Historia |
2007 del 8 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Trappa till lastutrymmet fixad samt upphängningsplats i en av dörrarna | |
Nya elskåpet byggt av Oskar på D A P. Ingångar för 400V, 230V från nät och 230V från inverter. Jordfelsbrytare och säkringsgrupper. Ingång väljs via ett vred på extern låda. Kalasfint..... | |
1kW inverter. Perfekt för drivning av kyl och telefonladdare under färd | |
Gamla stegborren började ge upp. Har blivit många hål med den. Ovärderlig i tunnplåt | |
För att kunna montera 12V generator bestämde jag mig för att byta kylare, ta bort den gigantiska mekaniska fläkten och ersätta den med en elfläkt. Allt från Volvo 940. Balken som kylaren skall stå på sitter minst 20cm längre fram än gamla kylaren | |
Kylare och balk ihopmonterade | |
Äntligen på plats! Klockan är nu 04:00 och bussen skall besiktigas 07:40. Ska bara invigningssova bussen ett par timmar... Zzzzzzz | |
Besiktningen gick sådär - sex tvåor. Norgeresan till
Rudskogen dagen efter avlöpte utan större bekymmer, förutom att en hjulbult
bak rök av och ekipaget hade kraftig slagsida åt höger. Förmodligen pga
bytad bladfjäder på endast en sida i kombination med snedlastning. Det nykonstruerade kylsystemet hade lite för liten vattenmängd och för litet expansionskärl (Volvo 940). Blev att konstruera ett nytt på 150x150x500 -> 10liter extra vatten och utan risk för överskvalp |
|
Har varit lite problem med värmemätaren på bussen så jag tog det säkra före det osäkra och gjorde muffar för både en mätargivare och en gammal hederlig husmätare | |
Andra sidan fick uttag för siktrör | |
Mätare och givare på plats. Övre anslutningen går till övre anslutningen på kylaren och fungerar som avluftning | |
Siktrör bestående av pneumatikkopplingar och slang | |
Locket blev i rostfritt det också och med M40x1.5 anslutning. Tappen skall anslutas till avluftningsslangen då systemet är ventilerat och och helt utan tryck. Lite synd då vattnet kokar redan vid 100grader men jag vågar inte chansa på att fodertätningar och annat står pall... | |
EM i buntbandning av liten kylare ser väl inte heller så snyggt ut i längden så ett övre fäste till kylaren tillverkades också och sitter i expansionskärlet | |
Passade även på att svetsa ihop en anslutning för undre kylarslangen, värmepaketet och en avtappningsplugg | |
Avtappningsplugg med handtag i rostfritt | |
Hela iden med kylarbytet var att kunna montera en 12V generator. Efter mycket sågande, svetsande och svarvande var remskivan som skall sitta på vattenpumpen klar. Består av två 20mm plåtar och en 100mm rundstång. Mycket spånor blev det... Fick även göra en fixtur att spänna upp den i svarven för minimalt kast och obalans. | |
Baksidan på remskivan. Samtliga ytor (undantaget själva svetsfogen som gjordes i rundmatningsapparat för svetsning) är bearbetade för minimal obalans | |
Nästa steg var att tillverka hållaren till generatorn (även den från Volvo - 740 80A). En del del pul med infästning och diverse konstiga vinklar | |
Remskiva och fäste på plats | |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |