News

 2017
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

   
Har inte blivit något gjort på bilen på ett bra tag nu men Fyrkens adaptrar är äntligen klara...

Skissade ihop ett förslag för att testa på toppen jag fick ner som Christer grundportat.

Sett från spjällhussidan

Sett från toppen
Kanal i genomskärning
En bit av innerdelen på väg fram i fräsen
En bit av ytterdelen grovfräst
Provmonterat på toppen. Hålbild passar bra men ytterformen fick modifieras lite för att bli bra vid termostatutgången
Portarna blev skit. Riktig ryssböj in i toppen. Dessutom var övergången mot spjällhuset helt kass. Golvet och taket hade olika vinklar och bearbetningen följde inte gjutningen något vidare
Del av fixtur för att bearbeta om spjällhusen till lite trevligare form
Spjäll monterat
Fixturen på plats i maskinen för att prova sig fram till lämplig form
Efter detta var klart gjordes ytterligare 4 versioner i CAD:en innan jag till slut var nöjd med utseende på kanalform och areaökning ut till spjällhuset (sista delen skall bara symbolisera själlhusets början)

Sett från spjällhussidan

Sett från toppen
Kanal i genomskärning
Nytt försök i fräsen med en port och nu såg det mycket trevligare ut. Plattan mot toppen passar tillräckligt bra för att portas ihop med kanalen
Komplett med spjällhus
Titt ner i kanalen ser riktigt trevligt ut. Inga dåliga övergångar och en förhoppning om hög flödeskapacitet. Även övergången från portformen till spjällhusets form kändes helt ok
Sen kom det en liten garagefest och pausade allt jobb ett tag. Riktigt skoj att tjöta teknik med likasinnade dårar. Dårigaste av dem alla var förmodligen bröderna Buchka som lockade med sig en jobbarkompis och flög över från LA...

En hel del folk i början på kvällen

Efter lite mat skapades lite sporadiska smågrupper....
.... där allt mellan himmel och jord avhandlades
Galna klipp avlöste varandra på skärmen
Frammot småtimmarna trappade folk av efter hand men Göteborgarna höll ut rätt länge. Stackars Christer som skulle köra det lasset i den formen ända till Götet...
Mot slutet var det bara de sista tappra kvar
Klart bilen fick åka hissen ner till golvet om man åker ända från staterna....
Var nu tillräckligt modig för att köra fram de slutgiltiga detaljerna. Började med att kanta upp material till fixturerna
Sen var det dax att börja kanta upp material till den yttre detaljen
Ett par tempo senare såg resultatet ut så här
Bara att köra fixturen klar också
Detaljens framsida helt färdig efter ytterligare ett par tempo
Så var även detaljens baksida klar
Detalj helt klar sånär som på lite gradning och genomgängning av fästhålen för spjällhusen
Bara att fortsätta med innerdetaljen
Min maskin är i minsta laget för denna detalj så det blev att köra en hel del innan det var dax att få upp den på sin fixtur
Fixtur körd och ämnet uppspänt
Mycket spån blir det av grovkörningen
 
Detaljens framsida helt klar
Även detaljens baksida klar
Så var även dessa bitar klara sånär som på lite gradning
Gjorde lite nya hållare till spjällhusfixturen så jag kunde köra resten av spjällhusen klara
Provmontering av innerplattan på toppen. Provade även att montera o-ringar i en port för att kolla att allt var grönt. Passar finfint. Ingen risk att de trillar bort vid montage / demontage
Ytterplattan på
Och så hela raddan med spjällhus monterade. Stack igenom axeln som gemensamt vrider upp spjällen och även denna löpte kalas i nållagerna. Lite tråkigt om jag inte fått vridningen av spjällen rätt....
Smällde även ihop ett andra set så Fyrkastackaren fick lite valuta för pengarna... Är det någon som är sugen så tror jag inte Erik har nytta av två set...

Från början av skisserna till två helt färdiga kit gick det tydligen 160h enligt mina noteringar... Fördelningen är i stora drag 1/3 design i CAD:en, 1/3 jobb med diverse prototyper och 1/3 beredning / tillverkning av slutgiltiga detaljer
Börjar bli väldigt fullt i garaget... Kompletterade pallstället med ett hyllplan till
Andra sidan fylldes väldigt snabbt....
Har länge retat mig på att det är väldigt tungt att putta in bilar i garaget om de inte går att köra in. Byggde ett brythjul som jag kan sätta fast i samma hål som stativet till rörbocken skall bultas i
Funkade fint att dra in 945:an som bränslpumpen lagt av på
Köpte en bandsåg modell flyttbar. Kapar faktiskt rätt ok bara man inte har så bråttom. Största modellen hos Schuchardt utan stativ så den är ju inte jättelätt men den går i alla fall att flytta. Utrymmet är som sagt begränsat...
Nästa lite större projekt var att omvandla den gamla bordsbandslipen jag har haft stående i ett par år till något användbart som inte tog golvplats. Tog rättså några timmar i CAD:en innan jag fick ihop en lösning med lite gamla grejor som jag hade liggandes.

Stativ och de delar som inte längre skulle användas gick på tippen. Själva slipen plockades ner i molekyler och renoverades, både för att säkerställa funktion samt att ett nytt remhjul skulle tillverkas och drivremmen hade definitivt gjort sitt... Fick tillverka ett antal specialverktyg för att få isär den och fick slå rejält med plastklubba för att få ut lagerna. Det blev de säkert inte bättre av och efter återmontage finns ett gött lagerljud från högersidan. Temperaturen går upp till runt 50grader men stannar där oberoende av drifttid. Får duga.

Kör cylindrarna på systemtrycket i verkstan och det är verkligen precis lagom! Snacka om tur! (även om beräkningarna faktiskt pekade åt samma håll...). Har fått till rätt bra gång med bara ett par strypbacker i portarna för upphissning. De andra är inte inkopplade. Vid slangbrott kommer den fortfarande bara sänkas i vanlig fart så jag har inte gjort någon fastsättning i uppfällt läge.

Vänsterdelen används som synes till bandslipning. Högersidan används vid behop till polertrissor. I skåpet finns en frekvensomriktare så man kan justera hastigheten. När den kopplas in alltså...

Har som synes även snyggat till lite på svetsbänken så det inte ligger grejer överallt...

Det gick åt rätt mycket tid att tillverka alla delar i upphängningen. Nya remskivan skymtar inne i sliphuset
Verktyg att låsa remskivan med när man ska spänna / lossa muttrarna på spndeln. De är höger / vänstergängade så det gäller att komma ihåg vilken sida man är och skruvar på...
Det blev även ny remskiva på motorn. Fick köpa kilspårsbrotschar till kilarna. Funkade kalas i pressen
Lite detaljer för upphängningen av motor som tillverkats. Även basplattan och remspännaren har tillverkats
För att ha lite mariginal på justeringen finns det shimsplatta under cylindrarna. Jag vill ju ha cylindrana fullt utkörda i slipläget och samtidigt på slipspindeln i våg
Leden är kullagrad för att få go rörelse. Blev ett antal delar även här att tillverka men känslan och rörelsen blev kanon. Lyckades missa armeringjärnen när jag borrade i väggen så plattan sitter helt ok...

Totalt sett blev resultatet väldigt bra. Vibrerar nästan inte alls och känns stabil som helhet. Typiskt en sådan grej man inte förstår hur man klarade sig utan innan...

Rörbocken jag fick av bröderna Buchka garagefesten 2013 har legat i delar sedan dess. Dax att fixa till det sista och måla stativ och rör. Hängde upp även denna på väggen tills jag skaffar schabloner så jag kan bocka något. Kan hända att jag kör i bussningar på ett par ställen men det visar sig när den skall användas. Är det någon som vill sälja JD2 schabloner får ni gärna höra av er...!
Var på IKEA och handlade lite skåp så inte väggarna står outnyttjade
Fixade till ett stativ för svarvhållarna. Det blir en jäkla soppa på växellådan när allt ska få plats där annars...
Den lär inte ge sig om jag så fyllar den med hållare....
Gjorde ett ställ till verktygen i dubbdockan när jag ändå var igång. Konorna passar nästan bättre i plattan in i dockan...
Till sist har jag plockat hem lite överblivna grejor från jobbet. Y- och Z-axel till en portalfräs kanske...? Skulle vara roligt att bygga en fräs att köra cellplastformar att gjuta komposit på... Marknaden lär ju explodera när 3D-scanners kommer ner i pris. Oscar har dessutom precis konverterat en fräs med en väldigt prisvärd riktig CNC-styrning så det känns inte som en omöjlig uppgift. Har varken tid eller plats för tillfället men vi får se hur det utvecklar sig...
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21