Historia

 2003 del 2
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

Liten lätt Y-koppling till frambromsarna. Skärpa vad är det...?
Hållare till främre bromsslangar
Eftersom dörrarnas handtag inte längre finns behövdes någon form av dörröppnare. Små lätta rackare frästes fram...
Liggandes på...
...kolfiberdörrsidorna. Precis som bröstplåten gjorde jag formen och P-O göt.

Till höger i bilden skymtar de lättade, blästrade och blåkromaterade orginalgångjärnen.

Avgassystemet tillverkades för lägsta möjliga vikt. En 3" downpipe från varje turbo ner till en kollektor och sedan vidare genom ett 3" system utan dämpare som mynnar bakom passagerardörren.
Kanske inte så besiktningsvänligt men jag har ju två roterande ljuddämpare... Vikten blev bra i alla fall....
Framrören färdigsvetsade med flexrör för att kunna ta upp viss värmeutvidgning.
Det sista stora projektet för året blev insugsgrenröret. Återigen många timmar i CAD-stolen. Köpte en enfas 200A AC/DC TIG-svets för att kunna svetsa aluminium. Den har jag haft lite användning av sedan dess.... Tillverkningen började med diverse fixturer för att kunna hålla detaljerna vid fräsningen.
Fullradietrattarna NC-svarvades. Tack Göran! Blev lite i tyngsta laget men fick duga... Skall senare fräsas för bultning mot insugets basplatta.
Svepet rullbockades i 3mm SS 4212. Gick tungt då radien är ganska liten och plåten styv. Ramen och gavlarna premiärsvetsades med nya TIG:en. Funkade bra.
Basplattan började som en bit 8mm SS 4212 plåt. Efter viss bearbetning slutade den såhär.
Ett verktyg ritades och 3D-frästes för att kunna forma ett runt rör till den ovala portformen med bra passning. Tog en kvart eller två...

Det runda röret pressades igenom verktyget och sågades av i rätt vinkel. Blev helt ok resultat.

Ämnet till fuelrailen köptes av MRM. Var lite tung så onödigt material bearbetades bort. Fäste att svetsa på grenröret tillverkades också. Plattan mot toppen grovfrästes och små hål borrades för vidare uppspänningsövningar i fräsen.
Trattarna efter slutlig fräsning
Fixeringsdetalj mellan topplatta och basplatta vid svetsning av runners
Fräsning av spridarhål innan svetsning av spridarkutsarna. Många fixturer blir det innan allt är färdigfräst.... Samma fixturer användes dock för att plana sargen, plana för trattarna och borra fästhålen i basplattan.
Samma uppspänning men annan vy
Mitt i alltihop dök äntligen mittkonsolen upp. Som vanligt hade jag gjort formen och P-O gjutit
Efter lite finjustering passade den riktigt bra mot glasfiberbrädan.
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42