Historia |
2013 del 1 |
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Ja då var det ett tag sedan det uppdaterades här igen. Har hänt lite
sedan sist... Tog tag i att göra färdigt spegelupphängningarna. Som vanligt låg vikt som absolut krav. Efter lite CAD:ande och prototyper var det dax för skarp tillverkning. Svårt att hålla i slimmade bitar utan smarta fixturer. |
|
Blev nöjd med resultatet. Lätta och funktionella och ser i mitt tycke rätt coola ut också. | |
Monterade på hållare i sidorutan | |
Spegel limmad och klar. Ska inte påstå att man ser hela världen i den men förhoppningsvis tillräckligt mycket för att undvika kamikaze-attacker. Ska bara komma ihåg att titta där ibland också... | |
Det går åt mer än lite kylvätska till fräsen. Fick tag i ett fat till bra pris från SVP. Travers är underskattat och våg är skitsmidigt... | |
Köpte en grad / polermaskin. Smidde ihop ett väggfäste för nu börjar golvyta bli heligt | |
Svarven är nu mekanisk ok. Bara elen kvar... Lite fräsning i panellådan. Svår att hålla som bara den. Slirkig och besvärlig men det gick bra till sist | |
Ny plåt med komponenter på plats. Tur man har polare som är kungar på sånt här... Oscar gjorde som vanligt ett kalasjobb | |
Programmerat och klart. Omrons frekvensomformare har PLC integrerad så det som behövdes kodades i den. Det och 78000-parametrar.... Som vanligt, hade det inte funnits en Oscar hade det inte fungerat... | |
Vy från arbetsplats. Varvräknare, lite digitala vred och potentiometer till steglös hastighet. Steglös hastighetsreglering är så jäkla smidigt! Bra vid längdsvarvning men ovärderligt vid tvärmatning för att hålla skärhastigheten inom rimliga gränser! | |
Kabeldragning a la yrkesman. Hade inte sett ut såhär om jag gett mig på detta själv... | |
Svarvplatsen är nu även den operationsduglig. Lysrör på plats... | |
...tryckluftsvinda..... | |
...och skåp för delar till svarven. Lite stålhållare till så kan jag nog få mycket nytta av denna... | |
Har funderat ett tag på en större skärm i garaget. Plats är som vanligt att problem så det fick bli ett uppfällbart takfäste i händelse av en kompletterande lättlyftande travers över bilplatsen. Jag ville även kunna vrida skärmen mot fräsen när det blir långa pass därborta. Underkanten blir 2.1 från golvet så den måste även kunna vinklas nedåt för att inte betraktningsvinkeln skall bli helt åt skogen. En 55" LED-TV inhandlades och många timmar senare i CAD:en var det dax att börja tillverka alla delarna. Stegarna tigades ihop av fyrkantsprofil i stål. Fick hjälp med lite bearbetning för min maskin är för liten. Tack till Stoffe. | |
Först ut i fräsen var lagerhållarna till den vertikala vridaxeln | |
Lager monterade och klara | |
Nästa var hållarna till den horisontella vridaxeln | |
Äkta Biltemalager... Kommer nog inte någonsin använda till något som skall rotera lite snabbare och kontinuerligt... | |
Momentarm till vridcylinder och hållare till utslagsbegränsningar | |
Själva grundplattan som sitter i taket. Lite extra hål för framtida komplettering... Tack till Stoffe för hjälp med hål och gängor på kortsidorna... | |
Änden på vertikala vridaxeln som skall giftas ihop med vriddonet med ett överfall | |
Skulle även planas och gängas för infästning av TV-fästramen. Maskinen är inte riktigt i dimension för detta... Kunde inte ens lägga upp axeln rakt utan fick sikta ut genom städluckan och vrida koordinatsystemet efter detta i CAM:en. Lyckades utan missöden till slut... | |
Tittut! | |
Lite annorlunda uppspänning av den horisontella vridaxeln för lite kilspårstillverkning | |
Har ju ingen CNC-svarv så jag fick fräsa fram radien istället på dessa hylsor där wiren kommer bryta lite vid upphissning | |
Första provmonteringen. Inget som trillade ner i alla fall... | |
Fortsättning med stödlagringar till axlarna med wiretrummorna | |
Klara. Lager monterat i ena för prov. Halvfabrikat till ytterligare två detaljer | |
Ibland blir det mer spån än detalj... | |
