Historia |
2002 del 1 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Maskinen provmonteras för första gången i karossen. Målet med installationen är att få motorn så långt bak och ner som möjligt. Torrsump bestäms vara melodin för att komma närmare moder jord. |
|
Fixtur byggdes för att kolla (o)möjlig placering på startmotorn. Det blir trångt, motorn måste bantas drastiskt. Mätte upp styrhylsorna och infästningshålen i koordinatmätmaskin. Lyckades dock fixa ritningar från Volvo genom en kontakt jag träffade på ett seminarium hållt av Lennart Zander i Göteborg angående gasväxling och uppladdning av 4-taktsmotorer. Rekommenderas starkt. Lennart är mycket kunnig inom området gasväxling. Hjälper för närvarande killarna med kolfiber PV:n att förbättra sin 950hk maskin ytterligare. | |
Tvåskivig 184mm koppling från AP inhandlades genom KH Motorsport. 950Nm bör jag klara mig på ett bra tag.... (dock inte låda och axel). Ett prototypsvänghjul svarvades / frästes fram, samt en fixtur för provmontering av rakställd B6304 vs M45. Slavcylinder från S**B passade bra runt axeln på lådan. Ny kolv fick dock svarvas fram för att passa AP:s urtrampningslager. Placering av startmotor provades fram och mättes upp i koordinatmätmaskinen. Konceptet tomkördes och verkade fungera. Stödlagerläge fanns redan i vevaxel som tur var. | |
Turboaggregat från inhandlades från SL-Turbo. Effektmålet ligger mellan 600-700hk med brett register då bilen framförallt är tänkt att brukas på bana. Två st Mitsu TD04 18T med 7:ans avgashus och slipade turbinblad bör fungera till detta. Flänsar till aggregaten svarvades / frästes till och aggregaten fick sig en duvning med slipstiftet i turbinhus och wastgateport. Inloppet matchades så gott det gick med flänsarna. Mats Ivarsson fixade gasskuren fläns mot toppen. Mycket tack! | |
Orginal ingång i turbinhus | |
Dito efter portning | |
Orginal mot fläns | |
Matchad mot fläns | |
Provmontering av främre aggregat. Här syns även nya motorkuddar i plast med aluminiumbultar samt provisoriska motorfäste. | |
Färdigsvetsade grenrör. Det ena även planfräst och matchportat mot den färdiga toppen. | |
Den gamla 1030 axeln kändes inget vidare och hade dessutom fel utväxling. En 1031 med 3.54 (letade 3.15 eller 3.31 men hittade ingen) byggdes hos Vide bilservice. Den gamla lamelldiffen fick vara kvar, men nya lager och förspänning i huset fixades. När ändå byxorna var nere smiddes planer på ny upphängning, framflyttning av axel, nya bromsar och justerbar krängningshämmare. En rolig låda med momentstag, panhardstag, svetsändar och diverse uniballs trillade in från Andersson Engineering. | |
Lagerhållare till bärarmar och modifierade infästningar för momentstagen svetsades. Öron kapades bort och rörändarna frästes om för att spara vikt. Fästöronen till de gamla oken frästes även de bort. Rören förstärkningssvetsades i huset. Hela axeln skrapades, blästrades och målades. | |
Drivaxlarna lättades så mycket jag vågade | |
Nya bärarmar ritades. | |
En jigg för att punkta ihop bärarmarna ritades och byggdes. | |
Ena bärarmen punktad | |
Infästningen till coilovern | |
Koni 2812 från Stötdämparverkstan i Stockholm. Separat justerbar bump / rebound. 100mm slaglängd. Byggd för Ø57mm fjäder | |
Övre infästningen i rambalken. Består av en "kopp" som är insvetsad med distanser och genomgående UNF 7/16 bult / mutter |
|
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |