Historia |
2014 del 1 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Långledigt från jobbet över jul betyder ju mycket garagetid...
tycker jag i alla fall... Alla håller inte med om detta... Hade ju lite grovskuret material kvar som skulle förädlas. De gamla fixturerna har snart återanvänts till den grad att bara hålen är kvar.... Det gick emellertid att borra ett par till så spännjärnen fick fäste om plåtbiten, som förvisso var av SS4212. Fastsättningshål borrades som både skulle användas vid fixturering och slutlig fastsättning i den färdiga tanken. Samma procedur på stora och lilla lockämnena. |
|
Har sedan gammalt en bra bit 8mm 4212-plåt över. Efter lite
demontage av anhåll och annat krafs som satt i vägen gick det faktiskt bra
att kapa ut en lagom bit till fixturplatta i byggsågen. Ett par tre armar
extra hade dock inte skadat vid själva sågningen... Valsad plåt är ju inget vidare plan. Jag ville dessutom ha lite stöd i hörnorna så det inte skulle vibrera för hemskt vid fräsningen. Detta gjorde ju inte plåten rakare direkt... Planade nog bort 0.8 vid hörnorna och 0.1 i mitteln. Men sen var den plan och fin... Bara att skruva på ämnet till stora locket och sätta sig vid beredningsdatorn... Körde utsidan med en gammal trotjänare till fräs som jag använde redan 2003 vid plenumtillverkningen... Den har dock vilat sig i form under lång tid och fick nu bekänna färg mot diverse rester av vinkelslipskiva som eventuellt satt kvar i plåten. Den gjorde dock jobbet med bravur och får nu läggas undan ett tag till för framtida suspekta skrotkörningar... |
|
Fram med lite modernare verktyg för resterande bearbetning. Gick utan missöden. Även graveringen blev bra även om den knapps syns på denna bild. Märkning av + och - poler till förpumparna | |
Andra sidan var lite knepiga att hålla fast plåten. Alla fickor gick bra att köra med skruvarna på plats med spåret till o-ringen gick för nära. Gick rätt bra med spännjärnen på bilden för Ø3mm fräsen ger inte upphov till några större skärkrafter på 6000rpm och 100mm/min matning.... Snigelrace är nog mer spännande att stå och glo på... | |
Klar och avplockad från fixturen. Ska få lite Scotte-duk innan slutgiltig montering | |
Baksidan likaså... | |
Upp med det förborrade ämnet till lilla locket efter lite ombearbetning av fixturen. En bra stund senare såg resultatet ut såhär | |
Detta gick inte att hålla enbart med spännjärn på baksidan men även här ställde bultskallarna till med otyg. Någon hade ju konstruerat locket så illa att varken lättningsfickor eller o-ringsspår gick att köra med vanliga MC6S M6-skallar...! Klurade lite och kom fram till att med MF6S M5 som dessutom slipats av lite så ett rakt parti bildats, ihop med mutter på undersidan kanske kunde fungera... Jodå det gick fint men nu glömde konstruktörsskrället bort att det skulle monteras också... | |
Efter lite fula ord och god vilja löstes även denna utmaning och det gick fint att köra all bearbetning på denna sida också | |
Resultatet klart efter lite gosning med Scotte-duken | |
Baksidan likaså | |
Det gick rätt hårt åt fixturplattan... får se om den orkar med fler uppdrag eller det är pension i skrotbingen som väntar... | |
Locken ska ju ha en del detaljer påskruvade på sig också för att fylla sin funktion. Detta är början på påfyllnadsröret från undersidan | |
Nu vänd på och fräst så att nästa fästmöjligeter blottats | |
Sista tempot kört och färdig detalj | |
Motsvarande mutterplatta med klart första tempo | |
Lite lättare att komma åt att skruva underifrån när fixturen går att ta loss från skruvstycket. Tror minsann konstruktören skärp till sig lite... | |
