Historia |
2015 del 1 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Tillverkning av nedre fästet till potentiometer för mätning av hjulrörelse fram | |
Hål för fastsättning av potentiometer | |
Klar detalj vänstersida. Material 6082 | |
Är visst inte gott om plats men det ser ut att funka. Bara att fortsätta med den bakre... |
|
Lite halvfabrikat på övre infästningar till lägesgivarna bak | |
Körning på fixtur del1 | |
Körning på fixtur del2 | |
Helt färdig. Ca 23g. Vanligt 6082 | |
På plats i bil. Skall vinkla rätt och sedan vridsäkra med klen bult i gängat hål | |
Hängde även dit en i undre infästningen. Behöver inte ändra så mycket på de undre tror jag. Lite längre och något högre bara | |
Lite provisoriskt monterat så jag kan måtta in undre fästet ordentligt | |
Börjar kännas stressigt inför Kinnekulle men prioriterade lite garagegille i alla fall... |
|
Efter lite mat så bildades diverse småöar av grupper, diskuterandes allt mellan himmel och jord. Fast mest motorrelaterat... | |
Tack alla inblandade för en lyckad tillställning! | |
Körde färdigt undre fästena till bakre givarna | |
Inga stora skillnader mot övre. Passade bra vid montage | |
Fick dit fästena till främre givarna också även om det var grymt trångt att TIG:a bakom fjäderbenet. Inte nog med att det var trångt, svetshjälmen ville inte blända ner hur jag än ställde in skrotet så det var mest jag som blev bländad... Fick plocka fram en gammal hederlig variant med konstant svärtning. Problemet var bara att jag fick försöka känna mig fram till var jag var när jag skulle starta. Gick sådär kan man säga... | |
Hittade ingen 5V utgång på loggern så jag fick pula ihop en 5V regulator av lite gamla delar. Lödade på förlängningar på givarkablarna och drog fram till loggern, så nu ska det bara kopplas ihop med | |
Ringde och snackade med farbror Janne om lådan. Det gick sådär. Slutade med att jag köpte nytt batteri. Måste bli bättre på att fokusera... Det blev visst lite prat om kylning och byte av utväxling på 1:an med men jag är lite kluven ännu. Han kände inte till någon som körde med kylning på dessa lådorna mer än en som körde långlopp med hyggligt vass turbofemma. Funderar på att ha det som det är och bara använda den under avkylningsvarv. Blir det av att jag river ner lådan för att byta utväxling gör jag ett uttag till i själva lådhuset men vi får se hur det går med finanserna. | |
Lite jämförelse av batteri: 62Ah Biltema 600CCA 15kg 18Ah Odyssey PC680 220CCA 6.5kg 9Ah Aliant X4 400CCA 1.6kg Nästan 5kg minus från ett redan hyggligt lätt batteri känns bra! |
|
När jag ändå var i farten rev jag bort startmotorn och kabeln till denna. Rätt onödig när jag inte har kuggkrans på svänghjulet... Minus 3.3kg visade vågen. | |
Plockade bort huvudströmbrytaren som skall ersättas med en fjärrmanövrerad eldriven variant. Stort tack till bröderna Buchka som hade en över! | |
Fick sme ihop ett fördelningsblock för det är inte lätt att knö in alla kabelskor på en M6 pol... | |
Har inte mer plats till brytare och har länge tänkt bygga en panel uppe på bursträvan i taket. Efter ett par timmars CAD var det bara att ta plats i fräsen. Första sidan körd på fixtur | |
Gavlarna helt klara | |
Har ingen kantvik här hemma så det fick bli lite frihand i skruvstycket. Lite ritsande och stegborr senare fanns det tillockmed hål i plåten. Nästan alla på rätt ställe... | |
Fyllt på med vippor. Första skall gå till huvudbrytaren och resten blir pumpar och fläktar | |
Helt otroligt att jag fick till den passformen på ett svep bockat i skruvstycket... Kan ju hända att jag måttanpassade något i CAD:en efter bockningsresultatet... Nöjd som tusan med stabiliteten och flexibiliteten. Lätt att både flytta och bocka nytt svep om behov av fler brytare uppkommer | |
Har börjat fundera på trösklarna som skall docka mot
plangolvet i sidled. Första försöket var lite åt HiTech hållet med
3Dscanner. Billig variant jag handlat på jobbet för att försöka utvärdera
tekniken. Har inga positiva erfarenheter alls. Tejpade trösklarna med
maskeringstape och målade svarta prickar dels för att få bort blank yta samt
att scannern skulle få lättare att pussla ihop modellen. Inget hjälpte
nämnvärt |
|
Bästa resultatet efter ett antal scanningar. Inget att skiva hem om... Tanken var att scanna hela och ha som underlag för att sedan rita kjolen färdig in mot karossen. Synd att Ajden bor så långt bort... | |
Det blir nog lite oldschool med snöre istället | |
I övrigt har det gått rätt bra framåt - Hjulgivarna inkopplade och klara i loggern. Parametrerat och testat i luften. Allt ser ok ut - Kopplat klart panelen i taket samt provkört pumpar och fläkt. Allt ok - Kopplat på trådar till magnetventilen till turbotryckstyrningen. Satt i stift i kontakten på sprutet men inte kopplat in - Beställt tryckgivare till bromskretsarna för att logga bromstrycken |
|
Har justerat lite på infästningarna av plangolvet för att få det så rakt som möjligt. Nitade på lite förstärkningar på bakre plåten och det gjorde stor skillnad på styvheten. Är plant nog för att ge sig på trösklarna nu | |
Fick hem givarna till bromstrycket. Ska bara lura lite på utformning av adaptrar och placering innan tillverkning och kabeldragning / inkoppling. Kontaktstyckena verkar ha fastnat borta på Farnell också... | |
Sänkte ner bilen på backen för första gången med loggningen av hjulupphängningen igång. Fick hjälp av Alex att gunga lite på skutan och det verkar fungera bra men skall kalibreras lite innan det går att läsa ut rätt data | |
Handlade ett par SuperProbussningar (PU) i ett försök att bli av med låsning av bakvagnen. Ska bara knåpa ihop ett fäste till staget också | |
Kontakterna till tryckgivarna (bromsen) ramlade också in
efter lite strul med leverans. Var tvungen att handla för över £20 så det
blev några extra. Är det någon som behöver så vet ni var det finns... |
|
Nu när jag ska sätta fart med kjolarna var det bara att
handla lite clecos. Trodde de var dyrare. Kostade bara runt en 10:a stycket.
