästrade / slipade av färgen på fjäderbenen för att svetsa på....
.... förstärkningsplåtar från MPRE
Insatserna var 2mm större i diameter och tog därmed upp all plats som fans i röret. Och lite till... Fick bygga specialverktyg för att slipa ner de små ojämnheter som fanns inne i röret efter bl.a svetsning...
Iom dämparens större diameter så såg muttern lite annorlunda ut. Detta medförde att endast 5mm av gängan användes samt att tätningen som sitter i muttern kom längre upp än nödvändigt. Gillade inte detta så jag svarvade en dorn och tryckte ner bussningen 5mm i röret och kortade ner det lika mycket
Det var tunt och vekt så jag fick köra med verktyg för att göra spår till segersäkring
Här står själva dämparen avklädd och skäms under operationen...
När jag ändå hade alla delar i framvagnsupphängningen lösa passade jag på att kalibrera givaren lite bättre. Hade sedan innan "insatser" för att kunna flytta upphängningen utan fjäder och dämpare
Modifierade denna lite och mätte ca var 10:e mm. Visade sig att jag hade ett nästan konstant fel på ca 18% under hela arbetsområdet. Bara att ändra i loggmjukvaran. Nu kan jag lita på dessa värden i alla fall
När jag tittade närmare på bromsoket hittade jag ett konstigt slitage... Skivan har varit emot i oket i ovankant ut från centrum på bilen.. Har inte upptäckt detta förrän nu men jag har inte granskat detta så noga innan så jag vet inte när det uppkommit heller...
Har alltid kört med adaptrarna som kom med kittet från Sellholm. Dessa är ju egentligen till lite mindre skivor som sedan modifierats med distanser. Beslöt att tillverka egna adaptrar med rätt mått som var lite styvare
Lite förbearbetning fram.....
..... och bak.....
... innan körning på fixtur
Halvfabrikat klara
Färdigställning
Adaptrarna klara
Blev en del brickor, pinnskruvar och modifiering av vanlig MC6S 12.9 skruv för att få kittet komplett
Hoppas detta hjälpte, det blev ju onekligen en viss skillnad mot det gamla
När jag ändå hade hubbarna av beslöt jag att byta framhjulslager för de har nog gått sina mil... I vanlig ordning kanske man skulle snygga till dem nu när de ändå var tömda... Jaja, har tanken väl dykt upp är den svår att bli av med så jag fixade till baksidan....
.... och körde lite lätthål i ringen
Själva fjäderbenet komplett....
.... och på plats i bilen med bromsok och adapter monterad
Hastade ju ihop ett par nya framspacers till KoM förra öret så dessa fick sig omgång med lättning i fräsen när de ändå var avplockade (i en återanvänd gammal fixtur!! Detta händer inte ofta... )

 

Spacer i fixtur

Lätthål körda
Utan vs med lätthål
Båda klara
Nästa projekt var att byta rör i krängaren. Skulle gjort detta till KotS men han inte med att göra det. Det visade sig att detta (i vanlig ordning skulle en person av ordning tillägga) spårade ur lite.... Jag återkommer i ämnet....

Klockan tickar i rasande takt mot 2:e augusti . Har dykt upp fler saker på listan som måste åtgärdas då jag redan rivit bort det gamla Blir nog (som vanligt) inget softande innan denna körningen heller...

Ska försöka uppdatera lite oftare nu innan Mantorp
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27