Lagerhållare för den pneumatiska vinkelstabiliseringen i nerfällt läge.... | |
Cylinderfäste till samma mekanism | |
Pneumatisk vinkelstabilisering komplett och provmonterad | |
Handventilen som styr vertikala vridningen | |
Blev rätt många kablar / slangar som skulle till. Fint med trådstege och grov kabelkanal så det inte hänger och slänger | |
Första ordentliga detaljerna körda i svarven. Halvfabrikat till wiretrummorna. Tog ett tag att gängsvarva så grova spår men det fungerade över förväntan. | |
Hittade lite gamla frekvensare på jobbet. En av dem skall användas till styra snäckväxelmotorn som sköter höjning / sänkning | |
Vidare bearbetning av wiretrummorna på fixtur. | |
Kompletta med ändlock | |
Monterad med tillräckligt med detaljer för att den skall hänga rätt och vara möjlig att rotera i vertikalaxeln | |
Passade utmärkt till den planerade resegillesfesten. Började med lite käk till diverse motorinspirerade inslag på skärmen.... | |
... för att sedan övergå till klungor lite var stans som sig bör på ett bra gille. Avhandlades nog det mesta av det mesta med olika nivåer på promille... | |
Gick in vid 4.30 då de sista gästerna lämnade. De tre första gästerna lämnade förresten nästan innan de kommit innanför ytterdörren... Var bara att köra tillbaks till Göteborg då den enas flickvän ringde med värkar... Tack till alla som var på plats, kanske kan bli ett återkommande jippo såhär på senvintern inför årets bravader... | |
Bröderna Buchka hade med sig delar till en rörbock. Ett mycket uppskattat och oväntat initiativ. Man tackar och bockar... | |
Var och hämtade en slip till svarven. Med lite ombyggnad går den nog även att slipa invändigt med | |
Äntligen lite jobb på den svarte igen. Började köra delar till tanken. Detta ska bli fäste mellan tank och ram | |
Både höger och vänster sida klara | |
Tanken skall ha två lock som går att ta bort. På undersidan sitter det två ringar med gängor för lockets skruvar. Dessa ringar skall ju helst väga så lite som möjligt också... Utgångsplattan med första tempot kört | |
Andra uppspänningen på fixtur. Bultskallarna som syns skall bara hålla skrotbitarna på plats efter materialet släppt. | |
Ringen sitter med skruvar underifrån. Mer än lite pilligt att få dit och spänna... | |
Fortsatt skrotning för att bli av med material | |
Ett antal program senare (som dessutom fick splittas för att få plats i CNC-minnet) så började den även låta lätt. Tack till Anders för hjälp med program för att automatiskt splitta för stora program i mindre men ändå körbara delar. | |
Stämde bra med CAD-vikten - ca 200g. Utgångsplattan vägde runt 2.8kg så materialutnyttjandet var väl kanske inte optimalt... | |
Bara att börja om på nytt med ring nr2. Ett tag senare var även denna klar. Blir många aluminiumbultar för att hålla ihop detta.... | |
Nästa detalj är till catchtanken. Returen från fuelrailen mynnar i toppen på catchtanken via denna detalj. Tanken är att strålen inte skall spruta rakt ner och ta med sig en massa luft utan träffa bottenspetsen och stänka ut åt sidorna. Först svarvning i manuella svarven, sedan körning invändigt i fräsen | |
Körning av fönster med hjälp av delningsapparaten | |
Sticka av detaljen i svarven. Uppslitsad hylsa för att kunna hålla sista tempot i fräsen samt fasning i svarven. | |
Vikt 30g. Man tänker sig för innan man tar för hårt i den. Hoppas bränslet inte käkar upp den | |
Svepet till tanken bockat i 2mm aluminium | |
Fick tag i en koordinatmätmaskin med en defekt axel till vettiga pengar. Höll på att gå i golvet vid pålastning men avlastningen gick bra trots ett märkligt arrangemang vid traverslyftet. Är det någon som har bra kontakter på service på en sådan här apparat får ni gärna höra av er... | |
Hjälpte en polare med ett kedjehjul modell special. Problem med tidigare design löstes med MC-kedja, lite större delning och vips ökades det överförbara momentet till 3 gånger det ursprungliga. Egendesignade tandluckor | |
