Historia

 2014 del 4
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

   
Nästa projekt var att få ihop en splitter som skall fortsätta via ett plangolv bak till diffusorn. Allt blir gjort i 2mm aluminium nu första rundan. Eventuellt kan detta ersättas med komposit i framtiden om vikten blir för hög i kombination med brist på att göra...

2mm aluminium är rätt fladdrigt i stora sjok. Splittern utsätts dessutom för en hel del kraft (förhoppningsvis). Ett förstärkningsstag fram i mitteln ritades fram i CAD:en. Lite ämne efter första körningen i fräsen

Fäste till splitter efter körning på fixtur
Fästöra efter körning på fixtur
Samtliga frästa detaljer klara innan svetsning på röret
Förstärkningsstaget komplett med bultar, distanser och brickor
Monterat på plats inunder fronten
Blir bara en liten spalt att täcka med tejp mellan gamla fronten och splittern
Fästen upp i gamla stativet till fronten
Fästen i framaxelbalken
Splitterplåten
Blev många blindnitmuttrar att dra i så jag tillverkade ett enkelt montageverktyg.

Brickorna med monterade blindnitmuttrar limmades fast på ovansidan av plywooden

Behövdes fler storlekar till verktyget som fungerade utmärkt. Mina axlar fungerade dock inte alls efter all montering under bilen. Blev så kass att jag fick gå till doktorn och ha antiinflammatoriska piller. Inte mycket det fina tål..... ;)
Verktyget i delar
Köpte justerbara stag till splittern. Samma som sitter på V8 Thundercars. Tyckte de var lite väl amerikanska, så jag försvenskade dem... Fick nästan ner dem till halva vikten och de känns inte lika klumpiga att titta på
Tandställning på plats
Ska bli intressant att se om det gör märkbar skillnad. Ca 120mm utstick
Det var kass att ha tidtagningen (Samsung S3 med 10Hz Blåtands-GPS och RaceChrono) monterad nere i passagerarstolen som jag provisoriskt har haft den i sommar. Köpte Pro varianten av RaceChrono och då ingår möjlighet till filmning. Skissade på ett fäste uppe i framrutan på passagerarsidan. Ett slaktat universalfäste från Kjell&Co med lite fästa delar och telefonfäste från Brodit blev melodin
Delmonterat
På plats i bilen med det ena sugkoppsfästet
Provade filmresultat
Blev bra efter lite justering
Har haft smalbandslambda i ena pipan (efter ena turbon, bredbandare efter den andra). Beställde en ny WBO2-enhet då den har ingångar jag behövde för att kunna logga lite övriga givare (kommer till detta senare). Höll på att bli av med fingrarna när jag skulle byta sond. Det var lättare att få dit den förra gången, innan alla slangar och skit var i vägen....
Ny mätare där en gammal oljetrycksmätare satt innan. Den var aldrig inkopplad ändå....
Nya enheten monterad ovanpå den gamla. Inkopplad och testloggad. Funkar som väl är ihop med den gamla mappningsdatorn via USB-serial-adapter
Lägesgivare för att mäta fjädringsrörelser från Maxx Tuning. Skall kopplas in på nya WBO2:n. 200mm rörelse. Kommer använda max 100mm men jag vill inte använda slag för nära ändlägena och så ger det lite frihet vid montering
Letade upp en vettig position för ventilen till laddtrycksstyrningen. Nu är det bara att koppla in den så finns inga ursäkter längre till fjolliga laddtryck...
Lite fortsättning på plangolvet. Många olika varianter av fäste blev det. Speciellt av den sorten i aluminium. Gjort i 7075 så gängorna håller att skruvas några gånger i alla fall. Blir det problem får vi ta till Helicoil. Även att par varianter av invändigt gängade (M6) M10 bultar i 12.9 kvalitet. Inge roliga att borra...
Ett av alla fäste på plats
Komplett splitter, golv och diffuserovansida provisoriskt upphängda i alla fästen. Skall justeras en aning i höjd för att få jämn nivå. Skall kompletteras med kjolar som dockar med golvet, förstyvningar på ovansidan av golvet samt väggar till diffusorn
Bild framifrån
När nu allt är täkt undertill kommer kylning av transmissionen bli kritisk. Fästbalken bak till plangolvet kommer även bli fäste för kylarna till låda och bakaxel. Många timmar i CAD:en för att ta fram en så lätt lösning som möjligt till detta. Platsbrist finns det gott om!

Fläktfästet till ena kylaren på fixtur

Andra sidan
Höger och vänster klara
Pålagd på kylare
Fläkt monterad. Vy underifrån mot kylare
Båda kylarpaketen kompletta med första utkast av slangändar från Street Power av märket Fragola
Fortsättning på fästdetaljer. Kylarfästöron mot balk
Alla klara
Balken är lite stor för fräsen men det gick efter lite övertalning och diverse vridande av skruvstycken
Mätte som en kratta när jag ritade balkinfästningen till kylarna. Innermått på en hålbild är INTE samma sak som C/C. Gör om gör rätt resulterade i nytt utförande av gamla detaljer...
Fastnitade på balken
Brickor för att hålla fläktfästena på plats. Trångt är bara förnamnet
Färdigt för provmontering.....
.... gick inge bra! För trångt upptill... 7mm distans krävdes för frigång. Dessutom dåligt luftinflöde till fläktarna. Hur var det nu igen..? Gör om gör rätt..?
Version 3 av kylarfäste. Första uppspänning
Färdig på fixtur
Nu blev det höger / vänster dessutom
Gamla fästen urborrade och nya pånitade
Tja man kan ju se mellan, då finns det ju plats....
Samma sak på plats i karossen, men bladmått skall nog till för att mäta hur mycket...
Fler detaljer för infästning av fläktfästena
Hyggligt lätta men ändå stabila
Kylarnas tillverkningsmetod medger inte tillräcklig precision för bra tätningsresultat mellan fläktfäste och kylare på båda kylarna så det blev att göra individer av distanserna, med en viss lutning....
Komplett balk med även el dragen
Närbild på ena kylarpaketet
På plats i bil, passagerarsidan - bakaxelkylning
Helhet sett bakifrån. Batterilåda och torrsumpstank ligger närmast
På plats i bil, förarsidan - lådkylning
Blev lite delar till skroten denna gången....
Hjälpte en polare med en förgasaradapter till en sliten gammal Vespa. Tätar dåligt i vevhuset så Reedventil skall förhoppningsvis råda bot på detta. Försök till flödesoptimering via CFD har utförts. Vi får väl se i praktiken hur det fungerar
Bulle körde sönder sitt block i 240:n för ett tag sedan. Fick tag i ett nytt som Martin på LunTec honade. Behövde köras hål för bättre utjämning av  vevhuspulser. Gjorde detta på mitt block för ett par evigheter sedan men den som spar han har... Hittade de gamla fixturerna men de behövde modifieras en del för att passa i min lilla fräs. Gick ett antal gamla toppbultar också som anpassade fästelement ihop med lite distanser
Även verktyget fick göras om en del för att passa i min lille maskin men allt fick plats till slut. Fick göra ny beredning också då den gamla var gjord i MasterCAM 8..... det var ett tag sedan som sagt...

Trångt som tusan men efter mycket optimering gick bearbetningstiden ner från över timmen till lite styvt halvtimmen. Provkörde först i ett skrotblock så jag visste att hela programmet var ok innan det skarpa fick smaka stålet

Uppspänningen blev väldigt bra och stabil. I princip inga vibrationer trots långt utstick på verktyget
Resultatet blev godkänt så nu är det bara att fortsätta montera ihop efter noggrann tvättning för det blir verkligen spån ÖVERALLT
Då var det bara att ta tag i transmissionskylningen igen. Köpte lite nipplar och slang på Street Power. Plockade ner kåpan på bakaxeln och svetsade i nipplar för olja in och ut samt tempgivare till Autometer mätaren som jag tidigare monterat i aluminiumpanelen där handskfacket tidigare fanns. Lite färg på det så var det bara att återmontera det hela. Gamla oljan såg inte så farlig ut men det var helt klart dax för byte. Luktar inte så gott oavsett...
På med slangar och givare så var det bara att provköra systemet. Går trögt med kall 80W/90 olja.....
Rätt nöjd med slangdragningen. Bör gå att fjädra en hel del utan så mycket drag eller vrid i slangen
Blev bra även till kylaren....
..... och till pumpen
Lådan hade jag ju sedan innan utrustat med uttag för kylning så det vara bara att skruva av hättorna och dra slang
Även denna olja såg bra ut men jag bytte i alla fall. Även här gick provpumpningen utan missöden
Det var som sagt inte lite trångt överallt i detta meckande. Först försökte jag modda en AN-nyckel men insåg snabbt att detta var lönlöst. Klurade ett tag och fimpade en 22mm U-nyckel som jag putsade upp gapet på en aning och svetsade på en bit 10mm insexnyckel. Blev väldigt kompakt och alla platsproblemen var lösta. Kan vara bra att ha med sig i framtiden om det skall skruvas på plats annars är man rätt rökt
Har hjälpt Martin på LunTec att komma igång med sin Feeler 600. Inte illa för att vara första biten som trillade ur maskinen. Frontkåpa till Audi 5:a med torrsump på +1000hk. Blir nog riktigt bra när han blir varm i kläderna!
Slutligen damp det ner ett paket med lite skojsigt innehåll. MaxxECU med avgastempgivare och Mototronspolar till 945:an. Ska bara hinna montera detta också. Får väl se om jag hinner detta under 2015 för nu är 2014 tokslut... Ska bara bygga ny botten först, nytt svänghjul, kanske separata rullspjäll, ........ hmmm nä, den tiden hinner jag nog inte lägga på 945:an 2015 om jag ska få 240:n klar och köra [U] i TAnu..... tror jag... ;)

 

Gott nytt på er alla!

   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69