Historia

 2012 del 2
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69

Jaha, då var det dax igen... Blev ett väldigt uppehåll på uppdateringarna istället för ökad frekvens... Som väl är har det inte varit samma stiltje i garaget!

Utmaningen var att få in slicksen i bakre hjulhusen som var alldeles för små. Största problemet är original innerskärmar som krymper utrymmet enormt. Planen var att kapa ur innerskärmarna till mittskarven (på djupet), såga en slits i främre delen (mot motorrummet) och slitsa reservhjulsbaljen ända bak till rumpan. Därefter lägga igen reservhjulsbaljan med en kil (blev 25mm vid bakre skärmkant), trycka ut hjulhuset med liknande lösning som fram, lägga igen främre slitsen med plåt samt förlänga resterande innerskärm ut till ytterskärmen med aluminiumplåt som fästes med glasfiberspackel.

Efter en hel massa tid med diverse vinkelslipsderivat, sticksågar, simglasögon, andningsmasker, svets, spackel, blod, svett och tårar (även lite stålflisor i ögonen) så fick jag ihop eländet utan hjälp av brandsläckaren... Lite sprayburksfärg på det så blev det som nytt... ;)

När jag ändå var igång i skuffen tänkte jag det var lika bra att ta bort förstärkningsprofilerna på insidan av ytterskärmarna. På vänstersidan (som gjordes först) var det bara lite kapning med slipen så var de borta. Reflekterade inte så mycket över det men överraskningen kom när jag gav mig på högersidan. En närmast perfekt limfog med absolut ingen tendens av ålderskrämpor fick mig nästan att ge upp. Det mesta i verktygsväg samt envishet utöver det vanliga gav föga resultat. Fick tillslut tag på tråd man skär ut rutor med och sakta men osäkert släppte den greppet millimeter för millimeter. Denna process tog lätt en tredjedel av totala tiden av breddningen... Men det var goa kilo som försvann rakt ner i kontainern och kommer inte vara saknade!
Sågade bort originalpottan som tankarmaturen är fäst i. Satt med samma fina lim :(
Kilen punktades rejält och så lite glasfiberspackel på det. Toppades med Hagmans blanksvarta och så var det biff...
Gjorde även om infästningen av kofångarna på skärmarna. Ligger tight nu så det kanske kan bidra till något förbättrat CV
Skärmförflyttaren på plats. Ser skitskumt ut med färgerna. I verkligheten är allt bara svart av olika nyanser.... 1mm aluplåt nitad i befintlig innerskärm samt fäst med glasfiberspackel i ytterskärmen. Även här Hagmans fina blanksvarta samt lite svart flexfog
Gav stor förbättring! inga problem med frigång alls... Hmm, kanske kan få dit lite spacer till...?? Eller bredare slicks.....??? ;)
Fick tag i en bit kolfiber som Oscar hade över från någon gjutning. Inge roligt att stoppa i fräsen men vad gör man inte för att klä upp sig i finskrud...
Var mycket mallande med papper innan jag fick till formen. 240 är ju kända för att vara runda och jobbiga i formerna.. ;)
Även tanklocket var överblivet Oscar-material...
På plats... Blev helt ok i min smak....
Slet ner mina gamla speglar då de inte fungerat ett skit. Går inte att justera och man ser bara rakt ut åt sidan i princip. Inte alls trevligt om man dessutom bara ser en stor vinge i innerbackspegeln, möjligtvis skymd av lite burkryss och kamera...

Nya fäste CAD:ades fram och lite 4mm 4212-plåt fick smaka fräs. Lätta och trevligt utseende...

Passade dessutom i dörren...
Nya speglar som kapats ner från orginal MC-eftermarknadsvariant. Plant glas och kolfiberfusk till trots så tror jag de fyller sin funktion
Fästena tillbaks efter anodisering. Bara själva detaljen kvar att tillverka som sitter mellan dessa och spegelaxeln
Har länge varit missnöjd med gamla bränsletanken. Läckte soppa i locket och tung... Även placeringen av pumpar i reservhjulsbaljan funderades över. Efter en ofantlig massa timmar i CAD:en börjar systemet ta form. En förpump i varje hörna, integrerad catchtank samt pumpar monterade i framgaveln ger ett kompakt och förhoppningsvis lätt paket som dessutom ger låg tyngdpunkt. Oscar har byggt ett liknade system fast med dubbla 044:or på sin GT2 RSR Posse. Var ett djävla rundpumpande i tanken och orginalregulatorn gick i taket med förhöjt bränsletryck på tomgång så flödesresurser verkar det inte vara brist på. Återstår att se hur det fungerar med G-krafter från bankörning...
Fick tuppjuck när jag fick tag i bränslepump med filter och gamla kopplingarna i mässing. Kunde lika gärna varit en hantel på gymmet! Typiskt Amerikanska pryttlar, hur mycket gods som helst.... Fick skruva isär skiten och modda lite delar
Kändes bättre i hjärtat efteråt i alla fall...
Det gick tyvärr tid både i CAD:en och fräsen...
Filtergavel före.....
och efter
Blev lite meckig att spänna utan att deformera framöver
Gjorde därför en liten T-spårsklack till skruvstycket så jag kan komplettera med skruv neråt vid behov
Lite trix med uppriktningen men nu satt den där fint
Lite spån senare
Andra gaveln i filtret klar från insidan
Även utsidan
Naken SX inlinepump
Pump och filter ihop igen efter hård diet
För att kunna slutföra garagebygget någon gång hade turen kommit till uppfarten som varit i ett ända stort kaos sen vi grävde för fyra år sedan. Efter att jag grävt ner nivån i snitt en decimeter på halva delen på runt 60m2 för hand i något som mer liknade berg än fyllnadsmassor skulle jag bara ta bort en liten sten som stack upp vid en kanten..... Efter en större arkeologisk utgrävning kom jag fram till att den nog var LITE stor att flytta för hand... Lånade en Hilti och köpte en spann snigeldynamit. Har aldrig sprängt sten med varken vanlig dynamit eller snigelvarianten. Borrningen gick över förväntan men jag var väldigt skeptisk till snigeldynamiten. För det första skulle man bara ha i en väldigt liten mängd vatten som jag dessutom fick höra var väldigt noga att hålla sig till. Hällde i vattnet och försökte blanda... Hände inte ett skvatt.. Var nära att kasta hela skiten när pulvret på ett par sekunder övergick till en sirapsliknande konsistens... Nu var det nog dax att sätta fart! Hällde i hålen för glatta livet men var skeptisk till om det blev luftfickor i botten eller inte. Nåja bara att vänta på resultatet då... fårse vad stod det på burken nudå... Gahhhh! Upp till två dygn innan full verkan! Men dagen efter låg stenen snällt i delar! Det visade sig dock att jag missbedömt storleken ännu en gång för det blev rygglyft deLux för att få upp den största delen på släpen som dessutom hade mage att rämna i flakbotten när jag hivade den över sidolemmen. Där fick farsan för han var snäll och låna ut den....
Efter 15 ton diabasmakadam tippats av lastbil framför portarna var det bara att plocka fram skottkärra och skyffel. Det räckte ju bara till vänster-, bak- och högersidan.... Fem bilsläp med tvivelaktig lastvikt senare var i alla fall turerna till Diö över. Stackars morsan och farsan fick bli åkare för ett par dar.... Ett par vändor till Vittsjö med minst lika tvivelaktig vikt så var även naturstenen hemma. Ett par vändor till Woody i Hässleholm så var murstenen hemma. Hemma är inte lika med klart... Göra form, gjuta, limma mursten, lägga kantsten, köra bort matjord, skyffla och köra skottkärra  är också mindre detaljer för att bli klar.....
Resultatet blev både jag och sambon nöjda med. Morsan tog ett ryck i den hatade backen så till och med den såg ok ut efter färdig behandling
Den första skopan matjord vi tog när hela garageresan startade lades nu tillbaks för att så gräs i. Vattna nysått gräs är inge skoj alls på sommarkvällar när knotten är skvatt galna....
Här hamnade den största delen av de första 15 tonnen. Var mycket att fylla upp
Plåtis var och lämnade plåtar för att sko porten till sist. Nu togs även hålen för ventilationen upp. Blir ett jäkla mothåll när man öppnar dörren och fläktarna går för fullt ändå...
Fick av en slump tag på en svarv som stått på en yrkesskola och ny skulle säljas pga ombyggnader. En Storebro GK-195 av runt -80 års modell. Lyckades låna ihop släp som fick lasta 1000kg och Håkan Norman lånade truck så lastning och hemkörning blev till riktigt bra pengar det också. Hade ett stativ över på jobbet som fick agera lyftok till tvåpelarlyften. Håkan fixade skidskor så även avlastningen och preliminär placering gick smidigt. Kruxet var att motorn skulle vara bränd men efter lite felsökning var det bara tvåhastighetsvredet som hade tappat lite kontaktbleck. Fick i gång den på 2-polslindningen och den verkar låta ok. Chucken och / eller backarna var dock skrot så jag beslöt att svarva om dem på plats.
Fräste en ring att klämma invändigt samtidigt som jag kunde svarva insidan av backarna.
Backarna frästes för att matcha ringen. Hårda som attan men med lite envishet gick det till slut.
Backarna fick ny radie runt spindelborrning. Verkade fungera bättre men inte hunnit prova så mycket ännu
Ville ha upp svarven lite från golvet så den passade min längd bättre. Smidde ihop fotpar med justerbara fötter
Sticker ut lite men inte så mycket ivägen
Har funderat ett tag på varför inte laddtrycksstyrningen fungerade vid körningarna. Hade väldigt lågt laddtryck (läs 0.4) vid 4000rpm för att sedan stegras mot 0.8 vid 7500rpm. Köpte nya 1.2bars klockor att prova med för att se om det blir någon skillnad
Fick tillbaks lite delar från anodisering
Hjälpte Mose att modifiera ett fäste till hans Corvette Z06. Ett "bolt on" kompressorfäste i sann jänkeanda, dvs det fick modifieras i ett antal steg innan allt fungerade. Går tillräckligt bra för att han lovat att ALDRIG koppla ur antispin...
Bling är ingen garanti för korrekt funktion....
Hade väntat länge nog med att få svetshörnan i ordning. Fick tips om att Trailereffekter i stan hade stöddig sax som kunde klippa 10mm 355-plåt i fullformat. Stämde bra och efter lite telefonkontakt kunde jag hämta en nätt liten 2000x800x10 plåtbit... Lyften kan användas till mycket...
Locket påsvetsat. Inte helt plant men fullt godkänt att svetsa på...
Kompletterades med ett rejält gammalt skruvstycke som kan monteras / demonteras vid behov
Smidde ihop en hållare till svetstrådsrullar för lite olika tråddiametrar
Fick finbesök av tvillingarna Alex och Karl Buchka samt en jänkepolare till dem, Jakob Homer. Jakob och tvillingarna har samtliga varit involverade i Formula student projekt vid olika universitet. Alex och Karl på Chalmers och Jakob på ett amerikanskt jag inte minns namnet på. Jakob är en fena på kolfibergjutning så det diskuterades en hel del... Skulle definitivt vara med i Formula student-projekt om jag var involverad i högskolevärden. Verkar enormt utvecklande och skoj...
Fick en ide att även kunna använda lyften till ett höj och sänkbart bord då bänkplats ständigt är ett bekymmer. Smidde ihop en bordsram av tunnväggig fyrkants stålprofil
Toppades med provmaterial från jobbet. IKEA:s högblanka Bestå-serie kan rekommenderas....
Fick tag i ytterligare en kompressortank på 200 liter. Smidde ihop ett fäste och satte upp på väggen bakom fräsen. Fästet gick lätt att få upp på väggen men tanken spjärnade emot å det bestämdaste. Totalt slut i axlarna men jag gick segrande ur tvekampen i alla fall
Kvällen innan Lindas Golf skulle besiktigas var det dax att byta katalysatorn som var helt upprostad. Som vanligt passade inte ett skvatt och flänsen motstående katalysatorflänsen var även den helt slut. Lackade ur och fräste fram en ring som delades med bågfil och svetsades ihop igen med tigen efter den var ihopsatt runt röret. Viktade väl upp bilen ett par skatteklasser men den rostar inte upp på ett tag i alla fall. Han till och med sova ett par timmar innan klockan ringde för uppstigning till jobbet morgonen efter. Börjar bli dålig vana med allt sovande...
Jag och en jobbarkompis köpte loss FFF-maskinen som min prototyptopp var tillverkad i. Har inte hunnit testa så mycket ännu men Emil håller på att tillverka formar för kolfibergjutning i den. Ska bli kul att se resultatet...
Hjälpte Bengt att fräsa flänsformarna och frigångshål / gängor i ett insug till en gammal motorcykel (Blue Arrow) som med originalinsuget överförde för mycket värme till förgasaren så soppan kokade ur flottörhuset
Hjälpte honom även med ett nytt bakdrev till Maico:n så den varvar lite mer vid marschfart. Grovfräsning i 8mm 4212 plåt
Klart efter finfräsning
Körde även en grov rundning på tänderna med fullradiefräs
Klart. Får se hur länge det håller men cyklen går inte så många mil per år...
Hade inte tänkt göra så mycket med svarven men det spårade ju ur som vanligt...
Började med att Emil och jag lyckades få hem 2-axliga digitaler från Kina för 2800:- med frakt, tull och moms. Bara att CAD:a ihop fäste till skalorna. X först. Fästet mellan släden och skalan klar efter lite bearbetning
Släden var lite stor på höjden för min maskin så Martin Nyman på Lenova hjälpte till med fästhålen i den
Kombinerat fäste och skydd för X-skalan
Var lite pill att få till infästning på alla håll för plats var det inte gått om...
Ska förhoppningsvis tåla lite stryk....
Fick till och med modifiera vissa skruvar rätt radikalt...
Blev bra på plats till slut i alla fall och räknaren visade begripliga värden...
Nästa steg var att fästa Z-skalan på maskinens baksida. Detta spårade ur till fullständigt absurdum i nerlagt arbete. Delmål ett var en hållare till en begagnad borrenhet jag hade liggande. Första fixturen påbörjad
Klämhylsan grovkörd från ena hållet
Klämhylsa klar efter finborrning i loppet och uppslitsad med skivfräs
Provmontering på borrenheten
Hållare till klämhylsan. Skruvstycke kan användas till mycket...
Har fått tömma maskinen ett par gånger på aluminiumspån nu...
Överfall till skruvarna som drar ihop klämhylsan
Aluminiumplåt på väg att bli förstärkningsfjädrar. Spån, spån och åter spån...
Halvfabrikat efter lite byggsåg. Fungerar kanon med aluminiumklingan!
Ytterformen klar. Då återstår bara fästhålen....?
Var tvungen (?) att bygga en rejäl skruvstycksdistans. Gick lite 40mm plattstång, även detta i 4212
Många hål och ett antal uppriktningar senare var det dax för montage
Blev faktiskt väldigt positivt överraskad av resultatet i den gamle maskinen. Var jag än mätte låg värdena på runt 0.02 på klockan. Klart godkänt!
Även skruvstycket gick att montera! Det sticker dock ut så långt att dörrarna inte går fritt vid körning till referenspunkt. Kan vara bra att anteckna för framtida användning..?
Maskinen växlar verktyg lite dumt så det gäller att köra ut till en hörna vid varje verktygsväxling annars klonkar det fint. Hoppas jag slipper ta mig ur en sådan situation...
Även bearbetning av andra sidans hål gick enligt plan
Lång T-spårsmutter till tvärsliden
Vinkelhylla komplett och monterad på borrenheten. Undrar om den fungerar förresten..? Skulle kanske testat detta INNAN jag gjorde vinkelhyllan??
För att kunna använda borrenheten behövdes ju resterande delar av tvärslid / förkläde renoveras och monteras. Glapp i axlar fixades med nersvarvning och nya egna bussningar i mässning
Rätt häftig mekanik i förklädet. Satte ihop allt och återmonterade på svarven. Inte lika imponerad när man upptäcker att släden glappar runt 0.12 på värsta stället.. Vad göra? Blev att fräsa ner klacken 0.10 och för hand slipa hela prismans undersida med handjagad rundslip med lamelltrissa. Hästjobb?? Jadå! Blev rätt ok efter lite hostattacker från det trevliga gjutjärnsdammet.. gott smakar det också.. har nog ingen järnbrist i alla fall..!
Mitt i allt svarvmeckande blev suget för stort efter lite performanceparts. Provade på att handla från staterna direkt. Tog lite tid innan allt landade hos Summit men sedan gick det fort till Svedala
Kylare till låda / bakaxel
Svängningsdämpare till veven. Blir att snida ihop egen hub. Tycker den är stor men ATI rekommenderade denna till min applikation. Lär behöva nytt remhjul till generatorn annars går den väl i omloppsbana. Nu borde det vara möjligt med 9000rpm eller..?
Oljepumpar från Tilton till transmissionskylarna
Trevlig nylonomspunnen slang till samma ändamål
Tempmätare till transmissionen... men vänta.. jag har ju redan mätare till lådan... jaja vad är väl en bal på slottet....
Köpte även lite 12-kantsmuttrar från ARP för att testa. Äckligt dyra..!
Tillbaks till svarvmeckandet. Som tur var funkade borrenheten som den skulle. Den var dock inte speciellt bra anpassad för fräsning med 14mm HSS pinnfräs... Varvade säkert 1100-1200 rpm och radiell stabilitet i det skick den befann sig nu var väl kanske inte optimerat mot fräsning i gjutjärn. Skärdjup över 0.05 var inte att tänka på. Men 3mm senare fanns ett riktigt fint spår till hands på den annars så ojämna baksidan
Ytterligare 3mm senare fanns det två fina spår på kända avstånd, former och geometriska toleranser
Lite CAD, CAM och fräsning senare gick det att provmontera högra fästet till Z-skalan
Även provmonteringen av vänstra fästet till Z-skalan förlöpte utan större fadäser förutom att undertecknad inte klarar att subtrahera 30-3-3 utan får detta till 26... Hmm, måste använda miniräknare, måste använda miniräknare, måste..... Nåja, långhål ska ju också ha sitt berättigande...
För att ta upp eventuella mät- och tillverkningsfel på skalan gjordes långhål redan från början ihop med infälld mutter
Uppriktningen verkar ha blivit riktigt bra, i alla fall tillräckligt för att konstatera att skalan nog skevar på mer än infästningspunkterna
Nedre fästet mellan övre fästet och skalans vagn efter lite bearbetning
Har försökt tänka till så att skärvätska i så stor utsträckning som möjligt skall rinna av och inte ner på vagnen
Monterat, testat och klart inklusive skydd! Inga problem så långt...
I och med att tvålägesvredet till motorn inte gick att ställa om valde jag att riva ur hela elskåpet och ersätta kontaktordriften med frekvensstyrning. Omron har bra prylar till sådant och samtidigt ville jag mäta aktuellt varvtal efter växel för att slippa räkna om med frekvensen hela tiden. Även givare och display för detta ändamål fanns och inhandlades. Då var det bara att operera in triggerhjul och givarfäste i växellådan. Blev väldigt glad när jag öppnade locket och fann något som ser ut som originalskick!
Har tänkt varva över 2000rpm så balans på delarna kändes viktigt att försöka uppnå i alla fall. En hel del CAD:ande senare fick jag till ett delat triggerhjul som hade fina värden på både tyngdpunkt och rotationsaxel. Halva med "lång tand" färdigfräst på fixtur
Baksida
Underhalva efter första tempot
Triggerhjul komplett från sidan
Andra sidan
Delen av givarfästet som kläms runt stödlagersätesdelen i lådan. Lite provning för att få till vinklar, frigång och passform
Alla delar på plats och provning av givartriggning fungerade klockrent
Elskåp tomt efter bänktest med nya komponenterna. Ska rymma ny plåt och komponenter efter jag fått bort all gammal olja...
Ny huvudbrytare och fästplåt till denna
Nytillverkad täckbricka där tvåhastighetsvredet tidigare satt
Provar lite med kapslingen till manöverdon, indikeringar och display
Lite förhistoriska elkomponenter om någon behöver till museum eller dylikt....
Lite nyare pryttlar. Hoppas Oscar hittar lucka i kalendern inom det närmaste...
Avslutningsvis har storken varit och levererat ett paket i dagarna. En liten pojk på 3375g. Vi får väl se vad framtiden har att bjuda honom...

Bussen är såld till ett glatt gäng i Kumla som skulle bygga om den till partybuss. Synd på allt arbete för anpassning till biltransport men tiden räcker inte till att lägga på denna också. Ska handla ett släp som efter lite ombyggnad kan lasta 240:n och som jag kan dra efter 945:an istället.

   
Home

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

 62 63 64 65 66 67 68 69