Inte ens tången var dyr. Sällan man blir förvånad åt det hållet med den här
hobbyn... |
|
Ska flytta upp vingen en bit så jag jagade fatt i lite
aeroprofil. Här var det tillbaks till den vanliga ordningen vad det gällde
pris... Profilen mäter 51.4 x 21.8 x 1.24 och väger lite styvt kilot metern.
Legering 4130 (chromemolly) |
|
Hjälpte Gustaf Burström som tack för mattsprayen (som jag
inte hunnit utvärdera ännu) med att fräsa ett täcklock till en vattenkanal i
toppen. Uttag för tryckgivare i mitteln (han e nog lite nervös att nya
toppackningen ska läcka... ) |
|
Skulle gängas 1/8" NPT och det fanns det inga tappar till på lagret så det får han göra själv... O-ring fick jag dit i alla fall så han slipper böka med tråkiga papperspackningar. Får bara hoppas den passar och håller tätt... | |
Har nu satt igång med kjolarna på allvar. Lite skisser på hur resultatet är tänkt att se ut | |
Fick ytfilen av Alex Buchka. Var till stor hjälp att skissa
efter även om den är rätt grov. Får dessutom en uppfattning om hur det
kommer att se ut |
|
Efter mycket pill med pappmallar och fiskelinor tog CAD-modellen form | |
Fräste fram en mall och två fäste för att verifiera på plats | |
Verkade stämma i verkligheten också | |
Sen blev det serieproduktion... | |
Alla fäste nitade på plats på vänstersidan | |
Blir lite rörlighet även efter nitning. Är nog bara en fördel | |
Ska bara befria detaljerna från all onödig aluminium innan montage... | |
Började köra fram de skarpa huvudfästena till trösklarna. Första tempot | |
Klar på fixtur | |
Blir mer spån än detalj | |
En hög detaljer klara så långt. Skall kompletteras med fästhål och brunnar efter provmontering | |
Kollade lite på vänstersidan där jag nitat på hållarna sedan innan | |
Verkar rimligt att få allt att passa i slutändan. Trösklarna
skall gå att ta av och på enkelt för det kommer behövas vid varje på- /
avlastning. Även främre och bakre huvudfästena måste demonteras när den
skall upp på lyften så det vill till att det går lätt att skruva med och
inte ändras så man inte får ihop allt efter man rivit |
|
Första tempot få förlängarna till huvudfästet | |
Många delar körda och många delar kvar... | |
Äntligen fick jag hem huvudbrytaren efter en lång seglats
över Atlanten. Massa tack till Karl Buchka!! (även till Alex som tyckte han
kunde undvara en...) |
|
Fixtur för körning av kjolfästesförlängarna | |
Körning av kjolfästesförlängarna på fixtur | |
Detalj på fixtur efter körning | |
Fixturen kunde även efter lite trixande användas för att köra sista tempot | |
Äntligen samtliga helt klara | |
Montering av huvudfäste och förlängare. Passar bra och väldigt lite glapp i hålen om jag måste dela någon gång | |
Lite provmontage på bilen. Än så länge allt under kontroll. Har börjat köra fram nitfästena till högertrösklen och labba med fiskelinan. Får se om jag får napp... | |
Fäste pånitade på högersidan också |
|
Dax att köra sidorna med fästhål etc klara | |
Gick inge bra utan förstärkt uppspänning (skruvtvingarna).
Den här krabaten förlorade alla sina tänder under en kort men ojämn kamp
under mycket gnäll, skrik och rassel.... |
|
Båda sidor klara med samma fastsättningsförutsättningar. Tog
en jäkla tid att byta bitar bara... Rygg
|
|
Botten | |
Samtliga bitar på bilderna äntligen helt klara nu | |
Huvudfäste | |
Förlängare | |
Började på distanserna som svepet skall skruvas fast i. Lär
bli mycket passande med dessa för att få bort (maskera) all skevhet
Fösta tempot i ämnet |
|
Klar detalj ovansida | |
Klar detalj undersida | |
En av två på plats. Lite ångest för att skruva på den tredje
för då blir det väl som när bonden skulle sätta stängsel - de två första
pålarna blev perfekt i linje, sen kom den tredje och skämde ut alltihopa...
Den som lever får väl se... Ska försöka få iväg underlag till killen som ska skära / bocka svepen i veckan. Ska även försöka få med gavlar till den provisoriska diffusorn (blir väl som med min framtand - bara provisorisk lagning och sitter där fortfarande efter snart 20 år...) |
|
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |