Historia |
2009 del 1 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Då var äntligen yttertaket färdigt. Kicken var och satte upp vindskiveplåtarna medan byggställningen fortfarande var i rätt läge | |
Profilerna bockades i hela längder så jag slapp skarvar | |
Som vanligt går det inte att få morsan på bild för hon kan aldrig vara stilla tillräckligt länge.... | |
Alla undertaksbrädorna grundade och strukna en gång. Fy vad tråkigt.... | |
Har passat in dörren med gångjärn och lås. Mycket grejor blir det på ett järnspett... | |
Har satt upp kuporna till downlightsen där de skall vara. Har även dragit VP-rör för sladdarna. Snickarna var förbi och satte upp isoleringsstoppen och reglar att fästa undertaksbrädorna i | |
Drog sladdarna till downlightsen också så allt är klart för uppspikning av undertaksbrädorna. Tur att jag hade köpt en 20m fjäder bara dagar innan utan att veta när den skulle komma till användning.... | |
Köpte en ny mutterknackare sedan den gamla blivit stulen vid inbrottet i bussen i höstas. Verkade fungera bra för den slet av gängorna på en M10 i mittläget... Ska dra 1350Nm på pappret i alla fall och det borde lossa det mesta på bilen.... | |
Var på Harald Nyborg och en vinsch jag ska ha i traversen. Lyfter 400kg på dubbelwire och det räcker för mina behov | |
Köpte även en våg att sätta i vinschen. Klarar 500kg med 0.2kg noggrannhet | |
Äntligen är stommarna till portarna målade! Nu är det bara isolering, framsideklädsel, baksideklädsel, runtomklädsel, klädselmålning, låsmontering, montering och inpassning kvar.... Jaja det går ju framåt i alla fall.... | |
Även vänsterporten med dörr tar sig | |
Underdelarna skall passas in på plats mot golvet så det blir lagom avstånd hela sträckan för tätningen | |
Nästa etapp i portracet var att isolera. Fick över en del cellplast sedan vi göt plattan så det vara bara att sätta igång. Brorsan och farsan var flitiga medhjälpare | |
Cellplast tillhör inte mina favoritmaterial att bearbeta. Man ser ut som en snögubbe och det går knappt att bli av med kulorna. Cirkelsågen och tigersågen gick varma, resten av oss frös..... | |
Efter mycket pill med cellplasten kom turen till fogningen. Använde nog inte för lite skum i alla fall... | |
I lite större håligheter var det inte alldeles lätt att få skummet att stanna kvar | |
Till två portar och en dörr gick det nog 12 flaskor skum.... | |
Skummet innehåller diverse mindre roliga kemikalier så jag var och köpte en mask. Den tar det mesta utom Isocyanater så jag hoppas de höll sig på avstånd när jag skummade. Faktiskt relativt bekväm att bära | |
Efter en hel del jobb med bågfilsblad och pansarfil var överflödigt skum borttagit | |
Fick faktiskt till tjockleken rätt bra på cellplasten. Skiljer bara på någon millimeter över allt | |
Även dörren fick sig en omgång med cellplast och skum, dock bara 100mm tjock... | |
Efter all sågning och filning var det bara att måla en gång till på ytterytorna | |
Var lite nervös att cellplasten skulle påverkas av färgen men det gick bra | |
Då var alla delar klara och färdiga för klädsel | |
Mitt i allt annat tog veden slut men inte vintern.... Fick sme ihop en enkel kap för att köra ner farsans 50cm bitar till 25cm som passar bättre i vår täljstenskamin | |
Var och inhandlade sågen för 600:- på Cheapy. Har fungerat bra en släpkärra full i alla fall.... | |
Snickarna var och satte upp undertaksbrädorna och fäste fönstret med karmskruv så det sitter på plats. Portar också sen börjar det bli riktigt tätt... Bara ett litet problem... portjäklarna blir ju aldrig klara.... | |
Insidan på dörren klädd med 18mm björkplywood | |
Insidan på vänsterporten likaså | |
Yttersidan klädd med 10mm spårad plywood. Hade fiffig "spontning" så det var enkelt att skarva ihop två skivor | |
Många skruv blir det. Självborrande heter det ju men jag tycker inte det fungerar något vidare utan förborrning | |
Samtlig klädsel är även limmad mot underlaget | |
Dörren klar på båda sidor. Bara runt om och låset kvar | |
