Historia

 2003 del 1
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Det nya svänghjulet Funderades en del på. Många timmar i CAD:en med en del FEM och ritningsframställning. Lite svarvning, mycke fräsning, lite krympning, nitning och slipning senare blev resultatet så här. HeliCoil gänginsatser till kopplingen är förmodlingen ingen dum ide då aluminiumgängor slits enormt då klämkraft finns under en längre tid då tryckplattan skall monteras. Stålbrickor till bultarna blir det också så vi inte tappar pjäsen när det börjar bli roligt....
Stort arbete har lagts ner för att få ner vikten men framförallt tröghetsmomentet.
Den nya kolven till slavcylindern gjordes i aluminium och anodiserades. De gjutna orginaldelarna trivdes inte i anodiseringsbadet så dom strejkade på färgfronten.....
Ett av årets större projekt påbörjades. Den slutgiltiga kopplingskåpan mellan B6304- blocket och M45:an inklusive integrerad slavcylinder till AP-kopplingen. Många, många timmar senare i CAD:en var alla delar konstruerade. En hel del FEM-beräkningar gjordes också för att kontrollera vridtåligheten, kopplingskraften och skevning. Sidor och förstärkningsribbor är gjorda i 3-4mm SS 4212. Flänsen mot motorn är gjord i 8mm SS 4212 och flänsen mot låda i 20mm SS 4212. Allt svetsades först utvändigt i en jigg. Därefter plockades kåpan av och svetsades invändigt. Upp i fräsen och grovkördes. Slipning av svetsar invändigt. Upp i fräsen igen och finköras.
Förstärkningsribborna fick slipas av ytterligare för frigången till kopplingen
Fastsättningen till startmotorn svetsades i efter första grovfräsningen.
Färdigt resultat med slavcylinder monterad och kopplad.
Nästa stora projekt (för plånboken i alla fall....) var att få ordning på toppen. Den hade legat nere hos Lasse på Liba i ett helt år och samlat damm. Nu var det dags att få ordning på prylarna. Större ventiler i rostfritt både in och ut skaffades. Portarnas ingångar NC-frästes för bra passform mot grenrören. Lasse svarvade egna säten och styrningar till ventilerna. Kammarna slipades om till roligare profiler. Tyvärr räckte inte orginalloberna för både höga lyft, bra acceleration och just duration så det fick bli en kompromiss. 9.5 i lyft, 267° duration och skapling acceleration. Dubbla ventilfjädrar, ventilfjäderbrickor i aluminium och 1mm större eftermarknadstryckare passande nån Ferarri (kommer inte ihåg modell). Då var det bara att göra fixtur och finborra upp tryckarhålen. Lasse Mira-fräste säten, slipade in ventilerna, slipade av ventilskaften, fixade lashcaps och justerade ventilspelet.
Insugsportar
Avgasportar
Insugssäten
Avgassäten
Färdigt förbränningsrum. Trångt...
Omslipade kammar
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69