Historia

 2006 del 5
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

För att enkelt kunna lasta bilen utan att riva av front med mera, byggdes rampen till med iläggsbalkar för att på så sätt kunna rulla över bilen i upplyft läge. Tur att detta inte sitter på bilen för det väger bly...
Svetsades även fäste för släpens ramper. Bilen lastas med fronten i färdriktningen på släpen och det går att få till rimligt hjultryck om främre gaveln plockas bort. Tanken var att provköra / mappa ikväll men vädret ville annerlunda så bilen står lastad och rampen likaså på släp nummer två... Börjar likna ett fullskaligt cirkuståg det här... Hoppas på bättre väder i morgon så det kan provas lite... Nu är det riktigt nära till Rudskogen....

Tack till Martin Andersson för hjälp med släpen

Var nere på Lindberg Import i Vankiva och handlade lite personliga grejor. Blev till slut hjälm förberedd för intercom, nackkrage med extra nackstöd för att förhindra whiplash, handskar och skor.
Onsdag kväll var det äntligen dags för provkörning. Första skarpa lastningen av bil tog ca en timme på två pers och allting gick bra. Avlastning tog inte mer än max en halvtimme, dock med mer folk.
Blev rätt bra lass på supportsläpet också, för att inte tala om dragbilen. Bränsle, pallbockar, kompressor, elaggregat, verktyg, stroppar, sladd, slang, etc, etc.

Körningen gick över förväntan och det mesta fungerade riktigt bra. Laddtryck toppade på 0.8 vid max varvtal för kvällen, 7000rpm. Vid 4000 var det ca 0.4 och ganska linjärt stigande där emellan. Bra för lådan men behöver förmodligen extern fjäder för att höjas och bli lite mer konstant.

Enda problemet var att den kastade ut olja i andningstanken från torrsumpstanken. Detta måste åtgärdas med omkonstruktion av locket. Ligger bra med vakuum vid tomgång så jag tror inte den är väldigt otät i ringarna. Dock är den givetvis inte helt tät ännu, mineraloljan får vara i en stund till.

Film finns på Movies - sidan. Hör inte mycket mer än dreven inne i bilen men utanför låter den riktigt skönt....

 

Tyvärr var det för sent att anmäla sig till Gatebil. Inte ens Qvarnis kunde göra något åt saken.... Det var strålande väder hela helgen och som vanligt ett KANON evenemang.

Tillverkade en ny evakuerings pickup för vevhusgaser i torrsumpstanken. Pratade med Stefan Verdi och han menade på att bästa stället var nära påfyllningslocket (liten cirkulation av oljedimma) samt underifrån upp. Sagt och gjort, fräsen fick jobba ett tag och pickupen blev som bilden.
Ett lock svetsades i bakkant för att täta sugkanaken, en bit rund aluminiumplåt svetsades som extra stänkskydd och insugsöppningen slipades med roterande fil för att få så lite horisontal yta som möjligt. Ett litet dräneringshål borrades om i fall att olja blir ståendes nere i kanalen.
Monterat i locket på tanken. Här ser man dräneringshålet som är vänt bort från den sida returen från pumpen mynnar.
Får se till att sikta vid påfyllning....
Gjorde en liten täckplåt till kablarna från ECU:n. Lite säkrare att ha passagerare nu...
Nästa grej på den aldrig sinande önskelistan var ett fäste till videokameran inne i bilen. Tänkte försöka fästa den i buren så flexibelt som möjligt för att både kunna filma körning och mätare. Återstår att se hur mycket vibrationer som kommer fortplantas till kameran bara....
Lyckades hitta en snabbfästplatta till ett stativ i en fotoaffär i Kristianstad. Byggde en egen snabblåsningshållare till denna.
Färdig hållare med bara fästplattan. Både arm och snabblåsningshållaren kan vridas för olika positioner. Dessutom kan rörhållaren klämmas runt viket Ø40-rör som helst i buren.
Hållare med kamera. En del flex finns inbyggt i snabbfästplatta. Antingen tar den bort vibrationer eller blir det en förstärkning. Återstår att se....
På plats i bilen för filmning av körning.
En bild genom bakrutan i samma position.

Har till och med tvättat Bettan en andra gång på de sex åren hon har burit svart. Börjar bli putsbög.....

Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42