Historia

 2008 del 5
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Efter att ha haft problem på Mantorp med utkastning av växellådsolja byggdes en ny större andningstank och grövre ledningar fram för att försöka få bort problemet
Andning i toppen borde medföra att en ganska stor mängd ska ha spottats ut innan det leder till läckage på banan. Ett siktrör bidrar även det till att kunna kontrollera nivån och göra något i tid

Provades i Norge och verkar fungera under kortare körningar i alla fall

Så var det dags att ge sig på markberedningen för garaget.

För att undvika skiljsmässa över diverse Norgebilder var stackars Felix och Rasmus tvingade att ställa upp på utmanande fotografering... Hoppas det inte syns på fakturan...

Det blev en del massor att frakta bort, närmare bestämt mellan 35 och 40 dumpersvagnar.....
Första delen börjar vara bortkörd
Det blev en del profiler extra tack vare att formen inte bara var en vanlig rektangel
Givetvis var inte marken helt stabil utan det blev att lägga fiberduk och ett bärlager 0-30 till plattan och även under vissa plinthål. Dränering las runt om och en ny dagvattenbrunn grävdes ner som senare skall kopplas på i gatan.

Efter många svordomar var det till slut klart att sätta plintar och väggar. Plintgarage av icke fyrkantig modell står inte högt i kurs hos Rasmus...

Illern Thomas övervakade hela arbetet så det gick rätt till. Han stoppades upp i Arsenik 1985 och har sedan varit med om en hel del i Rasmus ägo, bl.a rest till Cypern, Tyskland, Polen, Finland och Norge så han borde veta vad som gäller....
Var en tur rill Action Meet på Mantorp som bara kan beskrivas som bedrövligt arrangerat. Hade Henriks EVO III med  i bussen som trots att vi körde genom grindarna kl 12 då de öppnade endast fick köra en repa på fredagen. Att lördagen sedan regnade bort kan inte arrangörerna hjälpa men tillställningen var väldigt dåligt planerad / genomförd.

Köpte även en fin present till Gabriella som Linda uppskattade mycket...

   
Då var det dax för en liten update. Har hänt en hel del den sista tiden så det blir kanske inte så kort....

 

Modellerade färdigt i SolidWorks och gjorde ritningar på väggarna som MT-Betong i Markaryd sedan göt. Stort tack till Björn och Alex för hjälpen med diverse frågor

Så var det äntligen tid att sätta väggarna på plats. Alex & co började med att sätta ut kryssplattorna efter profilerna
Det behövdes även ett par rejäla plintar som motvikter efterhand som väggarna kom på plats
Vad vore byggbranschen utan lasrar idag...?
Väggarna till utbygget sattes först med egen bil då de inte var så tunga... runt 8 ton... Stackars kranbilen vad den fick kämpa med den bortersta väggen... stödbenet motsatt lastsidan var 20 cm upp i luften som värst....
Till de lite tyngre pjäserna (runt 11 ton) kallades kavalleriet in. Blev fina spår på infarten då den 60 ton tunga mobilkranen gled in i garaget.... Smidigt och allt flöt på bra
Det blev ett antal vändor med prefabricerade delar
Det är inte alla som har haft en mobilkran i garaget.... häftig maskin
Så var allt utom främre gavelspetsen på plats
Nu började det gå upp för grannarna hur det hela kommer se ut... Stort var en kommentar men jag tror uppfattningen kommer ändras något när det kommer tak på och fyllningen runt om kommer på plats
Alla element sammanfogas med svetsplattor när allting är riktat och klart. Skall även fogas och undergjutas innan allt är klart
Utbygget sett inifrån. Blir ca 3.20 i tak när det är klart.... Som gjort för fräs och svarv....
Det blir bara ett fönster på 20x10 in mot uteplatsen i hörnan så man får någon glimt av Gabriella då och då....
Parallellt med att väggarna började gjutas beställdes ett par ton stål till diverse balkar.

 För att få 4m i takhöjd valdes en nockbalk som går genom hela huvudbygget. Den är i princip fribärande på 13m så höjden blev tillslut runt metern. Vid 15 tons last blir nedböjningen inte mer än ca 15mm inklusive egenvikten på 1.2 ton

Övre ock undre KKR är 150x150x6 och snedsträvorna är 100x40x4

Det skall ju fästas en hel del pryttlar på nockbalken NC-fräsen fick gå varm ett par kvällar på jobbet
De övre takstolsinfästningarna försvetsades och riktades innan påsvetsningen på balken
Längs balken blir det tio "takstolar" i 47x225. Nocken kommer förstärkas med 12mm plywood och fästas med ankarspik / skruv
Infästningen i gavelspetsen sker med gängstång modell M24, 2 stycken varje sida
För att svetsa resterande plattor i något som åtminstone liknar vinkel snickrades en vinkelhylla ihop som jag sedan flyttade runt allt eftersom
Många timmar senare är det mesta utom fötterna som skall ligga an mot gavelspetsarna klara
Stödbalksfästena på mitteln har rejäl justeringsmån
Lite extra förstärkningar lugnar sinnet....
Istället för att skaffa en stor kompressor skaffade jag två mindre på 4hk / st. Vid normal förbrukning går bara den ena men sänks trycket för lågt startar även den andra. Blir nog att komplettera med ytterligare en 270l tank.
Har ju inte blivit mycket skruvande på Bettan av förklarliga själ men lite godis har i alla fall hittat hem från England. Trådlös överföring av däckstryck och temperatur till en display inne i kupen. Skall bli intressant att se hur parametrarna ändras under ett pass
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69