Kicken var och satte upp alla stuprören. Var lite meck att få till anslutningen mot självrensaren men det blev kanon till slut | |
Testmontering av låsen i dörren | |
Inget passade utan modifiering som vanligt - men efter förlängning av samtliga skruvar, handtagsstång och låsstång verkar allt fungera | |
Farsan och jag skulle flytta en port och då bar det sig inte bättre att farsans ände gled av från pallarna på handtrucken och jag tappade taget i min ände. Tårna klarade sig med blotta förskräckelsen men vänsterknäet fick lite spö. Vart ju inte bättre av att vi tvunget måste flytta den för dagen efter var det måndag och full fart på BMV. Bara att suga i igen och rygglyfta upp 200kg port från golvet.... Allt gick bra till slut och som tur var var det bara mjukdelar som tog stryk ovanför knäet... | |
Fick hem några rejäla filterregulatorer från FESTO. Spånar fortfarande lite på hur det hela skall se ut. Jämför 13-nyckeln jämte... | |
Då var det dax att klä sidorna av portarna. Blev 12mm formplywood. För att klara öppna och stänga utan en kilometer spalt mellan höger och vänsterport vinklar de av från varandra efter 60mm. Detta måste givetvis även klädseln göra vilket medförde lite spår på baksidan så plywooden kunde formas utan att spricka | |
Vänsterporten klar och underdelen som skall kompletteras på plats påskruvad | |
Vänsterporten från ovansidan | |
Högerporten klar | |
Högerporten från ovansidan | |
Dörren klar | |
Alla kanter är frästa med kopierfräs för att följa varandra. Ytterklädseln är fasad runt om och insidan är körd med radie på runt 10mm | |
Min allra bästaste handöverfräs visade sig (igen) inte vara av högsta kvalisort. Lite skillnad på kolen kanske...? Kan vara därför det mest blixtrade och sprakade innan den gav upp mitt i allt ihopa... Orkade inte vänta på reservdelar från Harald Nyborg så jag fick tag i modell som nästan passade på den lokala elverkstaden och sen var det som vanligt att modifiera själv... Nu vart det lite bättre ryt i grejorna och fräsningen kunde avslutas utan flera missöden | |
Detta förbenade målande...! Först en omgång olja, sedan grund och toppfärg till sist. Blah... | |
Dörren fick liknande behandling | |
Så var gångjärnen ordentligt fästa (för gott?) | |
Jag och brorsan slet en kväll för att få dem på plats med farsan som koordinator... | |
Blev inte helt tokigt... Gick till och med att stäng dom... Gudars skymning om det INTE hade gått.... Får vila lite med portarna till jag fått ordning på stödbalkarna | |
Några av vinklarna var så branta att de inte gick att gerkapa. Svetsade i hylsor som kan vara bra att fästa något i vid senare tillfälle samt borrades i fräsen för att lättare hitta vinkeln att kapa med vinkelslip. Därefter var det bara att fräsa för att hitta rätt vinkel. Matningen havererade i fräsen så jag fick veva mig blå... Giftig uppspänning som vanligt.... | |
Faktum är att utan alla extraspänne ville fräsen vrida skruvstycket och fräsa lite hej vilt på baksidan och det vill man ju inte..... Äckliga krafter i så stora fräsar / klen profil med långt utstick | |
Blir lite prylar till även detta stallage, som vanligt mer än jag trodde från början..... Bara resten kvar så att säga, för så här nära har jag ju aldrig varit.... | |
Skruvade och limmade dit en "karm" för diverse grejor till portarna. Fräste fram lite delar till låsning och skruvade dit. Bröt givetvis av en tapp precis innan ingång vid 23-tiden..... retade mig hela natten på det.... | |
Ersatte stopparna på Biltema-beslagen med svarvade diton i rostfritt. Hålen är till för enklare öppning med rep | |
Rep monterade i öglor | |
Skruvade ock limmade även lite stöd för stagen till utslagsbegränsningen | |
Stabila grejor men det behövs för portarna är ju inte direkt lätta.... | |
Var och hämtade lyften hos Sun Maskin i Karlstad. Kanon bemötande av Bengt och Bosse som hjälpte mig lasta klockan 18 en lördagskväll. Blev en nätt liten tripp på 100mil (genade lite förbi Mantorp och "Gatebil trackday" på vägen). Lyckades få 945:an att gå på under litern i snitt på hela färden - det var en bedrift bara det. Körde vid 7 och var hemma 1 på natten... full dag detta också | |
