Historia

 2006 del 3
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Äntligen nere på hjul!
En hel del småfix kvar, men nu närmar det sig....
Har inte mätt hjulvinklarna fram ännu men en del negativ camber finns det allt. Toe in / out står alldeles åt pepparen, ska göra en mobil rigg för att kunna justera detta ute på bana
Blir inte mycket till markfrigång men det har inte ändrat sig mer än bak sedan vi körde sist så det går.... får bara försöka hitta en lämplig sträcka ut på vägen sedan dom byggde om utfarten.....
Efter att ha spenderat en halv dag för att sänka ner bilen beslöt jag att bygga en mobil utrustning för att snabbt kunna hissa upp bilen då det förmodligen kommer behövas en hel del service under den ute på träffar. Jag kommer lyfta under hjulen och lyfthöjden ligger på ca 300mm med pneumatik. Här syns tvärramperna som man skall köra upp på, 40mm höga så det borde gå fint. Kommer att väga ca 120kg styck så ett enkelt lyfthjälpmedel fixades också
Bild på infästningarna till plattan cylindern skall sitta på. Här syns även KKR:erna som längsprofilerna skall stickas in i.
Enkelt lyfthjälpmedel för tvärramperna
Längsprofiler med hål för justering av olika hjulbaser
Pallbockar som skall ställas under tvärramperna när man vill krypa under bilen i upplyft läge. Gör man fler lyft går det givetvis att komma upp högre i höjd om det skulle vara att föredra
Planingen av benen krävde en viss uppfinningsrikedom vad gäller uppspänning i fräsen för att den inte skulle vibrera ut på gården. Mitt i allt ihop havererade spindeln på fräsen så halva dagen / natten gick åt att hitta felet, reparera och justera vinkelväxeln...
Lyftkraften genereras av fyra stycken pneumatiska cylindrar i dimensionen Ø100mm. Mycket tack till Peter Dahlsgård på Festo för cylinderrören. Kolv, nos och bakgavel kommer (som vanligt) tillverkas i egen design.
Tryckluft skapas på fältet genom en liten 2.5hk kompressor som införskaffades för ändamålet. Hoppas det finns el också....
Huvudströmbrytare modell marint bruk. Garanterar lång livslängd utan spänningsfall och hög maxström. Kommer monteras på minuskabeln nere i batterilådan
Nya hjulmuttrar införskaffade. Väger under 400g. De gamla kupolmuttrarna väger i storleksordningen 1200g. Enkel viktminskning.

Nya styrstag då de gamla förmodligen gått ett antal tusen mil och är långt efter "bäst före" datumet. Kommer kortas, gängas om till M12 och passas ihop med befintlig infästning i fjäderbenen.

Fästplattorna för cylindrarna i ramperna
Cylindernos / kolvstångsstyrning svarvade ur Ø105mm SS 2511 och ipressade bronsbussningar för Ø30mm SS 2343 CEAX. Tog några timmar i svarven att skrota bort...
För att borra flänsarna valdes en något oortodox uppspänning i fräsen...
Lite mer detaljer till cylindrarna. Till höger bakgavel med o-ringsspår och G1/8" anslutningsgänga. Överst innerdelen till kolven och till vänster ytterdelen, även den med o-ringsspår. Dessa monterades med loctite på kolvstången och kördes med stöddocka i svarven för minimalt kast.
Färdigmonterad cylinder med kolvstången ute. Rejält infettad kolv / o-ring och kolvstången kan föras för hand. Obetydligt tryck för att köra tomme.
Cylindrar provmonterade och inkopplade. Krävdes under 1 bar för att lyfta själva rampen.
För att få en mer kontrollerad lyftrörelse monterades stryp- / back-ventiler både i bakgaveln (nersänkning) och i separat block (lyft). Även med tom ramp och mig som snedbelastning i ena hörnan lyfte rampen helt ok. Tomsänkning är svårare att få till då egenvikten är låg. Kommer dock ändras när bil kommer på.
Strypblock monterat och tillfixad slangdragning
Som extra säkerhet om en slang hoppar ur eller något oförutsett händer byggdes ett rejält stopp till vänster bakhjul. På bilden syns detaljerna som skall svetsas på rampen samt axlarna som kommer svetsas i blockeringsprofilerna.
Bilen provlyft. Verkar behövas ca 7 bar för att garanterat nå toppläge runt om. Jämn lyftrörelse och ok sänkning
Blockeringsdetaljerna färdiga. Blev 80x40 KKR urfrästa och en 3mm plåt ilagd ihop med 20mm axlar från tidigare bild.
Nu står bilen återigen i mekläge. Nya styrstagen skall modifieras och monteras, hjulvinklar fram justeras, huvudbrytare monteras, olja pumpas fram....... börjar bli tid för provkörning snart... ;)
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69