Historia |
2006 del 6 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Jaha, nu är lådan riven efter raset på Uråsa. Krävs inget geni för att se anledningen till det lilla missljudet i filmen..... | |
Bottenstocken rensad på kuggar på tvåans drev | |
Någon som behöver löständer så har jag en påse över... | |
Även huvudaxelns tänder på tvåans drev är lite modifierade... Både huvudaxeln och bottenstocken kastar på mellan 0.9 och 1.5mm | |
Huset är aningen sprucket i bakkant.... | |
Inte konstigt att oljan läckte lite... | |
I framkant var det ifräst en stålplatta för lagern | |
Denna var också lite överbelastad (tror jag) för det stora hålet var ovalt på 0.3mm. Även lagerläget för bottenstocken var 0.2 i övermått. Märkligt...? | |
Bearbetningen av huset i överkant för att passa den sekventiella växlingsmekanismen | |
Min växellådskudde som nu får läggas till handlingarna. Var
lite jobb på denna med en gång i tiden...
Vad som hände kan man bara spekulera i: Huset överbelastades och delade sig först så att kuggingreppet blev fel och sedan rensades drevet på kuggar som sedan kom i mellan ett kuggingrepp så axlarna böjdes. Kuggarna överbelastades och drevet rensades, kuggarna kom i kläm och huset delade sig och axlarna böjdes. Hur som helst kommer det inte att fungera med en M45 med eller utan modifieringar när maskinen förmodligen inte gav mer än 450-500Hk, med väldigt lågt vrid pga laddtryckskurvan. Att sedan bara framgaveln var förstärkt och inte bakgaveln kan man ju tycka vara lite konstigt då tvåans drev sitter centralt i lådan och borde ge lika lagerkrafter på båda lagringarna. Denna förstärkningsplatta var dessutom väldigt klen och tillverkad i vanligt bonnjärn (SS1312) med glödskal kvar på innersidan. Det jag däremot är väldigt nöjd med är utväxlingen på lådan. Utväxlingen mellan huvudaxel och bottenstocken var 20/21. Ettans drev var 14/27, tvåan 17/24 och trean 19/22. Detta ger utväxlingarna 2.02, 1.48, 1.22 och 1. Kändes väldig bra och lägre på ettan känns meningslöst om den skall kunna användas till något annat än bara start. Vid 7500 med 3.54 som sitter i axeln gör den 240km/h med däcken som sitter på. Detta är lite lite men med en femte växel på 0.9 innebär det 265km/h. Ytterligare lite kan ändras med 3.15 i axeln, varvstopp på 8500 och annan däckdimension. Nu får det funderas vidare vad som skall hända på växellådsfronten. Alternativ som har snurrat i skallen är Sellholm MPG, Tractive RD90, Jerico och Tremec. Ett krav är sekventiell växling, uttag för temperaturgivare, uttag för oljekylning och potentiometer för växelindikering. Ett plus är mekanism för tändningskapning vid fullgasväxling och splinesad utgående axel. |
|
Eftersom det låter en del med rakskurna drev och total avsaknad av ljuddämpning hörde jag väldigt lite av motorn. Detta är inte speciellt bra då tändningen bara är grundställd efter en höftad startmapp. För att komma runt problemet inhandlades ett KnockBox-kit från Australien. Utvecklat av ett Nissan fabriksteam som körde Skyline GTR för över 10 år sedan. | |
Boxen tar signalen från en dedikerad bredbandsknacksensor och gör om till hörbart ljud. | |
Ljudsignalen skickas vidare till ett headset som både utesluter "kupebuller" och spelar upp motorljudet. | |
Färdig kabelhärva med kontaktstycke, spänningsanslutningar och knacksensor. Får återkomma med resultat senare.... | |
Köpte ett mobilt oscilloskop (PicoScope 2104) att användas ihop med Laptop:en. Mätområde ±50V och bandbredd 10MHz. Kanon vid felsökning och för all del vid all mätning av bilelektronik. | |
Oscar (D A P), Emil (D A P) och jag var uppe en runda (6h!) hos Sellholm för att prata låda och transmission. Mycket trevligt och seriöst bemötande av Janne som avsatte mycket tid för rundvandring. Även Kjell Karlsson fick lägga ett antal timmar på växellådsdiskussioner. Hittade lämpliga hjälpfjädrar till coiloversen bak som följde med hem. Vi får väl se vad som händer härnäst.... | |
Återigen tack till Peter på Festo för hjälp med tryckgivare så jag kan kalibrera samtliga tryckmätare i bilen, inklusive MAP-sensor | |
Nu har äntligen skalet till lådan kommit ner så jag kan provmontera och kontrollera att allt passar utan för mycket modifieringar. Bara huset väger mer än den gamla lådan komplett | |
Ingången för växellänkaget inklusive uttag för shiftcut | |
Finns lite utväxlingar att välja mellan..... Kommer förmodligen bli mellanstegning med 0.96 i konstant. Kan då genom att byta två drev även få en etta på 3:1 vilket passar 201m och Malmö rätt bra... | |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |