Historia |
2005 del 2 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Extern oljetryckmätningsenhet. AN3 koppling in, analoggivare till DTA / GDash, tryckklocka 0-15 bar och tryckkontakt till lampa på instrumentbrädan | |
Liten lätt sak av sammansvetsade frästa och svarvade detaljer | |
Att montera AN-kopplingar modell större är inte det smidigaste.... Fick tillverka backar för att hålla kopplingarna i skruvstädet utan att skadas. AN12 är krångliga men AN16 är näst intill omöjliga att montera själv. Fick svarva en kona för att förpressa slangen i kopplingen innan den tog gängor | |
Att aluminium- mot aluminiumgängor kan spännas så hårt utan att skära trodde jag inte var möjligt innan jag provade..... | |
Distans för infästning av torrsumpspumpen | |
Torrsumpspumpen provmonterad. Sugslangar monterade | |
Samtliga remmar provmonterade och till belåtenhet | |
Vatten ut från toppen. Temperaturgivaren till den elektriska vattenpumpen syns upptill på fotot. Även returerna från vattenkylningen från turbona syns (AN-kopplingar). Anslutningar till EGT-givarna är svetsade på grenrören. En anslutning finns även i varje kollektor för att kolla maxtemp vid mappning. Kommer att användas till avgasmottryck under körning. | |
Komplett heneratorfäste och remspännare (utom själva spännhjulet). Blev tillslut ganska stabilt. Notera de rostfria kutsarna inpressade i det övre fästet. Hålet kunde borras större -> lägre vikt.... I spännanordningen sitter det insatsgängor för att inte slita ut aluminiumgängorna | |
Hållaren till spolarna under insuget. Lätt och styvt efter lite funderingar i CAD:en och bearbetning i fräsen..... | |
Bottendelen skarpt ihopsatt. Pinnbultar gjorda av 12.9
insexbultar. Svarvade gängor i den änden som gängas i blocket. Limmade med
locktite och dragna med 60Nm med toppen för korrekt ingrepp vid stelning.
Svarvade SS 2541 brickor under muttrarna. Muttrar med fläns och omfräst
6-kantfattning för anpassning till mindre hylsa då utrymmet är starkt
begränsat i toppen.... Block och topp är glasblästrade för lite bättre utseende |
|
Många delar blir det till en komplett motor. Vågen köptes endast för vägning av detaljer till bilen..... |
|
Sumpen delmonterad innan slutlig montering på maskinen | |
Liten ombyggnad av verktyg för att lyfta ventilerna efter montage för slutgiltig renblåsning / avtorkning innan montage på maskin | |
Stöd för nedre delen av sprängkåpan. Som vanligt CAD, fräs, tid, lätt och styvt | |
Gjort helt utan styrd fräs..... | |
Motorn färdig att stoppa i bilen | |
Växellådan skall monteras innan den åker i | |
Trångt, men bra (låg) tyngdpunkt | |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |