Historia

 2007 del 4
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Slutsteg och baslåda monterade och provspelade efter diverse omdragning av spänningsmatning och lågnivåkabel
Shoppingrunda till Biltema för att få ihop delar till 12V systemet
Planen är att försöka måla bussen i påskhelgen och då gäller det att ligga steget föra med delar. Saknar mest färgen och diverse stegar för tillfället....
Batteripaketet på plats och inkopplat. Knallgas....?

Skall kompletteras med kablage för att mata batteriet i bilen under depåvistelse

12V systemet klart tills vidare. Belysning bak tillkommer men det finns det redan relä och säkringar förberett till. 6st relä a 30A ger max 180A eller 2100W (plus slutstegen som inte går över reläerna). Hela systemet går att slå av med en vippa så man slipper läckage. 230V-systemet kommer att ha ingångskapslingen med automatsäkring på tavlan, samt även batteriladdaren kommer sitta här.
Fick tillbaks en nyare box från G.E.T med programmerbar relä-utgång för indikering av överskridet maxvärde. Ser bra ut
   
Började klä in lastutrymmet med björkplywooden. Limmade frigoliten mot ytterplåten och mot plywooden så styvar det upp lite grann.
Efter lite hjälp av farsan hade vi klätt det mesta. Måste göra klart vinschstativet innan vi fixar det sista. Kommer målas vitt tillsammans med taket.

Förhoppningsvis ska hela bussen målas utvändigt i påskhelgen. Vi får väl se hur det går.... ;)

   
Linda börjar få det riktigt fint på insidan....
Lite mer grejor inför helgens övningar av bussmålning. Var nere hos Jesper på ÅBR Motorsport och hämtade 9 liter svart färg, lacknafta och lite rollers.

 

Längst bort på bilden syns även en ny EGT-givare från G.E.T som skall placeras i ena kollektorn och loggas i Lambda-mätaren.

Skyddskläder är ett måste vid slipning. Lägg speciellt märke till Basses fina mössa....
Viss del av färgen satt bra, viss del var som att skala en banan... Tur att det var väder nog att ha portarna öppna så man fick någon luft
Bussen skrapad, slipad, renblåst och tvättad.

Hade köpt en ocillerande slip på Cheapy precis innan. Den varade taket, ena sidan, fronten och lite på andra sidan innan den skar ihop och började ryka och lukta illa. Bra kvalitet? Nä....

En hel del rollande och penslande senare såg den ut så här. Lite blankare kulör än jag hade hoppats på men på lite håll ser det inte så tokigt ut med tanke på förutsättningarna. Även taket är struket två gånger
Mycket tack till: Basse, Linda, Alex, Martin, Stenqvist, Johan, Caleb och Nicko för hjälp med slipning och målning.

Nu återstår bara lite stripning för att få utsidan klar. Får se var man kan hitta dekaler (text) till vettiga pengar...

Nya balken till lådan klar. 680g. Nu återstår bara att se hur länge den håller....
Blev en hel del svets
Fixturen för att hålla allting på plats under svetsningen. Aluminium rör sig något grymt av värme.
Muttern som skall hålla den 7mm höga "växellådskudden" på plats via en pinnbult. Stumt? Förmodligen....
   
Då var det dags att tillverka kuggkransen som både DTA:et och hastighetsmätaren skall trigga på. Kommer krympas på medbringaren ut från MPG-lådan.

Fixturer och framsvarvat ämne i SS 2541

Efter lite övertalning med fräsen blev det till slut så här
Då återstår bara att värma ringen och kyla medbringaren för att gifta ihop de båda
Hjälpte även till med ett par utsugsfäste till en fräs. Kolla Design by BOND. Ascoola skyltar!

Övre fäste på fixtur

Färdigt
Undre fäste på fixtur
Färdigt
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69