Historia

 2019 del 2
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

   
Fick frågan av Martin på Luntec om jag kunde hjälpa till att CNC-porta Volvo 16V topp som numera är godkända att använda i rally grupp H. Efter lite fundering så var det full gas...

Var först lite tveksam till om det skulle gå att få upp toppen på ett vettigt sätt i mätmaskinen, men efter lite trixande fram och tillbaka gick det faktiskt fritt över allt. Inte mycket hår imellan men fritt gick det... ;)

Lite labbande att få upp allt i vinkel, för tanken var att scanna utan kompenseringar. Klurigt nog att tolka värdena ändå....
Maskinen börjar ju få ett par år på nacken och slangarna tål tydligen inte UV något vidare. Martin ordnade lite slang men var inte lika flexibel som originalslangen, som dessutom har tummått, så det fick bli lite hittepålagningar.... på mer än ett ställe...
Behövdes rätt långa prober för att komma ner i kanalen. Fick svarava till först en variant...
... sedan blev det en annan variant. Det är alltså inte så att jag har kört emot så den kroknat... Behövde komma till lite på sidan...
Behövdes några stycken, men till slut hade jag så jag klarde mig. Det är ju som tur inga hundradelar som avgör här för det krvs lite känsla att skanna av en profil utan att påveka för mycket genom probflex
Martin tipsade även om hur verktyg för utdrivning av ventilstyrningar skulle se ut. En krallig slaghammare till det så går det nästan av sig själv...
Efter herrejösses många timmar i mätmaskinen och CAD:en var det så dax att fräsa delar till en enkel fixtur för att verifiera CAD-porten med den verkliga.

Består egentligen bara av två vinklar att spänna fast i bordet på fräsen.

Bara att yxa till ett par ämnen och starta upp fräsen.

Tempo ett klart

Tempo två klart
Och så lite pill med hål för styrringar och gängor. Original topplocksbultar används
Tada! Klart för prov!

Gick alldeles utmärkt. Lämnade bara sporadiska mönster i den uppmätta kanalen och tittade inte ut i vattenkanalerna på resterande. Gött! Gott betyg på symmetrin i handportningen var det ju också. Plus i kanten till Martin!

Bara att fortsätta med resterande toppar då...
Men kanalens form gör att man behöver luta toppen för att komma åt i sidorna. Denna gången blen inte fixturn lika enkel.... Många nya fina timmar i CAD:en så fanns det underlag framme. Men maskinen är helt enkelt inte stor nog att köra sådana bitar. Men precis som för humlan så kan det ju gå om man inte säger något... Så jag höll tyst och provade...

Första rundan gick bra i alla fall...

Lite fixur....
så gick nästa tempo också bra
Lite mer fixtur....
så gick även nästa tempo bra
Efter omfräsning av fixtur och påföljande uppspänning så var minsann bitskrället klart!
Bara att forsätta när ångan var uppe. Körde fästhål och kontur med lite offset så jag kunde grovkapa i sågen
Samma sak med innervinklarna
Fixade även till en inmätningsbit när jag har toppen uppe på sniskan i fixturen för att hitta rätt

Första tempot

Klar för test på toppen. Verkar funka
Bara att fortätta med vinklarna till fixturen.

Innervinkel klar

Gavel klar
Fästvinkel klar
Lite infäsningshål behövdes visst också....
Även i denna....
och denna....
och denna....
och denna..!! Inte lätt att nå igenom men det gick till slut...
Många delar på ett järnspett bli det...
Men de verkar passa och trivas tillsammans i all fall
Även toppen verkar tycka att det är ok att sitta på sniskan
Insåg att det blev väldigt trångt att komma till att klocka in mätbilen så den fick modifieras lite
Här syns det att fräsen kaske är ett eller ett par nummer för liten...
Men än så länge finns det hopp om att faktiskt kunna köra topparna här.
Växla verktyg här skall man INTE göra när man är sömnig. Då får man nog byta rätt mycket delar...
Inte myckets plats kvar ner till bordet heller, men med den nedersta pinnbulten borta går det...
Gött utstick på verktyget...
Men faktum är att själva körningen gick utan missöden. Det jag upptäkte är att gjutningarna skiljer en del fast det är samma nummer. Fick borra stifthål som Martin har som utgångspunkt för insugen för gänghålen är ingen bra referens.

Hur gick det då med resultatet av motorn som helhet...?

 

Det blev helt sjukt bra!!! Har absolut inget med min fräsning att göra för den första toppen som Braun har i 240:n ger samma effekt och register men nu går det lite fortare att tillverka dem och de blir väldigt lika i kanalerna. På 2.5 liter sugmaskin plockas väldigt nära 300hp. Detta i kombination med ett register som är helt skadat bra gör att det är en riktig vinnarmaskin. Hör av er till Martin om ni går i byggtankar eller vill uppgradera. Jag garanterar att maskinerna levererar och även hållbarheten verkar bra då inget ras är dokumenterat ännu. Alla mskiner körs både i motorbänk och i bilen på Dynapacken så just din motor har bevisad prestanda. Du kommer i kontakt med Martin (Luntec) på 070-380 34 78. Hälsa gärna från mig!!

   
Nästa projekt som var lite mer rimligt i omfattning var att hjälpa Emil modifiera sin kopplingkorg till Porschen. Han hade fått fel variant vid ett internetköp som inte höll vad som lovades.

Bara att börja med lock för att hålla fast korgen

Klart på fixtur
Ny fixtur för att spänna upp själva korgen
Korg på plats för att planas ner
Klart! Sänkta plan och instyrningsfas på utsidan. Svänghjulet har en "potta" som kopplingskorgen skall ner i. Nu borde inspänningstryck bli rätt med tänkta lameller och svänghjulskombination
   
Björn hade tappat svänghjulet igen på den gamle LET:en så nu fick det bli ett nytt. Svarva bort "pottan" gick rätt bra när jag väl kom på att man får bort all självsvängning om man konstant vrider på vartalspotentiometern tii frekvensaren. Otroligt effektivt!! Gick nästan inte att komma i den med stickstålet utan denna metod...
Yxade till ytorna när den ändå satt i svarven
Emils gamla kopplingsfixtur gick att återanvända... Gött, slapp man ta material till det!
Frästa ytor samt nya stift och gängor så var det klart!

Trodde det skulle vara enkelt att hitta delning till stiften till Sachsplattan på internätet men ICKE! Fick mäta själv...

   
Nu var det dax att ta farväl av den gamle trotjänaren. Slaktade givetvis den varsamt och tog till vara på alldeles för mycket delar i vanlig ordning...

Till slut var det bara skalet kvar och det var inte mycket att tjoa över...

Fick bl.a över stereoanläggningen som jag inte har någon nytta av längre. Finns på Säljes sidan
Även detta ingår...
Lyckades knö på karossen på en vanlig släp. Varken helt lämpligt eller för all del lagligt heller kanske...

Väl framme lastades den helt bryskt av genom att köra gafflarna genom framrutan och knycka till lite. Där tog den sagan slut... Tack för allt...

   
Bulles grabb Felix kör drifting i SM-serien. Kör med Merca-sexa på 7-800 påsar och fram tills nu omsvetsad BMW-låda. Ett svep sprack av olika orsaker och en låda börjar låta riktigt illa, även med väldigt täta oljebyten.

En Samsonas seklåda dök upp som ett vettigt alternativ och det vara bara att slanta upp. Alltid trevligt med lite billetporr

Vettig känsla i växlingsmekanismen
Rätt enkelt att byta ingående axel...
Tycker den skulle kunna hoppa ur, men det är väl inte första lådan de säljer så man ska inte måla fan på väggen i onödan. Grova BMW-splines till lamellerna hur som
Lite konstig tätning fram men det blir nog också bra
Trevlig koppling som inte gått mycket. Synd på lamellerna bara...
Nya doningar med rätt splines
Allt från ny billetkåpa till adaptrar spånades. Dock fanns inte all tid  i världen eftersom det fortfarande var mitt i säsongen så valet lutade mer och mer åt att använda ett automatlådesvep och modifiera detta
En stor stålbit i centrum satt ju inte så bra här (förmodar det var pumpen till lådan)
Den var i alla fall inte ingjuten utan gick att knacka bort med lite våld
Det gamla urtrampningslagret fungerade bra och hade bra slaglängd så det skulle återanvändas
Efter mycket mätande och skissande i CAD:en fanns en plan
Kåpan nerplanad till rätt mått, centrum uppkört och hål till växellådan frästa
Bara försänkningarna för bricka / bultskalle kvar
Provmontering av lådan. Verka passa aldeles utmärkt!
Stöddiga brickor med tanke på hur kåpan ser ut på baksidan
Ombyggnadskit del1 klart
Bara att fortsätta med del2 - distansen till urtrampningslagret
Första rundan i chuck klar
Liten fixtur för nästa uppspänning
Bara att tuta och köra
Baksidan också helt klar
Framsida färdig detalj
Baksida också helt klar
Lite provmontering på lådan. Verkar helt ok
Lite koll för håltagning i kåpan
Redo för leverans.

Var och kollade på första tävlingen efter lådbytet uppe i Hultsfred. Efter en herrejösses kämpainsats av hela teamet då diffen fick tandvärk och hela innamätet måste bytas ut 3h innan stagen drog igång, stod Felix överst på pallen!! Imponerande körning och imponerande go i hela teamet!! Grattis och all lycka till frammåt alla inblandade!!

   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69