Historia

 2018 del 1
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

   
   
Hjälpte Anders Falk med hans triggerhjul till en Porsche 944 som gjorts om till överladdning. Som styrsystem sitter ett gammalt Motec och fram på vevaxeln sitter ett tandhjul med jämn tanddelning. Detta i kombination med ett triggerhjul med endast en tand på kammen synkar motorstyrningen. Efter lite felsökning visade det sig att sakerna inte hade suttit fast ordentligt. De hade rört sig ganska bra... Tur att maskinen inte tagit mer skada så här i efterhand kan man nog lugnt konstatera...
Glidning på framsidan....
...och på baksidan. Inte så lite heller. Garanterat över en hel delning, dvs 30grader...
Började med att fixa till remhjulet på veven som var rätt illa åtgånget på båda sidor. Första sidan var rätt enkel att spänna då det redan fanns gängor i hålen. Andra sidan var pilligare då jag ville ha stifthål som var lika stora som gängorna från det hållet. Blev att tillverka små gänginsatser med M8 utvändigt och M4 invändigt, samt mejselspår att dra ner dem samt att hålla emot när jag spände från andra hållet
Drevet klart från sidan med gängade hål....
.... och från sidan med itryckta stift. Gäller det passar bra när jag ska pressa samman det med nästa detalj...
Efter lite jobb i CAD:en var även den nya adaptern färdig att forma i fräsen. Gick att komma rätt långt i första uppspänningen
Vänd och uppsatt på fixtur för nästa tempo. Spån, spån och åter spån...
Andra sidan klar på fixturen
Lite manuell gängning för att öka spänningen ett par snäpp...
Fick sätta upp den i svarven för att köra lite negativ släppning på ett ställe
Helt klar framifrån....
... och bakifrån
Även remhjulet till generatorn behövde en omgång för att passa. Lite pilligt att hålla men det gick till slut
Helt färdigt. Hade fått sig en törn eller två under sin livstid så jag fick försöka slipa ner de höga partierna
Samtliga delar klara för sammanfogning
Gick fint att få i stiften även i aluminiumnavet
Samtliga skruvskallar och brickor verkar få plats också
Själva triggerhjulet var väldigt krokigt. Riktade så gott jag kunde samt finkörde tapparna på alla sidor
Sådär! Bara att montera på maskin och hoppas på det bästa. En svängningsdämpare hade nog gjort susen men vi får hoppas det går utan...
Gabriella tyckte till en början att det var rätt roligt med karten. Intresset avtog dock ganska snabbt och sen var det tvärstopp. Robin var lite mer trevande i starten och var mest en rundningskon för de lite snabbare på Söndagarnas öppna träning på Åsum Ring. Efter kanske 7-8 träningar i sakta mak hände plötsligt någonting. Som en blixt från klar himmel hittade han plötsligt den högra pedalen och planterade densamma så långt fram det gick... Nu var det inte frågan om att vara rundningsmärke utan mer "driftstyle" som var nyckelordet...
Nöjd kille med alldeles för tidigt ärvd overall från storasyrran. Mycket stilig Bilema hjälm som kronan på verket... Nåja han tycker det är roligt i alla fall och det är ju en bra början
Man får ju inte röra motorerna i denna klassen (Cadetti) men vi ska ju inte köra tävling så jag beslutade att ersätta det gamla "luftfiltret" (det tryckte nog in mer filtermaterial in i maskin än hindrade andra partiklar att slinka in...) med mitt gamla vevhusvetilationsfilter från 240:in. Ritade en snygg kona som filtret klämdes runt
Konans längd anpassades så att filtrets platta botten kom precis i avslutet på konan
Färdigfräst. Enkel uppspänning och kört i ett tempo. Bara att sticka av i svarven sen är det klart
Inte diskret men väl funktionellt. Kunde inte låta bli att justera lite i kanalen när jag ändå hade isär skiten. Det var ju sämre än en gammal bigblock från 50-talet....
Passade på att göra en avdragare till svänghjulet när jag ändå var igång
Väl hemma torrgasas det en del i garaget också. Här ligger lillasyrran bra till. Storebrorsan får nog passa sig om ett par år...
Mose har byggt en riktigt vass gatbil baserad på en C6 Z06 med LS7 maskin och centrifugalkompressor. På fullt skaft har den alltid levererat nåt sinnessjukt med kraft men låglast har varit en pina. Den har fram tills nu gått med modifierat originalsystem. MaxxTuning släppte ett PlugIn till C6 som efter lite efterforskning skulle passa Moses bil finfint. Sagt och gjort så köptes kitet hem, det gamla systemet åkte ur och det nya installerades enligt manualen. Det mesta gick smärtfritt förutom att ett kontaktstycke hade en hylsa som var för tight. Lyckades slipa / borra upp den så vi kunde testa och allt såg vettigt ut i datorn. Efter ett par timmars anpassning av mjkvara vs hårdvara small den igång på första försöket. Till och med tomgång! Det enda som inte fungerade var tankmätaren som gick åt fel håll. Finns misstankar om felkoppling på amarturen för bilen har ju varit nere i molekyler. Mitt i allt glädjerus knäpper det till och maskinen stannar... ECU:n larmar för ingen spänning på V2 in... Kolla säkringar och vi hittar mycket riktigt en brunnen. Bytar och på med tändningen och knaster och samma larm igen.... Men va fan. Samma säkring gången igen. Nu besinnar vi oss och inser att något måste ha hänt... Kan det ha att göra med fixet i kontaktstycket? Vi håller natt och funderingarna går vilt när jag kör hem från Sätaröd... Dagen efter ringer Mose och förklarar skamset att kablaget till ena lambdasonden trillat ner på vänstra headersen och smält så illa att skärmen kortslutit totalt. Det är tydligen ett kännt fenomen på dessa bilar att värmeproblem är att räkna med i alla former. Det är nämligen inte slut på våra värmeproblem ännu, men det har vi ju ingen aning om i detta skede...

Nåja, Natanael skickade ner en ny kabel och allt verkade ok trots rejäl kortis. Stabil box! Nu var det bara att prova lite på vägen inann vi skulle upp till Vrigstad för mappning. Allting kändes bra på vägen och efter lite justering i mappen (spoiler - dom har Amerikanska maskinerna gillar sås!!) så kändes även mellanbelastning helt ok. Visste inte alls vad maskinen ville ha för tändning men den kändes stark och gick jämnt så jag var nog inte helt ute och cyklade

Dax för mappning. Mose hade kört upp bilen med transportern ett par dagar innan så Natanael i lugn och ro kunde känna lite på låglasten innan vi kom upp. Efter någon dag ringde han och meddelade att kopplingspedalen försvann ner i golvet efter ett tag. Ett par pumpningar så kom den tillbaks och däremellan verkade kopplingen inte slira på mellanlast i alla fall. Mycket märkligt men vi körde viade enligt plan. Jag tog ledigt från jobbet och Mose hämtade upp mig vid 6.30 så vi var framme vid 8. Natanael var redan igång när vi kom fram och labbade med låglasten. Efter mindre än en halvtimme så ger generatorn upp... Perkele!! Vi fortsätter med batteriladdare och testar ett par högeffektspull. Strular lite med boostern till bränslpumpen men efter vi tvångskört den på maxspänning verkar allt lira och Natanael börjar varva mer och lägga på mer tändning. Rätt vad det är toksläpper kopplingen... Nä men va fan! Det är ju en aldeles ny 3-skivig MonsterClutches och specad på över 2000Nm... Bara att riva ner bilen från rullarna och dra hemmåt med svansen mellan bena...

Generatorn hade nog gett upp av den enorma värmen som bildats när Natanael kört safe med väldigt låg tändning. Samma sak var det nog med att kopplingen åkte i golvet. Slangen såg riktigt missfärgad ut och vätskan hade sannolikt kokat. Men varför i hela Hälsinglad slirade kopplingen...? och var den nu bara skrot...?

När Mose sätter den sidan till (vilket han oftast gör...) så händer det saker... Samma kväll var hela bakvagnen nere och torquetuben utdragen så man kunde se kopplingen. Som väl var såg den bra ut och efter lite mätande och klurande så kom vi fram till att slavcylindern inte hade tillräckligt med frigång bakåt utan låg på solfädern hela tiden... Amerikanskt BoltOn är inte samma som Europeiskt BoltOn....

Nåja, ingen ide att gråta över spilld mjölk. Fick tag i en polare (Bulle) som hade ett nytt urtrampningslager modell kortare liggandes
Lite mätning på plats hos Mose med diverse hjälpmedel och så lite CAD på det så blev resultatet så här
Bara att starta upp fräsen och köra ett tokskift...

Början på främre och bakre ring till vänster i bild.

För att snabbt kunna testa olika placeringar på plats gjorde jag mellanringen i lite olika tjocklekar. Ämne på detta till höger i bild

Fixtur för att kunna köra samtliga bitar klara
Främre och bakre ringar helt klara. Lite olika alternativ även vridmässigt då vi inte var säkra på hur slangarna skulle dras
Blev tre olika tjocklekar till slut. 6, 8 och 10
Alla delar inklusive brickor och slavcylinder med urtrampningslager
Provmonterat med lite olika längder på bultar för att få till frigång. Nu var klockan tidig morgon och Björn kom strax efter jag var klar och hämtade delarna för montage på plats i Sätaröd. Bra tempo!
Det visade sig att den tjockaste ringen på 10mm var den som gav bäst resultat så den monterades dit
Luftningen på den gamla slavcylindern var tydligen inte tänkt att användas för den var stört omöjlig att komma till så detta åtgärdades samtidigt. Allt monterades tillbaka och kopplingen kändes bra. Pedalutväxlingen ändrades något och pedalkänslan blev otroligt mycket bättre än innan bytet av slavcylinder. Headersarna lindades och så mycket som möjligt i närheten värmeisolerades med strumpor och tape. Ny generator monterades och allt känndes frid och fröjd. Dax för del II av bromsningen.
Mose kom förbi samma okristliga tid som förra gången och vi lyckades ta oss upp trots riktigt tät och tjock dimma. Lastade av och spände upp bilen i bänken. Varmkörning och så var sanningens tid kommen. Skulle kopplingen fungera? Jodå, den funkade klockrent, men nu missade den helt plötsligt på fullast och verkade lite orkeslös... Meeeen...! Natanael tyckte det såg lite konstigt ut i loggarna och gissade att det var något med 4:ans cylinder. Efter lite oldschool felsökning (rycka och dra i kablar) så mycket riktigt hittade vi en näst intill avbränd tändkabel på denna cylinder... Bah!!! Skulle vi behöva åka hem med svansen mellan bena en andra gång...? Efter lång tvekan gick Natanael med på att tillverka en ny kabel om vi lovade att aldrig tala om att det var han som gjorde den. Vi lovade dyrt och heligt att det skulle vi absolut aldrig göra.... Många svordomar senare fick han ihop något som liknade en tändkabel gjord på äkta fina amerikanska MSD-delar. Det var nog meningen att de skulle passa ihopa men i praktiken stämde det ungefär lika bra som BoltOn kopplingskitet från andra sidan pölen...

Nu missade den i alla fall inte längre och temperaturerna under huven var betydligt lägre även om det absolut inte gick att ta på något där under.

Resterande delen av bromsningen gick utan några ytterligare missöden. När Natanael tyckte det var klart i bänken provade Mose den en liten sväng på vägen. Låglasten var mycket bättre än innan bytet och med de nya delarna till kopplingen gick den att starta med utan kärringstopp eller två likritsspår. Målet inom räckhåll, även om det skall finslipas en runda på vägen nere hos Mose också till våren

Hjälpte en polare (David Jadeland) med att mäta upp hålbilden runt utgående axel från växellådan då han spräckt ett tidigare block. Överladdad Hayabusa maskin även i lätt bil tar hårt på grejerna... Blocket var inte lätt att få plats med i min lilla maskin...
Det var inte helt lätt att hitta en bra placering samtidigt som det låg stabilt, så det fick bli lite roliga lösningar...
Resultatet presenterades lite udda. En vanlig definition av ett hål är ju ingenting med något runt i kring. Nu blev det tvärt om... Allt verkade fungera bra för David har kört förstärkningsplattan och vad jag vet passade den. Hoppas han får bitarna att hålla ihop också...
Har funderat mycket på det här med startmotor. Gjorde lite tester med att starta via generatorn
Återanvände lite delar från borrmaskinshållaren när jag satte skalor på svarven. Kompletterade med lite detaljer för att kunna fästa generatorn och vips kunde jag enkelt testa olika remspänningar och överförbart moment. Gick inge bra... På tok för lite moment för att starta motorn. Denna iden kan jag skrota med gott samvete...
Fick ett ryck att färdigställa installationen av MaxxECU V1 jag har haft liggande ett bra tag nu. Ritade ihop en kamtrigger som bygger på original fördelarplacering, bak på kammen.
Första tempo kört på själva huset
Andra sidan körd på fixtur
Lite knepigt att komma till givarhålet, men det gick med samma fixtur som innan
Hållare helt klar
Kilen till "rotorn" är inte rolig att hålla i tempo 2, så jag fick helt enkelt fräsa mjuka backar
Här är resultatet, planad och försänkt i tempo 2
Även "rotorn" var lämplig att hålla i mjuka backar i tempo 2
Monterat och klart
Hygglig åtkomst för justering av givare
Sen tog rycket slut... Har ritat även vevaxeltrigger och Emil har skurit ett ämne i plasman på Movomech som jag sedan grovsvarvade innan orken rann ur mig. Får se när jag orkar ta tag i detta igen...
Så var det tid för stortävling på Åsum Ring. VM i 2st juniorklasser med direktdrivna kartar, helt utan koppling och växlar.
Premiär för mig som flaggvakt. Intressant... Dagen innan var vi dessutom på kick off med jobbet. En lagom fartfylld aktivitet "sommarrodel" nere på Kungsbygget. Gick ju jättebra säkert flera kurvor till jag for av rodeln och krashade med revbenet rakt in i rännan... Ska aldrig mer lita på Frohm som lurade i mig att "bromsa det är bara för fegisar"...

Nåväl det blev ju varken mycket sovet eller andats för den delen heller den natten, så allmänt fördärvad var jag på plats lite i 7 i Åsum. Då meddelades det att det blev en lång dag utan avbytare... Jaha, bara att bita ihop då... Hamnade i en rätt bra postering så det blev inte så många bärgningslyft, men fy fan vad de kändes som blev av... Huga...Ju längre dagen led ju stelare blev jag i högersidan. När dagen blåstes av vid 19 var jag rätt mör... Intressant upplevelse men inget jag vill göra om...

Intressant var också vilket allvar det är för ungar som inte ens gått ut skolan än. Reser runt hela världen och när de körde av eller fick bryta av någon anledning så brast det allt som oftast och tårarna sprutade... Här var inget "äh det gör inget, bara på det igen", här var det vinna eller försvinna. Och jag kan tänka mig att ibland hängde hela deras framtid på om de lyckades vinna...

Inte riktigt som mina ungar...

Tog en runda i depån efter avslutat pass. Trodde inte det fanns sådana pengar inom karting...

Komplett motorrenovering i ett par bussar

Team från hela värden var på plats i den ena trailern större än den andra
Ralf Schumacher hade ett team på plats
Som sagt, det var inga hittepå grejor här inte...Har aldrig sett trailer med lyftbar överdel innan...
Har länge varit sugen på att köpa en luftpistol. Letade runt lite på nätet och hamnade till slut i en butik i Verum, granne med min farbror. Här fanns alltså nordens största butik för luftvapen utan att jag hade en aning om det... Haha, världen är liten. Mycket trevlig och kunnig man bakon disken och klämma och känna på grejerna var en naturlig del av köpet. Kom därifrån men något annat än jag tänkte när jag åkte dit, men helt klart till det bättre
Har provskjutit lite i garaget, men min skyddsplaywood är för hård så missar man kulfångaren kommer kulan tillbaks... Häftig känsla när hela huset rör sig vid omladdning. Synd att kulhastigheten är högst på första kulan efter man bytt kolsyrepatron och sedan dalar tills den är tom. Tycker det skulle varit bättre med läge från början och konstant ett par magasin i alla fall. Skulle tro den blir prydnad största delen av sin tid, men man vet ju aldrig...
   
   
   
   
   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69