Lite besvärlig att få av släpen men efter diverse omtag var den så på golvet | |
Stödbalkarna var så på tur att svetsas ihop efter allt jobb med ingående delar. Började med att svetsa stolparna. Kändes rätt höga när jag reste dem. Hoppas det är lika högt i garaget.... | |
Farsan och jag ritade upp ett antal indexpunkter på golvet som jag satt ut på ritningen. Får mig att tänka på befälets förklaring av skala på karta men det är en annan historia... | |
Tillverkade lite temporära lösningar för att indikera centrum på hålen | |
Är lite pyssel att hantera balkar av denna storlek men nöden har ingen lag | |
Även undersidan behövde lite svets | |
Använde den första som mall för resterande. Många tvingar och distanser blir det | |
Passade faktiskt rätt bra med även de sågade geringarna vilket medförde skapliga fogar | |
Nyaste sortens gaffelförlängare.... | |
Basse och Ola var och satte upp värmepumpen | |
Blev den större av två modeller från Mitsubishi | |
Inomhusdelen placerades ovanför portarna. Ska bli intressant att se om denna ensam klarar att hålla 16-18 grader året runt | |
Modell med IR-öga som känner av temperaturen på olika områden och kompenserar för detta... låter ju bra men vi får väl se hur det funkar i praktiken | |
Till slut satte jag upp en skylt så jag vet var utgången är mitt om nätterna.... | |
Dax att utföra favoritsysselsättningen igen... måla... Var ett jäkla lyftande då trucken pajat... väldigt lägligt.... blev nog motion så det räckte hela veckan | |
Fick snickra ihop ett litet antitippstallage. Kändes ändå inte riktigt hundra att trycka och dra med rollern. Inte kul att komma i kläm om det hade trillat | |
En helg senare infann sig en bekant doft på BMV | |
Fräschade upp motorstativet när jag ändå var igång med rollern | |
Ett litet snabbfäste fixades ihop till vinschen för att enklare lyfta stödbalkarna på plats | |
Brickor modell kraftigare svarvades fram för att täcka Ø40
hålen i balkarna. Ø80x18 är väl en bit ifrån standard till M16..... Efter lite målande (tre lager med betongprimer och färg blandat i olika varianter, 80/20 40/60 och 10/90) på väggarna där balkarna kommer var det äntligen tid för att se om allt passade.... |
|
Martin Nyman, Martin Eldonson och Roger Herrlin med lastbil ställde upp och hjälpte till att få balkarna på plats. Dom visste nog inte riktigt vad som väntade... | |
Givetvis hade jag satt vinschen där de innersta balkarna
skulle resas och de yttersta låg överst.... Vad göra...? Det går nog utan
vinsch och bara hålla med rep och lyfta för hand.... En och en halv timme
senare hade det visserligen gått men det kortade nog livet med att par år...
Det är INTE skoj att svaja runt med 250kg balk balanserande likt en
ballerina på tå när den som skall lyfta inte längre når utan istället får ta
stegen och lyfta med på slutet... inget finlir direkt.. Nästa gick betydligt
fortare och den sista gick på en kvart (de två sista lyfte vi med vinschen -
vilken skillnad). STORT tack till polarna som hjälpte till!
|
|
Lite skillnad gjorde den allt.... | |
Nästa moment var att justera in balkarna, dra fast dem med expandrar i väggarna och spänna skruvförbanden till huvudbalken. Hittade bara armering i två hål så det får väl ses som en framgång | |
Fick upp de två andra ställningarna och bytte från 4 till 3m
spiror på ställningen med hjul. Det är hemskt vingligt utan snedsträvor så
jag snickrade till ett par kryss av lite 2"2 som blivit över. Svetsade även
ihop ett par balkar för att kunna flytta de hjullösa ställningarna med
handtruck. Tusan vad allt tar plats - har blivit tvungen att skruva upp temporära verktygstavlor på väggarna och flyttat virket jag vet inte hur många gånger... Nästa punkt på listan var att få dit de delade hanabanden. Många skruv och mycket lim blir det och inte är det roligt att titta ner.... |
|
Även ändfäste skruvades och limmades mot gavelspetsarna.
Som sagt tidigare... så här nära har jag inte varit innan...... |
|
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |