News

 2015 del 4
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

   
Fortsatt tillverkning i fräsen. Själva fästet till löphjulet från platta till färdig detalj.

Fösta tempot i ämnet

Uppspänd på fixtur
Fösta tempo på fixtur
Baksidan på fixtur
Detalj klar framsida
Detalj klar baksida
Svarvade till lite detaljer för att kunna göra en riktig mockup. Verkade som att det både gick att montera och demontera riktigt bra. Remspänning fixades som tänkt med tumtryckning på den utstickande nedre delen av löphjulsfästet. Kändes som det gick att få till rimlig spänning utan att ha ihjäl tummen dessutom
Denna remlängd verkar passa bra med god omslutning av tandhjulen
Bara att ge sig på mockup-hjulet och färdigställa. Lite meckigt att hålla... fräste en ficka med passning och sedan klämdes hjulet på flänsen med gummimellanlägg så det inte blev märken. Skall bara upp i svarven för att finköra ytterbanan också...
Hoppas det inte går för trögt med vanliga 2RS1-tätningar...
Tiden rusar mot jul. Är mycket på jobbet så det blir mindre tid i garaget men lite händer det på helgerna i alla fall.

Löphjulet på dorn för svarvning av ytterbana

Fixade till det sista på löphjulet och pressade i lager och distanshylsa samt körde fram fäste och bricka
Modifierade det gamla nedre fästet till pumpen för att passa det nya. Blev en slitsad hylsa för att kunna hålla i svarven
Började köra fram nya tandremshjulet till pumpen. Kommer bli i tre delar då jag valsfräser tandprofilen med en 4mm fräs. Varje tandsegment blir 8mm brett så tillsammans blir tandhjulet 24mm. Lite pill att mäta / gissa fram profilen men nu hoppas jag den duger

Grovkörning huvuddel

Huvuddel finkörd från baksidan
Tomten var inom och lämnade av lite paket. Av den hårda, roliga sorten. Jag måste ha varit snäll i år...
Korg
Tryckplatta
Mellanplatta
Lamell
Komplett sett från svänghjulet
Komplett sett från sprängkåpan
Sista bilden med tändaren som referens ger lite perspektiv på storleken...

O140mm, 2.1kg och 960Nm enligt DLI-Teknik. Vågen här hemma visade 2.3kg. Hoppas jag slipper verifiera momenttåligheten...

Verkar ha fått loss material till svänghjul så efter pumpdelarna är klara är det bara att ge sig på att riva ner lådan och verifiera det sista innan jag kör igång tillverkningen av det lilla eländet. Ska bli kul att se hur det känns i praktiken
Saxat från DLI:s sida.

Jag är förvisso fortfarande lite skeptisk till till 960Nm som jag skrev ovan men jag har haft dialog med DLI så det är inte bara beställt på chansning....
Har fått ytterligare svar fån DLI som undanröjer mina tvivel.

Tydligen har det inte släpps ny katalog sedan 2008(?) enligt DLI. Märklig uppdateringstakt i dessa tider kan man ju tycka...
Inte helt nöjd med resultatet... Tycker profilen är lite tight mot befintliga hjul. Lite svårt att sätta fingern på var det skall tas mer bara. Får nog sätta upp dem en gång till och ta ett par hundringar. Det är inte någon som vet var jag kan hitta en korrekt tandhjulsprofil på HTD 8M väl..?

Körning av inre ytterdel på fixtur

Inre ytterdel klar
Yttre ytterdel på fixtur klar
Huvuddel uppspänd på fixtur
Huvuddel finkörd tempo1 på fixtur
Samtliga delar till remhjul klara
Monterat sett framifrån
Monterat sett bakifrån
Fick fixa med lite grejer till mätmaskinen så det gick att scanna med den. Inte helt optimalt då spetsen blir lite klen i förhållande till massan i portalen. Får vara lite försiktig...
Mätte ett nytt 36-tänders som jag använder att köra pumpen manuellt med, det gamla pumpdrevet (44 tänder) och mitt egna 40 tänders. Verkar faktiskt som den gamle fräsen håller toleranserna hyggligt när man matar snällt.
Har inte kört scanning med maskinen innan så givetvis hade jag ingen seriekabel hemma till detta Efter total genomletning av garaget efter något lämpligt hittade jag en serie-till-blåtand-länk jag köpt. Hade både glömt bort att jag hade och definitivt inte hunnit testa. Var lite skeptisk för jag vet hur jobbigt det brukar vara med kommunikation och gamla maskiner... Döm om min förvåning när det hoppade igång utan minsta trassel på första försöket..!

Kör Hyperterminal i datorn och det funkar sådär. Lyckas inte spara mer än 500 rader och det blir det ganska fort när maskinen skickar en koordinat var 0.05mm
Här är profilen på ett nerladdat "kosmetiskt" tandhjul jämfört med den uppmätta och konstruerade profilen (blåmarkerad)
Här är profilen från Poggi, nerladdad från TraceParts jämfört med min (blåmarkerad). Skiljer bara ca 0.08 med en väldigt likformig avvikelse. Måttet kan bero på mycket men det styrker i alla fall att profilen verkar vara ok.
Nu känns det som remmen passar betydligt bättre. Största ändringen var att jag använt ett radiemått som diametermått, samt mindre mått justeringar i storleksordningen 0.05mm

Ska riva ner och kolla sugsilarna också innan jag skruvar ihop det igen men först blir det fräsning av svänghjul...
Har kört fram aluminiumdelen till nya svänghjulet i 7075.

 

Grovyxning

Komplett omgång på sida1
Fixtur för fortsatt körning
Tillyxning baksida
Helt klar baksida
Även framsida helt klar på fixtur
Framsida
Baksida
Bredvid koppling
Koppling pålagd. Slitplattan kommer mellan så det är mest en liten koll att det verkar passa. Så här i efterhand hade det nog varit smartare att köpa en treskivig koppling men bara två lameller så hade man ju sluppit slitplattan helt...

Vikten landade på 505g
Efter lite nattjobb (igen...)

Lite hål

Glömde ta bild på ovansidans bearbetning. Detta är efter baksidan är körd första uppspänningen
Fick fräsa om fixturen för andra körningen
Baksidan helt klar
Framsidan
Baksidan
Komplett svänghjul. Passar smutt i styrningarna. Man lägger ner slitplattan i luckorna och vrider in den. Passningen är bara på ca 6mm av radien med större radieingångar så det nästan växer ihop...
Komplett koppling / svänghjulspaket. Väger 3.6kg. Av det är 200g bult... Ska bli skoj att provköra när det nu kan bli...

Gott nytt år på er!!
   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21