Historia

 2005 del 3
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

Batterilåda som skall försänkas ner där baksätet en gång fanns
Lite marigt att svetsa 1mm aluminium kant-i-kant. Gick dock efter lite övertalning med TIG:en.....
Infästning till oljetanken som även den skall försänkas ner genom golvet
Monterat på tanken
Provmoterat i bil
Mittkonsolen klar med diverse mätare och brytare. Bl.a startknapp, bromsvåg, kontroll till GDash, EGT, AFR, avgasmottryck, tryck före / efter IC, tändning, fläkt, förpumpar, huvudpump, vattenpump, varningsblinkers, kupefläkt, ljuse, funktioner manuella / automatiska
Även DTA:et och WBO2:n placerades på denna
Lite kabel blir det..... Kabelstrumpa gör det hela lite mindre rörigt i alla fall
Provmonterad i bil efter lite tillverkning av fäste och stag mellan växelspak och låda

Instrumentpanelen flockades med bra resultat av Stefan på Bröderna Karlssons i Hässleholm

DTA:et kräver motstånd för att köra lågohmiga spridare (dåligt). 2.5Ohms motstånd med 2.4Ohms spridare ger ca 5Ohm vilket begränsar strömmen till 2.8A vid 14V. Lite lägre än normal 4A peak ström men betydligt högre än 1A hold. Hoppas dom kyls bra av soppan.......
Så lätt som möjligt enligt gängse normer. Anodiserad aluskruv ser riktigt trevlig ut och lätt är den med.....
En del kabel även på baksidan av instrumentpanelen
Nu börjar det likna något fram i bilen. Höll nog på i tre månader med kabeldragning.....
Säkringsboxarna monterades på en bit kolfiberplatta. Vill till att inte komma nära med skalad kabel då kol leder rätt bra....
Tillverkade fördelningsblock för osäkrad plusmatning samt tändningsplus
Det gamla (nästan oanvända) Optima batteriet ville inte vara med längre. Nytt köptes hos GA. Vikt ca 5.8 kg mot Optimat på 18kg. Det lilla ger 580A startström men har tyvärr bara 17Ah. Det gäller att vara snabb på starten.....
Home

Sida  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42