Historia

 2006 del 8
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Peter på Festo var förbi på jobbet och lämnade en precisionsregulator så jag kunde bygga min tryckkalibreringsenhet färdig. Blev väldigt stabilt tryck med denna
Har snickrat ihop lite prylar för att kunna kalibrera samtliga tryckmätare och sensorer i bilen. Med denna enhet kan jag ställ in tryck mellan -0.9 och 1 bar. Festo-givaren mäter mellan -1 till 1 bar men tryckregulatorn kan ge upp till 2.5bar. Den andra givaren mäter endast undertryck och monterades egentligen endast för att kolla noggrannheten på givarna. De följer varandra oförskämt bra - slår max på 0.02 bar givarna emellan ner till -0.9bar. Verkar som man kan lita ganska bra på värdena.
Lite kopplingar på undersidan av luft och el
För att få till fäste och allt runt omkring lådan var det bara att ställa sig vid mätmaskinen och mäta upp gavlarna.
En ganska enkel CMM men rätt hanterad kan man ha mycket nytta av den
Efter uppmätningen följde ett antal timmar vid CAD:en. Nu börjar helheten ta form. Snart dags för första spånan....

Nya balken väger som kuriosa 650g och har gått många svängar i FEM:en....

   
Hade letat ett tag efter ett lämpligt transportmedel för bilen och även bodel under träffar. Såg ett lämpligt objekt i en tråd på Zatzy på torsdagen, mailade och fick svar på fredagskvällen och bestämde mig på lördagen. Fick efter lite letande tag på en polare (många tack Fredde Johansson!) med C-kort så 16.30 bar det iväg mot hufvudstaden. Fick gatuadress och knappade in i GPS:en. Rutten beräknades och allt verkade frid och fröjd.... Ack så fel man kan ha! Hade inställningar att ta kortaste väg och i Route 66 innebär detta tydligen kostig med bom! Efter att ha kört en halvtimme på vägar som inte använts av fordon med gummidäck la GPS:en av, telefonbatterierna började tryta och säljaren hade en limo att passa. Bara att vända och hoppas man hittade ut igen.... En timme senare efter lite guidning var vi framme hos TeamInsaneRacing. Bussen inspekterades (hade sett den tidigare på Rudskogen i Norge) och papperen skrevs. Nästa projekt var att överföra pengar via nätet och mitt mobila bredband. Det visade sig då att täckningen inte var den bästa i detta området.... Efter ett antal inloggningsförsök gick det hela dock relativt smärtfritt. Mackan med polare var nu tvungna att avvika efter att ha missat limon.... Nu skulle bara 740:n lastas.... En timme senare hade vi fått rätt bra kläm på hur det hela fungerade och hur det skulle byggas om.... Äntligen skulle vi ge oss av hem. När vi lastade ramperna slocknade allt bakljus! Det visade sig att en provisorisk sladd hade skadats med säkringsbrott som följd. Ringa Mackan, felsöka och fixa. Klockan 01:00 rullade ett trött gäng äntligen ner mot varmare breddgrader... 70 är lämplig marschfart, 80 är på gränsen och 90 funkar inte alls.... Efter att med diverse koffeinhaltiga drycker hållit sig vakna landade vi 9.00 på hemmaplan. En snabb avlastning senare bar det iväg med 740:n för att lämna av den stackars chauffören i Älmhult. När vi kom fram mumlade Fredde likt en zombie att "nä nu måste jag skynda mig, lovade farsan att hjälpa honom i skogen..." Efter detta blev det väl ett par lass timmer innan det var dags att kvarta... Vi var tillbaks hemma igen vid 10.30 och nu lockade sängen en hel del.... Återigen, många tack Fredde!
   
Lastutrymmet för bilen bak i bussen. Vinschen skall modifieras men annars funktionellt och bra. Allt utom elen då....
Bodelen med kyl, spis, toa, dusch och ca 7 sängplatser. Väl använt men efter lite renovering kan det bli hur bra som helst. Elen är en annan femma... lär bli nytt alltihop innan jag sätter i 230-sladden....
   
Har börjat riva lite i bussen. Planerna för 2007 börjar ta form. I stora drag enligt följande:

1. Göra om elsystemet. Dra nytt 230V, ny central och  nytt 12V system

2. Förbättra vinschanordning och lastning. Öglan behöver flyttas upp och fästet förstärkas. Ny "lastbrygga".

3. Måla om utvändigt och lägga ny logga

4. Klä om lastutrymmet och fixa bra belysning på 12V

5. Piffa upp inredningen inklusive slutsteg och högtalare. Kommer förmodligen inte att märkas på Gatebil ändå....

Vinschen verkar fungera bra och är stark som tusan. Kanske lite för stark för bussens bästa...?
Vinschöglan skall flyttas upp och en förstärkning av väggen ner i rambalkarna skall till. Jaja, har man inte att göra får man ju skaffa sig....
Nu har Linda gått loss på inredningen. Ska målas en del och städas en hel del....

Farsan och jag tog oss en titt på avloppssystemet för vi blev inte riktigt kloka på hur det var kopplat. Hällde först lite vatten i toan och det porlade men kom inget ur röret på första tanken. Hällde lite till i duschen med samma resultat. Hmmm... kanske det är stopp i utloppet? Sagt och gjort, vi tog en tiolitersspann och satte under och han tryckte upp en bit gängstång. Jodå, nu kom det en liten stråle.... och sen kom det lite till och lite till och sen kom det mycket till! När spannen svämmade över var det bara att ta till flykten, hämta sopborsten, öppna porten (vi var ju givetvis inomhus...) och sopa sörja för brinnande livet. Som väl var var det mest vatten som kom och det luktade inte så farligt men det blev en extra runda med AJAX och vatten innan vi gav upp den kvällen... Man lär så länge man lever....

Avloppet är fortfarande ett mysterium med väldigt tunna rör....

Sovutrymmet ovanför förarplatsen fick sig en omgång också. Växte en hel del mätt med ögonmått....
Ingen dålig målarpensel... ;)
Själv har jag börjat göra prototyper till växellänkaget. Känns OK men blir ganska trögt mot slutet av rörelsen. Blir till att testa med spak i bilen, om allt får plats vill säga...
Armarna har lite olika inställningsmöjligheter för att testa ut lämpliga kombinationer
Linda har jobbat på med bussen och nu börjar den se riktigt hemtrevlig ut inuti. Tätade takluckan upp till soldäck med en halv tub PL400. Tog ett tag att bli ren på fingrarna efter det....
Köpte ett billigt elaggregat att ha med i bussen. Provkörde lite hemma med en sladdlampa - 270V!!! Provade att lasta ner med en 500W bygglampa - 260V!!! Vilket skit! Mätte inte frekvensen men den var säkert inte rätt den heller. Har felanmält men utan resultat hitentills....
Vart lite trångt med växlingsmekanismen i tunneln men efter lite massage går det nog att få rum...
Prototypbalken klar och allt passar. Nu skall bara den riktiga dito fräsas fram i aluminium. Kommer nog att få vänta ett litet tag då jag håller på att fräsa fram två billetinsug till Oscar och Emil på D A P. Tar lång tid men kommer nog bli bra till slut... (bilder kommer)
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69