Historia |
2007 del 10 |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |
Lovade hjälpa till att modifiera ett djupt svänghjul för att användas ihop med tryckplatta från dubbelmassesvänghjul och M90 lamell. Började med en fixtur för att hålla det i svarven | |
Blev en hel del att ta av på tjockleken | |
Passade bra ihop med lamell också | |
Färdigt efter lite bearbetning i fräsen och stiftning. Vikten var från början 12.9kg och nu ca 9.5kg. Borde ge lite rappare gång då nästan allt tagits i ytterkanten | |
Blev en körning till innan vintern. Lite svårt att hinna
efter jobbet innan det blir mörkt bara... Film från körningen finns på filmsidan |
|
Dax att fixa till det sista på MPG-lådan. Armarna till omlänkningen fräses fram i Alumek. Första körningen körs profilen uppifrån med stort utgångsämne att hålla i skruvstycket. Andra körningen på fixtur enligt bilden. | |
Kort och lång arm samt rostfri Ø12mm axel urborrad med Ø7 borr | |
För att kunna hålla armarna i de resterande tempo frästes fixturer fram. Bra passning i hålen positionerar på ett par hundradelar | |
Körning för läget till M6 uniball. Även borrning och brotschning av Ø5 hål för demontering av stift | |
Armar och fixturer så långt. Nu är det bara lättningen på sidorna kvar | |
Efter första skrotningen | |
Helt färdiga. Liknar H-profil stakar lite... Den långa väger 31g.... | |
Monterat på lådan. Även samtliga givare och täcklock för returen från oljekylen monterade. Kommer inte att använda kylning under nästa år | |
Armarna på sin plats, stiftade genom axeln | |
Stag i Ø15x1 aluminiumrör och svetsändar. Lite knepiga att svetsa men ruggigt lätt. Modifierade skruvar med ogängad del genom arm och uniball | |
Givaren som bryter tändningen och möjliggör växlingar utan att släppa av på gasen. Kommer inte att användas till att börja med. Tändningsdumpar är egentligen inte att rekommendera på rejält överladdade motorer då det ger rätt skaplig förbränning i avgassystemet | |
Blev ett litet uppehåll i bilskruvandet då svärfar köpt en bättre begagnad skotare. Gripklon av märket Hultdins var av modell kortvirkesgripare GLC40 och hade sett sina bästa dar. Glapp i samtliga bussningar (i de fall de fanns kvar...), ett parallellstag saknades, bultar utan öron och kolven läckte som ett såll. Efter 90 timmars jobb verkar den dock gå ännu en hård vår till mötes.... | |
Första steget var att köra om tapparna på armarna. Rundheten slog på över en millimeter så de hade gjort sitt. Var lite pill att rikta och spänna upp i fräsen. Kanon med heron-huvud så allt kunde köras i samma uppspänning. Planade även tapparnas ändar och körde ut en avdragen bult | |
Nästa steg var sidoplåtarna. Även dessa var rejält ovala och ett läge hade till och med slitits genom bussningen. Körde upp hålen och även flänsplanet. Köpte hem lite ämnesrör rödmetall och svarvade bussningar | |
Blev att tillverka två nya parallellarmar. Lite fräsning, svarvning, svetsning och finborrning senare var de i detta skick | |
Även här lite svarvade bussningar i rödmetall | |
Kolven hade av någon anledning inga sidodistanser och hade arbetat väldigt snett. När jag skulle köra upp hålet till bakre bussningen kom jag rakt in i en oljekanal... Snacka om små marginaler, hade endast tagit 1.5mm radiellt och nu syntes ett 5mm stort hål. Jaha bara att fortsätta en bit till då..... Svarvade en stålbussning i SS2541, pressade i och tigsvetsade runt om för att få tätt. Ännu en omgång i fräsen och finborra upp hylsan i mått. Det märktes att 2541:an hade härdat en del under svetsningen... Bussningar fram och bak svarvades och pressades i (många pressdornar blev det) | |
Distansplåten mellan sidoplåtarna hade också fått rejält med
spö, var krokig på minst 15mm. Efter lite övertalning i pressen var det nere
under 5..... Lite slipade axlar med påsvetsade öron, uppfräschning av diverse gängor, sidolock, montering och en halv tub fett senare var det dags för avhämtning. Nu får vi bara hoppas det hela håller ihop ett tag till..... |
|
Då var det dags att äntligen få lådan på plats. Hade ingen gammal axel med BMW-splines så det blev att göra en egen centreringsdorn. Fungerade bra att centrera med och lamellerna kom i linje. Fick lite hjälp av Martin Eldonson att få lådan på plats (det är INTE någon lättviktlåda inte.....). Verkade passa bra med nya balken så nu skall det bara kopplas ihop med spaken så vi kan provväxla lite... | |
Home |
Sida 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 |