Historia |
2005 del 5 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Sista länken mellan kylaren bak och motorn fram. En hel del svetsade böjar blev det tillslut.... | |
Tändkablarna från Magnecore. Kanonkvalitet. Kan böjas hur snidigt som helst trots 10mm diameter. Enorm värmetålighet. Prata med Phil på Magnecore i England om du behöver specialkablage. Dom säljer även standarduppsättningar. Hälsa från mig om du mejlar eller slår honom en signal..... | |
Änden på den kabel som skall jordas vid stiftet. Denna del på kabeln gjorde jag själv | |
Sista stora projektet innan uppstart. Enhet för oljefilter,
hus för oljetermostat med utgångar till oljekylare, oljetemp och
fördelningsblock för olja till motor och turbos. Många sköna dagar i CAD:en
senare hade en lösning med stor vikt på vikten tagits fram. Fixtur för fasthållning av halvfärdigt hus, material till detaljer, termostat med returfjäder samt modifierad platta med endast en tand för att kunna gängfräsa AN12 gängorna. |
|
CAM beredningen i EdgeCAM tog en hel dag att göra. Efter ett antal timmar senare i fräsen såg huset ut såhär. Ovansidan skall få ett lock påsvetsat med nipplar för olja ut till motor och aggregat. Det gängfrästa hålet är anslutningen för olja in | |
Vy från undersidan av samma detalj. Här skall filtret av modell till B21/23/230 sitta | |
Locket innan svetsning. Vinklat för bättre åtkomlighet till slanganslutningarna | |
Lock med gänga för oljetempgivare. Tätas med oring | |
Nippel för oljefilterfastsättning | |
Diverse modifierade XRP-nipplar | |
Komplett enhet efter svetsning, provkokning i vatten och slutmontage | |
Enhet monterad i bil och slangar ihopsatta och provmonterade. | |
Fäste framfrästa för bra vikt / styvhet förhållande | |
För att ha koll på trycket i kylsystemet monterades en
tryckklocka samt en justerbar slutande tryckgivare. Skall kopplas till
indikeringslampa på instrumentpanel för att snabbt visa högt tryck ->
läckage av förbränningstryck ut i kylsystemet. Detaljen är körd ur ett stycke. Först grovfräst, svarvad pga slangnippel och sedan fräst igen. Även här monterades en luftningsnippel i insatsgänga |
|
Då var vi framme runt december 2005. Motorn är provstartad
och det hela filmades givetvis. Filmen på 5min och 230Mb lades ut på första
sidan och genererade 100Gb trafik på fyra dagar. Hosten (b-One) där jag även
har webhotellet blev sur och stängde ner hela siten tills jag tog bort
filmen OCH eDrawing-filerna samt animeringarna då detta enligt dom stred mot
affärsavtalet avsnitt 1.1. Då jag är av annan uppfattning har detta skickats
vidare till KO och Sverker på Plus. Målet under 2006 är att fixa kardan, bromsa maskinen och kanske äntligen få köra en del, framförallt bana. Besiktning och reggning som ombyggt fordon ses som ett plus Väl mött i sommar! Rudskogen blir det, med eller utan bil.... |
|
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |