Historia

 2005 del 6
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Hann med lite till innan 2005 var slut...

Svarvade nya bultar till Coiloverna bak. Började sitt liv som M16 och slutade som Ø11 med M10 gänga.

Fjäderbensstag. Hade gjort ett i stål sedan tidigare. Stål e tungt. Tungt e dumt, så jag gjorde ett justerbart i aluminium i stället. Stålvatianten vägde 2.3kg. Målet var 50% viktreduktion.

 

Ändhylsor i SS 4212 till 40x2 rör (YD x t) med höger / vänster M22x1.5

Gafflar till fjädertornsinfästningarna i SS 4212.
Justerskruvar med låsmuttrar i Alumold, M22x1.5 höger / vänster
Kompletta justeringar
Allt ihopsvetsat och provmonterat
Passade bra i bil också. Vikt 1060g

Kommer att kompletteras med övre motorfäste

Ny kardan precis hemkommen från Helsingborg och Motorenova. Ø63.5 x 1.62 rör och Volvos "110" kors (samma som lilla Cheva).  Vikt 11kg

Orginalkardanen förlängdes 285mm och användes som mall för den nya. Vikt 13kg, 12 innan förlängning

Behöver du specialkardan prata med Fredrik på MMR i Malmö och hälsa från mig. (MMR äger Motorenova). Dom utför även kortning, förlängning och balansering av kardaner.

Kardanen i delat tillstånd. Tyvärr behövdes stödlager då den är ca 158cm i arbetsläge, samt att den inte får plats i tunneln utan viss krökning då bakaxeln är i översta läget.
Splineshylsa, tapp och stödlager i orginalstorlek. Eftersom bilen inte skall användas för dragracing bör det hålla.
Bromssystemet är inkopplat och provat. Nästa steg blir att köra motorn med bilen på bockar och belasta lite lätt med handbromsen

Det var det sista för i år. Gott nytt 2006...

/Ola

Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69