Historia

 2004 del 1
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Ytterligare fixtur för att kunna spänna upp plenumet utan att deformera. Anläggningsytan planfrästes, borrades och gängades.
Provmontering i kaross ihop med aggregaten. Passade bra.
Efter att ha mappat en polares turbokonverterade Honda CRX insåg jag fördelarna med ett modernt styrsystem. Haltech grejorna såldes av och en tung investering gjordes i DTA-prylar. P8 Pro, GDash och en mängd givare (bl.a bränsle- och oljetryck, oljetemp, hastighetsgivare för alla fyra hjulen).
Kalibreringsprogrammet levererades i det något ovanliga formatet av kreditkorts CD...
Årets något försenade (h)julbord.
För att minimera flödesförlusterna bestämde jag mig för att bygga ett rullspjäll. Återigen tillbaks till CAD:en och fundera. Ett av målen var som vanligt att hålla nere vikten så långt som möjligt. Huset svarvades och frästes först fram.
Sedan var det rullens tur. Den började sitt liv som en bit rundstång och slutade så här efter en del svarvning och fräsning (inklusive 3D-bearbetning). Fixturerna tar som vanligt största delen av tiden att konstruera och tillverka.
Resultatet blev visuellt helt ok. Nu återstår bara ett se hur det funkar i praktiken. Spelet har hållits ner till ett par hundradelar för att inte läcka för mycket.
För att hålla ner yttermåtten (och därmed även vikten) kan inte spjället stängas helt. Flödet bör ändå begränsas tillräckligt för att inte få en tomgång på 8000rpm... tror jag...
Det centrala i torrsumpssystemet blev en fyrstegspump från Stefan Verdi. Han hade inte gjort någon pump till en vitmotor tidigare så förhoppningsvis är trycksteget någerlunda rätt dimensionerat. Om inte var det bara att skicka tillbaks för modifiering. Bra service.

En smart detalj var att fram på axeln sitter en 12-kantskalle så man kan köra pumpen med t.ex en borrmaskin för att pumpa runt olja i maskinen innan uppstart. Gedigen svensk kvalitet rakt igenom

Anslutningar av den större AN-modellen. AN12 till de tre sugstegen, AN12 till olja in, AN12 till olja ut och AN16 till retur till torrsumpstanken.

Meningen är att placera tanken bak i bilen (bakom föraren). För att inte få för höga friktionsförluster med kall olja och långa slangar rekommenderade Stefan att gå upp till AN16 även från tanken till inloppet på pumpen.

Olika fjädrar som medföljde för inställning av oljetryck. Dessutom kan fjädern ges olika förspänning med en justerskruv. Gott om möjligheter att skruva bort sig med andra ord....

Smidig klämbussning för att fixera drevat på pumpaxeln medföljde

Dubbel dubbelspole från Bosch motorsport. Jag som trodde jag beställde enkelspolar... Resultatet blev 3st spolar över och en tändkabel till varje stift samt en bedvid till jord. Tog ett tag att hitta kontaktstycke men killarna på Hässleholms bilelektriska hjälpte till.
Dumpventil behövs för att spara aggregaten. Tanken är inte att köra med några extrema tryck men ventilen bör kunna släppa ut ganska stora flöden. Denna har ganska stor kolv och relativt stora evakueringsportar. Borde funka bra... Låter den för mycket får jag skaffa en annan....
Den medföljande rostfria monteringshylsan hade jag ingen större nytta av. Fick svarva till en aluminium dito och svetsa på tryckröret innan IC:n. Smidig fastsättning och tätning av ventilen
Medbringaren på utgående axel från lådan byggdes om för att ge signal till hastighetsmätaren.

Göra adapter för att kunna hålla den i chucken på delningsapparaten. Plana, borra och gänga. Skruva dit och limma passbultar. Såga av skallarna. Ny adapter för att hålla i svarven utan för mycket kast. Svarva "tänderna" till samma diameter. Klar

Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69