Historia

 2005 del 2
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

Extern oljetryckmätningsenhet. AN3 koppling in, analoggivare till DTA / GDash, tryckklocka 0-15 bar och tryckkontakt till lampa på instrumentbrädan
Liten lätt sak av sammansvetsade frästa och svarvade detaljer
Att montera AN-kopplingar modell större är inte det smidigaste.... Fick tillverka backar för att hålla kopplingarna i skruvstädet utan att skadas. AN12 är krångliga men AN16 är näst intill omöjliga att montera själv. Fick svarva en kona för att förpressa slangen i kopplingen innan den tog gängor
Att aluminium- mot aluminiumgängor kan spännas så hårt utan att skära trodde jag inte var möjligt innan jag provade.....
Distans för infästning av torrsumpspumpen
Torrsumpspumpen provmonterad. Sugslangar monterade
Samtliga remmar provmonterade och till belåtenhet
Vatten ut från toppen. Temperaturgivaren till den elektriska vattenpumpen syns upptill på fotot. Även returerna från vattenkylningen från turbona syns (AN-kopplingar). Anslutningar till EGT-givarna är svetsade på grenrören. En anslutning finns även i varje kollektor för att kolla maxtemp vid mappning. Kommer att användas till avgasmottryck under körning.
Komplett heneratorfäste och remspännare (utom själva spännhjulet). Blev tillslut ganska stabilt. Notera de rostfria kutsarna inpressade i det övre fästet. Hålet kunde borras större -> lägre vikt.... I spännanordningen sitter det insatsgängor för att inte slita ut aluminiumgängorna
Hållaren till spolarna under insuget. Lätt och styvt efter lite funderingar i CAD:en och bearbetning i fräsen.....
Bottendelen skarpt ihopsatt. Pinnbultar gjorda av 12.9 insexbultar. Svarvade gängor i den änden som gängas i blocket. Limmade med locktite och dragna med 60Nm med toppen för korrekt ingrepp vid stelning. Svarvade SS 2541 brickor under muttrarna. Muttrar med fläns och omfräst 6-kantfattning för anpassning till mindre hylsa då utrymmet är starkt begränsat i toppen....

Block och topp är glasblästrade för lite bättre utseende

Många delar blir det till en komplett motor.

Vågen köptes endast för vägning av detaljer till bilen.....

Sumpen delmonterad innan slutlig montering på maskinen
Liten ombyggnad av verktyg för att lyfta ventilerna efter montage för slutgiltig renblåsning / avtorkning innan montage på maskin
Stöd för nedre delen av sprängkåpan. Som vanligt CAD, fräs, tid, lätt och styvt
Gjort helt utan styrd fräs.....
Motorn färdig att stoppa i bilen
Växellådan skall monteras innan den åker i
Trångt, men bra (låg) tyngdpunkt
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42