Historia

 2006 del 4
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

För att kunna köra torrsumpspumpen utan att plocka bort IC:n köpte jag ett remhjul och en lite längre rem hos ConveyorTeknik i Broby. Tanken var att vid t.ex filterbyte kunna trycksätta systemet utan att köra på starten. Detta skall bli ett handhållet verktyg som drivs av t.ex en sladdlös borrmaskin under bilen när den är upphissad. För att köra pumpen måste givetvis drivremmen till vevaxeln demonteras men det är ett relativt enkelt moment.

PS jag har beställt tid hos psykiatriker. Kunde bara inte låta bli att svarva bort flänsen och borra lätthål. Eländet var ju till och med i stål... ;)

Verktyget komplett. Remhjulet och två lager limmade på en CEAX nersvarvad i ena änden för borrchucken.
För att slippa leta efter datorn i hela bilen vid mappning på väg, gjordes en en hållare till den av 20x20 KKR och 1mm aluminiumplåt. Ø8 rundstänger är fastsättningsstag till passagerarstolen. Håller även skärmen uppe så den inte knäcks vid lite rejälare lyft...
Dator monterad i hållaren. Det enda som behöver demonteras vid isättning / urtagning är den vänstra klacken framtill. Skruven kommer nog ersättas av ett litet vred.
Strömförsörjningen har varit lite glappig med billaddaren men nu sitter ett litet låsbleck och håller kontakten på plats. Kontakter till USB och serieporten går fortfarande att komma till.
På plats i kontoret. Billaddaren har även den blivit lite modifierad och fått en annan kontakt. Kommer anslutas under kolfiberplattan som säkringarna sitter på.
Ganska överskådligt då motorstyrningen och loggen på bedbandslambdan kommer att visas här. Är också inom räckhåll för fingrarna. Tyvärr får jag väl stå ut med att använda pekplattan vid mappning...
En hållare till huvudströmbrytaren frästes fram. Något mindre än det ser ut på bilden. 70x70x10 och 50g. Kommer sitta nere i batterilådan.
Rev ner styrväxeln för jag trodde det var glapp i styrlederna. Hade köpt nya på Volvo och skulle bara byta för att sedan ställa in toein. Visade sig att det skulle bli lite mer komplicerat än så......

Det var inte lederna som var problemet utan själva växeln. Den gamla kuggstångslagringen vid pinjongen var sliten efter lång och trogen tjänst och satt dessutom fast på grund av den gamla hårda o-ringen. Varför denna var gjort i stål förstår jag inte heller, den hade till och med repor som om den hade skurit i gamla kuggstången. Justerades vridglappet bort gick växeln väldigt trögt och med väldigt ojämt moment, justerades växeln så den gick lätt kunde kuggstången roteras 5-10grader innan den flyttades i sidled. Detta kanske förvärras av den högre utväxlingen men jag tyckte konstruktionen var kass. Gör om, gör rätt....

För att överhuvudtaget kunna dela växeln fick jag fräsa ett specialverktyg. Muttrarna hade åttakantig invändig fattning. För att få ut gamla lagringen borrades ett Ø4.2mm hål på motsatt sida så jag kunde slå ut lager / o-ring med dorn. Hålet gängades M5 och pluggades med M5x5 stoppskruv och Loctite.
Pinjongen har större diameter än orginalvarianten. Kanske detta spelade roll i sammanhanget? Verkar konstigt då det finns många korta styrväxlar monterade i diverse tävlingsbilar.
Fräste ner ett 5mm brett kilspår 3mm i kuggstången och la i en 5x5 kil.
Tyckte (som vanligt) att axeln var för tung. Botemedlet i detta fall var urborrning. Efter lite riktning av dubbdockan borrades ett Ø11.5mm hål 340mm djupt i den Ø24mm slipade axeln. Höll andan hela tiden men borret höll kursen hela vägen och tittade inte fram... Kastade nog inte mer än nån mm längst in. Puh...
I och med ändrad utväxling sitter inte kuggstången längre i centrum av röret. Efter att ha lagt i kilen fanns det inte tillräckligt med utrymme längre utan jag blev tvungen att svarva ur den något...

Detta blev en hel del jobb bara det. Höll röret mellan dubbar och svarvade utvändigt, Ø35.5mm. Fräste fram en delad adapter för att kunna hålla med stöddockan (bilden). Svarvade 200mm in, 31.5mm i diameter. Fick krypköra för att minimera vibrationer...

Passade även på att snygga till de råa gjutna ytorna en del. Som en bonus minskade ju även vikten en del...

En ny lagring svarvades / frästes fram i lagerbrons. Mycket jobb och bra precision senare passade kuggstången och lagringen som hand i hanske. Svarvade av muttern 2mm på tjocklekan för att kompensera den ökade höjden på lagringen som kilen medförde. Orginal tryckfjäder behölls.
Styrväxeln ihopskruvad med nya bälgar. Genom nippeln fyller man numera på olja som finns i smörjkannan (Castrol TWS 10W60). Går jämt och med konstant lågt vridmoment. Dags för montering i bil. Ett steg närmare provkörning.....
Styrväxeln på plats och toein justerat.

Byggde på en anordning för att enkelt kunna justera och mäta hjulvinklarna, liknande som används i STCC-teamen ute på banorna. En fiskelina uppspänd i höjd med centrum av fälgen. Justeras sedan lika på båda sidor med hjälp av tumstock.

Ställde in toein till 2.5mm på fälgens släta ytterkant Beroende på hur krokiga fälgarna är borde detta gå att provköra på.

Gjorde även en snabb mätning av cambern fram. Vänster 3.1grad och höger 2.6grader. Här spelar fälgkrokighet och mätnogranhet en ännu större roll, men borde gå fint för test.
Eftersom jag haft styrväxeln i delar pekade ratten inte dit den skulle. När jag ändå hade rattnavet nere svarvade jag bort lite onödigt material på den gjutna detaljen och polerade ytan.

Distansen mellan rattnavet och SnapOff fästet fick sig några extra hål till livs...

Styrprogrammet i ECU:n var version 30.X och fungerade inte alls bra. När man gick in i "livemappningsmode" stannade motorn oförklarligt. Jag trodde tidigare att detta berodde på aktivering av lambdastyrning och en för stor diff mellan är- och börvärden. Det visade sig att detta var ett känt problem på denna version och som tur var hade Allan på DTA skickat version 35.2 tidigare. Jaha, inget att be för längre, bara att byta chip. Detta är dock inte så bara. För det första sitter ett så mångbenat chip duktigt i sockeln. Med hjälp av insexnyckel och tång fick jag loss det gamla (tur att detta inte skall användas nåt mera...). Då kom nästa överraskning. Efter alla kretsar monterats är allt täckt med med förseglande lack. Detta är ju bra, men lacket hade till och med trängt ner i sockelns hål för chipbenen.... Bara att hålla tummarna och tro på det bästa. I med det nya chipet, skruva ihop boxen, montera på mittkonsolen, sitt i multipolkontakten, installera nytt program i datorn och på med tändningen. Puh... kalibreringsprogrammet i datorn rapporterade inga fel från boxen utan bara version 35.2. Nu verkar allt fungera vad gäller mappningen också.

En väldigt liten provkörningstur signalerar extremt fet mapp, styrning ok, motortemperaturstyrning ok, bromsar ok och det mesta i övrigt ok.

Nu närmar sig Norge med stormsteg. Tur att semestern börjat. Vi får väl se om det går.....

Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69