Historia

 2007 del 8
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Trappa till lastutrymmet fixad samt upphängningsplats i en av dörrarna
Nya elskåpet byggt av Oskar på D A P. Ingångar för 400V, 230V från nät och 230V från inverter. Jordfelsbrytare och säkringsgrupper. Ingång väljs via ett vred på extern låda. Kalasfint.....
1kW inverter. Perfekt för drivning av kyl och telefonladdare under färd
Gamla stegborren började ge upp. Har blivit många hål med den. Ovärderlig i tunnplåt
För att kunna montera 12V generator bestämde jag mig för att byta kylare, ta bort den gigantiska mekaniska fläkten och ersätta den med en elfläkt. Allt från Volvo 940. Balken som kylaren skall stå på sitter minst 20cm längre fram än gamla kylaren
Kylare och balk ihopmonterade
Äntligen på plats! Klockan är nu 04:00 och bussen skall besiktigas 07:40. Ska bara invigningssova bussen ett par timmar... Zzzzzzz
   
Besiktningen gick sådär - sex tvåor. Norgeresan till Rudskogen dagen efter avlöpte utan större bekymmer, förutom att en hjulbult bak rök av och ekipaget hade kraftig slagsida åt höger. Förmodligen pga bytad bladfjäder på endast en sida i kombination med snedlastning.

Det nykonstruerade kylsystemet hade lite för liten vattenmängd och för litet expansionskärl (Volvo 940). Blev att konstruera ett nytt på 150x150x500 -> 10liter extra vatten och utan risk för överskvalp

Har varit lite problem med värmemätaren på bussen så jag tog det säkra före det osäkra och gjorde muffar för både en mätargivare och en gammal hederlig husmätare
Andra sidan fick uttag för siktrör
Mätare och givare på plats. Övre anslutningen går till övre anslutningen på kylaren och fungerar som avluftning
Siktrör bestående av pneumatikkopplingar och slang
Locket blev i rostfritt det också och med M40x1.5 anslutning. Tappen skall anslutas till avluftningsslangen då systemet är ventilerat och och helt utan tryck. Lite synd då vattnet kokar redan vid 100grader men jag vågar inte chansa på att fodertätningar och annat står pall...
EM i buntbandning av liten kylare ser väl inte heller så snyggt ut i längden så ett övre fäste till kylaren tillverkades också och sitter i expansionskärlet
Passade även på att svetsa ihop en anslutning för undre kylarslangen, värmepaketet och en avtappningsplugg
Avtappningsplugg med handtag i rostfritt
Hela iden med kylarbytet var att kunna montera en 12V generator. Efter mycket sågande, svetsande och svarvande var remskivan som skall sitta på vattenpumpen klar. Består av två 20mm plåtar och en 100mm rundstång. Mycket spånor blev det... Fick även göra en fixtur att spänna upp den i svarven för minimalt kast och obalans.
Baksidan på remskivan. Samtliga ytor (undantaget själva svetsfogen som gjordes i rundmatningsapparat för svetsning) är bearbetade för minimal obalans
Nästa steg var att tillverka hållaren till generatorn (även den från Volvo - 740 80A). En del del pul med infästning och diverse konstiga vinklar
Remskiva och fäste på plats
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69