Fixturen tog även den ett tag att designa, bereda och köra fram | |
Kompletterade skärmen med en PS3:a. Ett måste i ett garage...? | |
Tänkte jag skulle försöka få till en indexerande 4:e axel till fräsen. Köpte lite delar från JB-CNC. Själva styrningen blir MACH3 på en gammal avdankad PC. Blir spännande det här... | |
Mekaniken blir denna delningsapparaten. Får se hur det blir med precisionen... | |
Hjälpte en annan polare som totalskrotat en gammal Lotus TwinCam topp. Förbränningsutrymmet hade svetsats upp från scratch. | |
Lite svårt att hitta läge och form men det blev nog rätt bra till slut. Lite nya säten och en planing på det så går det nog igen | |
Köpte en gammal 945:a -96 som jag tänkte ha som reservdelsbil. Spårade ur lite som vanligt så planen är att få ihop en ny maskin till den befintliga 945:an med dubbla orginalaggregat. Försöka hålla det mesta till dubbla orginalgrejor (pumpar, ledningar, spridare, osv). Har dock misstankar om att original IC läcker så det blev en ny från KL. 400x300x100 är måtten med 3" anslutningar. | |
Motorn som sitter i 945:an idag har gått 61000 mil och
reservdelsmotorn runt 40000 så istället för att renovera en topp var det
lika bra att beställa en ordentlig från
OverBoostRacing. Ni
ser lite vart detta är på väg va.... ;) Blev en 530 med 46 / 38 rostfria ventiler, nya styrningar, tätningar, säten och kam på 12mm lyft och 287 grader duration (255 vid 1.27). Fjädertryck på 55 / 110kg. Går alltså att varva 8000rpm men det har jag inga planer på. Drar den fint till 7000 är jag nöjd. Flödesdata på insug är riktigt bra för att vara en 530 - 215cfm @ 28" H2O som peak @ 16mm lyft. Håller vi oss till vad kammen lyfter landar vi ändå på respektabla 205cfm. Tommy är en trevlig och seriös kille jag varmt kan rekommendera |
|
Kompressionsförhållande på 11:1 (planad 4mm). Det blir alltså att köra på E85 med mål på 400hk vid runt kilot i laddtryck och bra bränsleförbrukning. | |
Hittade av en slump en genomskinlig slang som tålde bensin på Hydroscand. Har letat efter detta länge till den svarte så det vara bara att handla | |
Hjälpte en polare med att designa och tillverka okadaptrar
till en Duett med vitfemma.
Respektabla skivor på runt 350mm och 8-kolvsok på en omgjord 240-spindel. Första tempot i skruvstycket |
|
Andra tempot på fixtur | |
Lite gravering också när jag ändå var igång | |
Slutresultatet kändes bra och vikten landade på runt tredjedelen av stålprototypen | |
Nu är det nästen precis 5 år sedan jag fick bygglovet på
garaget. Anade inte alls vad jag hade framför mig, varken tiden eller
pengarna men nu är det historia. Sista delen för att uppfylla skissen på
bygglovet var en förbindelse mellan huset och garaget. Fick en port med karm
av en polare som verkade passa in bra i formen. Slog upp lite reglar och
klädselbrädor mellan väggarna och klämde in porten däri. Efter lite målning
av klädselbrädorna (tack igen Morsan!!) ser det helt ok ut. Skall målas
komplett lite senare men duger gott för tillfället. Skickade in papperna på
färdigställandet och nu har svaret jag längtat efter kommit i retur -
GODKÄNT och klart att brukas!!! ÄNTLIGEN!!!
Vi var sugna på att få ordning på platsen mellan huskropparna så det var lika bra att göra slag i saken. Tog hjälp av Blixt och hans svåger. Ångrar jag inte en sekund! |
|
Hade varken tid eller ork med detta så det räckte gott med
att skaffa material som sysselsättning (paranteserna gjorde även här en stor
insats med släpkörning både hit och dit). Är väldigt nöjd med resultatet!!!
Inklädning av trappan och sargen har tillkommit sedan fotot och hela
kvalitetskänslan är precis vad jag önskade! Stort tack!
Nu ska bara det fina vädret infinna sig med för nu är det 6v ledigt från jobbet. Ser fram emot att avnjuta både sena frukostar och sena grillningar här under ledigheten. PS Det kanske smyger in sig någon garagetimme också i sommar - vi får väl se... ;) |
|
Home |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |