Historia |
2006 del 7 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
För att kunna göra mjukare nerväxlingar av flera växlar
efter en högfartsraka byggdes en startmotorsolenoid om till att ge ca halv
gas via en knapp på växelspaken. Nu kan man ge mellangas utan att flytta
högerfoten från bromsen (mitt pedalställ är inte riktigt avsett för
tå-häl-övningar....) För att ge tillräckligt med kraft togs den interna returfjädern bort ihop med kontaktor till startmotorn. Även om den drar bortåt 30A finns det fortfarande inte kraft i överflöd. Hoppas den inte överhettas då den egentligen ligger i serie med startmotorlindningarna och den kraftiga spolen endast används tills kontaktorn bryter. Vi får väl se..... |
|
I pedalen sattes ett litet fräst fäste fast och lödades ihop med en bit wire. Tre hål finns för olika slag men i praktiken kan bara det övre användas. Ger ihop med solenoidens 15mm slag ca halv gas | |
Huset av solenoiden efter lite ombyggnad..... Hela bakre anslutningsdelen lödades bort och på anslutningarna lödades kabelstumpar på. Den gamla färgen slipades bort tillsammans med rosten och lite svart sprayburksfärg fick göra sitt | |
Kolven till solenoiden efter lite modifieringar. Kontaktordelar bortplockade och viktigast - returfjädern. En svarvad plastbricka agerar nu returstopp framför en 4mm spårryttare... börjar likna klockprylar..... | |
Fästet klämmer om ett burrör. Blev ett par timmar i fräsen innan vikten började likna något.... | |
Överfallet krävde även det några timmar i fräsen | |
Fäste mellan kolvstången och wire frästes fram | |
Dags för lite dissekering av växellådshuset. Generellt
väldigt grovt och därmed tyvärr ganska tungt. Totalt som lådan är på bilden
väger den 13.6kg (helt utan innehåll!). Själva mellanhuset är smitt i en legering liknade 7075 vid 450°C. Gavlar är billetfrästa ur 7075. Ingångslager har samma diameter som en M45 - Ø72mm. Pinnbultarna sitter på samma ställe som M45 men istället för M10 är de M12. |
|
Gavel närmast framgaveln på mellanhuset. Lagerläge för
huvudaxel, bottenstock och växlingstrumma. Mellan denna och framgaveln sitter kuggparet som bestämmer utväxlingen på bottenstocken. Genom att byta detta kan man alltså flytta alla växlarna upp eller ner i stället för att byta slutväxel -> smidigt! Enda växeln med fast drev är ettan (fräses direkt ur bottenstocken), de andra kan bytas efter behov för olika banor och ändamål. Gavlarna styrs med fem slipade hylsor och hålls på plats med M8 skruvar |
|
Insidan är ett imponerande smidesarbete med väldigt bra yta. Även bakgaveln styrs med hylsor och hålls på plats av 11st M8:or | |
Framgaveln anodiserad natur. Kommer att modifiera denna för att enklare kunna demonteras. Frigångshålen till M8:orna är borrade Ø8.5 - samma borr man använder till M10. Gängar man de som har styrhylsor är det enkelt att gänga i draghammare och knacka loss gaveln ur hylsbrunnarna. | |
Bakgavel. Även denna anodiserad natur. Kontur vattenskuren och resten fräst. Oljeplugg med magnetkärna. Kommer att modifiera denna liknande framgaveln | |
Roteringsenhet till trumman. Denna andas kvalitet och precision. Tyvärr medför stålinnehållet en viss vikt.... Ingångsarmen sitter på splines och kan ställas i vilken position som helst | |
Rena urverket! Allt slipat eller väldigt fint fräst. Kanon känsla.... | |
Efter lite bearbetning av kåpan i fräsen satt den som en fläskläpp. Nu ska vi bara se om allt får plats under bilen med..... | |
Nu är solenoiden på plats och väntar på inkoppling.... | |
Det gick att få upp lådan utan några större problem. Nu återstår det att se om det går att få förbi avgassystemet. Det gamla går inte då det tar i.... Ny balk blir det också... | |
Kom ett nytt paket på posten från Sellholm.... Hade tänkt fräsa om utgående medbringare för att ge signal till hastighetsmätargivaren. Men när den ser så här extremt välgjord ut har jag inte hjärta att ge mig på den med fräsen. Dessutom ser den rätt hård ut..... | |
Ytfinishen är grym överallt. Det slipade området är
förmodligen anläggningsytan för tätningen. Ren och skär
bearbetningsporr.....
Blir väl att fräsa en kuggkrans och sätta bakom medbringaren istället... |
|
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |