Historia

 2020
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

   
Nytt år - nya utmaningar!

Anders Falk har länge brottats med problem med vevhusventilation och oljetillförsel i sin Porsche 944. Nu började tankar på att en gång för alla råda bot på det hela läggas fram. Jag fick en gammal pump för att fundera på oljebehovet. Ringde Sten på AutoVerdi och diskuterade ett antal gånger. Till slut hade vi kommit fram till att en fyrstegspump borde fungera bra.

Efter lite övertalning lyckades jag få filer så jag kunde printa en mockup för att se hur den skulle passa i bilen
Väldigt lik min egen pump
Efter lite rensning var den redo att provas i bilen.

Mose labbade lite på plats och kom fram till att det blev väldigt trångt baktill

Efter lite samspråk med Sten fanns en variant på lösning. Ny fil, ny printning och ny mockup. Nu såg det bättre ut!

I samma veva kom Burström på ideen att köra Hondamaskin i sitt Timeattack-monster och då blev det helt plötsligt ett kit till 944-motor till salu. Efter lite förhandling landade det hos Anders...

Mycket tack till AutoVerdi för att föredömligt engagera sig i att ta fram en lösning. Tyvärr blev det inte affär denna gång men man har dock gjort ett bra marknadsföringsjobb inför framtiden. Tveka inte att ringa dem om du går i tankar kring torrsump för de har grym erfarenhet på detta. Mitt absoluta första val i ämnet och svensktillverkat dessutom!!

Även om kitet suttit på en 944 tidigare är ju sällan något BoltOn i denna värden. Så inte denna gång heller....

Anders har triggern framtill så det fick bli en lösning anpassad för detta

Mycket mätning, fundering och CAD:ande senare fanns det en lösning

Åtminstonde några delar gick att återanvända av Gustavs grejor
Modifiering av ett gammalt drev till balansaxeldrivning. Blev nu fäste till svängningsdämparen
Baksidan på själva hubben som dockar till kamdrevet på vevaxeln. Samma interface som förra gången jag gjorde trigger till denna...
Hubben klar på fixtur
Fixtur för själva triggerskivan
Ämne till triggerskivan svarvad och fästhål för fixtur borrade
Triggerskiva helt klar på fixtur
Blev lite delar innan allt var klart för montering
Resultatet kändes bra
Blir alltid långt utstick vid torrsumpsdrivning.

Allt ser bra ut efter montering på bil också. Efter lite justering av tändning hoppade bilen igång också. Hoppas det håller i sig på banan så Anders äntligen får valuta för all tid han lagt ner på bilen! Lycka till framåt!!

   
Mose är ju inte som alla andra så när jag var där nere och härjade med Anders bil så blev det ett litet sidoprojekt. Han man en stor verktygsvagn måste det ju så klart finnas eldrivning på den.... Skivbroms fanns ju givetvis sedan innan...

Motor, reglage och batteri hade han ordnat från någon permobilhistoria. Kedja och drev beställdes hem. Nu skulle bara allt passa ihopa också... Lite mätande och CAD:ande senare var det bara att starta upp fräsen. Givetvis måste grejorna vara lättade för att passa in i sammanhanget....

Efter allt var monterat och klart finns nu södra Sveriges snabbaste verktygsvagn på Moses Bil och Lack i Tollarp....

   
Röjde lite i källaren och hittade en gammal midsommarsynd som stod undangömd i en hörna. Synd på platsen i källaren och att skylten skulle stå där och skämmas. Fräste fram lite fäste och hängde upp den i taket istället. Nu är den inte bortglömd i alla fall.... Historien bakom drar jag någon annan gång...
   
Efterhand som korten valdes till styrningen av avgasspjällen (även kallad OFIE VCS) funderades det på hur kapslingen skulle se ut. Finns ju bara en viss mängd plats i handskfacket och rätt snart stod det klart att det var bara att utnyttja alltihopa. Lite planering med kortplacering blev det men det fanns som sagt inte så mycket att välja på. Tanken var att göra lådan i två delar med genomskinlig del i locket
Började med underdelen. Första tempot klart i skruvstycket
Andra tempot klart på fixtur
Helt klar efter en omgång med 3M-duk
Insidan också helt klar efter tvättning och gradning
Locket halvfärdigt på fixtur
Innerdelen bortplockad och även det sista kört
Placerade korten på lämpligt sätt i kapslingen, monterade med dubbelhäftande tape och kopplade. Provkörde på bänken så att det inte blev några kopplingsfadäser. Bara riva igen och förbereda för installation i bilen
Ett jäkla pillande med alla kablar. Här syns även den provisoriska kapslingen till HMI:et. Printad i PLA funkar sådär i sommarvärme.... prova inte...
Kapslingen passade bra i handskfacket. Detta är en bra bild för här ser man inte sladdhärvan i bakkant som kommer ut lådan...
Efter ett par tuffa dagar i solen hade kapslingen kroknat rejält....

Men som mockup fungerade den fint

Lite förbättringspotential fanns det absolut men komponentlayouten var helt ok. Ritade vidare på en lite förfinad variant som Martin på Lenova Produktion skall printa åt mig i Onyx-material. Det är MarkForges egna material som egentligen är kolfiberarmerad nylon, svart till färgen. Jämförelse tal angående värme är typ 65 mot 130 så jag hoppas det skall fungera lite bättre
Passade även på att integrera fäste till en gammal dashcam jag har liggande. Får se om den ser över huven....
   
Då var det tid att fixa slutdelen av avgassytemet. Det blir rätt trångt att få plats med spjället så jag började med att ta fram lite distanser för att fixera denna så jag hade något fast att utgå ifrån. Yxade till två plattor med fästhål för fixturkörning...
....och här är de klara på fixturen
Lite provisorisk upphängning senare så verkar allt klart att fortsätta med
Tänkte bygga om / till armen för att kunna fästa wire till servo och returfjäder. Rätt mycket CAD för att få till samarbetet med servo och få till rimligt slag och upplösning. Insidan av detaljen....
....som sedan skall fästas på denna fixtur för att köra står runtom med tunn skivfräs
Trissan på plats efter lite ombyggnad av armen. Svetsade även på en liten skyddsplåt så livslängden förhoppningsvis blir ok. Tanken är att prova så allt fungerar och eventuellt köra fram en ny trissa och anodisera den om den gamla slits hårt
Här syns fortsättningen på avgassystemet från den gamla skarven och bakåt
Här syns påsticket till gamla dämparen och fortsättningen ner till spjället
Gamla dämparen sitter precis som tidigare
Nya dämparen sitter ganska likt den gamla. Syns inte mycket om man inte vet om det
Returfäder till spjället. Fick laborera lite med olika fjädrar för att få till en bra funktion. Spjället går tyvärr lite trögt efter svetsning så det krävs en del fjäder för returrörelse - något som servot får kämpa med hela tiden den är aktiv
Nya dämparen från annan vinkel
Trångt, men inget som tar i, även vid driftstemp och skakning

Ljudet blev inte så farligt även med spjället fullt öppet. Öppnar man dessutom spjället förbi katten ökar det dock rätt mycket till. Inte så det blir obrukbart, men inte helt lämpligt i ett villakvarter mitt i natten...

Helt enligt planerna. Bara att fortsätta med styrningen då...

   
Servot har varit med i inkoppling sedan labbandet i källaren men kopplades om lite i garaget för att sitta i en egen kapsling bak i bilen
Hade köpt tre olika servo då jag inte visste riktigt hur jag skulle bygga från början. Valet föll tillslut på 35kg/Ncm varianten. Jag har enhävarm på runt 15mm så jag lär ha över 200N i möjlig dragkraft. Inte kontinuerligt för då lär den brinna upp, men dynamiskt. Returfjädern ger mindre än 2kg som max. Känns som en bra början i alla fall...
Lite CAD:ande senare var kapslingen klar. Påminner om den i handskfacket design- och funktionsmässigt. Här ser man även wire och wirehjul
Köpte en rätt smidig liten sak för att testa servona. En liten mätare / logger / PWM-generator. Man kopplar bara in matning och servo. Sen från mätaren skapas en signal som styr servot via en liten ratt på sidan. Väldigt praktiskt för att få en uppfattning om strömförbrukning vid tomkörning och belastning!
Efter att allt var verifierat med vilka kort som skall få plats var det bara att starta upp fräsen igen. Undersidan helt klar på fixtur
Locket kört i skruvstycke
Locket klart på fixtur
Locket helt klart insida....
... och utifrån. Bara att köra polykarbonatskivan också och limma dit med snabblim
Kapslingen på plats bak i bilen
Närbild på korten. Från vänster - spänningsregulator 5V till kretsarna. spänningsregulator 6V till kraft servo, extenderkort för I2C-bussen och styrkort till servo via I2C
Servo med fäste för lite test. Genererade som befarat mycket värme, så det vara lika bra att implementera kylning på en gång
Hade skissat på detta i CAD:en redan så det var bara att skaffa fläkt, värmeledningspasta, värmeledande lim och starta upp fräsen.....
Liten pillig bit. Det mesta av körningen med 4mm pinnfräs. Tar lite tid att skrota när man bara har en och fegkör...
Rejäla anlägg för värmeöverföring. Hoppas pastan och limmet gör sitt jobb
På plats i bilen. Buntbandet kan ses som monteringsfixtur med förlängd funktion....
Gjorde helt klart skillnad. Även vid högsommarvärme i bilen och körning med själl i helt öppet läge en bra stund har jag uppmätt 45grader som max med IR.
För att säkra upp funktionen ytterligare finns lite ideer att förverkliga. Strömmätning och spänningsmätning kan man få ut en del nyttigt ifrån. Likaså temperatur. Allt via I2C
För att öka kylkapaciteten hittade jag rätt vassa 24V 40mm fläktar. Då behövs en spänningsomvandlare. Går att justera så jag får allt mellan bilens 12V och 55V
Fläkten är helt otrolig till att blåsa!!! Det går inte att jämföra med den som sitter på nu. Bredden ökar från 10 till 28mm men jag tror det skall gå bra. Kullager och maxvarv runt 20000rpm. Lär inte behöva köra den på 24V.....
Kruxet är att det kommer behövas en ny kapsling och det prioriteras inte nu. Delarna och ideerna får ligga och mogna lite....
   
Det hände en grej..... Fyrken vart inblandad igen och då brukar det sluta olyckligt....

Var uppe i Göteborg och fick med mig två snurror hem.... Tanken var från början att skicka en originalsnurra till England för uppgradering till ca 350hp. Hela tanken med V70 var ju en brukis så att vara av med turbon medan den bearbetas var ju ingen bra ide. Nu har jag en extra som bara gått en 3-4000 mil. Min har förmodligen gått alla 26000 som bilen har rullat, dvs det är ju den som skall skickas för uppgradering

Det som också följde med hem var en flong ny snurra till Focus RS..... Nästan BoltOn och god för runt 400hp. Nu blev det svårt att välja.... Måste undersöka närmare vad nästan BoltOn verkligen betyder...

Dessutom tycker jag att det ibland känns som om kopplingen har börjat slira. Är kanske lättast att ta ur hela maskinen... men då vet man å andra sidan inte alls vad som händer så vi får se lite vad som sker... Större spridare lär ju behövas i alla fall!

   
Martin på Lenova behövde lite provbitar till nya printern efter avslutad uppstart / utbildning. Det fick han såklart.....

Blev helt grymt bra i mått! Han körde även i lite glasfibertråd som armering i de flata områdena. Ska bli väldigt intressant att se hur denna betar sig i värmen. Blir nog ingen högsommarvärme mer i år men det brukar kunna bli en och annan varm dag även i september. Vi får se.

Baksidan med integrerade fästet till dashcam:en. Svårt att skriva ut sidor med svag lutning, det blir tydliga trappor. Stör inte mycket då denna ändå inte är i blickfånget
Den gamla kapslingen plundrad på innanmätet. Lite skev...?
De gamla delarna i nya kapslingen
På plats i bil. Ska provfilma och se hur det blir. Det lär bli på håret...
Trevlig vy innifrån!!

Bara att fortsätta vässa mjukvaran.

Faktum är att funktionen känns väldigt stabil. Inte mycket buggar eller hårdvaruproblem hitentills. Hoppas det håller i sig!!

   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69