Historia

 2007 del 9
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

Smidde ihop ett stativ för att enkelt kunna lyfta karten med truck och eventuellt med tänkta svängkranen på busstaket
När motorn är igång blir det ruskigt varmt på stolsryggen. Den hade nog inte mått så bra av detta i längden så en avskärmande aluminiumplåt sattes i mellan
För att inte ytterhjulet skulle börja svänga tillbaks vid extrema rattutslag fräste jag fram stoppar för styrarmarna
Första provkörningen utomhus med karten avklarad! Var lite stenigt för att prova högre farter men den är ju inte direkt svårflörtad att ställa upp på sladd...

Film från provkörningen finns på filmsidan

   
Eftersom däcken bak tog slut ganska omgående vid första provkörningen investerades det i en uppsättning SuperKart fälgar och tre omgångar begagnade däck till dem. Bakdäcken har dimensionen 8x12x6. Passade rakt av på befintliga nav. Hoppas på lite bättre fäste.... Utväxlingen höjs även den ett litet snäpp. Farten vid 12000rpm är nu 110, 160, 190, 215, 240 och 260 km/h från ettan till sexan...
Fram var det sämre med "bolt on" principen.... Däcken mäter 6x11x6 så även här blir det väl en del bättre bett även om det inte var något problem innan. Kommer förmodligen märkas mest när frambromsarna kommer till. Ett plus är även att markfrigången kommer öka en halv tum runt om med dessa fälgar och däck. Problemet var bara att centrumen och bultdelningen inte stämde alls mot de gamla fälgarna. Var kanske tur trots allt för när jag demonterade de gamla naven var de bara lagom spända med en nylockmutter utan distans mellan innerringarna på lagren. Lagren var dessutom helt otätade. Kunde slutat riktigt roligt vid ett lagerhaveri. Tjoff så försvann det lilla hjulet iväg... Blir att tillverka nya nav
Trycket skall enligt uppgift ligga på runt 0.8bar i kartdäcken så jag fick inhandla en pålitlig mätare för att hålla koll
Passade även på att skaffa en najtång för säkring av utsatta bultar
Första tempot i tillverkningen av framnaven. Blir bara en temporär lösning tills jag kompletterar med frambromsar. 6203 lager står för rullet invändigt. Utsidan svarvades på dorn för så bra balans som möjligt
Dags för lite fräsning. Fixtur frästes fram och två kutsar svarvades för att hålla navet på plats. Baksida borrad och gängad
Framsidan färdigfräst samt borrad och brotschad
Baksidan klar. Var lite pill att komma ner 60mm med en 10 fräs....
Fick modifiera skallarna för att få ner dem i brunnarna. Skall limmas i navet
Svarvade även distanshylsor som skall ligga mellan lagren då de båda stoppas i bakifrån. För att få lika längd planslipades de i par
Lite delar till ett nav
Färdigt sånär som på locket som skall hålla lagren på plats
   
Då var locken klara. Blev i Carmo-stål från Uddeholm. Lagom svårt att såga i men både borrning och svarvning gick fint. Som vanligt mer jobb med fixtureringen än med biten...
Komplett nav på plats inklusive hjulbultar
Verkat tillochmed passa ihop med fälg och däck.... Spårvidden fram minskades lite då jag tycker att spindlarna ser farligt klena ut....
Svarvade och fräste fram lite större och tjockare brickor för större tryckyta på fälgen
Även bak blev det nya brickor då de andra bakfälgarna såg bedrövliga ut runt hålen
Gillade inte utseendet på luftinloppet i filterboxen. På motorcykeln förmodar jag att det går tunnlar framifrån som sedan matar boxen i bakkant. Då jag inte har några tunnlar blir det i mitt fall nästan en ejektorverkan med detta utseende, dvs istället för att trycka in suger den ut -> inte bra i lite högre farter och mycket varv. Blev att bygga en luftinstyrning. Lite rostfri plåt, plasmabrännare, slipning, bockning, borrning och TIG-svetsning senare såg det ut så här
Påskruvat på filterboxen. Lite tätning och rundning med PL200. Med lite tur kanske det  tillockmed blir en aning övertryck.....
Då var den klar för nya prövningar. Fixade lite med växellänkaget så armen står rakare och lite mindre rörelse vid växlingarna. Nu skall bara vädergudarna blidkas på något sätt. Regndans verkar ju inte behövas....
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42