Historia

 2005 del 1
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Orginal har Mitsu TD04 aggregaten integrerad återcirkulationsventil. Denna sitter inte direkt optimalt placerad, är ful och väger så den frästes bort. Hålen plastades igen med ett titanbaserat "spackel". Inloppet svarvades sen koniskt. En övergångskona till 3" svarvades. Ett kopplingspar för komprimerad luft svarvades och frästes till. Kompressorutloppet frästes och ena kopplingshalvan svetsades på. En kona svetsades på andra kopplingshalvan och sedan resterande tryckrör. Kopplingen tätar genom en o-ring.

Kamgivaren behövde ett nytt fäste som frästes fram i aluminium. Själva triggertanden gjordes i vanligt SS 1312. En del svarvande och en del fräsande. Borrhålen är gjorda i ballanseringssyfte, men givetvis väger det mindre också...
Ventilkåpan frästes på anläggningsytorna samt frigång för fästet
För att kunna mäta in kammarna frästes ett hål i sidan på ventilkåpan. Fixturer tillverkades för att hålla indikatorklockorna. Hålet tätades med ett lock och en o-ring. Detaljen till höger trycker locket mot ventilkåpan med hjälp av stoppskruven
Lätt men fortfarande styv
Adapter för att ta ut vattnet från toppen. Rör skall sedan svetsas på och ledas bak till kylaren
Inloppet för vattnet in i motorn. Vattenpumphuset frästes bort då elektrisk vattenpump skulle användas. Onödig vikt. En fyrkantig ingång skapades och ett antal M4 pinnbultar gängades och limmades fast som fästelement.
Detalj till generatorfäste.
Lätt och stabilt efter lite tid i CAD:en och fräsen
Detaljen själva generatorn sitter fast i.
Provmontering på motorn. Trångt men fullt fungerande
Kamremspännaren. I och med att vattenpumpen inte längre fanns och den hydrauliska spännaren inte skulle användas byggdes en helt egen kamremsgång. Tyvärr hittade jag ingen annan lösning än att sätta spännaren på dragsidan men efter inklockning av kammarna spänndes remmen lite till och ytterligare en mätning gjordes. Det skilde så lite att det handlade om kanske 5-10 hundradelar. Utgångsläget är ställt på 112° separation, sen får jag testa i bänken.
Detalj i SS 4212. Infästningsplattan mot motorn till ena motorfästet
Andra motorfästets infästningsplatta
Motorfästena färdigsvetsade. Det ena har fått en omgång med autosol, det andra inte. Gissa vilket.... Inte tunga... hoppas dom håller...
Motor provmonterad för första gången för att se att allt harmoniserar. Inga överraskningar hittentills.
Annan vy. Börjar se riktigt trevligt ut
Vy från insugssidan. Kommer bli trångt men fungerar nog. Startmotorn ser också ut att få plats.
Vy från avgassidan. Kommer bli trångt med avgastempgivarna, men med lite våld går det nog. Klackarna bara väger ju ändå....
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69