Historia

 2009 del 2
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

   
Reglade upp för spjäll och fläktfäste till ventilationen. Byggde spjällplattor av 40mm sandwich från MJ i Vinslöv som tyvärr har kursat. Manövreras via rep som löper i frästa spår i sidorna
Locken till fläktarna i 18mm björkplywood med konturfrästa kanter och sedan avrundade kanter med annat frässtål. Hålen cirkelurfrästa med radie på fram- och baksida.
Fläktar från ebmpapst som flödar 1000m3/h styck. Har i alla fall inte mer än 400m3 så ett luftbyte tar teoretiskt under 10min. Dånar faktiskt inte så farligt. Fläktarna är 225x225mm.
Galler på utsidan ska väl hålla duvorna borta som givetvis hade varit inne och provskitit....
Funderar på att ha någon form av lättare lyftanordning i taket även där det är tänkt att ha 240:in. Fäste till detta smiddes ihop av 25mm plåt och lite 15mm förstärkning. Fräste även fram fyra stycken Ø30 rostfria rundstänger med gängade M12 hål som kompletteringsfäste ute i takstolarna.
Tror jag skall hyra in en målare.... Han lär ju ha att göra konstant verkar det som...
Blev lite special med luftspalten vid utbygget. Hålsåg är ju ett bekant verktyg så det kan väl aldrig vara fel att lätta lite...?
Längst ut åt höger lite mer special....
... så även åt vänster
Reglat med 48x25 och runt 3m långa
På med oljehärdad Masonit, den vanliga kändes så väldigt slirkig och slapp
Har även fått dit lite trianglar till den sista vinkeln på innertaket
Hade lite 2"9 över så jag förstärkte två av takstolarna i utbygget som kompressorlådan skall vara fäst / integrerad i
Var och inhandlade en 50:1 snäckväxel som grund till vinsch. Smidde ihop en trumma av lite rostfria detaljer. Trummorna har en ytterdiameter på Ø131mm. Räknar med en vikt på 200-250kg att lyfta. Borde gå bra med en skruvdragare
Fräste fram ett sidofäste i 8mm 4212 aluminium
Sidofästet till stödlagret var av samma material
Fick snickra ihop en handvinsch för att få upp vinschen...!!
Svarvade fram brythjul till wiren. Par nummer ett
Par nummer två
Och de ensamma bakre
Lådan reglad och råspontad (Överblivet sedan yttertaket. Spika är tråkigt....)
Skall upp med lite cellplast som blev över vid gjutningen av plattan innan jag spontar taket. Köpte lämpliga spik till spikpistolen.....
Så här någonting skall kompressorerna stå i lådan. Fyra mindre fläktar skall ventilera det hela
Var och hämtade första lasset isolering. Det blir nog en del till.....
Har börjat så smått att regla upp innertaket för att se att det går att få ihop det hela i verkligheten också och inte bara i datorn....
Verkar bekant.....

Nu blir det ett litet break i snickrandet för Linda skall jobba och jag ta hand om Gabriella.... Återkommer med resultat....

   
Gabriella överlevde och mår efter omständigheterna bra... Jag också...

Reglandet fortsätter. Är lite pill vid stödbalkarna då det skall borras och gängas helt utan plats

Mallen som använts när tvärreglarna spikats, limmats och skruvats på hanabanden
Äntligen är det stora reglingsjobbet klart i stora delen av bygget. Utbygget skall också reglas upp men det blir lite enklare då reglarna bara skall spikas under takstolarna. Skall bara fixa kompressorlådan först sa Alfons...
Snart dax för lite isolering
Fick besök från USA, Storbritannien, Norge och Sverige efter Vallåkraträffen. Lite gamla bekanta och lite nya som ville kika på bilen. Hamburgare verkar vara universalmat för hela världen för de gick åt som smör. Likaså Lindas äppelkaka och ölen... Kanontrevlig avslutning på 7 veckors semester / pappaledighet (garagesnickrande).

PS Norskan lockade nog fram största garvet under kvällen med vitsen - Vad säger fåglarna i Skåne? Baijp, Baijp ;)

Greg hade med sig ett trevligt paket från andra sidan den stora pölen. Kit för att mäta varvtalet på turbona. Ett kit med mätare och ett för endast loggning. Lite julafton var det allt....
Undrar om den går att bottna...?
Ventilationskåpan på utbygget klar. Dubbla nät skall väl hålla ovälkomna gäster borta hoppas jag
   
Köpte lite skivmaterial till innertaket innan semestern så jag inte skulle stå utan om det inte gick att få tag i under semestern. 15mm plywood och gips. Ligger prydligt i sina högar nu i mitteln på oktober och lär väl så göra ett tag till.... tidsoptimist var ordet....
Kompletterade underdelarna till portarna på plats med TIG:en. Rollade i äkta Biltemablå... öhmmm... jag menar RAL 5015
Många småbitar (och då menar jag inte alla förbannade korn) för att få ihop isoleringen. Som vanligt jäser byggskummet mer där det inte behövs och mindre där det borde, likt många kvinnokroppar.... (INTE manskroppar då alltså)
En del sågande och pansarfilande senare blev det slätt och fint. En omgång färg till och sen var det...
... dax att åter montera på plats och passa till täckskivarna med cirkelsåg och handöverfräs. Ner med ytterskivorna igen och måla, måla, måla.....
... och äntligen ser det ut såhär. Blir nog inte målat sista gången förrän till sommaren
Efter en liten pratstund med mr spikpistol satt råsponten i taket som en smäck. Tillverkade även genomförningar av wiren och monterade dessa. Lite lister mellan tak och väggar minskade fria vibrationsbenägna ändar av råsponten. Givetvis även limmade
Det var ett jäkla pill att få själva wirarna på plats över brythjulen. Orangutangarmar och ögon ända upp i pannan var bra tillbehör...
Fick sågat till två bitar cellplast som spikades / limmades på ovansidan av lådan
Passade även på att såga upp resten av cellplasten jag hade liggandes. Räckte givetvis inte så jag fick hämta fyra skivor till hos Alex men det verkar inte som det räcker till botten nu heller....
Köpte yttertakpapp i ett tappert försök att minska vibrationerna från väggar och tak. Hade sedan innan en 5kg spann med specialklister och det gick åt en hel del. Attans vad trögflytande det var. Helt slut i högerarmen efter en långsida.... Många pappspik blir det...
Väggar färdigklädda och renskurna för ventilationshål
Taket kläddes med för ändamålet inköpta liggunderlag....
Tillverkade fästelement för bottenskivan av rostfri gängstång och plattstång. Lite action med svarven och TIG:en så blev det såhär
Började klä yttersidorna med 50mm cellplast. Lite pill men det gick bra till slut
Långsidorna klara på insidan
Ena yttersidan helt klar
Insidans kortsidor klara
Började med kortsidan vid vinschen. Skall bli en krökt luftväg för att försöka minska bullret ut från lådan.

70mm cellplast på plats ovanför gången

Reglar för mellanvägg på plats samt lite dämpande liggunderlag
Mellanvägg på plats samt mer liggunderlag på utsidan
Ytterväggen råspontad
Yttre cellplasten på plats
I den andra kortsidan skall fläktarna vara monterade. Fyra stycken suger luft genom lådan inifrån garaget och ut på andra sidan för att inte få en för hög värmeansamlig inne i lådan. Återledning av den uppvärmda luften är ett plus på vintern, inte på sommarn...
Fläktarna, som är 225x225, monterade, inkopplade och testkörda på baffeln
På plats i gavellådan ihop med ännu mer liggunderlag....
För att kunna byta ut en eventuellt havererad fläkt gjorde jag en lucka
Tätar med vanlig P-list
Skruvad på plats
30mm cellplast.....
.... och 100mm utanpå det. Hoppas jag slipper problem med fläktarna för jag limmade den som allting annat....
Takskivan på plats ihop med lite byggskum runt VP-rören jag använde som skyddshylsor
För att få en vettig anläggningsyta mot bottenskivan sågade jag ut en sarg i 19mm MDF
Lite provisoriskt på plats. Nästa steg blir att regla upp taket i utbygget och börja isolera. Sen kanske skivorna jag köpte kommer till användning, vem vet...?
   
Länge sedan senaste uppdateringen men det händer lite i garaget fast det har varit och är mycket på nya jobbet för tillfället. Fick ihop en rejäl låsbom som även skall hålla portarna stilla om det blåser rejält utan att de klickar i övre låset
Början till regling i lilla delen. Upp med snören för att få reglarna rätt också en massa passande av mellanbitar.... och skruv... och lim....
Blev enliten vinkel här också för att förbättra isoleringen och dölja urtagen till takstolarna. I med att par flaskor fogskum så ska det väl bli tätt
Fyllde igen försänkningarna vid svetsplattorna. Litar inte på vanlig lagningsfix så det blev Plastc Paddings glasfiberspackel i botten och flexspackel på toppen
Ännu ett igenspacklat hål. Tyckte det gick lite mycket spackel så jag tryckte i lite plattstång som utfyllnad...
Har fått upp en skiljevägg för lösullen där jag skall ha inspektionsluckor
Reglarna färdiga på baksidan av kompressorlådan. Klädde även denna gavelspets med 100mm cellplast
Framsidan färdigreglad
För att få en någerlunda snygg ram runt lådan i nederkant fixades två extra reglar. Var en del pyssel med cirkelsåg och stämjärn för att få till det hela
Börjar bli lite ordning på elen också efter hand
Tanken är att driva vinschen med en vanlig skruvdragare. För att komma åt växeln behövdes en liten förlängning. Efter lite bearbetning på diverse skrotbitar blev det såhär
Stödlager i nedankant som samtidigt håller drivaxeln på plats
Infästning mot växel
På plats målad och klar. Skall kompletteras med en medbringare nedtill när skivorna till innertaket sitter där de ska
Första gipsskivorna på plats. Fick hjälp av brorsan som har provat lite innan...
För att göra hål till 1"-slangen från / till kompressorerna blev jag tvungen att tillverka en förlängare till Ø35-hålsågen. Tar emot en del att ta sig igenom yttertakpapp, pappklister, råspont, 2" regel och 200mm cellplast
Rör och slang på plats
Har gått och funderat ett tag på övergången mellan utbygget och stora delen, så nu var det dax att ta tag i det hela. 2"4, 2"3, 100mm skruv, trälim, PL400 och lite beslag i team med skruvtving ordnade biffen. Sen var det tillbaks till spackling och slipning. Fy vad det dammar när man slipar glasfiberspackel med vinkelslip...

Detta blev sista uppdateringen för i år, hoppas jag kan flytta in kärran 2010 i alla fall...

   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69