Provade att ta ner dimensionerna ytterligare jämfört med mutterplattorna till locken för de kändes väldigt stabila. Nu är väggtjocklekarna nere på 1mm och bottengodset runt 1.5mm. Helt klart stabil nog ändå. Kanske kunde ta lite till...? | |
Det ska vi inte ta reda på nu... Nöjd med resultaten som de är | |
Locket skall senare på en 90graders böj med slanganslutning påsvetsad. Skall ligga o-ringar av viton runt skruvarna som tätning. Samma princip som de stora mutterplattorna | |
Litet provmontage av det stora locket. Allt passade och det känns fullt tillräckligt stabilt. Rullningsventilen kommer inte att sitta där den är placerad på bilden. Blir en bit AN8-slang emellan | |
Störde mig på att plastbrickan som följde med genomförningsadaptern var så stor så jag gjorde en liten dorn och svarvade ner den en bit. Kändes mycket bättre i hjärtat... | |
Bränslenivågivaren, mutterplattor, elgenomförningar och andningshål från baksidan | |
Fick snygga till genomförningsadaptern även på baksidan då den var lång som tusan. Får se till att inte fylla tanken med för kallt bränsle så det börjar tryckas ur | |
Även lilla locket med dess ingående delar provmonterades | |
Kändes bra utan så mycket modifieringar. Men det är klart, här fanns ju inte så mycket Amerikanskt halvfabrikat heller... | |
Tanken ska ju inte bara vara tank utan även en integrerad del i diffusorn. Den ska ha fyra fäste fram och fyra bak för att kunna montera plangolv respektive diffusor. Inga stora bitar men väl knepiga att hålla. Lite tjuriga med vibrationer men det gick bra till slut | |
Man tar det som ligger närmast och fungerar men denna T-spårsmutter kändes nästan lite konstruerad för ändamålet... | |
Samtliga halvfabrikat klara | |
Samtliga detaljer helt klara en stund senare | |
Bara att fortsätta med delar till pumpfäste. Dessa är enormt klena och en utmaning att tillverka. Började med fixturdelar i vanlig ordning. Dessutom har inte pumpen och filtret samma ytterdiameter som det ser ut vid en första anblick... tur att jag mätte en gång extra! | |
Fixturlock till pump och filter klara | |
Ämne påskruvat på ursprungsfixtur | |
Fösta tempot klart | |
Lock påskruvat och skruvar flyttade för andra tempot | |
Andra tempot klart. För att köra baksidan måste biten vändas... många skruvar blir det.... För att köra nästa detalj måste fixturen planas 0.4mm också... | |
Samtliga halvfabrikat klara, dvs tre till pumpen och två till filtret | |
Ny fixtur. Planing för borr, borrning och gängning. Vända. 1mm skivfräs fram, slitsning. Plana för skruvskalle och borrning. Plocka ner och gänga klart för hand. (x5) | |
Fixtur med krisskada. Kommer förmodligen repa sig och deltaga igen... | |
Fäste provmonterade på pump och filter. Det är konstigt hur nåt som är så klent att man nästan räds hantera det kan kännas så stabilt efter montage... | |
Detaljer lösa | |
Klackarna som skall svetsas på tanken och fästena på bilden över skall skruvas i var näst på tur. Kantade upp lite bitar och körde hål, profil och faser i ett par uppspänningar | |
Sista tempot. 0.2 från skruvstycket. Hoppas jag programmerat rätt... | |
Det gick vägen och ingen detalj lossnade, även om de blev rätt klena | |
Kommer även sitta två stödstag till pump / filterkombinationen. Fästet till dessa stod på tur. Vinklat 15 grader mot centrum av pump / filter. Skall även det svetsas i tanken | |
Detaljer klara. Lite pilliga att spänna siste omgången. Lyckades dessutom glömma köra hålet i ena biten efter lite finbesök av Bulle och Basse. Var ännu pilligare att spänna upp denna gången men efter lite hjärtklappning var det klart | |
Högen växer med tankdelar men ännu är det inte tid att starta upp svetsen. Det stora locket och ett par små bitar till skall köras fram men det har i alla fall aldrig varit närmare.... | |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |